verslag 1.000 km Kom op Tegen Kanker - Samen Trappen Tegen Kanker
Beste Vrienden,
Cindy heeft heel wat mooie stukjes geschreven tijdens ons 1.000 km avontuur. Ik had geen fut meer om zelf iets te schrijven. Ik heb het willen goedmaken door een verslagje te maken hoe ik de 1.000 km beleefd heb. Gelieve zeker het dankwoordje onderaan te lezen, dat vind ik echt belangrijk.
Woensdag 8 mei vertrokken Cindy en ik
(bloednerveus) naar Mechelen. Wat ging er ons te wachten staan? Zou de 1.000 km
lukken? Zou het een afgang worden? Zou ik de eerste dag overleven? Had ik wel
alles bij? Wat? Hoe? Waar? . Rustig blijven, we zien wel wat er op ons afkomt.
Het gaf wel een gerust gevoel dat ik op (de ervaring van) Nick kon steunen.
Nick zou zijn derde tour doen. Ik wist wel dat mijn conditie (zeer) goed was,
maar dat mijn rijvaardigheden (bochten, etc) en klimtechniek onvoldoende waren.
Voor de mensen die niet zo bekend zijn met de
1.000 km Kom Op Tegen kanker : om een ploeg te kunnen inschrijven moet men
minimaal 5.000 sponsorgeld verzamelen. Er worden 2 ritten van 125 km per dag
gereden en dit 4 dagen na elkaar (9-10-11-12 mei). Meestal is het één vlakkere
rit en één euh , meer uitdagende rit. Elke ploeg mag 1 renner inschrijven per
rit. Slechts 63 ploegen schreven maar één renner in, d.w.z. dat één renner de
volledige duizend km alleen rijdt! Zowel Nick, Eric (vriend van Nick) als ik
waren 3 van de 63. Er waren nog 396 ploegen die meerder renners inschreven
(meestal 8 renners die dan samen 1.000 km reden). Toen we op ons hotel toekwamen hadden we al direct
onderbroekenlol. We gaan hier niet neerschrijven wat er juist gebeurd is. Te
schaamtelijk om online te zetten. We zullen jullie het wel zo eens
uitleggen.
Donderdag 9
mei.
De eerste dag. Opstaan om 10 voor 6,
ochtendritueel (ontbijt, billekes insmeren, aankleden, fleskes vullen,
krachtvoer meenene, bandjes oppompen en richting Grote Markt trekken...) en na
inschrijving klaar voor de start om 7u. De eerste voormiddag reden we naar
Kalmthout en in de namiddag keerden we terug naar Mechelen. Tijdens de rit in
de voormiddag reed een collega van ABC mee. Dat was leuk want de tijd gaat veel
sneller als je wat kunt tateren. Het zonnetje scheen gezellig en er waren geen
hellingen! We hadden ook vrij snel door dat men zich best in de kop van het
peloton zet. Zo heb je minder last van het accordeon-effect door collegas die
ongepaste maneuvers uitvoeren. In Kalmthout liep er wel wat mis met de
organisatie. Normaal gezien krijgen de mensen die in de voormiddag gereden
hebben een warm pastagerecht. De pasta was echter al aan andere mensen
geserveerd. Wij kregen slechts enkele sandwiches. In de namiddag moesten we
125 km terug naar Mechelen. Op weg naar Mechelen hebben we 80 km tegen een
venijnige wind moeten opboksen en ik zakte verder weg in het peloton. Ik kon
het wel bolwerken maar had het alles behalve comfortabel! Een 30 km voor
Mechelen begon ik ook een beetje pijn te hebben aan mijn rechter knie(holte).
Geen erg, het gebeurde wel meer tijdens de trainingen dat iets (even) pijn
deed. Nu bleef het echter duren Ik maakte me geen zorgen want het is niet
abnormaal dat een lichaam na 220 km een beetje begint te zeuren .. We kwamen om 19u30 op de grote markt aan. Zoals
iedere dag lieten we ons masseren en konden we tegen 21u30, met de aanwezige
supporters, gaan eten. Terug op de kamer bereidden we de volgende dag voor.
Alleen hoopte ik dat die pijn nu eens zou weggaan. Snachts ben ik veel wakker
geworden en telkens mijn knie een beetje geplooid om te proberen, maar de
pijn bleef.
Vrijdag 10
mei.
sMorgens paniek. Ik kon geen kracht meer op mijn
knie zetten en niet plooien. Het was onmogelijk om te fietsen, zeker 250 km! Ik
had niet veel tijd meer voor de start en moest een beslissing nemen: rijden of
niet. Gelukkig dacht ik bij mezelf: Als ik opgeef is het op de baan en niet
in een hotelkamer. Ik verscheen aan de start, voorzien van extra taxigeld.
