Ik ben Godijn Robert, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Roberto.
Ik ben een man en woon in Brakel Everbeek(boven) (België) en mijn beroep is pré pensioen.
Ik ben geboren op 11/06/1948 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Tuinieren,klussen,lezen,reizen,internet.
Everbeek, blijft me boeien,het verleden,he
Verhalen,activiteiten, Everbeek,blijft ons facineren. Het is een mooi, rustig dorp op taalgrens in de mooie Vlaamse Ardennen,het frans is hier nooit ver af.
Deze site gaat over het dagelijks leven,vroeger en nu.
Vroege herinneringen, verhalen,merkwaardige figuren,gebeurtenissen.
U kunt er ook aankondigingen voor een plaatselijke festiviteit op plaatsen.
Uw mening geven, zelf een verhaal aan toevoegen.
Kortom dit is de site van en voor Everbeek!
14-09-2009
HANDELSZAKEN Everbeek boven 1950> 1975
In Everbeek-boven, waren er vroeger heel wat handelszaken.De vernoemde zaken zijn er die ik persoonlijk heb gekend, ik zal er wel een paar vergeten zijn, daarom nodig ik iedereen uit om mij te helpen de lijst te vervolledigen, het gaat wel om de handelszaken van na WW2 tot +- 1975
Naam
Uitbater(ster)
Activiteit
Adres
Jim
D'hose Yvonne x Rasschaert Marchel
-Café -Voedingswaren
Hoogbos 33
Tuurke Vanleuven
Artur Van Loven x Ockerman Irma
-Plakker -Dakdekker
Hoogbos
De Karlier
Matthijs Georges x Van Cauwenberge Irma
-Wagenmaker
Hoogbos 5
Seuz
Meerschaut Albert x Godijn Claire
-Boomvellen -Boomtransport -Evertrans
Schudewee 12
Jul D'hose
D'hose Jules x Bertouille Berta
-Varkenshandel
Schudewee 14
De Plezanten Hoek
Cabernel Ghislaine x Gijselinck Georges
-Café
Kroonstraat 1
Clara Sanders
Modde Clara x De weirdt Valère
-Café -Voedingswaren
Kroonstraat 18
Georges Sanders
Modde Georges x Ockerman Zoë
-Kolenhandel
Kroonstraat 16
Julien Poele
Fostier Julien x D'Hose Marie Madeleine
-Schrijnwerkerij
Kroonstraat
Nest D'Hose
D'Hose Ernest x Ockerman Lucienne
-Kolenhandel -Meststoffen
Kroonstraat 57
Ruyver
De Ruyver Georges x Van Lerberghe
-Granen -Meststoffen
Kroonstaat 61
Labie
Roger Labie x De Ruyver Geogette
-Schrijnwekerij
zelfde adres als hierboven
Grovian
Vanden Hoeke Albert x Van Mello Jannine
-Vlees groothandel
Kroonstraat 62
Nank Vanhoeke
Vanden Hoeke Fernand x Verleyen Augusta
-Beenhouwerij
Kroonstraat 62
Meester Modde
Modde Achille x De Donder Louise
-Drukwerken
Muiterij 3
Te Nikskies
Bonnier Georges x Berta Donckerwolke
-Fruithandel -Kleding
Muiterij 6
Te Koolkies
Broddelez Gilbert x De Clercq Anna
-Café
Muiterij 10
De Koster
Ghijselinck Silvain x Maroyen Germaine
-Gareelmaker -Drukker
zelfde adres (later)
Roger Marion
Vande Catsije Roger x Spitaels Lena
-Beenhouwerij
Muiterij 16
A La Belle Vue
Vande Mergel Antoinette x Van Wassenhove Edgard
-Café -Voedingswaren
Muiterij 15
Angeleke Djeneka's
Jules Van Lierde x Vande Mergel Angèle
-Voedingswaren -Gas -Klein gereedschap
Muiterij 18
Juul Vogelaar
Verleyen Jules x
-Verfwinkel
Muiterij 17
Den Hebdo
Basselier Emma x Van den Houte Robert
-Café
Zelfde adres (Later)
Romain Loet
Roskam Romain x Parents Denise
-Bakkerij
Muiterij 21
Onder Ons
Matthijs Clarisse x Manssens Robert
-Café -Duivenlokaal
Muiterij 23
Te Manssens
Vandesande Clara en zoon Manssens Lucien
Beenhouwerij
Muiterij 25
Bij Marieke
Labeau Marie x De Neve Edgard
-Café
Muiterij 29
Au Bien Venu
Marie Paule Vandergeijnst x De Temmerman Prosper
-Café
Muiterij 34
In De Mere
Vandriessche Palmire x Vanlierde Georges
-Café
Muiterij 36
Boerke
Sonck Hilaire x D'Haenens Suzanne
-Melkvervoer
Muiterij 31
Van Lierde
Van Lierde Valère x Van Den Borre Yvonne
-Voeders -Granen
Muiterij 35
Bij De Muizer
Matthijs Germaine x Gijselinck Roger
-Café -Zaal -Benzinepomp
Maandag 1
Gijselinck Roger
Gijselinck Roger x Matthijs Germaine
-Fietsen -Vervoer -Kolen
Maandag1
Bekske
De Becq Albert x Trefin Eva
-Bakkerij
Maandag 3
Garage
Wwe Dupont Eleutère -Wattez Georginne
-Café -Voetballokaal
Maandag 27
Tor De Smet
Goethaels Hector St kor.horeb. x Serlipens Alice
-Smid -Zaal
Maandag 26
??
Simonne Donkerwolcke x De Ruyver Robert
-Café
Maandag 33
Loterman
Loterman Gilbert x Spitaels Marie Rose
-Schrijnwerkerij
Maandag 37
De Meulder
Van Ceunebroek Oscar
-Maalderij
Maandag 45
A La Porte De Flobecq
Marie Ottoy x Halliez Clovis
-Café
Maandag 58
Puut
Matthijs Willy x De Geyter Madelaine
-Veehandelaar
Steneplein 5
Tor De Smet
De Lepeleer Hector x Beerens Alma
-Smid
Steenberg
SPECIALE DANK AAN MANSSENS ROBERTE, voor haar opzoekings werk!!!
In Everbeek, zijn heel wat verenigingen. Het is de bedoeling ze allemaal in kaart te brengen. Bent u zelf in een vereniging die nog niet voor komt in deze tabel, aarzel dan niet om mij te contacteren Als uw vereniging, iets organizeert of uw vereniging wenst iets belangrijks kenbaar te maken, neem dan contact met me op, dan zorg ik er wel voor dat uw aankondiging een tijd lang op de hoofd pagina verschijnt, aarzel niet, het kan alleen uw vereniging ten goede komen! Graag gedaan, Robert. godijn.robert@pandora.be
VERENIGING
ACTIVITEIT
LOKAAL
BESTUUR
CONTACT
KOMENDE ACTIVITEIT
S.V.EVERBEEK
Voetbalclub
D'Oude Oven Maandagstr.
Voorzitster: Wangermez Nicole Onder voorzitster: Halliez Brigitte Secretaris: D'Homme Danny Bestuursleden: De Vos Christian Denauw Ivan D'Haeyer Clairy Halliez William Medewerker: Roelandt William Scheidsrechter: Noynaert Stephane
Voorzitter Marc Thomas Ondervoorzitter . Secretaris Deweze Marc Schatbewaarder Marc Rasschaert Bestuursleden Patrick Halliez Patrick Merchiers Eric Van De Maele Franky De Bloos Frank De Reuver Erwin Geenens
Voorzitter: Christian Donkerwolcke Ondervoorzitter: Dominique Maerten Secretaris: Monique Wangermez Penningmeester: Peter Haegeman Leden: Carine De Pelseneer Mario Du Mongh J-P Van Der Hauwert Georgette Vande Wattijne
De Vleeschauwer Hans Roelandt William De Temmerman Marnix Francq Christian
055 42 10 88
WIELERCLUB: SPORTING - EVERBEEK
Wielerorganisatie
Geen
Voorzitter: Van Wijmeersch Clairy Schatbewaarder: Blyau Marc Secretariaat: Vandergeynst Marianne Koersdirecteur: Vandergeynst Johan Bestuursleden: Cabo Denis Lambert Kurt
Klik op foto. Iedereen komt wel eens bij oudere mensen en op rommelmarkten zo van die bewerkte koperen obussen tegen. Maar hoe komen die dingen tot stand? De meeste zijn aan/op het front zelf gemaakt als herrinering aan ... meestal door de soldaten zelf, meestal met primitief handgereedschap, en stammen meestal uit WW1, ik heb er ook nog enige op zolder staan. Wat u op de foto ziet, is helemaal anders en stamt uit begin WW2. Er is een heel verhaal aan verbonden, die ik jullie graag vertel. De ring is uit een edelmetaal en draagt S.V. als inskriptie, de S is gemaakt uit plexieglas, alles behoort toe aan mijn moeder, Suzanne Van Winnendaele, vandaar, S en SV. Voor en tot lang na WW2, werkten héél wat mensen van Everbeek, bij ene Constant Van Schandevijl, Rue Pont d' Ancre, Ghoy, die man handelde in zowat alles, vlees en vooral groente en fruithandel en het was een zeer gerespecteerde, welbekende handelszaak. Zoals gezegd werkte daar veel volk van Everbeek, in de fruitpluk, verpakking, verzending, dienstmeid enz. Op een zekere dag, begin van de oorlog, waren mijn grootvader, Léon Van Winnendaele en andere plukkers, fruit aan het plukken in La Hamaide, en werd er een Engels vliegtuig door de Duitse flak neergehaald, het viel bij hen in de buurt neer. Iedereen er naartoe, helaas de Engelse piloot had de crash niet overleefd, en natuurlijk nam iedereen vlug een souvernier mee, moest vlug gaan want de Duitsers kwamen eraan. Dus nam Léon een stuk buis en een stuk plexie van de cockpit mee als souvernier. Ene Ivo, vrijgezel , die inwoonde, en al jaren als chauffeur in dienst was bij "Costant", nam de botten van de nog maar pas verongelukte piloot mee naar huis, en is met deze botten op einde van de oorlog gesneuveld als lid van de "witte brigade". Léon, zijn broer Théophille, had een paar handige zonen, " De Spellemans"!, die altijd met van alles bezig waren. Zoon Albert, heeft dan voor zijn nicht, Suzanne, deze ring uit dat stuk bewuste buis gevormd, met heel primitief gereedschap, hamer, vijl, graveerstift en ijzerzaag. Uit het stuk plexie heeft hij die mooi gestileerde S met een figuurzaag gezaagd. Mijn moeder heeft heel de oorlog deze ring gedragen, de S werd op een kledingstuk gedragen, als stil verzet. Na de oorlog is alles ergens in een doosje verdwenen en is nu onlangs opgedoken, en zoals u ziet in goede staat, zonder opgekuist te zijn blinkt de ring nog steeds, het plexie is nog even hard en doorschijnend als was het gisteren geproduceerd. Dit is het waar gebeurde verhaal over mijn moeder haar "oorlogs bizoes". Graag zou ik willen weten om welk type Engels vliegtuig het ging, identieficatienrs, tijdstip, ook de juiste locatie van crash, helaas de getuigen zijn allen verdwenen, en het zal bij deze mooie souvenier blijven!
