Vandaag hadden we een leuke wiskundeles. We leerden over de liter. Hoeveel gaat er in de voorwerpen in: juist of minder of meer dan 1 liter? We gingen op onderzoek uit.
In ons jaarthema 'Puur natuur' stond het onderdeel 'Energie' centraal. We leerden heel wat over energie en vooral over hoe we energie kunnen besparen. We namen dan ook deel aan 'Dikketruiendag'. We zetten de verwarming een graadje lager, we trokken dikkere kledij aan en we hielden een echte modeshow. Per klas gingen we op zoek naar de leerling met de origineelste winteroutfit. Een dikke bravo voor alle leerlingen die deelnamen. Jullie deden allemaal hard je best maar er kan maar één winnaar zijn. Voor onze klas was dat Robbe met een zelfversierde trui. Proficiat, Robbe!
Vandaag hadden we een leuke mediales. De leerlingen kregen een foto van een detail van een voorwerp uit de school. De leerlingen moesten het voorwerp gaan zoeken. Sommige voorwerpen werden vlot gevonden, andere voorwerpen vroegen wat meer zoekwerk. Nadien moesten de leerlingen een lege fotokader voor het voorwerp houden zodat ze in het kader hetzelfde zagen als op de foto. Tot slot moesten de leerlingen met de iPad een foto maken van het voorwerp. Hun foto moest dezelfde zijn als de foto die ze van de juf gekregen hadden.
We werkten deze week rond het thema 'Energie'. We bespraken wat energie is, hoe we energie kunnen opwekken, waarvoor we energie gebruiken, hoe we energie kunnen besparen, wat er gebeurt als we energie verspillen, ... Dat leerden we vooral door boekjes te lezen, door filmpjes te bekijken ('Kimo die door het ijs viel' en filmpjes van 'Karrewiet') en door te werken rond het gedicht 'Trui'. Wij zijn alvast bereid om op school meer energie te besparen. We willen dit doen door de deuren dicht te houden, lichten uit te doen waar niemand is, ramen na het verluchten te sluiten, ... We willen ook andere kinderen aanmoedigen om dit te doen en dus maakten we pictogrammen die we in onze klas en onze school ophingen. Hopelijk werken ze!
De juf las het boek 'Slaap lekker, Rosalie' voor. De maan probeert maanzand op Rosalie te gooien maar Rosalie is een ondeugend eendje dat de maan steeds te slim af is. Wij maakten ook 'slaapzand'. We kleurden zand met waterverf, lieten het drogen, deden het in laagjes in een potje en voorzagen het potje van een leuk etiket. Misschien slaapt uw kapoen nu beter en heeft hij/zij leuke dromen ...
Alle letters zijn aangeleerd en dus kunnen de leerlingen nu volop genieten van het lezen van woorden, zinnen, blaadjes en ... boeken. Dus zijn we gestart met een leeslijn. Elke keer dat ze een boekje hebben uitgelezen vullen ze een blaadje in. Op dat blaadje noteren ze de titel van het boek en geven ze aan hoe ze het boek vonden (groen gekleurde prent = leuk boek, oranje gekleurd = beetje leuk boek, rood gekleurd = geen leuk boek). De leerlingen hebben al één keer de lijn helemaal vol gekregen. Proficiat, flinke lezertjes! Het was een leeslijn vol kronen dus verscheen een draakje met een kroon op. Nu proberen ze een leeslijn vol voetballen vol te krijgen. Wedden dat hen dat lukt ...
Vandaag was het gedichtendag. Het thema dit jaar was 'Met zingen is de liefde begonnen'. Zoals elk jaar zorgde juf Ann voor een leuke aankleding van de gedichtendag. Ze werd dit jaar geholpen door juf Caroline. Dankjewel juffen! We vonden het heel fijn! Eerst moesten de leerlingen het onderwerp van de gedichtendag vormen met woorden. Nadien maakten ze kennis met enkele gedichten over de liefde. Er zaten enkele herkenbare gedichten bij, enkele grappige, enkele ontroerende, ... We stelden onze klassikale 'top-3' van onze favoriete gedichten samen, met een gedeelde tweede plaats. (Hieronder vind u hem terug). Nadien beeldden we het gedicht uit dat als nummer 1 werd verkozen.
In wero werkten we aan het thema 'Anders'. We maakten kennis met kinderen die anders zijn dan ons: kinderen uit andere landen en kinderen die blind zijn. We speelden ook spelletjes uit andere landen: het spelletje 'Olifant-mens-dier' uit Marokko, het spelletje 'Ende' uit Congo en het spelletje 'De beer in de grot' uit Mexico.