Ik verwachtte immers na een 10-tal minuten te moeten terugkeren. Mijn knie deed
veel pijn tijdens het fietsen. Ik spaarde mijn rechterknie door meer mijn
linkerbeen meer te gebruiken. Ik zat wel in de put want je start met de bedoeling
van 1.000 km te rijden en na 250 km zou het al gedaan zijn Gelukkig kon ik,
met pijn, toch doorfietsen. We moesten smiddags in Roeselare zijn. Het was
echter een zware rit! We reden via Herzele, Zottegem, Zwalmstreek, Ename,
Oudenaarde, Kruishoutem, Nokere, Bovendien hadden we een sterke tegenwind en
slechts één bevoorrading. Gelukkig was er geen regen maar het was zéér koud
door de sterke wind. We waren dan ook zeer vermoeid wanneer we in
Roeselare toekwamen. In Roeselare waren heel wat supporters voor mij gekomen,
net zoals donderdagavond in Mechelen (extra steun was altijd welkom), maar ik
moest mijn knie door een EHBO-post onder handen laten nemen. Gelukkig hadden we
in de namiddag een bevoorrading meer en wind in de rug. Enkel in Gavere hadden
we een smeerlapke van een helling. De helling is redelijk stijl maar als je
denkt dat je boven bent is er een korte bocht naar rechts en het vervolg van
de helling . Het was voor mij echt afzien omdat ik door mijn knie niet recht
op de pedalen kon staan. Na 250 km waren we eindelijk terug in Mechelen. Ik
voelde dat de fysiek nog goed was maar de knie deed nog meer pijn. Het was nu
niet meer enkel in de holte maar ook in de knie zelf. Ik heb mijn verhaal aan
een dokter, kinesist en de hoofdkinesist gedaan. Volgens de dokter had ik een
ontsteking in de knieholte, er zat reeds vocht opgestapeld, en een beginnende
ontsteking aan de overgang van de hamstrings en de ligamenten. De heren hebben
mij anderhalf uur behandeld en heel wat advies gegeven. Ze waren echter
sceptisch of de 1.000 km haalbaar zou zijn. Gelukkig had Cindy ook al heel wat
zalfjes, pilletjes en steunbanden gekocht. Mijn ouders hebben na 22 uur nog
coldpacks gebracht, een collega renner, neef van Nick, had ontstekingsremmers
mee, en dan was het bang afwachten hoe de knie tijdens de nacht zou
recupereren. Ondertussen was mijn eten koud geworden en heb ik mijn collegas,
die blijven eten waren, weinig gezelschap kunnen houden.
Zaterdag 11
mei.
5u50, de wekker ging. Ik durfde niet goed uit bed
stappen. Wat gaat het zijn? Knie was er niet goed aan toe. Kracht zetten deed
pijn, plooien was pijnlijk en weinig stabiliteit in de knie Gauw nog wat
pilletjes genomen, zalfke opgesmeerd en knie goed ingepakt. De eerste rit van
de dag was naar Deinze via Zelzate. Een eerder rustige rit maar wel voor de
eerste keer regen. Aangezien ik niet goed kon accelereren moest ik altijd
blijven doortrappen in de bochten. Bij een nat wegdek is dit echter zeer
gevaarlijk. Ik kon mijn plaats in de kopgroep niet behouden en zakte weg tot in
het onderste deel van de accordeon. Bovendien was er een gure tegenwind
waardoor niemand veel zin had om te kletsen. Het was stil tijdens de rit (en
dan duurt het lang). Ik had wel de indruk dat mijn knie beter werd. Ik voelde niet
meer bij elke omwenteling pijn. Ter info, men maakt +/- 6.000 omwentelingen
per uur of 60.000 per dag! Effectief, ik voelde mij smiddags veel beter in
Deinze. Het stappen ging beter en het laatste uurtje was de pijn sterk
verminderd. Volgens de supporters zag ik er toch nog niet goed uit. Ik denk
echter dat ik mij meer zorgen maakte voor wat nog komen moest... In de namiddag
moesten we namelijk de koninginenrit rijden naar Mechelen! (Kruishoutem,
Zwalmstreek, Zingem, Zottegem, Roborst, Herzele, Geraardsbergen, Ninove,
Roosdaal, ). Ik heb wel veel morele steun gekregen van de collegas in het
peloton en Nick heeft me op een paar moeilijke momenten letterlijk een zetje
moeten geven (BEDANKT NICK). Na de eerste bevoorrading in Herzele had ik pech en
geluk. Ik had voordien al gemerkt dat er precies een slag in mijn achterwiel
zat. Tijdens de bevoorrading bekeek ik het achterwiel en zag ik dat er ferme
blazen op mijn achterband stonden. Een wegkapitein had het ook gezien en
verbood me zo verder te rijden. Het zou namelijk te gevaarlijk zijn omdat de
achterband zou kunnen ontploffen. Ik moest dus met de fiets in de
materiaalwagen voor een 10-tal minuten en ondertussen startte de karavaan
opnieuw. Ik heb 2 grote hellingen, net voor Geraardsbergen, vanuit de
materiaalwagen mogen bewonderen. Mijn fiets was gemaakt en ik werd uit de
materiaalwagen gezet. Na een spurtje om te kunnen aansluiten aan de groep
stonden we voor de muur in Geraardsbergen. We hebben de muur zelf niet
opgereden maar wel de achterkant, ook stevig maar ik was goed uitgerust.
Savonds was ik zeer tevreden dat ik de gevreesde rit overleefd had, dat mijn
knie eindelijk verbeterde en ik mij nog heel fris voelde. Nog één dag .. Nog
ééntje. Reeds 750 km gereden! Yes!
Zondag 12
mei:
sMorgens weer meer pijn in de verdomde knie! Ik
maakte me niet ongerust omdat de kinesist het voorspeld had, maar de
onzekerheid nam toch opnieuw toe. Stappen en plooien van de knie deed pijn.
