In 1969 zet Neil Armstrong zijn voet als eerste mens op de maan. Vanaf dan verandert alles voor de mensheid. Alles gaat sneller
Op 22 oktober 2010 heeft Virgin Galactic de eerste commerciële ruimtevaartvlucht gemaakt naar de ruimte. In 2011 vertrekken er ruimtevaartuigen met toeristen naar de ruimte. Dit kost $ 200 000 per ticket. Daarentegen biedt Space Adventures een ticket naar de ruimte aan voor $ 100 000. U ervaart dan tien minuten gewichtloosheid. Is de klant bereid om dit te betalen als hij weet dat hij eerst medische- en veiligheidstesten moet ondergaan? Hij moet ook een goed contact hebben met de piloot en de ruimtevaarders voordat ze vertrekken naar de ruimte.
Het antwoord op deze vraag is JA. Nu al heeft Virgin Galactic 80 000 mensen op haar lijst staan. De kost om een ruimtevaartuig naar de ruimte te schieten, kost volgens NASA $ 20 000. Dus het is een erg winstgevende onderneming als u weet dat één ticket $ 200 000 kost. Maar hoe geraken ze het aan het geld? Dubaï investeert $ 280 miljoen in Virgin Galactic en heeft 32 % van de aandelen in handen.
Specialisten zeggen dat na 10 jaar de prijs zeker gaat dalen omdat er meer aanbieders op de markt gaan komen. KLM bijvoorbeeld gaat in 2014 plezierreisjes aanbieden naar de ruimte. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij gaat daarvoor in zee met Space Experience Curaçao (SXC).
Als dat nog niet genoeg is, verwacht CEO Anderson van Virgin Galactic dat in 2060 de eerste toeristen gaan verblijven in hotels op de maan.
Daar heb ik wel een paar bedenkingen bij:
- Is dit veilig genoeg?
- Zijn er genoeg investeerders om dit te financieren?
- Is dit haalbaar in die 50 jaar, als u weet dat er geen leven op de maan is?
Onze kinderen zullen over 50 jaar in een computergestuurd leven moeten samenleven, waar de tijd niet meer te meten is, omdat het allemaal te snel gaat.
Denk daar maar eens over na, voordat er mensen in de ruimte worden geschoten.
27-11-2010, 12:21 geschreven door Evi Reuvers 
|