In 1967 startte het Audivisueel Centrum in een oud herenhuis in het centrum van
Meise met een talenpracticum met 6 talen Duits, Engels, Frans, Italiaans,
Spaans en Nederlands.
Talenpracticum
over Audiovisueel Centrum naar CVO Meise-Jette
Eén van de belangrijke realisaties die in Meise ooit tot stand zijn gekomen is
ongetwijfeld de installatie van een hypermodern talenpracticum, dat zoveel
jaren later aangevuld wordt met een rijk gevarieerd aanbod van cursussen in
alle mogelijke deeltakken van de wereldwijde informatica.
De oprichting van een moderne taalschool in avondonderwijs voor volwassenen
ontspruit in 1967 in het brein van de nieuwbakken schepen van onderwijs Jos
Chabert. Hij is nauwelijks een paar jaar geïnstalleerd en pakt uit met
een innoverend initiatief dat beantwoordt aan een reële nood aan degelijk en
aangepast taalonderwijs.
In een gemeentelijk rondschrijven aan de bevolking peilt het schepencollege
vooraf naar de interesse van de bevolking om in de toekomst te kunnen genieten
van dit aanstekelijk aanbod. 206
inwoners gingen hierop in.
Begin november 1967 is het dan zover en opent het talenpracticum in het huis
Janssens in de Brusselsesteenweg, naast het dorpscafé Den Beiaard, in het
centrum van de gemeente. Het juweeltje van technisch vernuft wordt in
aanwezigheid van onder meer kabinetsattaché Rombauts en Omer Grawet, adviseur
bij het kabinet van Nationale Opvoeding officieel ingewijd. Honderden
geïnteresseerden maken er kennis met het hypermoderne talenpracticum dat bestaat uit 24 afzonderlijke cabines,
elk voorzien van een bandrecorder en bijhorende micro - hoofdtelefoon,
verbonden met een commandobord met afstandsbediening voor de leerkracht.
De firma
koos de naam Audio Visuel Centrum.
Met dit comparatief en zelfcorrectief
talenpracticum kan in de korst mogelijke tijd een nieuwe taal
ingeoefend worden. Dankzij dit
nieuwe systeem kan de student tijdens het onderricht, langs de hoofdtelefoon
zijn uitspraak vergelijken met die van de leerkracht en zichzelf
verbeteren. Die eerste installatie kostte
ongeveer drie kwart miljoen Bfr.
In zijn gelegenheidstoespraak benadrukt schepen Chabert, dat hij met dit
initiatief de plaatselijke bevolking en ook het ruimere publiek van het gewest
via passend taalonderwijs een hogere standing wil bezorgen en dat hij zo wil
bijdragen tot het wederzijds begrip dat begint bij het elkaar verstaan.
In de beginfase noteren de inrichters meer dan 300 inschrijvingen, waarvan 150
voor Engels, 80 voor Duits, 70 voor Frans, 50 voor Nederlands, 30 voor
Italiaans en Spaans. Twee lesuren per week kosten 1000 Bfr. ; jeugd die
buiten de gemeente schoolloopt betaalt 500 Bfr.
De in de plaatselijke scholen schoolgaande jeugd krijgt de kans om gratis
opgeleid te worden in het talenpracticum, vooral dan om het Frans degelijk
machtig te worden. Het AVC zorgde ook
voor een Audiovisuele methode voor kinderen Bonjour Line en zorgde zelf voor
de bijscholing van de onderwijzenden van alle netten in Meise.
Bij de start worden ook lesgevers van ter plekke aangeworven. Betty De Vriendt begeleidt de beginnelingen
Engels ; Thierry Lause krijgt de jeugd voor Frans op woensdagnamiddagen;
Fernand De Ceulaer neemt Duits voor zijn rekening; Hugo Bousset neemt de gevorderden Engels;
Henri Degraef zorgt voor gevorderd Frans; Irma Noacco geeft Italiaans en Miguel
Echeverria Spaans; Nederlands werd aanvankelijk gegeven door Paul
Bautil. Het succes van die allereerste initiatie groeit zienderogen,
zodat moet worden uitgezien naar een betere locatie.
Er werd
zoals in de wet voorzien een bestuurscommissie geïnstalleerd met als eerste
voorzitter Jan Vits en Emile Durant, Van Houtte, Remi Van de Cauter en Maria
Vertessen. Zij hadden verregaande
pedaogische bevoegdheid en vormden mee de examencommissies. Zij bleven (tenzij
overleden) tot 2008 belangloos ten dienste staan van de school en drukten zo
mee een stempel op het AVC.