Weeral. Op zondag reden we naar Bilzen. Er zou maar één
zware helling zijn en voor de rest eerder een golvend landschap. We konden wel
profiteren van een sterke meewind. Iets na 8u30 was hij er, de helling (in
Tielt-Winge). Amaai! Er werd nogal gekreund en gehijgd op de fietsen. Ik denk
dat er in weinig Vlaamse slaapkamers zoveel decibels geproduceerd worden. Ik
wist dat er maar één helling was en heb mijn knie dus niet gespaard. De laatst
100 meters op de trappers de pijn verbijtend. Op het einde van de helling heb
ik zelfs nog een paar collegas ingehaald! Ik was euforisch! Er waren nog 210
kilometers te rijden maar geen zware hellingen meer. Uitrijden dus en vooral
aandachtig blijven, vooral toen het begon te regenen rond 10u. De weg lag er
soms gevaarlijk bij (regen, veel zand en fijne steentjes). Ik probeerde steeds
op de vierde of vijfde rij te rijden. Zondagochtend was de rit echter zeer
zenuwachtig. Er waren een paar goede renners bijgekomen, die enkel in de
voormiddag reden, en die van voor stevig aan het drummen waren. Ik had echter
geen zin in het schouderduwen en de psychologische spelletjes en liet mij een
beetje terugvallen naar het midden van het peloton. Ik zocht steeds iemand uit
die goed en stabiel reed zodanig dat ik in dat wiel kon blijven. Ik koos
positie achter Sonia die zeer rustig reed. 11u30: toen gebeurde het. Net voor Sonia maakte
iemand een onverantwoorde beweging. Sonia kon niet meer uitwijken en ging tegen
de vlakte. Ik zat kort achter haar en had geen tijd en plaats meer om te
reageren Sonia haar knie was geschaafd en ik had een schaafwonde ter hoogte
van mijn jukbeenderen. Die begon snel op te zwellen, 't was geen zicht... We
hebben de kettingen terug op de fietsen gelegd en doorgereden tot in Bilzen. In de namiddag wou ik kost wat kost een nieuwe
valpartij vermijden. Ondanks de striemende regen en de felle tegenwind (we
hadden meewind gehad in de voormiddag) hebben Nick en ik 125 km kop gereden. Ik
vreesde dat mijn conditie het geen 125 km zou kunnen volhouden maar de
adrenaline was sterk! Tot op de grote markt van Mechelen hebben we het volgehouden!
Op de markt mochten de renners die de volledige 1.000 km gereden hebben voorop
rijden. In onze groep waren dit 7 van de 160 renners/ploegen. EN HET IS GELUKT !!! De ontvangst op de grote markt was schitterend.
Begeleid door de zwaantjes mochten we de goed gevulde markt oprijden. We waren
er. 1 000 km ! Doel bereikt ! Ongelooflijk! Bloemen, Champagne,
fotos, interview, supporters, Supergeweldig.
Dankwoordje: We hebben de 1.000 km gereden tijdens het
hemelvaart weekend maar eigenlijk is deze actie maanden geleden gestart, en
daarmee bedoel ik niet alleen voor de renners. Wie mogen zeker niet vergeten: 1) Onze
sponsors; zonder hen konden we ons niet inschrijven! 2) Ons
gezin: We hebben veel getraind. Daardoor waren we zeer vaak afwezig, veel
wasgelegenheid gecreëerd en grote boodschappenlijstjes doorgegeven. Tijdens de
vierdaagse mochten we ook steevast op de steun van onze wederhelften rekenen,
het was een plezier om hen overal te zien verschijnen. Bedankt Cindy en tijdens
de 4- daagse ook zeker Anouchka. 3) Nick
en Eric hebben hun ervaring met mij gedeeld zodat ik steeds goed voorbereid
was. De duwtjes van Nick op de zwaarste hellingen zaterdagnamiddag waren zalig.
Bedankt Nick & Eric. 4) De
supporters die zijn komen opdagen tijdens de vierdaagse. Ik heb hen niet altijd
de tijd kunnen geven dat ik eigenlijk wou geven maar dat zal ik goedmaken!
Oprecht bedankt vrienden, familie, collegas en buren! Jullie waren super!
1000 km behaald!!! Dikke proficiat aan alle renners! DIEDERIK is nunog even aan de bubbels, morgen belooft hij een uitgebreid verslag... Foto's volgen later...
Opnieuw stevige wind, regen, hellingen maar... De 875 km is binnen! Wat een ontvangst ook in Bilzen, ongelooflijk toch, dat Limburg gevoel. Straten vol mensen aan de aankomst, veel animo, een burgemeester en resem schepenen aan de aankomst... Moeite noch kosten gespaard zo te zien. Maar echt hartverwarmend! DIEDERIK was wel slachtoffer van een valpartij net voor hem , hij heeft nu ook een schaafke. Kan wel in niets tippen aan mijn kwetsuurtjes van mijn valpartij 3 weken geleden. Vallen kan ik dus beter! nu nog de laatste 125 km en dan die grote eindmeet! Laat het een steun zijn voor allen die iemand verloren aan kanker, en zeker ook voor iedereen die er nu tegen vecht. Groetjes, Cindy en Anouska, alias de Pink Ladies...(Promoteam van dienst)
Voor het eerst tijdens deze 4-daagse zag Diederik goed zitten. De kniepijn is er nog maar is onder controle, zijn maag ligt wat overhoop (medicatie, gellekes, inspanningen, stress...?), maar... Nu hij zo ver geraakt is moet hij ook voor de eindmeet gaan. Deze voormiddag wordt nog lastig: veel hellingen maar wel slechts 1"berg". Tegen de middag trekken wij naar Bilzen voor de middagstop. We gaan dus genieten van het landschap in Limburg vandaag. Ondertussen zie ik dat de zendertjes mooi vooruitgaan, Pt 1,3 en 4 (Nick, Diederik en Eric) rijden mooi samen. Goed bezig dus! Bloggen zal de rest van de dag wel moeilijker worden (of toch zeker maar kort) aangezien ik vandaag chauffeur van dienst ben.
Groetjes,
Cindy
Hallo,
Zoals verwacht en aangekondigd was vandaag de lastigste dag. Spannend in de voormiddag omwille van de knieblessure, de regen, de wind, en in de nm de hoogtemeters.
