Foto
Inhoud blog
  • Refugio in Los Arcos
  • Beste bezoeker.
  • Codex gestolen uit de kathedraal van Santiago de Compostela..
  • Website geest van de weg
  • Rittenoverzicht van Evergem naar Santiago de Compostela.
    Zoeken in blog

    Startpagina !
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
    Naar Santiago de Compostela
    Het wedervaren van een fietsende pelgrim.
    Trainingen, voorbereidingen, planningen, tegenslagen, testen enz...om in Santiago de Compostela te geraken...
    29-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Route naar...
    Je zou denken, het is makkelijk, ik open Google Earth, trek een lijn en daar in de direkte nabijheid van de getrokken lijn, ligt de weg naar....

    Niets is minder waar, want er zijn banen waar fietsers geweerd worden,
    of wegen waar het echt gevaarlijk is. Of je moet omrijden om een brug te vinden,
    onderdoor een spoorweg te kunnen,...enz... 

    Niets is zo prettig, je eigen weg te zoeken, maar als je keer op keer,
    verkeerd rijdt of omwegen moet maken, kan de moed snel in je schoenen zinken,
    zeker als je juist op dat moment een slaapplaats zoekt.

    Als er dan ook nog een onverwachte helling opduikt, want dat kan je op een gewone landkaart niet zien,
    wel op een topografische kaart, maar die zijn zo gedetailleerd, dat je er véél van moet, om een traject van 1000 km. op kaart te hebben.

    Via het Genoodschap, ontdekte ik de boekjes en kaarten van Clemens Sweerman, St-Jacobs fietsroute.
    Op de PC trachtte ik een geschikte route te vinden, gecombineerd met de kaarten van C.S.
    Meermaals, verdween het concept in de cyber-prullenmand.
    Mijn vrouwtje, ergerde zich soms, steevast peilde ze dan, weeral bezig aan de weg te timmeren?
    Ik sta niet graag voor verrassingen, zeker niet als het ten koste gaat van de eigen energie!!

    Ondertussen heb ik een traject-planning klaar, op één A4-formaat.
    Het volledige traject, plaatsnamen, kilometers, mogelijkheden tot camperen of overnachten, een planning voor 110 km/dag, 120 k/dag, 130 km/dag en 150 km/dag.

    29-03-2010 om 00:00 geschreven door Etienne Claeys  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De gedachte.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het was in september 2009, we waren, mijn vrouw en ik, met verlof in Frankrijk, in de streek van de Verdon, op camping International, die ik trouwens voor 50-plussers warm aanbeveel, (vaste telefoonlijn zonder kosten, je kan er naar huis telefoneren, zonder hoeven te betalen).
    Op een morgen, ik had mijn fiets achterop de caravan op de fietsdrager, vertrok ik voor een  ritje, heuveltje op, heuveltje af, langs de oevers van het meer van Chaudanne in het warme zonnige weer, het was prachtig en leuk.

    Vanuit Castellane, enkele dagen later fietste ik, puffend naar Point Sublime, buiten alle verwachting stond ik plots op de top, zonder maar eenmaal af te stappen, zoals ze bij ons hier zeggen "blijven terten" (blijven trappen).
    Ik had zowaar, een toch steile klim, die 19 km lang is opgereden. Je gaat ervan 150 m boven de zeespiegel, naar 765 m. Dat is 615 m. verschil, er zitten enkele veneinige klimmetjes tussen en...het blijft zo goed als altijd bergop fietsen.

    Daarna fietste ik nog via Pont Soleil, naar de andere oever van de Verdon, waar het ook steeds klimmen is, stilaan begon ik weer zin te krijgen, om een uitdaging aan te gaan... Na een week vertrokken we met hebben en houden naar Spanje Peniscola. Daar was het nog een ietsje warmer, cycle-time. Vanaf dan fietste ik elke dag, we zijn er nog een 10-tal dagen gebleven. Om het nadeel van het "weg" zijn te beperken, mijn vrouwtje eenzaam achterlatend,  fietste ik zo vroeg mogelijk. Dat was eveneens een voordeel, om niet in de hitte te hoeven fietsen.

    Op 19 september zijn we er zeer vlug vertrokken, richting noorden, naar huis. Onze tweede kleindochter was geboren, thuis gekomen ben ik nog enkele malen gaan fietsen. In onze kontrijen wordt het einde oktober vroeg donker... Het fietsen kon soms moeilijk, het werk kwam er soms lelijk tussen...Maar, ik had nog een home-trainer, die ik vroeger al eens afbeulde.

    Dus begon ik op diene "domme fiets" (dat stelde onze oudste kleindochter vast, ze is 4 jaar, een fiets die niet vooruit gaat) te fietsen.
    Op een bepaalde dag, kwam er een van de zonen thuis, die had ondertussen gemerkt dat er iets aan het gebeuren was, vroeg wat ik aan het doen was. Trainen op de home-trainer tjien!!! Als je specifiek wilt trainen, zei hij, moet je dat op je fiets doen, waarmee je denkt te rijden (wist nog steeds niet van de gedachte).
    Koop je fiets-rollen en hij kwam met de naam "Tacx" aandraven... 
    Wat doet een mens dan? Kijken op internet, om te merken,
    dat het geen groot rollentoestel van vroeger was,
    maar een compact toestel met mogelijkheid tot belasten van het achterwiel.