Naar aanleiding van het overlijden, vijf jaar geleden (op 2 januari 1999) van Leon Hendrickx, een artikeluit het VK-blad van oktober 1995.
Toen ik enkele jaren geleden, samen met mijn zoon Wim, terugkeerde van "de Muur van Geraardsbergen", waar we naar de doortocht van de Ronde van Frankrijk waren gaan kijken, passeerden we toevallig langs een wegwijzer met de melding "EVERBEEK 7 km". Die plaatsnaam riep onmiddellijk droevige herinneringen in mij op. Ik stuurde in de aangewezen richting en (her)ontdekte een vredig, bijna Godvergeten, Oost-Vlaams dorpje aan de rand van de taalgrens.
Na enig zoekwerk en navraag in een plaatselijke herberg wisten we dat de hoeve "CORDIER" zich in Hoog Everbeek bevond en bijna instinctief reed ik tot voor de boerderij waarin we in mei '40 een drama van oorlogsgeweld hadden meegemaakt. De hoeve was nog net dezelfde gebleven zoals voor 40 jaar en helemaal zoals ik ze me nog steeds voorstelde ondanks het feit dat ik er sindsdien nooit meer geweest was. Had dit oorlogsgebeuren, ondanks mijn jeugdige leeftijd, zo een diepe indruk op mij nagelaten of was het doordat mijn moeder er mij ontelbare malen over verteld had ? Feit is, dat wij, zoals alle mensen uit de Druivenstreek, op 14 mei 1940 door de Engelsen verplicht werden ons huis te verlaten en op vlucht te vertrekken. Vluchten, maar hoe en waarheen ? Dat was voor velen een groot vraagteken. Voor ons was dit echter vlug beslist : Nonkel CORDIER, afkomstig uit Everbeek waar hij nog familie had, was vrachtvoerder en beschikte over een vrachtwagen en dus lag het voor de hand dat we die richting uitgingen. Maar zoveel familieleden wilden uiteindelijk mee dat de vrachtwagen veel te klein bleek en dat men besloot dat alleen de vrouwen, de kinderen en de mindervalide meekonden. De overigen zouden volgen per fiets. In de late namiddag vertrokken we met een overvolle wagen, richting Brussel - Ninove, naar onze bestemmingsplaats. Door de vele controles onderweg en omdat we niet vlug konden rijden wegens de overvolle wegen met vluchtende mensen, waren we pas bij valavond in de omgeving van Dilbeek waar we in of naast de vrachtwagen overnachtten. 's Morgens werden we verrast door vliegtuigen die laag over onze hoofden scheerden zodat iedereen paniekerig van de wagen sprong. Hierbij kwetste en bezeerde Heinke GUNS zich danig. De rest van tocht naar onze bestemming verliep zonder veel hindernissen en uiteindelijk bereikten we Everberg. Daar werd Heinke GUNS onmiddellijk gehospitaliseerd en stelde men een bekkenbreuk vast. Hij zal aan de gevolgen daarvan en ook aan de doorstane emoties te Everbeek overlijden op 1 juni 1940.
De kolonie vluchtelingen die haar intrek genomen hadden in de woningen, de schuren en de stallingen van de boerderij bestond uit een dertigtal personen :
* André CORDIER, zijn echtgenote Joséphine HENDRICKX en hun dochter Jeanne,
* zijn zusters Yvonne en Lea CORDIER, echtgenote van Jules VANDENBRANDEN (gemobiliseerd) en hun zoon Jean,
* zijn schoonzuster Germaine LEFEVER, echtgenote van Georges CORDIER (gemobiliseerd) en hun zoon Werner, dezer ouders Desiré LEFEVER en Virginie GUNS,
* diens schoonbroers en zusters : Theophile SMITS (weduwnaar 1e huwelijk Theresia HENDRICKX) en echtgenote Mathilde GUNS, Vital GUNS en echtgenote Marie DILISSEN en hun kinderen Maria, Martha, Yvonne en Pierre.
* Engelbertus DECOSTER en zijn echtgenote Albertine LEFEVER (die later verder naar Frankrijk vluchtten),
* Henri Guns, vader van Louis GUNS die in de eerste oorlog sneuvelde,
* Charles SWINNEN (schoonbroer van Vital en Marie) die reeds uit Overpelt naar Jezus-Eik gevlucht was,
* mijn grootvader Alfons HENDRICKX en mijn grootmoeder, Catharina MICHIELS, Clementine HENDRICKX, weduwe van Charles KOYEN, haar pleegkind, de gehandicapte Emma KOYEN en haar dochter Lea KOYEN, echtgenote van Maurice CRAPS (gemobiliseerd) en hun zoon Roger,
* Clementine SMITS, echtgenote van Jules BEERSAERTS (gemobiliseerd),
* Virginie Wollanders, moeder van Frans Meysmans en Celestine Meysmans, diens echtgenoot Jozef Eggers en hun zoon Albert Eggers,
* Rosa Vandergoten en zoontje (van 2 jaar) Roger, (haar echtgenoot was gemobiliseerd),
* mijn moeder Elisa VLEMINCKX, haar zuster Louise, mijn broer Joseph en ikzelf, Leon HENDRICKX.
Mijn vader, Louis HENDRICKX, wou zijn huis niet verlaten. Een paar dagen later echter werd hij daartoe verplicht. Hij fietste ons achterna maar heeft ons tijdens de vlucht nooit teruggevonden. De eerste dagen van ons verblijf bleef alles vrij rustig. Het was pas in de namiddag van 19 mei dat de hel boven onze hoofden losbarstte. Het begon met het geroffel van beschietingen en ontploffingen in de verte. Paniek was er niet onmiddellijk maar toch werd er besloten te gaan schuilen in de opslagkelder onder de boerderij die bereikbaar was langs een deuropening op de binnenkoer van deze vierkantshoeve. De opening was afgesloten met een groene ijzeren deur die blijkbaar niet volledig sloot. Verschillende mensen wilden niet meer naar deze veel te kleine schuilplaats en bleven boven in de keuken of in de kamers. Vermoedelijk werd mijn grootvader Alfons HENDRICKX, die zich achter de keukendeur verschool, getroffen door de eerste obus die op de binnenkoer viel en daar uit elkaar spatte. Hij werd vreselijk verminkt en was op slag dood. onophoudelijk bleef men schieten en het tweede slachtoffer dat dodelijk getrokken werd, was Charles SWINNEN, de vluchteling uit Limburg. Hij stond vooraan in de voorraadkelder waar de mannen hadden plaats genomen. Daardoor steeg de angst voor nieuwe slachtoffers ten top en nooit in mijn leven heb ik zoveel Weesgegroeten en "O.L.-Vrouw van Jezus-Eik, bescherm ons en bid voor ons" horen bidden, ja zelfs roepen als toen, tussen iedere ontploffing. Het derde slachtoffer was de 18-jarige Martha GUNS. Ze bevond zich naast mij en mijn moeder. Ze zat op een kist tegen de muur. Niemand durfde vermoeden dat de kleine wonde op haar voorhoofd, waaruit een kleine bloedstraal liep, haar gedood had. En nochtans was dit de harde realiteit. Van toen af begrepen we dat de kelder een slecht gekozen schuilplaats was en we besloten deze tussen twee salvo's in, te verlaten. Al lopend ging het langsheen de stallingen, over de binnenkoer, naast de achteraangelegen weiden en akkers, waar we ons in de greppels achter de hebben verscholen. Na enige tijd luwde het lawaai om achteraf volledig te verdwijnen. Niemand durfde onmiddellijk zijn schuilplaats verlaten uit panische angst dat het inferno ieder ogenblik kon herbeginnen. Later, toen we het toch aandurfden en we ons vergewisten van de toestand na deze onzinnige beschieting van een boerderij waar alleen vluchtelingen en de bewoners aanwezig waren, stelden we vast dat, buiten de drie dodelijke slachtoffers, alleen Lea KOYEN licht gekwetst was aan het been. De materiële schade was zeer groot aan het gebouw en aan de inboedel terwijl in de stallingen vele varkens en koeien gedood of gewond waren. Met een paardenkar werden de slachtoffers naar het kerkhof van Everbeek gebracht waar ze begraven werden. Na dit vreselijk gebeuren zou niemand nog op deze onheilplaats blijven en nadat we alles, zo goed en zo kwaad als het kon, weer hadden opgeruimd, vertrokken we terug naar huis, want de frontlijn was ondertussen over ons heen geschoven. Velen gingen met de fiets, anderen met de tram, enkelen te voet en de laatsten met de vrachtwagen. Thuis viel er geen enkel spoor van vernieling of van oorlogsgeweld, op enkele kleinigheden na, te bespeuren.
Leon HENDRICKX Deze bijdrage werd me toegestuurd door Rogge Michel, Geraardsbergen. Nota: 1- schrijver Leon Hendrickx bedoeld Everbeek - boven,waar hij het heeft over "Hoog Everbeek". 2- niet André Cordier en echtgenote, maar Clotaire Cordier en zijn echtgenote Jeanne Cabo. 3- niet zijn zusters, maar zijn nichten, de namen kloppen wel.
Historische achtergrond.
Op 10 mei 1940 viel het Duitse leger België binnen en begon de zg. Achttiendaagse
veldtocht. Op de bewuste 19 mei '40 vielen onder meer Aalst en Ninove in handen
van de Duitse troepen, die vervolgens oprukten richting Geraardsbergen.
Op het Bosveld waren die dag kanonnen opgesteld door het terugtrekkend Engels
leger dat toen zijn hoofdkwartier had in D'Hoppe-Vloesberg. Dit geschut kwam in
actie toen de Duitse troepen Geraardsbergen naderden.
Toen het Duitse geschut terugvuurde kwamen de obussen terecht op de hoeve van
Cordier of er dichtbij, met het gekende dramatisch gevolg. (De Engelse projectielen
zouden enkel slachtoffers gemaakt hebben bij het vee in de meersen langs de Den-
der ongeveer waar nu het provinciaal domein De Gavers is gelegen.)
De Engelsen trokken zich vervolgens verder naar het westen terug en de afloop is
bekend: op 28 mei '40 was de volledige bezetting van ons land een feit.
Michel Rogge
Wat vinden we terug in de archieven over deze periode:
In de late namiddag van vrijdag 17 mei 1940 kwamen de eerste Duitse infanteristen aan te Viane. Het kleine dorp was binnen een paar uur volledig ingenomen door honderden soldaten, velen per fiets, anderen met paard en kar, en die zich met de komende nacht in het vooruitzicht groepeerden in de weiden ter plaatse genaamd Stelterode (tussen de Edingseweg en de Beverstraat) en op het Vianeplein. In de vroege ochtend van maandag 20 mei vertrokken ze richting Lessines (Deux-Acren) en Geraardsbergen met het oog op de oversteek van de Dender.
5808. Gilbert DUBOIS, Zondag 19 mei 1940. Duitse luchtbombardementen te Ronse en omgeving, in Annalen. Geschied- en Oudheidkundige Kring van Ronse en het Tenement
van Inde/Annales. Cercle historique et archéologique de Renaix et du Tenement dInde, 2000, XLIX, p. 65-138.
6883. Gilbert DUBOIS, Crisisdagen bij de Britse strijdkrachten (BEF) op 17, 18, en 19 mei 1940 te dHoppe/La Houppe - Vloersberg/Flobecq Châlet des Bois, in Annalen. Geschied- en Oudheidkundige Kring van Ronse en het Tentement van Inde/Annales. Cercle historique et archéologique de Renaix et du Tentement dInde, 2003, LII, p. 181-234.
Voor de Duitsers kwam het er tijdens de laatste dagen van de achttiendaagse veldtocht op aan om de troepen die zich binnen de omsingeling zaten te vernietigen. Ze rukten dan ook verder op. Het front aan de Leie viel in duigen. Vanuit het oosten vielen de Duitsers de Engelsen aan en drongen ze terug tot de Vlaamse Ardennen. In het westen hadden de Belgen een nieuwe linie opgetrokken van de kust tot de Leie. Ze hadden er stellingen ingenomen achter een afleidingskanaal
Le pont de la rue des Moulins est le plus ancien des quatre ponts qui établissaient les communications entre le bas et le haut de la ville. L'ouvrage, qui se trouve à proximité immédiate de l'Hôpital N-D à la Rose fut détruit par les Anglais qui le firent sauter le 17 mai 1940 lors de leur départ de Lessines. L'explosion provoqua des fissures dans la face de l'Hôpital et souffla plusieurs vitraux de la chapelle. Un pont provisoire en bois fut établi en attendant la reconstruction de l'édifice, qui allait quand même se faire attendre 10 ans !
Polizei-Div.: The division start sto move into the area Bitburg north of Trier.
Heeresgruppe B
West of Antwerpen Dutch forces still defend local fortifications and fired on crossings across the Schelde. Local heavy fighting.
Bridge construction across the Schelde.
Another fort in Namur is taken without resistance. Another fort in Lüttich is taken. Several Forts still resisting.
In Antwerpen the pedestrian tunnel is undamaged the road tunnel destroyed. The bridgehead on the western side of the Schelde is expanded but heavy enemy artillery fire from the western fortifications on the bridgehead and the river.
The oil-tanks partially caught fire today by artillery fire. Maybe the main oil-storage can be saved.
Nearly no ships are left in Antwerpen just a few trawlers.
On the island of Walcheren all coastal batteries are destroyed. In the docks of Vlissingen 2 12cm, 1 Patrol boat, 2 floating planes and 1 mine-depot captured.
Operation Stein will be established in Vlissingen to cross the Schelde.
XVI.A.K.(mot.): is attached to 4.Armee/Heeresgruppe A.
18.Armee
1600 French and 13000 Dutch soldiers captured on island Zeeland.
Fortress Antwerpen surrenders to XXVI.A.K. As the Schelde-bridge and the road-tunnel are destroyed the advance of the Korps is stopped. The pedestrian-tunnel is damaged. Pi.Btl.216 starts to build a bridge.
XXVI.A.K.:
225.Inf.Div.: the division captured 14000 enemy soldiers in fortifications of Antwerpen during the last two days.
216.Inf.Div.: As the division prepares to attack into the city of Antwerpen the city surrenders. Pi-Btl.216 starts to build a bridge which is finished on the 21.Mai.
IX.A.K.: (moved from 6.Armee to 18.Armee this day)
19.Inf.Div.: During the night 18./19. enemy artillery fire on German positions around Teralphene. In the early morning recon reports that the enemy is not building up stiff resistance and the division commander orders to attack across the Dender.
I., II./I.R.73 advance to the river and come under heavy enemy artillery fire. German artillery forces the enemy to withdraw from the positions along the canal. He goes back to Denderleeuw.
II./73 finds no location to cross the Dender and evades to the sector of the I./73 north of the canal-knee. 5./73 under Olt.Seyrl is the first company that gets across followed by Major Köhler the Btl. commander. Under enemy fire the soldiers embark the dinghies and cross the canal. Major Köhler breaks into Denderleeuw with two groups and the company group of 5./73 and is involved in heavy house to house fighting. Some British tanks appear in the streets but are rejected by the 5.Kp. In the western part of the town Major Köhler is wounded but stays with his unit. The 2./I.R.73 under Oberstlt. v.Lersner breaks into Denderleeuw from the north. The raising pressure pushes the enemy out of Denderleeuw. The I./73 pursues the retreating enemy who sets up a defence line after on kilometer. The I./73 overruns the enemy there.
The remaining parts of the regiment follow and reach the line Kerkxken Klein-Herlinckhove at 14:35. At once heavy equipment follows to strengthen the bridgehead. Inf.Rgt.73 stays alone with open flanks on the other side of the Dender. 14./I.R.73 secures the flanks. Engineers start to build a bridge.
In the late afternoon Vorausabt. Marcks arrives in the bridgehead.
20:30 verst.Inf.Rgt.73 builds a marching group Menkel (I./A.R.19, I./A.R.55, 3./Pz.Jg.Abt.19, Tle. N.A.19, 3./Pi.Btl.19, one battery II./A.R.60 (10cm)) and continues to pursue the enemy via Audenhoye to Roosebeeke where the regiment arrives around midnight without enemy contact.
After the crossing of the Dendre of this day the III./Inf.Rgt.73 is regrouped as a bicycle Btl. with organized bicycles.
56.Inf.Div., 216.Inf.Div.: receive order to occupy the area north of Gent.
56.Inf.Div.: is attacking towards the city of Gent. The division crosses the Dendre without connection to friendly units left or right.
6.Armee
Main targets for the attack on this day are: IX.A.K.: line Gent Audenarde; XI.A.K.: road Audenarde Renaix (included); IV.A.K.: Heights east of Tournai; XXVII.A.K.: Peruwelz.
Forward elements reach the Schelde river left and right of Tournai.
IX.A.K. is transferred to 18.Armee
223.Inf.Div.: at Lüttich Fort Evergnee surrenders.
IV.A.K.:
35.Inf.Div., 18.Inf.Div., 7.Inf.Div., 31.Inf.Div. attack towards the industrial area Tournai out of the area south of Brussels.
35.Inf.Div.: advances through the battlefields of Waterloo and secures the gap the XVI.A.K.(mot.) left.
18.Inf.Div.: crosses the Dendre River and reached the Schelde River south of Tournai. An advance force of Inf.Rgt.54 cannot take the bridge because of British defence fire.
Heeresgruppe A
27.Inf.Div.: In the morning II./Inf.Rgt.40 crosses the Maas at Givet and advances via Pt.Doische Romérée to Matagne-la-Petite the daily objective. The division receives order to advance to the area northeast and around Hirson.
4.Armee
211.Inf.Div.: (Unterstellung?) set up for the attack on fortress Naumur on the heights of Arbre.
Gruppe Hoth:
XVI.A.K.(mot.):
3.Pz.Div.: resting; The division plans to march off tomorrow.
4.Pz.Div.: In the morning the division gives out the order to start advancing towards Beaumont on two roads at 16:00. The first goal is the area north of Avesnes. The roads are crowded with refugees who cause huge traffic jams and delays. The Schtz.Brig. arrives at the daily objective in the night.
In the evening the Div.Gef.Std. moves to Ecuelin. Gen.Maj.Stever takes command of the division again.
In the evening the division receives order to clean the Mormal-forest and keep it open on the 20.Mai.
22:00 II./S.R.33, 4./A.R.103 march off from Berlaimont towards the Mormal-forest.
Verst. II./S.R.33 moves through the forest without enemy contact but encounters enemy forces as the unit leaves the forest at sunrise. The battalion defends in two groups east of Herbignies until reinforcement arrives on the 20.Mai.
I./Flak-Rgt.Gen.Göring (8,8cm) is attached to the division.
XXXIX.A.K.(mot.)
7.Pz.Div. regroups and rests during the day. Rommel asks Hoth to attack towards the important heights at Arras 30km ahead. After some discussion about the exhausted units he allows Rommel to attack after midnight.
5.Pz.Div.: continued heavy fighting against elements of the 1.North-African and 5.light Div. In the woods of Mormal. Forward elements reach the line of the 7.Pz.Div. in the afternoon.
Gruppe Kleist
XIX.A.K.(mot.):
1.Pz.Div.:
During the day all enemy attacks from Péronne and from the south into the area St.Quentin are rejected. Especially at Falvy and Essigny heavy fighting of Pz.A.A.4, 3./Pz.1, 3./Pz.Pi.Btl.37 and Sperrverband Müller against attacking French forces which try to attack the rear elements of the division. Oberstabsarzt Maisch severely wounded.
After the division secured Péronne the order just to advance to the Cologne sector arrives.
Pz.Brig.1:
In the early morning the brigades starts to advance towards Péronne and breaks occasional light enemy resistance. Péronne is taken around 16:00 after short fight.
II./S.R.1 crosses the Somme and expands a bridgehead to the south and southwest without enemy contact.
K.1 moves through St.Quentin and secures the canal southwest of Allaines.
In the evening the brigade stands in Flaucourt, 8km northwest of Péronne.
Schtz.Brig.1
Meets just light enemy resistance which makes it possible that the SPW companies can advance in their vehicles for most of the time. In the evening the brigade holds the line Rancourt Höhe 109 south of Laforest Combles.
XXXXI.A.K.(mot.)
6.Pz.Div.: breaks the last enemy resistance at Le Catelet and closes up to a line with the XIX.A.K.(mot.) west of the Canal du Nord.
12.Armee
XVIII.A.K.: (Unterstellung?)
1.Geb.Div.: changes direction to the southwest towards the Aisne-Oise canal and reached the area of Vervin.
VI.A.K.:
16.Inf.Div.:
6./I.R.79: A part of the Kompanie under Leutnant Timmer is located in the Bois de Raucourt west of La Besace. Fw.Madest follows with the rest of the Kompanie later. At 06:00 the Kompanie is finally reassembled.
The Kompanie is reorganized: Fw.Madest 1.Zug, Feldwebel Atzmann 2.Zug. Each Zug is organized with four Gruppen. Lt.Seefloth (of 2.Kp.) is the new commander of the 6.Kompanie.
During the day the Kompanie builds fortified positions as enemy artillery fire is expected. The enemy artillery fires from 23:00 01:00 and from 03:00 05:00 in the night to the 20.Mai.
16.Armee
VII.A.K.:
71.Inf.Div.: In the early morning the 1./Pi.Btl.171 under command of Olt.Alfred Germer takes the last armoured turret of Panzerwerk 505. The remaining enemy soldiers in the underground area of the fortress refuse to surrender. During the day the underground part of the fortress is searched. All French soldiers died in the smoke and fire down there. The commander committed suicide in a small supply room.
The 1./Pi.Btl.171 is ordered to Sailly to rest.
Gen.Lt.Weisenberger writes a report to nominate Germer and UO Pape for the Ritterkreuz:
By taking the enemy bunker in the fore field of Panzerwerk 505 UO Pape the 5./I.R.211 was able to advance and the 1./Pi.Btl.171 could assemble at the east of Villy to attack Panzerwerk 505 successfully. Taking the Panzerwerk was very important for the further attack on the Weygand-line.
Olt.Germer took the left corner fortress of the former Maginotline, the well armed and heavily fortified Panzerwerk 505 Ouvrage de la Ferte after several hours fight.
Olt.A.Germer receives the RK for the actions at Panzerwerk 505.
The cemetery of the 71.Inf.Div. is at Noyers-Pont-Mauguis near Sedan.
Dat we hier in Everbeek een speciaal taaltje spreken heeft iedereen al lang begrepen. De jaren dat we bij Henegauwen behoorden hadden veel invloed op ons dialect, dat dan ook doorspekt was met verfranste woorden. Ook de Brakelaars hebben een speciaal dialect, waar er ook veel verfranste woorden in voorkomen. Onlangs stuurde iemand mij het "Brakels woordenboek" toe, en ik wil dat dan ook niemand onhouden. Spijtig dat al deze dialecten stilletjes aan verdwijnen, dat had zijn charmes, nu spreekt iedereen een taaltje met invloeden uit het Nederlands, Engels, Vlaams en nog een paar andere talen. Enfin iedereen doet z'n best, maar welke taal spreekt een Vlaming, nu? Ik vindt het soms komisch, hoe mensen trachten zich in het Nederlands uit te drukken. Ga naar: http://www.mijnwoordenboek.nl/toevoegen.php?naar=Brakels en geniet !
EVERBEEK boven: de Maandagstraat, naar alle waarschijnlijkheid richting Flobecq helemaal boven net voor bocht links/rechts
De Maandagstraat richting Flobecq, 1e huis links ,Vanlierde Jules en Angèle kruidenierswinkel, nu Prima Gosset superette, 2e links, café en fietsenwinkel Roger Ghijslinck ( gesloopt nu ) verder huis Debecq Albert, bakkerij en taxi, nu D'oude Oven. Hoekhuis rechts, beenhouwerij Roger en Lena Van de Catsije. .
De St Jozef kerk: rechts, huis Van Wassenhove Richard, (Bij Fieke Smouter) café en winkel. Nu " De Meiklok" Links naast de kerk: de muur van de oude pastorij. Nu parking. Verderop de jongens school.
De Kroonstraat: links, huis Herregodts, fruithandel, 2e huis fruithandel, 3e huis: Valère De Weerdt, boerderij en winkel (Clara Sanders), 4e huis: Modde, kolenhandel en vooruitspringend, de boerderij van Delestree Marcel Rechts: huis Vanwinnendaele Marcel, huis nr 2 ?, huis nr3 Godijn Marcel, laatste, De Koninck Victor.
Deze prachtige postkaart toont de Maandagstraat richting Flobecq, de kapel staat er nog steeds, al is ze door de jaren heen wat scheef gezakt, rechts van de kappel is het Steneplein. Deze foto is genomen ergens rond 1900.
De akkers: rechterkant richting Geraardsbergen op de Steenberg.
De kerk gezien vanaf het Steenbergbos: de kerkhofmuur, de kerk, de pastorij, de jongensschool, groot gebouw,de woonst van de zusters en helemaal rechts, de meisjesschool
-Foto's toegestuurd door Michel Rogge en Johan De Couvreur.
EVERBEEK: Het voormalig gemeentehuis van Everbeek St Marie (Beneden) en Everbeek St Jozef (Boven), Tamelbroekstraat, Everbeek St Marie.
De Maandagstraat, komende van uit richting Flobecq, afdalend richting kerk St Jozef.
De Muiterij: Rechts, boerderij, Faignaert.
Dorpsplein: rechts woning Achiel Modde, leraar jongensschool, 3e, 4e, 5e en 6e studiejaar. Was ook drukkerij voor kleine aankondigingen en doodsbrieven, uitgebaat door zijn vrouw, De Donder Marie - Louise. 2e rechts: Huis Bonnier, fruithandel en textiel winkel. ( Te Nikskies), daarnaast de school van de zusters, kindertuin en 1e en 2e studiejaar(gemengd), vooruitspringendhuis, Café Brodelez Albert, (Anna Koolkies). Links vooraan: de muur met ingang van de jongensschool
HOOFDSTAD: RIGA MUNT: LETSE LAT, LS, 1LS = 0.71 TIJDSVERSCHIL: + 1:00h AFSTAND: 2100 Km Met VLIEGTUIG:2.30 h vliegen, dagelijks BRUSSEL - RIGA , 's morgens, beste Airline : AIR BALTIC = de goedkoopste CARRENTAL:de beste huurwagen vindt u bij AGG, agg@Riga.mail.tella.com dit is een kleine speler, maar correct +- 200 minder dan bij de grote jongens, die rekenen nog eens 15 als ze voor 9:00en na18:00 moeten opereren! Met EUROPABUS: 1 1/2 dag, opstapplaatsen: GENT, ANTWERPEN, BRUSSEL Centraal Station, iets goedkoper dan vliegtuig Met AUTO: 2 1/2 dagen REISROUTE AUTO: BRUSSEL - ANTWERPEN - BREDA - ARNHEM - ENSCHEDE - HANNOVER - BERLIJN - FRANKFURT/ ODER - POZNAN - WARZAWA - BYALISTOK of LOMZA - AUGUSTOW - SUWALKI - KAUNAS - PANEVEZYS - BAUSKA - RIGA. DAG 1: > 6:00h - Brussel > Tarnowo +- 19:00h, Hotel 500, tarnowo@hotel500.com.pl ,ligt net voor Poznan, u bent beter dat u daar stopt, want rijden in de Oostblok landen 's nachts is geen pretje en als je in het donker een hotel nog moet gaan opzoeken valt dat niet mee! Pas op voor de Poolse chauffeurs, Polen is een lange doortocht, dus doe het rustig, de wegen zijn niet al te best! DAG 2: > 8.30h - Tarnowo > Suwalki (grens) +- 19.00h, doe het rustig, neem een beetje de tijd om de couleur lokale op te snuiven, stop zeker eens in Augustow gezellige marktplaats en veel winkeltjes en goedkoop (drank ,cigaretten enz.),nog een half uurtje en u bent in Suwalki (grensstad, valt weinig te beleven), na Suwalki is er niets meer van slaap gelegenheid tot Kaunas (LT). hotel DOM NAUCZYCIELA, ul Kosciuziki 120, tel: 087 56 66 900, Suwalki. DAG 3: >8.30h - Suwalki > Riga, het gaat nu vlot aan de grensovergangen, in Kaunas neem > Riga, dan komt u niet in de stad, u ziet een grote engel, links van u, afslag" Camp xx", kunt het bezoeken, was concentratie kamp. Eens Kaunas voorbij, gaat het vlot, in LT en LV zijn het mooie rechte wegen men komt nooit door een dorp, Panevezys laat u rechts liggen > Riga, ik heb eens geslapen in een prachtig Hotel in Panev. niet duur! Opgelet voor de snelheid in LT en LV, ze hebben daar speedguns en die staan om het even waar- 20 is de prijs die u dan wint en niet discusieren!! helpt niet!. Eerste stad in LV, Bauska, stop aan busstation, rechts en daar kunt u geld uit de automaat nemen - in LT en LV komt de in 2007, koffie pauze rechts op terras rechtover een grote supermarkt, bezoek even de supermarkt en maak kennis me de lokale gewoontes, u kunt in LV overal betalen met Visa en er zijn Geld automaten in overvloed, nog 1 1/2 h en Riga komt in zicht, aankomst +- 15:00 lokale tijd, succes ! Geen VISUM nodig voor deze landen, enkel uw pasport. TIP: Reis nooit over KALININGRAD !!!: Dit is een Russiche enclave, tussen LT en PL, lange wachttijden en grondige controlles aan de in en uit gaande grensposten, dit kan uren (dagen) duren, zeer onveilig, diefstal,corruptie enz...Moest je er toch zin in hebben, zorg dat AL je papieren correct zijn, een geldig VISUM en zorg erzeker voor dat u, uw wagen niet uit het oog verliest!!! Het is +- 300 Km korter, maar of het loont?
Over Letland:Riga is de moeite waard, zeer mooi oude binnenstad, met prachtige winkels en overal standjes die keramiek en vooral amber (barnsteen) verkopen, dit is de spécialiteit en komt veelvuldig voor, maar ook de gezellige terrasjes zijn niet te versmaden Te bezoeken, de poedertoren met museum(powder tower), St Peter katedraal, de Domkerk, huis "the black heads"(fantasisch mooi gebouw), Milda, (het vrijheids standbeeld), de Laima klok,het museum over de verschilende bezettingen, de boorden van de Daugava, de grote versmarkt,die is ondergebracht in 4 reuze hangaars, waar vroeger Duitse Zeppelins hun thuishaven in vonden, de mooie orthodoxe katedraal ,de mooie parken rond de Milda, de vele jugendstill en art nouveau gebouwen. Neem gerust een terraspauze op de grote plaats aan de Dom, der is altijd van alles te doen en de gezelligheid!,maar der is véél meer! Fantasiche plaats is de Lido, gezellig eten in een grote houten blokhut, met pretpark er omheen, te herkennen aan zijn grote windmolen, het auto museum, met een orginele wagen van Stalin,buiten de stad is er ook een soort Bokrijk met al de bouwstijlen van Letland, ga eens in een echt Russich restaurant eten, en met een beetje geluk speelt de balalaika, en niet duur! Ik heb zo mijn favoriete restaurant. Riga wordt gedomineerd door de meer dan 300m hoge, ranke tv toren die van ver te zien is, maar hij stoort nergens.Jurmala, 20' van Riga, de badplaats met zijn wandelstraat vol gezelligheid, het mooie witte strand en kilometers ver zien over de Baai van RIga, als je van Jurmala langs de kust rijd naar het verste punt van de baai (Kolka) komt men langs kleine visserdorpen en in Kolkas heeft men een prachtig zicht, soms tot het Saaremaa eiland (Est). Ten noorden van Riga is Sigulda met zijn park en zijn 2 kastelen, ook een bezoek waard, die beide leiders daar, hebben mekaar jaren bevochten. Niet ver daar vandaan, Cesis mooi stadje met zijn burcht en vooral mooi park,zeker bezoeken, in de buurt zijn ook een paar onderaardse grotten, ik heb daar in Cesis eens overnacht in een gasthuis, barbecque ,sauna , s' morgens een lekker regionaal ontbijt ,gastvrijheid, onvergetelijk! Tussen Bauska met zijn vervallen feodaal kasteel (te bezoeken),en Jelgava bevindt zich Rundele,Hier in de middel of nowere staat een gigantisch kasteel, een geschenkje van tsarin Katarina De Grote aan haar loverboy,Baron Biron,het bezoeken meer dan waard.In het oosten ben ik eens tot Zilupe gereisd, bossen en meren en Zilupe, kleine gemeenschap ligt pal op de Russiche grens, nog 600 km en u bent in Moskou, staat in het Russich op een bord, maar ik kan geen Cyrilisch lezen! Daar heb ik eens berkensap, vers van de boom getapt, gedronken, lekker en vooral gezond, in deze streek is het in de winter - 30 ° C. Liepaja, grote haven, met de oude Soviet marine basis(Karosta),vroeger militair sper gebied,heel het gebied rond deze stad was verboden terrein voor burgers! bezoek de Karosta gevangenis de moeite waard! Sommige huren hier voor een nacht verblijf in de vochtige, kille cellen ,zonder confort en op een plank slapen,alles is zwart gevefd en zonder ramen! geloof mij der is een wachtlijst voor en is erg in! Denk er aan om 18:00 gaan de poorten dicht en u bent hélemaal zonder het minste confort opgesloten tot de volgende morgen! Aan de kust bevindt zich een enorm (opgeblazen) fort van tsaar Peter De Grote, nooit is het bemand geweest en ze hebben het opgeblazen na een akoordje met de Duitsers voor WW1, in de haven vindt men nog resten van de Duitse basis WW2. Voor de gene die geintreseerd is in WW2, hier in dit gebied , heel dat schiereiland was afgesneden door de Russen en de terug trekkende Duitsers zaten daar met 200.000 man in de val (de Kurlandkessel- Kurland divisie), ze hebben daar heroische gevechten geleverd tot bijna de laatste man, de oorlog was al gedaan toen ze daar nog vochten. De overblijvers zijn allemaal naar Siberië verbannen, en der zijn maar weinigen die terug naar de heimat gekomen zijn. In heel dat gebied vindt men nog sporen van deze slachtpartij. Weet je dat er sommigen tot in de jaren 60 in de makies gevochten hebben tegen de Russen!! Eentje heeft nu een bescheiden museum daar over in het plaatsje Zante( te bezoeken) MEER INFO ? :http://viewlatvia.com/,http://patricialtd.com/
HOOFDSTAD: BUCURESTI MUNT: LEI , 1 = 3.600,40 LEI TIJDSVERSCHIL: + 2:00 h AFSTAND: + 2000Km VLIEGTUIG: BRUSSEL - BOEKAREST - TAROM - 2.30 h AUTO: BRUSSEL - KÔLN - FRANKFURT - NURNBERG - REGENSBURG - PASSAU - LINZ - WIEN(voor WENEN >GRAZ) - GYOR - BUDAPEST - SZOLNOK - ORADEA > TARGU MURES, - of ARAD >BOEKAREST. Met de AUTO: + 2 dagen Voor Wenen, rechs aanhouden richting Graz, anders komt men in 't centrum, dan Budapest volgen, dan > Budapest-Bratislava, > Budapest, in Hongarijë is er péage op de snelweg! Voor Budapest. de ring nemen >Kecskemet, >dan Szolnokvoor Targu Mures, Szeged voor Bukarest Over Roemenië: Ik zelf ben er +- 10 jaar met een groep vrijwiligers, hulp gaan bieden,mijn groep heeft 3 adoptie dorpen rond Targu Mures,(Ungheni,Vidrasau,enSausa) en ken een beetje de gewoontes en heb dan ook in verschillende delen van dit mooie land geweest. Denk er aan draai de tijd een paar jaar terug, laat uw wagen niet onbeheerd achter, rij nooit s'nachts. De wegen zijn meestal niet al te best, het avontuur wacht je. Als je politie controlle krijgt probeer dan niet te betalen, geef een stuk chocolde of flesje bier, ze hebben het meestal gemunt op de buitenlanders. Bezochte steden, Targu Mures, Satu Mare,Baia Mare, Dej,Bistrita,Cimpulung Mold.,Suceava, Sibiu, Brasov en vele andere. De Karpaten zijn een mooi gebergte, ga niet op zoek naar het kasteel van Dracula, het bestaat niet, der is wel een kasteel speciaal voor de touristen ingericht! Vlad Dracul heeft wel bestaan, dat was een Graaf die zijn tegenstanders op houten palen spitste! De delta van de Donau( Dunarea) is zeer mooi, en is een natuur reservaat, der leven nog vissers die een speciale taal spreken en leven in hutten. De gastvrijheid in Roemenië, is zeer groot,maar u moet eerst contact tot stand brengen, proef eens van hun Tjiuca / Palinca ,52°, meestal zelf gestookt, met een beetje geluk krijg je een fles als afscheid, zwaar spul! Naar het schijnt, dood het de microben! Meestal vindt u in ieder dorp twee kerken, orthodox en catholiek, als je de tijd heeft, woon dan een mis bij, daar is het nog heel serieus en de pope heeft zijn tijd. Goed eten is het in de restaurantjes en goedkoop,met vlees opgevulde kool en druivenbladen zijn de specialteiten en de wijn is er lekker. De smaak van de rossi's(tomaten) die vergeet ik nooit, nergens zijn ze zo lekker!