Na het ontbijt zijn we vanuit het hotel, gezien het zeer slechte weer, eerst richting Gent gereden om een extra fietsregenvestje te kopen voor Diederik. Als ze werkelijk uitgeregend waren, dan zou het enige dat hij meehad niet volstaan. Zo gezegd zo gedaan. Onderweg nog een extra fuschia trui gekocht voor het promoteam en dan richting Deinze. Zeer grote opkomst opnieuw daar, en er was echt veel animo. Onder een uitzonderlijk zonnestraaltje kwamen onze fietsers toe. Ook nu weer waren er extra supporters aanwezig, Thx Johan en Tineke. Over de middag zag Diederik er niet echt goed uit. Pijn, onzekerheid over het weer, maar vooral over de grote hellingen die op het menu voor de nm stonden. Deze nm was immers het zwaarste stuk van de 4-daagse.. Van Deinze terug via de zwalmstreek,, Zottegem, Geraardsbergen ... Heel veel hellingskes dus. Wij hebben er een paar met de auto gedaan toen we volgden, amai hoor. Stevig! Om de renners wat te steunen hadden we beslist om bijna aan de top van een paar bergskes te gaan staan. Kwestie van wat extra aan te moedigen indien nodig. Ons respect voor de wielersport is ongelooflijk gestegen! Gelukkig hadden we een lokale supporter bij die binnenwegen kende, zodat we vaak een hoekske konden afsnijden en hen eens extra konden zien passeren. Bergen zijn niet direct het favoriet fietsterrein van diederik dus hij had het echt wel lastig. Zoals velen trouwens. Af en toe een duwtje van Nick tijdens een venijnig klimmetje hielp. Tof en lief van Nick! Na de eerste namiddagstop (en al wat grote hellingen achter de rug), hadden we het gevoel dat de knie het nog wel even zou houden en misschien wel tot in Mechelen.
Rond 19u30 zagen we vanop de grote markt dat de zendertjes aan het naderen waren. Oef. En ineens was het zover : 750 km op de teller! Super gedaan dus! diederik zag er ( net als Nick en Rudy en Eric trouwens) veel frisser uit dan de andere avonden. Hij zou zelfs nog verder hebben kunnen rijden zei hij, ware het niet dat de goesting wat over was. Raar hoor... Maar volgens kenners normaal en begrijpelijk. Voor mij net niet begrijpelijk, maar ik ben duidelijk geen expert. Eerst een douchke, dan naar de massage, gewapend met coldpacks voor tijdens het wachten, en dan een lekkere pasta...
Morgen dus nog 1 dag, nog 250 km. Het lijkt ineens zo,minimaal, maar dat is het dus niet. Zeker met de opnieuw niet zo goede weersvoorspellingen...
Morgen dus richting Limburg. In Bilzen gaan we hen,tijdens de middagpauze, vergezellen, en dan hopen we dat ze nog heelhuids terug Mechelen bereiken.
Wordt vervolgd...
Groetjes en slaapwel,
Cindy.
Ps. Morgen ben ik chauffeur van dienst en zal ik vermoedelijk niet teveel kunnen posten op fb en de blog. Is voor maandag, voor Diederik dan.
Blijkbaar stond het ding niet aan... OEF!!! Nu volgt pt3 weer mooi pt1 en pt4, of beter : Nick en Eric en DIEDERIK rijden mooi samen verder. Wel regen momenteel ...
Deze morgen rinkelde de wekker hier in Mechelen zoals gewoonlijk om 5.50u. Het opstaan ging precies wat vlotter, maar dat blek maar schijn. Diederik 'verwacht' de pijn nu, waardoor het minder erg lijkt... Tja. Toch is hij na een kort ontbijt, met vers opgepompte bandjes en geoliede ketting (merci Nick!) richting Grote Markt getrokken. Eenmaal terug op de kamer wou ik direct de zendertjes volgen, alleen... PT3 (de zender van Diederik) beweegt niet. Ofwel betekent dat dus dat het echt niet meer ging met de knie, of is hij gevallen, ofwel (en dat hoop ik) heeft hij zijn zendertje in zijn rugzak gelaten en die rugzak wordt straks met een camionette naar de middagstop gereden. Het is dus even spannend... Hoop dat hij zijn gsm checkt tijdens de eerste stop rond 9.30u... Wordt vervolgd...
Voorlopig nog geen nieuws van onze renners, doch... De zendertjes blijven vooruit gaan.. Hopelijk betekent dat dus goed nieuws voor de knie van Diederik. Voor de supporters die straks naar Roeselare komen : Anouska en ondergetekende zijn vandaag supporterende Pink Ladies. Zoek dus roze en je zal ons zien staan! Gewapend met flexium gel en opnieuw een resem aanmoedigingen van jullie kant gaan we hen nog wat courage wensen. De organisatie heeft mij deze morgen plechtig beloofd dat er deze middag pasta zal zijn! Tot later, Cindy
Goeiemorgen iedereen!
Amai de wekker ging vroeg af deze morgen! Gisteren pas na 23 u in bed geraakt, en om 5 u 50 begon het gerinkel van de wekker al. Afkloppen aan de kant van diederik ging nog, maar dan dat bed uit geraken... Oeioeioei. Serieuze kniepijn! Stappen was moeilijk, plooien onmogelijk. Toch aangekleed naar de ontbijtzaal en dan met veel angst voor wat de oorzaak zou kunnen zijn richting Grote markt. Volgens Nick misschien serieuze stijfheid, hopen dat hij gelijk heeft. Stijfheid zou verdwijnen na een km of 10. Fingers crossed... Ik volg ondertussen via geodynamics de zendertjes en zie toch dat nummertje 3 (diederik dus) voorlopig goed mee vooruit gaat. Ik hoop deze middag, na de stop in Roeselare positief nieuws te hebben. Ondertussen wil ik hierbij ook van de gelegenheid gebruik maken om alle supporters te bedanken. Jullie mailtjes, sms'jes, fb berichten helpen en zijn motiverend. Ook het onverwachte bezoek van onze buren Tineke enJohan gisterenavond op de grote markt was super! Dikke merci dus!.. Tot later, Cindy
Hallo iedereen!
Vandaag was de tweede etappe aldus zeer moeilijk begonnen voor de renners. Niet alleen had Diederik veel last van zijn knie, ook de weersomstandigheden zaten minder mee. Af en toe wat druppels, zeer sterke wind tegen en veel hellingen stonden deze morgen op het programma. Ik moest zeker vermelden dat de passage door Waregem de moeite was! Blijkbaar had een school daar voor een heel mooie passage gezorgd ter nagedachtenis van Celeste, ze hadden er kippevel van gekregen.
Met veel pijn is de tussenstop te Roeselare gehaald. Gelukkig deze keer wel een portie lekkere pasta! Veel west Vlaamse supporters waren van de partij, Ellen, oma, Nico, Xander, Patrick, kaat, collega Jo, Geert en Tim van abc, familie en vrienden van Nick en nous... T was er koud maar leuk. Op mijn fb pagina staan al heel wat leuke foto's, ik hoop die later ook hier te kunnen zetten maar voorlopig lukt dat niet. Friend worden en kijken op fb is makkelijker
Maar terug naar de essentie!
Op de middag, aan 375 km, zag het er dus niet goed uit. Echter: een Tubeke flexium gel en een steunverband, professioneel aangebracht door het rode kruis, bracht verlichting. Met nieuwe moed en goed gesteund door de supporters trokken de renners terug richting Mechelen. Vanaf nu vlakker rijden en... Wind in de rug. Hiep hoi!
Op de tussenstop te Kruishoutem ben ik nog even gaan kijken hoe het ging, met dat verband fietsen en zo. Al bij al was het doenbaar om verder te fietsen. Opnieuw een nieuwe supporter aanwezig, Thx Frank, ze vonden het tof dat je er ook was.
Eenmaal in Mechelen heeft het promoteam (nous en ondergetekende dus) besloten een tandje bij te steken. Zoals de traditie het wil hebben we ons een fuschia boa rond de nek gezwierd, matchte perfect met de rest van onze roze tenue . Veel toffe commentaar op gekregen trouwens! Maar voor de collega's van Belfius die zich afvragen of dit onze nieuwe werktenue wordt : nee dus! Alleen voorbehouden voor belangrijke events'!
Rond 19.30 riep op de grote markt de presentator eindelijk om dat ze op 2 km zaten. Eindelijk. Na 12,5 u op de fiets waren ze weer waar ze begonnen waren. Om vroeger in bed te liggen dan gisteren hadden we de organisatie wat geoptimaliseerd ( dachten we). De mannen lieten zich masseren, de vrouwen bestelden al de pasta's en tegen dat ze klaar waren stond hun eten klaar. Maar dat was toch een misrekening. Ik weet niet wat die mannen daar bij die masseurs uitsteken laarzen bleven dus weg. Lang weg, zeer lang weg. De pasta werd gebracht, en de mannen bleven weg! Gelukkig brachten ze van die omgekeerde soepkommen om de schotels warm te houden... 't was precies of we namen deel aan een of ander sjiek banket na een 10 tal minuten was Rudy er, na een half uur Nick, maar diederik bleef weg. Hij lag nochtans eerder op de massagetafel dan de rest... Nick wist te vertellen dat het helemaal fout zat met de knie van Diederik. Ben dan na een tijdje ook even boven gaan piepen en heb ook met de kine's gesproken. Het verdikt is dat hij eigenlijk moet stoppen. Dubbele zware ontsteking, vocht als gevolg van de eerste ontsteking, en dat zet nu verder blijkbaar. Er kwam een dokter bij, extra kine-behandeling, ... Alle, een grote opknapbeurt. Toch vrezen ze dat het morgen niet haalbaar zal zijn. Maar diederik wil toch proberen. Met ontstekingsremmers van Ludo (neef van Nick die ook meerijdt), coldpacks van bij de oma en opa uit Hofstade, een tube volharden zalf, reflex spray... Gaan wenzien wat morgen brengt. Er wordt regen voorspeld, veeeeel wind, en het is de zwaarste dag. Pfff... Tot morgen dus,
Gr. Cindy
Wisseling van reporter. Gezien het er voor Diederik vanaf nu op aan komt om zijn tijd zo efficiënt mogelijk te verdelen tusen fietsen en rusten neem ik hier even de redactie over. Deze morgen, om 6u40 om precies te zijn, vertrokken "de mannen" vanuit het hotel De 3 Paardekens aan de bekende St Romboutskathedraal richting Grote Markt. Om 7u stipt werden de buren van de grote markt te Mechelen aldus gewekt door het startschot van de eerste groep renners voor de 1000 km. Diederik rijdt mee met de renners die kiezen voor een gemiddelde snelheid van 24 km per uur. Je kan ook kiezen voor 27 of 30, maar hij heeft gekozen voor de 24, samen met Nick en Eric. Met z'n 3'en gaan ze dus elk voor 1.000 km. Straf vooruitzicht, en volgens velen onhaalbaar. Nu ja, om 7u scheen de zon, de temperatuur was goed, de presentator van dienst in goede vorm, en PANG, ze vertrokken dus. Wie wil kan hen trouwens online volgen via www.komoptegenkanker.geodynamics.be. Zowel Diederik als Nick als eric hebben een zendertje bij, en je kan op het scherm vokgen waar ze rijden. Heel leuk. Werkt de link niet, via de site van 100 km voor KOTK kom je er ook. Na 125 km haalden ze de eerste middagstop.. Blijkbaar hadden de renners van de andere groepen veel honger, want een deel van de laatste groep had geen pasta meer. Op een lunchpakketje van wat pistolets moesten Eric en Diederik verder rijden. 125 km was al achter de rug, de andere helft zou nog volgen. Volgens Diederik hadden ze wel veel te snel gereden. ze zaten aan een gemiddelde van +/- 26 km/u ipv 24. Na de middag bleek dat ze een vertraging van 30 minuten opgelopen hadden. In de groep van 30 km per u hadden er maarliefts 30 renners tegelijk lek gereden.
Anouska en ikzelf hebben de middagstop niet gehaald, maar zijn wel naar de 2 namiddagbevoorradingen gegaan. Eerste in Meerle (rond Hoogstraten), tweede in Grobbendonck. Na Grobbendonck nog een 40 km tot in Mechelen. In Meerle zag Diederik er al moe uit, maar het ging... Tot dan toe zat de wind ctu in de rug, vanaf nu zou dat veranderen : wind op kop. Wel een mooie vlakke rit vandaag, als opwarmertje voor wat vanaf morgen komt?
In Grobbendonck zagen we dat het lastig werd. Stevige wind, zeer grote groep om in te fietsen (160 renners), veel te veel om comfortabel te rijden eigenlijk.
Rond 19.45 kwamen ze eindelijk aan in Mechelen. 250 km in de benen. Moe, eerder doodop, trokken ze richting massagetafels. De renners die de volledige 1000 km alleen rijden krijgen aparte massages op de bovenverdieping van een café. Leuk voor de supporters! De spieren van Diedeik houden het vol, zijn ademhaling blijft een probleem (een gevolg van zijn ziekte de laatste 2 weken). Gelukkig kwam de dierenarts vandaag supporteren (onze buurman), die kan misschien voor een 'paardenmiddel' zorgen? Vanaf morgen dus extra homeopathie. Na de massage een deugddoende en energierijke pastaschotel en nu ==> richting dromenland. Morgen om 7 gaat hier immers weer een schot af op de grote markt. Opnieuw een dikke 12 u op de fiets... Hopelijk niet teveel wind en regen... Middagstop te Roeselare : alvast bedankt aan iedereen die beloofd heeft langs te zullen komen. Tot morgen of ergens anders langs het parcours!
Voila, we zijn klaar. Binnen paar minuutjes vertrekken we
naar Mechelen.
Hiernet telefoon gekregen van Kom op Tegen Kanker of ik mij
zondag na de aankomst direct wou melden voor een interview met Christel Van
Dijck. Een extra motivatie om de 1.000 km toch uit te rijden
Ondertussen hebben we al heel wat vragen gekregen over het
traject dat we tijdens de 4-daagse dienen af te leggen. Ik moet zeggen, (bijna)
alles is te volgen op het internet:
1) www.1000km.be/parcours : Op deze site kunnen jullie op
een kaart zien welke route we elke dag afleggen (zelf de hoogtemeters staan
aangeduid, aiaiai zaterdagnamiddag).
Als u op tijdstabel klikt kunt u zelfs zien op welk moment
we op welke plaats verwacht worden. Ik rij in de groep van 24 km, de derde
kolom dus.
2) www.gpsies.com : Op deze site moet u via de zoekfunctie
zoeken naar KOTK 2013. U krijgt dan de 4 dagen voorgesteld. Als u een dag
aanklikt krijgt u het parcours eveneens op het scherm maar kunt u inzoemen tot
op straat-niveau. Ideaal voor de supporters!
3) http://komoptegenkanker.geodynamics.be : Enkele renners
krijgen een chip mee. Deze renners kunnen gevolgd worden via deze website. In
onze groep heeft Nick de eer om gevolgd te worden. Jawel onze Nick.
Voor de supporters, Ik rij in de groep van 24 km en zal als
volgt herken baar zijn:
-
Grijze schoenen
- Rode
helm
- Witte
fits
- ik
zal rijden in groene en (geel)rode uitrustingen.
een laatste training en ... een laatste doktersbezoek
Een laatste trainingsrit en een laatste doktersbezoek.
Zoals in het vorig bericht aangegeven was de ontgoocheling
(ziekte) groot na de goede training van donderdag 26 april (160 km). Het was nu
eindelijk mooi weer
Door een ontsteking van de luchtwegen met een uitloop naar
de longen moest ik heel voorzichtig zijn. Ik dacht eraan om opnieuw de
fitnesszaal in te kruipen maar de neusloop en de hoest hield me tegen.
Bovendien zei iedereen me dat ik vooral
moest rusten, en eerlijk gezegd, het voelde ook zo aan.
Toch wou ik nog één trainingsrit doen voor de start van de
1.000 km, het zou anders 14 dagen geleden zijn dat ik nog op een fiets gezeten
had. Ik heb dan zondagochtend maar nog eens een ouderwetse Gent-Wevelgem (+/-70 km) gereden. Hierna volgt een kort
verslagje.
Start om 9u smorgens met de bedoeling vóór 12u in Wevelgem
aan te komen. De start was moeilijk. Ik moest precies harder trappen en mijn hartslag
was ook opmerkelijk hoger dan anders. Ik dacht dat de hogere hartslag te wijten
was aan het gebrek aan training of een moeilijke bloedcirculatie omdat ik nog
niet goed door mijn neus kon ademen. (Later zou blijken dat de medicatie die ik
nu gebruik verantwoordelijk was voor de hogere hartslag). Elke keer dat ik
moest wachten voor de lichten profiteerde ik van het stilstaan om de neus te
snuiten en ne keer door te hoesten. Terwijl ik stond te hoesten voor de lichten
in Mariakerke stond er links van mij een wagen met op de passagierszetel een
oud vrouwtje, zon typisch omatje... Ze keek naar mij en ik kon in haar ogen
lezen: Gij zou toch beter een andere hobby zoeken manneke
Na 15 moeilijke kilometers kwam ik eindelijk aan de Leie
aan. Vanaf daar is het een 53 km rechtdoor. Fietsen langs het water is leuk
omdat men minder op de richtingaanwijzers moet letten en er (bijna) geen wagens
passeren. Nadeel is wel dat men de wind meer voelt en het is iets saaier (behalve
op een koude zondagochtend J,
zie één van mijn vorige berichten).
