Vrijdag, 12 juni
2015 (Attigny Le Chesne)
Voor de
verandering is het Richard die niet goed geslapen heeft (te warm en te veel pizza).
Maar vandaag is
het werkendag dat zijn we niet meer gewoon op een vrijdag J. Dus vroeg uit onze master bedroom want we
moeten 28 sluizen bedwingen/overwinnen en dit over een afstand van
10 km.
Eerst iets over de
klimatologische omstandigheden: het is doef weer, het is laf weer, het is
vermoeiend weer, een verfrissend regenbuitje zou zelfs welkom zijn.
Dus 28 sluizen
we zullen ze eens allemaal opnoemen zie J: de eerste sluis is de sluis van Attigny, de tweede sluis is
sluis 27 (sluizentrap van La Vallée de Montgon) de derde sluis is sluis 26
en zo moet je (net zoals bij de bochten van Alpe dHuez) de sluizen aftellen
tot sluis 1 (maar wel in het frans uiteraard).
Vandaag hebben er 2 de volledige trap gedaan (onze Deense volgers
Danish Dynamite met hun Mahogny) en wij dus (we zijn een half uur voor hen
gearriveerd in Le Chesne je moest de smile op hun smoeltje zien toen ze
zeiden dat ze ons achtervolgden). Verder
ligt er hier ook nog een Nederlander, maar die heeft de trap in 2 keer gedaan
(maar 19 sluizen vandaag). Tip voor een mevrouw uit onze jachthaven die angst
heeft voor sluizen en veerponten: dit tripje eens doen en dan heb je al direct
een fobie minder J
En het moet gezegd
de schippers en hun bemanning van de drie schepen zijn moe. Hyacinth heeft
vandaag bedacht dat ze met nieuwjaar een fitness abonnement gaat nemen: iedere
keer de ladder op, iedere keer de sluis rond om de bediening te activeren. We mochten van de sluiswachter niet vastliggen
aan de ladder waar de bediening stond, maar vermits dat de enige ladder aan
bakboordzijde was (iemand zegt altijd links en het zijn niet Richard en
Hyacinth J) waren we verplicht om stuurboord aan te
leggen (en dan moest Hyacinth de sluis oversteken dat arme mens heeft
afgezien op iedere ladder een half oerwoud dat tierig weelde op de moet
(voor de leken onder ons, moet = mos dat op de sluiswanden blijft
plakken/hangen (zo is onze vaarcursus toch voor iets goed geweest J), dan over pas gemaaid gras (meestal toch)
dan over de sluis, meestal via een wankele passerelle (als dat er al was)
soms een leuning, soms geen, soms langs twee kanten een leuning, maar zo smal
dat het weelderige lijf van Hyacint er met moeite tussen kon (één zekerheid was
er wel: spinnenwebben), insecten à volonté (we hebben zelfs in deze hitte even
met onze deuren en ramen toe moeten varen, de dazen hielden namelijk een feestje)
en uiteindelijk weer de ladder af. Morgen is ze gegarandeerd stijf! De
laatste drie sluizen is Richard de ladder opgekropen toen stond de bediening
eindelijk waar het volgens ons hoorde, nl. achteraan de sluis! Maar dan kon
Hyacinth niet meer
Slechts één keer
de sluiswachter moeten oproepen sluis 4 (quatre) stond dubbel rood!
En nu liggen we
dus in Le Chesne moe en nog lang niet voldaan (door de opeenvolging van
sluizen hebben we geen tijd gehad om te eten).
We gaan het
vanavond nog rustig aan doen
en morgen zijn we er weer, met meer weer!
Fotos
Sluis in
voorbereiding
De volgende is ook al te zien
Dans lécluse
De brousse
Danish Dynamite!
Mast naar beneden
Wij ook
J
Ligplaats: halte
fluvial Le Chesne
Aantal sluizen: 28
Weerbericht: rond
de 32°C, vochtig, lastig
Aantal motoruren:
8,15



|