Een weekendtrip naar de kerstmarkt van Monschau: Monschau is maar 3 uur rijden van bij ons, zeer gezellig, klein maar een aanrader. Via Luik, afrijden in Eupen, in het centrum gewoon Monschau volgen, dwars door de Hoge Venen, en je bent er zo, tip vermijdt het centrum, en ga aan de laatste rotonde naar rechts, eerste lichten links en volgen maar. Doe geen moeite om nog een hotel te reserveren, die zijn al maanden geleden volgeboekt, het centrum is verkeersvrij tijdens kerstmarkt (vrijdag tot zondag), heel de maand december, Maar er parking genoeg net buiten het stadje. Glüwein, bratwurst, kerstatributen het is er allemaal en veel teveel, na 2 dagen rondslenteren had mijn vrouw nog steeds wat nieuws ondekt, af en toe wordt er ergens een show opgevoerd, orgeldraaier,alpenhoornblazers, enz. Boven op de burgt wordt iedere dag gratis kerstspel opgevoerd, rondrit met huifwagen, getrokken door 2 schitterende boerepaarden, enz.. Maar je kan er ook heerlijk wandelen op de flanken van de bergen, en een schitterende waterval bezoeken. Bezoek ook eens de "Glasshuttewerke" http://www.monschauer-handwerkermarkt.de/ demonstratie glasblazen, shop en nog een kerstmarkt ingebouwd in het complex, het mosterd muzeum, het park met de bronzen sculpturen. Heerlijk eten is er in overvloed en vooral veel billiger dan in ons vaderland. Veel volk, vooral Belgen , Fransen en natuurlijk Hollanders, wat dacht u anders.Monschau - Zauberhafter Eifelschatz Kamp Vogelsang: Nostalgie, uit een ver verleden. Vele Belgen hebben tijdens hun legerdienst op kamp geweest in dit oefenkamp. Wel er is goed nieuws, vanaf nu kan men dit kamp bezoeken, ingang 3 per wagen. Onze strijdkrachten hebben dit kamp terug gegeven aan Duitsland, en het is nu een natuurgebied, onlangs opengesteld voor het publiek, men kan de gebouwen bezoeken, men kan wandelen en fietsen in heel het kamp, het ligt erbij zoals onze jongens het hebben verlaten, maar netjes opgeruimd. De imposante kazerne is het bezoeken waard, onderaan ligt de Urftstausee in al haar kronkels er rustig bij, nu! Er waren andere tijden, toen er dagelijks met de . 50 er over geschoten werd. Ik zelf was daar in de winter van '67-68 met mijn Cie op bezoek( 68 cie Genie, Westhoven), geen lachertje, onze pioniers bivakten in hun 2 pers. tentjes bij min 10° op de flanken, tijdens de dag vlotten bouwen , vlug een patton overzetten, echte handgranaten gooien, blindicide schieten enz. Ik heriner mij een paar voorvallen die mij altijd zijn bij gebleven. Toen ik een dag hun vlot met patton erop, met mijn bulldozer in het meer moest duwen en ik door de koude mijn koppeling wat teveel liet slippen, en plots tot aan mijn voeten in het ijskoude water zat, dat was even serieus schrikken ! Ook die helse rit achteraan in de fulltrak naar het uiterst einde van het kamp om mijn Magirus op te halen. Wat we daar in de buik van dit monster meegemaakt hebben, over de tanktrack fullspeed, iedereen sloeg groen uit , vasthoudend aan alles wat maar mogelijk was, der waren er een paar die voorwaar zeeziek werden, met de bekende gevolgen. De crew van dit machien hebben we niet bedankt, al waren ze zéér hoffelijk om ons er uit te laten, en vol binnenpret vroegen "wat vondt u van de rit" Een beetje geschiedenis: dit kamp werdt gebouwd tussen 1934 en 1936 door Robert Ley in opdracht van de furher en diende voor opleiding van een politieke elite voor de SS, onder de naam van "NS Ordensburg Vogelsang", meneer Dolf was er op bezoek en ook zijne dikke vriend Goebels, er zijn maar twee leerjaren les gegeven, nadien op het einde van de oorlog diende het als uitval basis voor het Ardennen Ofensief. Het Belgisch leger beheerde het complex van 1 april 1950 tot 31 december 2005. De Duitsers zijn vol lof en praten met veel respect over het Belgisch leger, die deze site zo goed en met respect zo bewaard hebben De gebouwen en de sculpturen zijn wel intressant om te bezoeken, de typische nazi bouw cultuur is daar goed bewaard gebleven en is uniek en goed bewaard. Zeer intresante site over dit kamp; www.kamp-vogelsang.be Nog een intresante site over de Belgische Kazernes in de BSD, http://users.pandora.be/Dirk.Duym1/bsd.htm Kamp Vogelsang ligt op 20' rijden van Monschau, tussen Simmerath en Gemünd op de B 266.
AIRLINE:LUFTHANSA, BRUSSEL- FRANKFURT-LOS ANGELES UNITED, LOS ANGELES- SAN DIEGO : 120 US$ ! CARRENTAL:NATIONAL, SAN DIEGO- LOS ANGELES : 40 US$ ! PERIODE: DECEMBER 2000,zelf geplande reis. MOTEL:BEST WESTERN,iedere dag, besloten we waar we gingen overnachten,belden een BW in de buurt via een boekje gekregen in 1e BW en alles was voor mekaar, bij onze aankomst. VERVOER: AUTO VAN FAMILIE (CADILAC +- 15 Jaar oud) Dag 1, Brussel - San Diego, met nadien 2 dagen om aan te passen aan de tijd, s'avonds om 20:00h wil ik gaan slapen! Dag 2, bezoek aan Sea World of San Diego, Vip rondleiding, bezocht familielid heeft nl dit park ontworpen. De ijsberen, de haaien die om je heen zwemmen, u loopt door een tunnel dwars door hun aquarium, ander bassin, de dolfijnen komen naast u gezwommen en u kan ze strelen, ze komen kennis met je maken. De orka's, wat een show geven die vissen, op een gegeven moment komen ze op een tafel tussen het publiek liggen, indrukwekkend zo'n beestje van 6m lang en -+ 4 ton.Dit zijn de gevaarlijkste rovers van de oceanen! Spreek in Amerika niet over een orka, dat kennen ze niet, ze gebruiken de Indiaanse naam, Shamu! S'avonds in een visrestaurant reuze lobster op het menu, met een reuze Budweiser. Dag 3, Bezoek aan Mexico, 1/2 uurtje van San Diego, met de trein tot de grens,(krijgen de auto niet om naar Mexico te reizen! te veel diefstal!).De grensovergang is geen probleem, met uw internationale pas. Bezoek aan Tijuana, stad van Carlos Santana, dan verder langs de kust naar Rosarito Beach,met de taxi, een 40 jarige Chevrolet, wat een belevenis, en spot goedkoop, de stille oceaan is prachtig en helemaal voor ons alleen,vele standjes met handwerk en prachtige Mexicaanse sieraden, eten in een lokale cantina,wat een sfeer, gewoon fantastich. December in België, en wij lopen in onze T shirt op het strand in Mexico. Dag 4, San Diego - Phoenix, een hele dag cruisen op highway 8, dwars door de woestijn, tussen stop in Yuma.S'avonds in het donker was het wel even zoeken naar onze BW, helemaal aan de bovenkant van Phoenix, s'morgens heel vroeg wakker, we sliepen naast aan groot rangeerstation,wat een kabaal,breakfast op zijn Amerikaans ,dus met veel donuts. Dag 5, Here we go!! Phoenix-Wickenburg R60, veel cactussen en de weg slingert er prachtig doorheen, weinig verkeer, Wickenburg-Kingman R93, terug woestijn gebied, lange rechte wegen, drakenbomen en wat een sfeer, wat een gevoel van vrijheid.Tussenstop in Wikieup, een roadrestaurant, een paar huizen en verder niets. dat is zo'n typische nederzetting langs de lange wegen in het westen, wat eten, vriendelijke bediening, gezellige klanten, beetje aangepapt met een van oorsprong Italiaan, die geen woord Italiaans meer praat, ik dacht met hem een paar zinnen Italiaans te praten, maar hij was het duidelijk verleerd.Wat ons wel intreseerde was zijn mooie vuurrode met wit lederen interieur, Edsel cabrio uit de jaren 60. Kaartjes gekocht en in de lokale US Post office verzonden, een echte cowboyhoed, 30$, gekocht, die me heel de reis zou vergezellen.In Kingman was het even zoeken naar Route 66, Hackberry, Peach Springs, Seligman, wat is Rte66 mooi, de typische jaren 50 zijn daar voor altijd vastgelegd!Alles is daar gebleven zoals het eens was, de gasstations,de store's, de bars, de mensen, want der is anders niets meer te beleven, sinds de Hgw 40 er is.Williams is ons einddoel vandaag, vlug de spullen uitladen in het hotel, en bezoek aan het stadje, opnieuw the fifthy's,gaan eten in een Coca Cola snack,in de shop is werkelijk alles te koop wat the CC cie aan gadgets heeft uitgebracht, tot originele gevulde flesjes CC eind de jaren 40 met de kist en al!! Dag 6, Bezoek aan de Grand Canyon. We kozen voor een all in, gekocht in het hotel aan het station van Williams,dit houdt in, een western show;de trein rit met oude trein heen/terug Grand Canyon,ingang,bustour,1 nacht hotel met ontbijt bij terugkomst,zeker een goede zaak en niet duur. De show was wat flauwtjes,maar de trein rit door de prairie met zijn weidse gezichten was de moeite waard. En dan de sleuf,zonder dit gezien te hebben kan men zich dat niet voorstellen! Wat zijn we toch klein,van de ene kant naar de andere, 17 km aub.,1,4km diep, de Colorado is een klein groen lintje daar diep beneden, de kleurenpracht, op de terugweg werd onze trein overvallen, midden de prairie, door die zelfde snoodaards van de morgen show. nadien gezellig verder tjoeken, begeleid door een heus cowboybandje, gezelligheid