Vrij snel had ik en groepje van 7 renners in het vizier. Ze
reden ver voor mij maar ongeveer even snel aangezien ze niet verder uitliepen.
Ik bleef maar naar hen kijken en dacht bij mezelf: Diederik, ofwel ga je
erachter ofwel kijk je niet meer naar dat groepje. De keuze was snel gemaakt:
eens drinken van de bidon, neus snuiten, een paar keer goed hoesten en
erachter. Ik heb een goede 10 minuten een 30 km/uur moeten fietsen, tegen de wind
in, hartslag boven de 160. 2 Renners hebben mij willen volgen in mijn slipstream
maar moesten afhaken.Net op het moment
dat ik hen bijgehaald had, ik was echthappy, krijg ik daar weer een stevige hoestbui. Ik had onmiddellijk de
nodige aandacht van alle 7 de renners! (Zij zullen waarschijnlijk ook gedacht
hebben dat ik beter een ander hobby zou zoeken J)
Ik heb een kwartiertje met hen meegereden. In groep gaat het wel allemaal
gemakkelijker dan alleen. In groep reden we 28 km/uur aan een hartslag van 130.
Na een kwartiertje splitsten onze wegen en mocht ik verder
alleen. De rit verliep vrij goed en net tussen Kortrijk en Lauwe kreeg ik nog
een mooie uitdaging (niets te maken met Blanche en zijn peird). Ik zag van ver
achter mij een echt snelle groep afkomen. Ik bouwde mijn snelheid op zodat ik
kon inpikken op het moment ze mij voorbij vlogen. Ik heb een paar minuten mee
gereden aan een snelheid van 32-33 km/u en dit na meer dan 60km fietsen! Het
was leuk maar ik voelde dat het te snel was voor mij en dat het verstandiger
zou zijn om af te haken, wat ik dan ook (met spijt) gedaan heb. Onmiddellijk na
de training had ik wel iets meer last van mijn dijen. Ik hoop dat het enkel
maar het gevolg is van de laatste uitdaging.
Ik hou dus gemengde gevoelens over aan de laatste training.
Vanaf maandag moest ik vooral rusten. Ik had echter al
zoveel werkjes gepland dat er op maandag niet veel gerust werd. Ik heb oa de
dokter zog eens bezocht omdat ik me ongerust maakte over de blijvende hoest en het moeilijk ademen door de
neus. Ik neem nu tenslotte al 10 dagen antibiotica. De neus is nog ontstoken
waarvoor ik nieuwe medicatie meekreeg. Volgens de dokter is de ontsteking van
de luchtwegen genezen maar geniet ik van een overgevoeligheid, iets wat zich
kan voordoen na een stevige ontsteking. Tja. Antibiotica kan mij dus niet meer verder
helpen. Het enigste wat hij nog kon doen was een cortisone-spuit geven. We
hebben de voor- en nadelen besproken maar ik heb besloten de 1.000 km
doping-loos te rijden. Hopelijk de goede keus gemaakt.
Nog 2 keer slapen in Oostakker en we beginnen eraan . De
(gezonde) spanning neemt toe.
Vorige week heb ik dan eindelijk de eerste lange tocht
kunnen maken. Donderdag (26 april) legde ik een tochtje van 160 km af. Start
vanuit Evergem, Zelzate, Terneuzen, Zeeland via de dijken van de Schelde en de
Noordzee naar Knokke Heist, Zeebrugge en vervolgens via De Damse vaart naar
Zomergem, Lovendegem en terug in Evergem.
Hoe de tocht begon Donderdagochtend, zonnetje komt mooi op.
Lekker stevig ontbijt achter de kiezen en de fiets op. Tot kilometer 13 Lekke
band! Vroeger kon ik zelf een band maken met behulp van enkele vorken/lepels en
een emmer gevuld met water. Dit had ik nu net niet allemaal bij. Na enkele
kilometers stappen kwam ik in Zelzate aan op zoek naar een fietsenmaker. De
eerste fietsenmaker had zijn sluitingsdag op maandag, gelukkig (we waren immers
donderdag). Was open vanaf 10u, gelukkig (het was immers 10u15) en had zijn
verlof tussen 20 april en 1 mei, #### (we waren 26 april). De tweede fietsenmaker
was wel aan het werk en die goede ziel heeft mij geholpen.
De rit verliep na dit intermezzo zeer goed. Ondanks het feit
dat ik heel wat kilometers op de dijken (wind) en de duinen (op en neer)
aflegde genoot ik van het uitzicht, de rust, het water,
In Knokke Heist heb ik het niet kunnen laten om mij als een
toerist te gedragen en mijn bidons te vullen met extra Aquarius. Het moet niet
altijd een frigobox zijn J.
In Zeebrugge liep de markering wat in het honderd maar al
bij al weinig problemen.
Na een dikke 100 kilometer nog een 45 kilometer langs de
Damse Vaart gereden. Het waren lange en eigenlijk saaie kilometers maar het
weer was héérlijk. Genieten.