Jef De
Cuyper, onderwijzer aan de lagere jongensschool met een diploma hogere
pedagogische studiën, krijgt van schepen
Jos Chabert de opdracht, de geplande taalschool in al haar consequenties uit te
bouwen tot een voor iedereen aantrekkelijk onderwijscentrum. Dank zij
zijn totale inzet, hij staat dag en nacht op de bres, volgt elke cursus, elk
nieuw gegeven op de voet en slaagt erin na twee jaar ononderbroken management,
de erkenning te bekomen van de als volwassenenonderwijs gestarte
taalschool. Vanaf dan worden de leerkrachten betaald op de personeelsrol
van het ministerie van Nationale Opvoeding.
Hij werkte met zijn wedewerk(st)ers een eigen didactisch profiel uit
met de universele naam Collegium Linguarum en zorgt zo voor eigen bijscholing
van de leerkrachten.
In 1968
reeds werd gestart met de audiovisuele en structureel globale methode na een
stage van Rik Degraef en Jef De Cuyper in Mons, waar zij het postgraduaat SGAV
behaalden. Deze methode is de eerste
echte internationaal gereputeerde methode voor talenonderwijs aan
anderstaligen, en breekt met de vroegere methodes die gestoeld waren op
didactiek Moedertaal.
In de loop van zijn alleszins briljante carrière van directeur van het
aanvankelijke talenpracticum, het latere AVC, verwerft Jef De Cuyper het
universitair diploma Geaggregeerde Hoger Secundair Onderwijs Rechten
Criminologie. Hij verdiepte zich tevens
in Psycho- Pedagogisch Didactisch Onderzoek.
Nog voor
de overgang naar het nieuwe onderwijscomplex rechtover de muziekschool, wij
schrijven, einde juni 1971, is de school in staat de eerste einddiplomas uit
te reiken
Directeur Jef de Cuyper is een bijzonder gelukkig man. Want in zeer korte
tijd telt de taalschool zon 650 leerlingen. Leerkrachten en
administratief personeel vormen samen een groep van 21 mensen. 19
studenten slagen in het eindexamen over
elementaire kennis van het Spaans, Frans, Engels, Italiaans, Nederlands of
Duits. 122 leerlingen slagen in de onderscheiden overgangscursussen.
Engels is op dat moment de meest gegeerde taal.
Na vier jaar grondige studie Engels worden de eerste einddiplomas uitgereikt
aan Helena Rose-Verreth, Maria Wille, Adeline Goethgebeur, Frank Standaert,
Alfons Borghmans, Theo Desmedt en Désiré Maes.
Zij vormen later de Studenten en Oudstudentenbond.
In het Willy Van den Berghecentrum (Sport en reacreatiecentrum en
Onderwijscentrum) dat in 1972 wordt ingehuldigd, krijgt ook het AudioVisueel Centrum, vanaf het nieuwe
schooljaar 1972-1973 een vaste stek. De oorspronkelijke installatie wordt
aangepast en aangevuld tot 48 plaatsen
en 2 commandopanelen. Het
talenpracticum beantwoordt volledig aan de eisen van het geprogrammeerd
onderricht : Audio, Actief, Actief-Comparatief, Zelf-Correctief (systeem
Ley). Er komt een opnamestudio
om de lessen voor te bereiden. De
klassen worden uitgerust met diaprojectoren, klankinstallatie en
overheadprojectie. Secretariaat en bureau van de directeur zijn
ondergebracht in een aanpalende ruimte van de nieuwe gemeenteschool in
polyvalent gebruik. Voor het theoretisch onderricht maakt de nieuwe
taalschool gebruik van de bestaande klaslokalen van de lagere
gemeenteschool. Ook in de nieuwe vestiging worden zes talen aangeleerd :
Engels, Frans, Spaans, Nederlands, Duits en Italiaans. In 1985 wordt het aantal studenten met 2000
studenten overschreden.
Op
initiatief van mevrouw Chabert, ondertussen schepen met haar collega Marcel
Belgrado gestart met dagtaallessen. Deze
gaan grotendeels door in de muziekschool.
Maar de school barst stilaan uit haar voegen en dubbel gebruik wordt
onhoudbaar. Er worden nog drie klassen
bijgebouwd naast de judozaal. Het talenpracticum wordt uitgebreid tot 63
cabnes en drie commandopanelen.
Zo konden
jonge leerkrachten in hoofdambt beginnen, want tot dan cumuleerden zij met een
functie in het dagonderwijs.
In
1987 op vraag van schepen Catry konden
wij de laatste Nederlandstalige gemeenteschool voor volwassenen, een
eenklassige school Huishoudelijk Naaien overnemen in Jette. In 1988 werd door een uitzonderlijk K.B.
toelating gegeven om te beginnen met gesplitste klassen van alle afdelingen in
het HRIPB in Jette, achter het UZ VUB.
Dat was een succes met onmiddellijk 500 studenten en op korte tijd zaten
er meer studenten in Jette dan in Meise. De afspraak was dat de lokalen gratis ter beschikking gesteld werden en dat Jette de publiciteit voor Brussel ten laste zou nemen.
In 1989
lanceert de school cursussen voor andere Europese talen. Grieks en Portugees worden toegevoegd aan het
pakket.
In 1989
wordt gestart met Informatica, maar de school mocht enkel cursussen inrichten
van 8 u. per week op jaarbasis. Dat zware
programma remde de instroom af.
In 1990
verhuist de school in het internaat Kindje Jezus in de Stationsstraat 15 in Wolvertem. Enkel het bureau van de directeur en 21
kabines talenpracticum bleven in Meise. Op dat ogenblik volgen 2480 studenten les in
het Audiovisueel Centrum voor Volwassenenonderrwijs.
Door
allerlei besparingen en beperkingen daalt het aantal studenten, maar in1995 kon
door een intense kwaliteitsrevolutie de opwaartse trend opnieuw ingezet worden.
In
1996 kocht de gemeente de Sancta Maria
lokalen, verder in de Stationsstraat 29.
Op 1
september 1996 met 29 jaar dienst als directeur kan Jef De Cuyper met pensioen
gaan. De afspraak was dat hij voorzitter
werd van de Bestuurscommissie, zeker voor 5 jaar en tot aan het nieuwe decreet. Dat gebeurde en in 2000 werd dit
bestuursorgaan, op initiatief van de nieuwe directeur Luc Ooms omgevormd
tot een adviescommissie die tot 2002 samen geroepen werd. Op 5.8.2008 werd de adviescommissie de facto
door de naamsverandering van de school afgeschaft en besluit Jef De Cuyper een
carrière van 41 jaar.
Na de
oppensioenstelling van directeur Jef De Cuyper volgt de aanstelling van
leerkracht Engels Luc Ooms, verantwoordelijke voor de administratie. Hij
is de tweede directeur in de geschiedenis van het AVC en zoals zijn voorganger
een geboren en getogen Meisenaar. Luc Ooms was jaren de rechterhand van
Jef De Cuyper en zij bouwden samen een testsysteem uit met meerkeuzevragen en
hij automatiseerde de volledige administratie zelfs in netwerk met de vestigingsplaats
Jette.
Luc Ooms
bestuurt de taal en informaticaschool gedurende ruim 10 jaar, namelijk van 1
september 1996 tot 31 december 2006. Hij debuteert als leraar Engels in
de loop van het jaar 1970 en blikt met grote tevredenheid terug op een zeer
geslaagde carrière van zowat 36 jaar in dienst van het AVC.
Een terugblik op tien jaar directeurschap van Luc Ooms leert dat het aantal
cursisten Nederlands voor anderstaligen enorm gestegen is. Onder zijn
beleid betekent dat meer dan 1000, wat een opvallende verdubbeling
betekent. Luc Ooms verduidelijkt : Zon 90 nationaliteiten volgden de
lessen Nederlands . De taallessen worden in zogenaamde modules georganiseerd,
wat wil zeggen dat de cursist op verschillende tijdstippen in het schooljaar kan
inschrijven. De lessen informatica zijn bijzonder in trek. Het
studentenaantal Informatica is verdriedubbeld en bereikte een piek van maar
liefst 1000 leerlingen.
Sinds 1 januari 2007 wordt het AVC, tussendoor ook wel eens betiteld als AVC
CVO ( CVO staat voor Centrum Volwassenen Onderwijs) geleid door Ria Gauchie, de
eerste vrouwelijke directeur. Haar werkterrein, nog steeds in de gebouwen
van het vroegere Sancta Maria in de Stationsstraat, nummer 29 in Wolvertem. De nieuwe directrice is
al een poosje vertrouwd met de werking doordat ze in 2002 halftijds
co-directeur werd.
Zij is in het bezit van het einddiploma Germaanse filologie en het postgraduaat
SGAV. Reeds in dienst vanaf 1985 als leerkracht en in 1986 als
onderdirecteur wordt zij tijdens het directeurschap van Luc Ooms vanaf 1
januari 2003 ingeschakeld als halftijdse co-directrice. Zij is afkomstig
uit het naburige Merchtem.
Onder haar leiding tracht de school in te spelen op nieuwe maatschappelijke
ontwikkelingen. Zij verduidelijkt : « Via het internet kunnen wij thans
verschillende cursussen deels op afstand volgen. Zo is het mogelijk onder
meer Grieks, Nederlands en Frans te leren. De ene week krijgt de student
(e) gewoon les in de klas, de andere week maakt hij of zij oefeningen thuis,
waarbij de leerkracht via e-mail begeleidt. Nieuw zijn de taalcursussen
Pools en Chinees. Verschillende talen kunnen nu in een zogenaamd verkort
traject gevolgd worden, waardoor de cursist zich niet langer moet engageren
voor een volledig schooljaar.
Tekst Louis Becq i.s.m. Jef L.DC en L.O.
Logboek AVC
Websites en blog146
|