troef! Dag 7,Williams- Chinle,Hgw 40. Eens Flagstaff voorbij, kijk uit voor Meteor Crater, midden in de prairie is daar lang geleden een meteoor ingeslagen, het loont de moeite om dit eens te bezoeken, dat is zo'n gaatje van 400m diep en een doorsnee van 1,4 km, er is een visitors center, de Nasa heeft daar indertijd haar astronauten getraind voor de maan landingen! Holbrook voorbij, kijk uit naar Petrified Forest, daar vindt men die versteende bomen, ongelooflijke mooie kleuren hebben die versteende bomen. In Chambers verlaten we de Hgw, richting Ganado, R 191, net buiten de stad,Hubbel Trading post, we zijn nu in Navajo gebied! In deze originele post beleeft men het leven, zoals in de tijd van de pioniers, dat er handel werd gedreven tussen de Navajo's en de blanken. Prachtige juwelen in zilver en turquoise, wollen terplaatse geweven indiaanse tapijten, alles wat ze produceren is daar te koop! Indrukwekkend. U bent opnieuw op een historische plaats.En nu vlug naar Chinle, want de avond valt over de prairie!!! Dag 8, Breakfast at Chinle.Net buiten Chinle, wat velen niet weten is er ook een prachtige canyon, Canyon de Chelly, die mooie door de wind afgeronde diepe, roze rode rotsen,die diepe sleuf, de vingerhoed kleine huisjes in de diepte, amper te bemerken,dat zijn huizen van een vroege Indianen stam, mens wat zijn we toch klein als we daar op de rand staan.Op een rotsblok zit een oude Indiaan en die probeert ons,zelf gemaakte zilveren juwelen te slijten. Wat we dan ook doen,voor de prijs moet u het niet laten! On the road again, R191 volgend tot Mexican Water, hier verlaten we Arizona, voor een korte tocht door Utah.In Bluff,draai naar links en volgen R163, bezoeken vlug Mexican Hat, deze rots is van ver te zien, en het is werkelijk een sombrero hoog boven op een rots neergeplaatst. Eindje verder, valt ons oog op Goose Necks, het loont de moeite om dat eens te gaan bezichtigen. Diep onder ons kronkelt de San Juan als een slang met regelmatige kronkels door de uitgeslepen rotsen.Hier in Utah rijden we plots in de sneeuw, t'is tenslotte December! Op weg naar Kayenta, komen we plots iets heel bekend uit de Westerns tegen , nl die beroemde rode rotsen van de Marlborocowboy. Kayenta is ons einddoel vandaag,een klein stadje dat aanleunt tegen een prachtig gebergte. Dag 9, Kayenta - Bullhead City,dit is een transfer dag, rustig, af en toe een tussenstop, met overnachting in Bullhead. De route loopt over,Tuba City, dan R89 naar Flagstaff, Hwg 40 tot einddoel en vanavond gaan we naar het casino!!! Onderweg op de 40, een koffie stop, wat me daar als ex -internatioaal chauffeur opviel, was de enorme grootte van de parking, 5 rijen dik zo ver als het oog rijken kon vol met Peterbilt, Mack,White,Kenworth, en andere Volvo's, jawel de Volvo long nose is sinds jaar en dag ingeburgerd bij de Amerikanen!,binnenin was de shop al even indrukwekkend! En nu ga ik jullie iets vertellen wat de meeste westerlingen niet weten. Wist u dat er een mini versie is van Las Vegas ? Nooit gehoord van Laughlin? Ons hotel lag op de oever van de Colorado,dit is nog steeds Arizona en daar was geen kat te speuren, in dat Bullhead, maar de andere oever,het uiterste puntje van Nevada,that's the place to be! Op de Colorado ,reuze raderboten aan de kade en alle buildings daarrond, alles te samen een reuze casino, net als Las Vegas, gambling day and night. Vlug de spullen in het hotel, de brug over en we duiken in het nacht leven van Laughlin. Dag 10 , Bullhead City - Las Vegas, net voor L-V draaien we effe naar rechts voor een bezoek aan de Hoover Dam. Dit is ook zo'n indrukwekkend bouwwerk, 400m hoog aub, de vrachtwagens die over de dam rijden lijken wel mieren. Met een lift naar beneden in een in de rotsen uitgehouwen koker, tot bij de reuzachtige turbines,we staan op een van die reuze grote stalen buizen waar het water door stroomt, ge voelt, de kracht van het water, de trillingen. Als men omhoog kijkt beseft men werkelijk de omvang van deze dam, indrukwekkend! Op naar Las Vegas,waar we in de middag aankomen,zondag namiddag.Tip,ga nooit vanaf donderdag naar L-V, dan betaalt u dubbele prijs in de hotels, dit wordt aan zien als week end, tot zondag middag! We logeren in de Holliday Inn, midden op de strip, hoog boven het gebeuren, wat een zicht zeg, heel L-V aan uw voeten. Dit is werkelijk een droom, eens de avond valt, die miljoenen gekleurde lichtjes, Bailly's,Mirage, Paris, Tressore Island,Excalibur, Venice en en... we zijn blijven slenteren tot 4h in de morgen, van alles genietend, overal ingang vrij, overal even vriendelijk, eten,drinken,gambling 24h/24h, het eindigt nooit! Je kunt 1000 documentaires over L-V zien, maar er zijn dat overtreft alles. Die roller caoster 300m hoog boven op het dak een toren, dat moet u mee maken. That's Las Vegas! Net buiten de stad brengen we een bezoek aan Nelis AFB, home of The Thunder Birds. Dag 12, Las Vegas - Barstow. Hgw 15, we gaan eindelijk mijn droom waar maken, iets waar ik ook zo lang naar uitkijk, Bagdad Café op Rte66, Newberry Springs, bekend van die film, en van die wondermooie song, "Calling You "van Jevetta Steele, het is gewoon zoals in de film, een klein cafétje, midden in de woestijn, in the middle of nowerre, maar het doet mij wel iets, daar te zijn, dat is het . Als je het gastenboek bekijkt, wel daar komen mensen van rond de wereld heen, aléén speciaal voor dit caféétje!!!! Onderweg naar Barstow,zien we plots een pijl die een oude zilvermijn aanduid, wij daar heen, en we raken hopeloos verloren in die reuzachtige Mojave woestijn, alle wegen lijken op elkaar! Op den duur komen we midden op een Air Force Base, zomaar, Apache elico's en allerhande leger tuig. Dank u wel, mannen van de USAF, die ons op de juiste weg gezet hebben! Zonder hun, hadden we nooit de verlaten zilvermijn van Calico gevonden. Alles is nog intact zoals die diggers, eens de mijn leeg, alles achtergelaten hebben, maar de Amerikanen kennen er wel wat van om hun erfgoed te bewaren! Een beetje show,een gids, wat shops en een bar en zo hoort het. Dag 13, Barstow - Los Angeles, via R 58 Mojave, R 14 Palmdale. We verlaren Barstow en het is nogal winderig die dag, en net als in de beste cow boy films, rollen de uitgewaaide struiken over de weg. We rijden een heel stuk langs Edwards AFB, wat is dat reuze groot, kilometers lang. In de buurt bij de lokale ijzerhandelaars liggen ,hele wat oude jets langs de weg, F111, Phantoms en noem maar op. We trachten een bezoek te versieren, maar helaas die dag hebben we pech. Rond de middag zijn we in L-A, en brengen een bezoek aan Universal Studio's, net naast Hollywood, bovenzijde van L-A. The Blue's Brothers, Waterworld,Jurasic Parc, I Max, Back to the future,Jaws en andere set's passeren de revue. Aanpalend bevindt zich het Hard Rock café, van L-A, zeker het bezoeken waard, ze hebben daar een prachtige collectie van originele guitaren en kleding van héél beroemde musikanten, ik ga u de moeite besparen van ze allemaal op te noemen. S'avonds overnachten we onderaan L-A, in een nogal lugubere buurt. We waren er echt niet gerust in, er liep dan ook een gewapende agent op de parking. We zijn wat gaan eten in een groezelige tent, waar nogal wat avondwerkers vlug een hapje komen eten, de sfeer was er eerder gezellig, maar ik hield toch met een oog onze Caddilac in het gaten. Dag 14, Los Angeles - San Diego, vandaag keren we terug naar het startpunt van onze reis, we verlaten Hgw 5 om af en toe even de stranden van de Pacific te bezichtigen. We bezoeken San Clemente, dat is daar het lokale Knokke Le Zoute, ze hebben daar een prachtige pier die diep in de oceaan loopt.( de bewuste pier is perfect te zien op de satteliet foto's van Google Earth.com). In de namiddag wat shoppen met de familie, hun huis ligt op de rand van een grote canyon en op de flanken daarvan hebben ze een mooi terras gebouwd met jacuzy en in de tuin allerhande exotish fruit zomaar te plukken. S'avonds gaan we bij hun kinderen op bezoek,een hele familie reunie, want de kinderen en kleinkinderen kennen we alleen van foto's, het werd een zeer gezellige avond. Dag 15, we vatten onze terugreis aan. Na het geklaag over de dure binnenlandse vlucht, Los Angeles - San Diego, had neef voor ons een auto gehuurd bij National en dat scheelt een slok op de borrel, het is tenslotte maar 180 km, de tijd van inchecqen en aankomst in L A per jet duurt langer, dan er met de auto heenrijden, zie begin reis verslag voor een vergelijk. We nemen de avond vlucht en zijn s' morgens in Brussel, de vlucht terug is 1 uur korter dan de heen vlucht. Ik geloofde de verhalen van een jetlag niet maar moet het tot mijn grote schande nu ondervinden, ja het is erger dan een serieuze kater!!!
13/10/2007 Sinds een tijdje wordt er druk onderhandeld en gesproken over de rioleringswerken in onze buurt. De voorlopige plannen zien er uit zoals te zien is op de afbeelding (klik erop om te vergroten) . Volgens de schepen van Openbare Werken, Jurgen De Mets, worden dit zeer omvangrijke werken. En volgens de zelfde bron worden dit financieel gezien de grootste werken tot nu toe ooit in Brakel uitgevoerd. Meer gedetailleerde informatie is momenteel niet beschikbaar. De aannemer is nog niet bekend. De timing en de start van de werken en de fasering der werken liggen nog niet vast. Jurgen heeft mij beloofd om mij op de hoogte te houden over de stand van zaken, iets dat ik dan ook asap zal publiceren, zodat we de stand van de werken kunnen volgen. Wat leiden we af uit dat plan? Al het afvalwater van de Hoogbos,Termergel, Evensveld, Driestenbroeke, Evensveld, Vunk en de Geraardsbergsestraat tot de afslag naar Everbeek-boven gaat richting Ring, alwaar het aansluiting vindt. Vanaf de afslag Everbeek-boven richting Geraardsbergen vloeit het water richting Parike om daar aansluiting te vinden. Dit worden omvangrijke werken zo te zien, als men bedenkt dat alles opengelegd wordt, dat er gescheiden afwatersystemen komen, nl. huiselijk afvalwater en hemelwater. Dus men weze voorbereidt op, omleidingen, verkeers-elende , modder en stof. Maar we staan er voor en deze werken zijn absoluut noodzakelijk.
13/10/2007 Laatste info: -Concrete info is binnenkort te verwachten. -De dossiers worden nu afgesloten en onderzocht door de opdrachtgever dezer werken, nl. AQUAFIN.
19/12/2007
Zoals afgesproken enig nieuws inzake de werken "collector Verrebeke" in een aantal concrete punten:
- verantwoordelijke aannemer: WEGEBO
- start der werken (bij gepaste weer): 1 februari 2008
- eerste fase der werken: Geraardbergsestraat vanaf de Rondweg tot ter hoogte van de Wijnstraat
- geplande werken in deze fase: graven sleuven voor nutsmaatschappijen, vernieuwen nutsleidingen en overkoppelingen aan iedere woning
- vanaf maart: opbreken vanaf het wegdek vanuit de Rondweg
- een uitnodiging voor een informatievergadering wordt binnenkort verstuurd naar alle inwoners langsheen de werken - bovenstaande planning natuurlijk op uitdrukkelijke voorwaarde van gepast weer en geen onverwachte technische verwikkelingen
28/01/2007
- De voorbereidende werken zijn vandaag gestart onderaan de Geaardsbersestraat.
- Mbt de werken ,werd een uitnodiging voor een hoorzitting in de betrokken straten bedeeld. Deze bijeenkomst zal komende vrijdag - 1 februari - vanaf 19u.00 plaatsvinden in de gemeentelijke sporthal "De Rijdtmeersen".
Vrijdag,30 januari 2009: Wegebo informeert. BRAKEL : collectorwerken in de Termergelstraat en op de Hoogbos. We zijn duidelijk in een verdere fase van de werken getreden, want vanaf maandag 2 februari 2009 wordt er begonnen met de voorbereidende werken op de riooleringswerken. Er moet een speciale fundering aangemaakt worden op de collector, enkel tussen woning Nr 35, Termergel en de Schudewee (872m lengte). Deze werken vorderen aan ongeveer 80 lopende meter per dag. De zware boormachine die deze werken uitvoert, neemt de volledige breedte van de weg in, en zal bij het afsluiten van de dagtaak ter plaatse blijven staan, dus er is geen doorgang mogelijk. De toegang naar de woning waar de werken op dit ogenblik bezig zijn zal gebeuren, voor (de kant Everbeek- boven) of achter (kant Brakel) de machine, naargelang de vooruitgang. Deze machine heeft een giek van 20 lm dat ononderbroken recht moet blijven staan. Alle luchtleidingen (electriek en télédistributie) die over de weg hangen, moeten tijdelijk enkele uren onderbroken worden. Het zal vanaf de komende weken voor de buurtbewoners moeilijker worden en we doen het nodige om de last te beperken. Na deze voorbreidende werken zullen met een tussentijd van +- 2 weken, begonnen worden aan de rioleringswerken. Voor verder inlichtingen kan men zich steeds richten tot de werfverantwoordelijken: Raf Lucas of Frederic Cantré. De burelen zijn gelegen op de hoek van Geraardsbergse en de Termergelstraat. Wegebo dank u voor uw begrip en rekent op een positieve medewerking.
23/02/2009: Men is duidelijk gewaarschuwd ! Er is geen doorkomen meer mogelijk! Vanaf nu is het menens!
Einde der werken is voorzien op "eind 2009" .
De Hoogbos, gezien van boven op de top, neerwaarts richting Brakel
Eerste faze: plaatsing van de waterleiding en de aardgasleiding. Zicht neerwaarts vanaf de Schudewee.
Ziede gij hier ne gepensinoneerde de post al be-delen ??? Chapeau voor de postbode die hier zijn werk moet doen !!
Gezien van op de hoek Hayestraat. Die regelmatig opgewoelde "vlekken", zijn de markeringen voor de fundamenten. Op deze plaats freest men de fundamenten in de grond.
Zicht van uit de bocht "Hoeve Leroy".
Zouden de wielertoeristen er dit jaar zin in hebben ??
Albert, die stond er fier bij, maar dit machien is duidelijk te groot voor hem !!! Achter Albert ziet men de boorkop met zijn 2 tandwielen (frezen) die de grond inwoelen.
Dit monster boort op die voormarkeerde plaatsen een paal tot 10.50m diep, tijdens het boren wordt er tevens spéciale cementspécie toegevoegd zodat men om de zoveel meter een zuil krijgt van 10m diep, daar op komen dan de rioolbuizen te liggen, iedere kolonne is precies de plaats waar de buizen bij elkaar komen.
Merkwaardig enWetenswaardig: Tijdens de graafwerken onderaan de Hoogbos, werdt er een skelet van een Duits soldaat uit ww2 opgegraven en zijn zaklamp , van het merk Wonder, was nog steeds brandend. Bij nader onderzoek bleek dat de batterij afkomstig was van het beroemde merk Varta !!! Van goede Duitse top kwaliteit gesproken !
Alles wordt vakkundig opgevolgd. Buurtbewoners bekijken de werken van zeer nabij. Roger, Christian en Lucienne willen het fijne weten van al die nieuwe technieken.
Er worden 2 soorten nutsleidingen in een keer geplaatst. Onderaan ligt de nieuwe waterleiding, dan wordt er Balegemse zavel over gedaan en dan komt de aardgasleiding er boven op, opnieuw afgedekt met Balegemse zavel. Balegemse zavel (zeer magere lichtgele zavel), komt uit de zelfde groeve als de Balegemse witsteen, werdt gebruikt voor kerken en cathedralen . Ander bekend product uit Balegem, de "Echte Balegemse Genever".
Zeer intressante vondst: tijdens het graven van de sleuf voor de nieuwe nutsleidingen boven op de Hoogbos, trokken plots een paar dunne symetrisch gelegde koperdraaden op een diepte van een meter de aandacht van de werklui. Ze stonden voor een raadsel , de werfleider werdt erbij gehaald, en had ook geen verklaring. Dan maar de mannen van de archeolische dienst gecontacteerd. Die kwamen terplaatse , en hebben de draden verder bloot gelegd over een afstand van 25 m en concludeerden dat dit een vroege vorm van telefonie uit het Romeins tijdperk moet zijn geweest, want we liggen hier toch op de weg Bavay naar Velzeke ! Een vroege vorm van praatpalen ?? Aangewakkerd door die vondst zijn ze dieper beginnen graven hopende nog wat Romeins of Gallisch spul aan te treffen. Maar zij vonden niets meer, waaruit ze concludeerden dat de oude Belgen , " Galliërs", die hier voor de Romeinen woonden, ver vooruit waren op de Romeinenen en al over GSM moesten beschikken !!!
12/03/09 De werken op de Hoogbos schieten op ! Maar wat een slagveld.
De kraandoperator poseerde graag, net als zijn collega. Vriendelijke jongens, die Turken en vooral zéér harde werkers. Sezec Sebatin en vriend Disikuruk Mevlût.
En nog eentje for the fun , op spéciale aanvraag !!! Met dank aan .... Mevlût Disikuruk.
Pijplijnen leggen is ons beroep, hier een doorsteek naar de overkant van de straat op de top van de Hoogbos. Alles wordt nauwkeurig in de gaten gehouden.
Kijkoperatie noemen ze dat in medische termen !!
Dat groene monster zit ondertussen halfweg de Hoogbos, nog een paar tiental meter en ze hebben hun doel berijkt.
De Hoogbos op 12/03/09, ongeloofelijk, wat een ravage. De beelden zeggen de rest.
De beelden zeggen genoeg, er is geen doorkomen aan.Vanaf hier, iemand die er niet woont of niets te zoeken heeft blijft liever weg .