    Na de aanschaf van de tacx en het steeds koudere wordende weer, kwam de tacx met fiets in de veranda te staan, het was dan 20 oktober 2009. Aanvang van mijn trainingen, km-teller ging op "nul".

    Mijn eerste training, was er eentje om echt te beginnen, belasting 0, en 20 minuten rustige kadans en...zweten...
    Mijn gewicht was weer naar 94 kg. gekeerd. Ik nam me voor, om alles goed bij te houden en te plannen.
    Van dag tot dag, werkte ik mijn prestaties bij, op de laptop.  Die gevens ben ik jammerlijk genoeg kwijt geraakt,  later meer daarover. Gelukkig had ik mijn km-teller op de fiets nog en ook een kleine papieren backup van de stand van zaken. Het reconstrueren van mijn afgewerkt trainingsplan kon beginnen.

    Wat vast staat op 20 oktober 2009, woog ik nog 94 kg. en had ik  nul km's op de km-teller.
    Bij het teloor gaan van mijn trainingsgevens op datum van 10 september 2010,
    was de stand van zaken het volgende : afgelegde km's, op tacx en op de weg : 12.356 km.
                                                                                                           gewicht : 81 kg.

    De gepresteerde uren heb ik niet meer kunnen terug vinden, maar dat zal ongeveer rond 480 uur draaien.
    Dat is rond een gemiddelde van 27 km/uur, in het begin lag de snelheid beduidend minder, natuurlijk....
    Maar gestaag nam de basissnelheid toch toe, niet spectaculeir maar langzaam aan !!
    Mijn rustpols alsook mijn trainingshartslag of HF daalde, ik was blijkbaar goed bezig,
    langer fietsen op een lager HF dat moeten we hebben.

    Bijlagen:
    Kasteel Templar Peniscola sept 2009.JPG (1.4 MB)   
    Verdon sept 2009 - kopie.JPG (518 KB)   

    20-10-2009 om 00:00 geschreven door Etienne Claeys  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Col de Ibaneta testritten.
    Woensdag 2 september 2010 waren we, mijn vrouw en ik, op camping Narbeitz in Saint.Jean-Pied-de-Port.
    Het stadje nodigt uit om er rustig in te kuieren, terrasjes, winkeltjes, ijsbar...
    Maar natuurlijk ook in de hoofdstraat, de altijd aanwezige St.Jacobs-schelp, en de refuges.
    De pelgrims, stromen er van alle windstreken toe, wandelaars, fietsers, ruiters.

    Daar was ik niet voor gekomen, mij intresseerde enkel de col de Ibaneta.
    Kon ik die wel op, waren de versnellingen er wel goed voor gekozen.
    Was ikzelf in conditie en was de fiets algemeen ok?
    Ik zou het snel ervaren.

    s'Morgen, na het ontbijt vertrok ik op mijn eentje. Mijn benen voelden goed aan en ik had een fris gevoel.
    Om uit St.Jean te komen, moet je al een pittig klimmetje doen. Daarna is het wat op en neer,
    richting Valcarlos of Karelsdal, op 15 augustus778,  ruste Karel de Grote en zijn leger er uit.
    Vanuit Valcarlos hoorde hij het hoorngeschal van zijn ridder Roeland.
    Ridder Roeland zou gesneuveld zijn op de Col de Ibaneta, er staat trouwens een gedenksteen, nabij de kapel.

    Nadat je de rivier Nive overfietst, begint het serieuze werk,
    een klim van zeker 16 km en met een stijgingspercentage van 7 tot 9%.
    Het is zwoegen en trappen, ik zag er veel te voet naast de fiets lopen,
    maar wel zwaar bepakt.

    Nochtans een gezegde uit het boekje van Clemens Sweerman, 
    al wat je thuis laat is meegenomen, zou menig pelgrim er toe moeten aanzetten,
    minder mee te nemen. Eens Valcarlos voorbij, is er niet veel bebouwing meer en is het
    rustig in de natuur fietsen. Na 1u50 klimmen en zwoegen,
    stond ik naast het Roeland-monument, de kapel en de kruisjesheuvel,
    op een hoogte van 1057 meter.

    Na enige minuten vang ik de terugweg aan, als een snelheidsduivel bocht in bocht uit
    steeds oplettend dat ik niet op het linkse rijvak terecht kom, raas ik naar camping Narbeitz.
    Na 2u50' fietsen, kom ik terug aan bij de caravan.
    54 km afgelegd.

    Tevreden over de geleverde prestatie,
    ga ik douchen en neem een duik in het zwembad.
    En zijn we gaan wandelen in St-Jean-Pied-de-Port,
    een schitterend stadje.
    Terrasje gedaan, souveniertjes gekocht.
    Terug op de camping de bbq aan gestoken,
    rustig gegeten en nog wat gepraat met buurmannen,
    tv-eetje gekeken en gaan slapen.

    Door het schitterende weer, heb ik de col driemaal kunnen opfietsen.
    Telkens met verschillende ervaringen.
    ...

    Bijlagen:
    http://www.google.be/images?hl=nl&rlz=1G1ACAW_NLBE402&q=saint.jean-pied-de-port&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=v5PrTMqNLcGZOpHgnKMB&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=3&ved=0CDoQsAQwAg&biw=1575&bih=607   

    15-10-2009 om 00:00 geschreven door Etienne Claeys  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)




    Archief per week
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Zoeken in blog



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs