VERSLAG VAN DE
DIALOOG OP 28 Mei
Onderwerp :
hoofddoek bij ambtenaren .
We starten met de
vraag : Wie is voor of tegen de hoofddoek bij ambtenaren aan
het loket ?
Voor : 4 Tegen :6
Reactie van de deelnemers :
--Mijn moeder droeg thuis ook regelmatig een hoofddoek maar
voor haar was dat cultuur- Niks te
maken met religie
,dus wie tegen?(1)
--De grondwet voorziet in dat geval, de vrijheid van het individu , dragen van
hoofddoek moet
kunnen (individuele
vrijheid) .
--Er bestaat twijfel of het hoofddoek verbod de integratie
gaat bevorderen of eerder afremmen
Integratie is maar
mogelijk als we met DE ANDER rekening houden . (2)
--Het is niet mogelijk die kwestie rationeel te benaderen
in meerdere gevallen zijn het de
emoties die
doorslaggevend zijn.
--Als een moslima haar hoofddoek zou aflaten , zullen er misschien
vooroordelen wegvallen
maar dit zou zeker
niets wijzigen aan de geloofsopvatting van de vrouw.
--We zijn gevoeliger voor de hoofddoek dan voor het kruisje
, geef de volgende generatie de
tijd om dat te
verwerken .
--Binnen 20 jaar is dat probleem en de discussie daaromtrent
waarschijnlijk opgelost.
--Of het hoofddoeken probleem binnen 20 jaar is opgelost is
geen zekerheid , intussen is het wel
aan te raden ons
daar grondig over te bezinnen .
-- In Marokko is er geen algemene verplichting , geen
dictaat in verband met de hoofddoek .(3)
--We leven niet in een perfecte wereld, er is een verschil
in het belang dat men hecht aan het
symbool van de hoofddoek ,voor sommigen is dat een BAGATEL, voor
anderen een gevoel dat
herinnert aan de
verlichting en de strijd die is gevoerd tegen de dictatuur van de kerk.(4)
---Ik herken mij volledig in de reacties van Slembroeck en Dirk
Verhofstadt ,is dat alleen een
emotionele reactie
? ik dacht van niet ,de reactie van BOEH
lijkt me eerder emotioneel (5)
--We moeten die kwestie in een ruimer kader benaderen .Wij
kennen toch reeds vroeger een
scheiding tussen
kerk en staat , het verbod moet ruimer
gesteld worden
--Het opleggen van de hoofddoek gaat TE VER. Als men iets
zegt met de bedoeling hoe DE ANDER
zich MOET gedragen
, dat is een brug te ver.
--Als het gaat tussen de gedragen symboliek van de
loketbediende en de klant is
het belangrijk zich
in de plaats te stellen van de klant ,dat
heeft voorrang.
---Het blijft een vorm van onderdrukking , voor de moslim
man moet de vrouw liefst onzichtbaar zijn.(6)
--- De hoofddoek hoort ook bij een quasi-militaristisch
symbool :We gaan ons PROFILEREN en
Laten ZIEN WIE WE
ZIJN.
--- DE fout bij de islamfundamentalisten is dat zij de
hoofddoek ook als strijdsymbool gebruiken.
--- De moslim godsdienstleraars worden betaald door Saoedi
Arabie , vandaar de invloed van de
Sharia .
--- De moslim executieve dient waakzamer te zijn en moet
willen reageren op bepaalde
uitspraken en handelingen van de moslim
leraars.
---De rol van die leraars moet ook bij de leraren opleiding
bepaald worden.
---In het onderwijs zijn de profs op de hoogte van de
verschillende meningen van de islamieten
Nabeschouwing Max (algemeen):
Om sommige
reacties beter in te schatten en onze eigen reacties eventueel onder controle
te houden ,onder
meer tijdens een dialoog , verwijst hij
naar het boek van Daniel Kahneman :
Ons
feilbare denken Uitg.business contact
2011 ;Die stelt dat er 2 systemen zijn die de manier
waarop
wij denken en beslissen beinvloeden :
systeem 1 werkt
snel intuitief en emotioneel
systeem 2 werkt traag , weloverwogen en logisch
rationeel
Kahneman biedt aldus praktische inzichten over de keuzes die
we in ons leven maken.
Gericht naar onze dialogen toe :opgelet voor een te snelle
reactie , we zijn niet alleen rationeel
maar ook beinvloed door toestanden die we beleefd hebben .
Nabeschouwing met betrekking tot de inhoud van de dialoog :
Het nummer
aangeduid bij bepaalde tussenkomsten
verwijst naar hetzelfde nummer bij de nabeschouwing die als bevestiging ,
ondersteuning
of verduidelijking geldt.
Er zijn onbetwistbaar verschillende meningen t.o.v. de
hoofddoek, maar in ieder geval
weloverwogen tot uitdrukking gebracht.
Voor sommigen is het een cultureel gegeven zonder meer en dient
het aldus aanvaard te worden .
Voor anderen is het een religieuze verplichting die moet
beperkt worden.
In deze dialoog is het van belang ook de visie van de
moslims te begrijpen. In dat
verband is er een duidelijke stelling van Selahattin
Koçak moslim en politicus in zijn boek :
Wie is er bang van de islam ? een vrouw die zegt dat de hoofddoek bij haar cultuur hoort
Is FOUT bezig. Religie
is immers GEEN CULTUUR. We hoeven daar niet mee akkoord te gaan
maar voor de moslims is het overduidelijk , de religie is
bepalend bij de verplichting van de
hoofddoek .(1)
Sommigen zijn van mening dat het verschijnsel hoofddoek
bij ambtenaren en in de
gemeenteraad niet gelinkt kan worden aan het VERBOD in het
onderwijs , voor hen staan die twee
kwesties los van mekaar . Opgelet : Bepaalde moslimgroepen
zien dat anders : één dag nadat de
hoofddoek aanvaard werd in Boom , reageert een groep moslimas BOEH (baas over eigen hoofd ) (
zij kondigen een nieuwe RECHTSZAAK aan TEGEN het
hoofddoeken verbod op school .(5)
(bron : De Morgen 25 April 2013 )
Belangrijk artikel van Dirk Verhofstadt (De Morgen 27 Mei)
het bevestigt onder meer de mening van
een deelneemster aan onze dialoog wanneer zij stelt : De eisen van Boeh staan regelrecht tegenover
de verlichtingswaarden
waavoor onze voorouders zozeer gestreden hebben zij streden tegen de
grote impact van het
katholicisme in het publieke domein.(5)
M. Van Varenbergh , voorzitster van de raad van gelijke
kansen :De hoofddoek is verplicht in
Extreem religieuze
maatschappijen . In andere landen die niet zo extreem zijn , ontstaat overal
wetgeving om de
hoofddoek AF TE SCHAFFEN omdat zo ZEGGEN ZE ZELF :het een vorm van
ONDERDRUKKING VAN DE
VROUW is. (www.standaard.be/islam
)(3) (6)
Najat Saadouee ,voorzitster Marokkaanse vrouwenbeweging : De integratie wordt bemoeilijkt
tot mijn grote
ergernis. De hoofddoek is een DETAIL ,tijd dat men zich met andere dingen
bezighoudt. (www.standaard.be/islam )(4)
Er dient opgemerkt te worden dat ook binnen de islam GEEN
EENSGEZINDHEID bestaat
met betrekking tot de hoofddoek, een reden te meer om
waakzaam te zijn wanneer sommige
fundamentalistische groepen nog verder willen gaan . Denk
aan de ambtenaar salafist
die weigerde de hand te schudden van schepen Viviane Teitelbaum
(De Morgen 14 MEI)
Tot slot wens ik toch nog te verwijzen naar het belangrijk
artikel van onze Gilberte dat de moeite
loont om nog eens herlezen te worden op het blog.
Ondanks de gevoelige materie heb ik kunnen vaststellen dat
praktisch alle tussenkomsten
goed gemotiveerd waren en aldus ook aanvaard werden . Ik kan
me voorstellen dat in bepaalde
middens , een dialoog over die kwestie totaal anders zou
verlopen .
In de hoop dat ik
elke tussenkomst correct heb weergegeven ,
Swa Schoeters
05-06-2013 om 14:49
geschreven door elcker-ik centrum 
Categorie:ONDERWERPEN
|