Op het einde moest ik me nog wat haasten want de U13 van
SKVO moesten om de 3de plaats strijden dezelfde avond nog. (Gelukkig
op tijd terug, 2-1 gewonnen, proficiat gasten).
Savonds werd ik er wel pijnlijk aan herinnerd dat, als je
een hele dag, bij goed weer, buiten speelt, je beter eerst een beetje zonnecrème
consumeert Oeps. Gevolg : nek, maar vooral kuiten en knieën, ROOD en AIAIAI.
Op vrijdag had ik bijna geen last van naweeën, iets wat me
enorm fier maakte. In de voormiddag werd mijn hoofd wel steeds een beetje
zwaarder, en zwaarder, en zwaarder Ik werd heel moe. Toen ik thuis kwam viel
ik dan ook direct als een blok in slaap.
Ik had de training voor zaterdag al gecancelled omwille van
de verbrandde kuiten en ook omdat we op een feestje verwacht werden tegen 13u.
We wilden immers niet de laatsten zijn om daar toe te komen. Uiteindelijk
waren we toch de laatste zonder te fietsen. Het was een leuk feestje maar ik
was wel heel moe, ongelooflijk moe... Ik
had ondertussen ook al besloten om niet naar (KV) Mechelen af te reizen
dezelfde avond omdat ik best mijn rust kon gebruiken. Diezelfde avond werd ik,
ondanks de overwinning van KV, ziek. Het volledige menu werd geserveerd:
hoesten, verstopte neus, keelpijn, slaperigheid,
Bij het ontwaken zondagochtend was direct duidelijk dat er
van trainen geen sprake kon zijn. Enigste remedie was de medicijnkast plunderen
en zoveel mogelijk slapen.
Op maandag bevestigde de dokter dat ik een serieuze infectie
had op de luchtwegen en dat ik moest opletten voor de longen. In het verleden
heb ik hier reeds meerdere malen last van gehad. Na het sponseren van de
plaatselijke apotheek ben ik dan terug thuis gaan rusten en later op de
namiddag terug gaan werken. Normaal gezien zou ik maandagavond naar een happening van de 1.000 km gaan (te Leuven) waar
alle praktische details nog eens op een rijtje gezet zouden worden. Ik zag het
echter helemaal niet zitten om de verre verplaatsing te maken. Rust voelde
beter aan. De zetel was mijnbeste
vriend.
Nu rest er nog veel rusten, medicijnen met een smile
absorberen en hopen dat we komend weekend nog een beetje kunnen trainen want
volgende week start de 1.000 km!
Ik heb ook forfait (moeten) geven voor het tornooi van SKVO
op 1 mei. Normaal gezien help ik er elk jaar mee met de organisatie, maar nu
telt even enkel de 1.000 Km
Zoals jullie in het vorig verslag vernomen hebben, had ik
het vorige zondag heel lastig. De spieren hebben in het begin van de week
geprotesteerd.
Misschien was het niet heel duidelijk maar ik train
uiteraard niet enkel in het weekend. Vorige week heb ik bvb op dinsdag een uur
getennist en op donderdag 2 uur op muziek gefietst (Spinning).
Op zaterdag had Luc Ronsse van ABC (en Wielerclub Onder Ons
Parike) een mooie tocht georganiseerd voor enkele collegas en mezelf. Het was
niet de bedoeling om zware hellingen te doen maar eerder te genieten van het
golvend landschap met een paar uitspattingskes. We vertrokken in Nazareth en
trokken richting Kluisbergen, we hebben de Kluisberg zelf niet beklommen maar
wel enkele hellingen errond. Voor de geïnteresseerden, ons parcours zag er al
volgt uit: Wortegem-Petegem, Anzegem, Tiegem,Otegem, Zwevegem, Bellgem,
Kluisbergen, Maarkedal, Oudenaarde, Nazareth en café De Oude Linde J.
Het was de eerste keer dat ik in groep reed en t was
fantastisch! Ik moest zelf eens niet op de weg(aanwijzingen) letten en het gezelschap was top . Bovendien motiveert
het om in minder goede momenten een tandje bij te steken. Ons groepje had
ervaring zat en ze hebben mij heel wat tips gegeven. Zo deed ik blijkbaar te
veel omwentellingen en moet ik durven korter op de voorliggers te rijden. Tja,
het waren allemaal lelijke venten.J.Alle gekheid op een stokje,ik
zal hun advies goed onthouden.
We hebben in een mooi tempo gereden. De 90 km werd aan een
gemiddelde van 26,2 km gereden, wat naar mijn normen vrij stevig is. Bij de
steilere hellingen hebben mijn maten echter op mij moeten wachten. Daar blijf
ik toch moeite mee hebben. Ik heb wel geleerd dat je de hellingen op je eigen
tempo moet rijden en niet persé proberen de anderen bij te houden. Positief was
wel dat we de 90km aan één stuk gereden hebben en dat mijn hartslag snel
terugviel na een zware inspanning. Conclusie: conditie is goed maar kracht en
techniek ontbreekt nog om de hellingen op een soepele manierte overwinnen
We tellen af naar de start van Kom Op Tegen Kanker. Elk vrij
moment moet dan ook gebruikt worden om te trainen. Zondag hadden we niets
voorzien, dus gaan fietsen! Gestart in Oostakker maar passagesgemaakt door Lokeren en Sint-Niklaas. Er was,
de eerste keer eigenlijk dit jaar, niet veel wind. De 78 kmers werden afgelegd
met een gemiddelde snelheid van 24 per uur.
Volgende week gaan we eens een nieuwe test doen. Een
superlange tocht.
Zoals jullie zien komen er, naarmate mijn deadline nadert,
meer verslagjes. Dat wil ook zeggen dat de trainingen nog intensiever worden.
Goede zaak of gewoon noodzaak? We shall see J