De krant 'Het nieuwsblad' vertelt iets over onze gedichtendag. Als u naar de klasblog van het derde leerjaar gaat (zie rechterkolom), vindt u een link waarop u kan klikken.
We sloten het onderdeel 'taalknap' af met een taalquiz. (Dankjewel, juf Ann, om de quiz te maken.) De leerlingen werden ingedeeld in groepjes van 2 of 3. Elk groepje bedacht een leuke groepsnaam. Alle kinderen deden hard hun best. Het waren echter Lindsy, Yana en Febe die de quiz wonnen. Nogmaals proficiat, meisjes!
Vandaag maakten de leerlingen in de les drama kennis met de werkvorm 'tableau vivant': ze beeldden sprookesscènes uit in de vorm van een standbeeld. Ze mochten dus niet bewegen en niet spreken. Brent, Jelle, Febe en Nassera beeldden scènes uit van het sprookje 'De helpende kabouterhanden'. Youssef, Dilan en Lindsy beeldden scènes uit van het sprookje 'Assepoester'. Enes, Adam, Jorben beeldden scènes uit van het sprookje 'Roodkapje'. Amani, Luca, Yana beeldden scènes uit van het sprookje 'Sneeuwwitje'.
Vandaag was het gedichtendag. Het thema dit jaar was 'nacht'. 's Morgens kwamen we binnen in een verduisterd klaslokaal. Vooraan in de klas stond een tafel met kaarsen, een rol met opdrachten en een zakje vol gedichten. We installeerden ons rond de tafel met onze knuffel en ons hoofdkussen. Dan lazen we de opdrachten en voerden ze uit: - de kaarsen aansteken; - tonen hoe men in zijn/haar bed het liefste slaapt; - 7 kinderen komen naar voor, luisteren aandachtig naar het gedicht en beelden elke één van de 7 manieren uit van hoe men in zijn/haar bed kan liggen; - alle kinderen verspreiden zich in de klas, luisteren naar het gedicht en beelden de 7 manieren uit. Nadien openden we het zakje met de gedichten. Het waren allemaal leuke gedichten i.v.m. de nacht: sterren, slaapliedje, donker, ik kan niet slapen, een spook, ... De gedichten werden samen gelezen en besproken. Dit alles hadden de zorgjuffen voor ons voorbereid. Dankjewel, juffen!
Nadien besproken we het gedicht 'Avondstop' en voerden er allerlei opdrachten bij uit.
Na de speeltijd verzamelden de gehele school in de refter. Elk klasgedicht werd voorgesteld en kreeg een prijs. Ons klasgedicht was verkozen tot 'grappigste klasgedicht'. Nadien werd per klas het mooiste gedicht (door de leerlingen zelf gemaakt) verkozen. Youssef van onze klas won en kreeg een leuk stripverhaal.
Vandaag werkten de leerlingen van het zesde leerjaar en de leerlingen van de eerste graad samen. Samen maakten ze ofwel een voedselketting ofwel vulden ze een dennenappel op met voedsel. Voor het zesde leerjaar was dit een OVSG-toets die ze moesten uitvoeren. De voedselkettingen en de dennenappels werden nadien in de tuin van de school opgehangen. De vogels zullen naar hartenlust kunnen smullen. Bedankt, zesde leerjaar, we vonden het een leuke activiteit!
Vandaag was er terug een leuke rekenles: meten met de meter. De leerlingen moesten in groepjes van 3 allerlei dingen meten met de meter: de lengte van het bord, de lengte van de klas, de lengte van onze lange kast, de lengte van de gang, ... Eerst moesten ze schatten hoe lang het was, nadien moesten ze exact meten. Het werd een leuke doeles.
Vandaag kwam juf Katrien van de academie 'Muziek, woord en dans' aan het eerste en het tweede leerjaar een les woord geven. Eerst moesten de leerlingen zichzelf voorstellen door hun naam met een bepaald gevoel te zeggen. Nadien mochten de leerlingen, die het aandurfden, vooraan in de klas op een stoel plaatsnemen. Daar moesten ze een zin met een bepaald gevoel zeggen. Ze moesten de zin 5 maal zeggen en daarbij het gevoel steeds versterken. Bedankt, juf Katrien, dat je tijd voor ons wou maken.
We werken nog steeds volop aan het onderdeel 'taalknap'. Eerst schreven we een klasgedicht. Vandaag schreven we ieder een eigen gedicht. We schreven 'een elfje' (een gedicht dat bestaat uit 11 woorden). Het gedicht werd als volgt opgebouwd: - schrijf op wat je graag doet, - schrijf op met wie je dat graag doet, - schrijf op waar je het doet, - schrijf op hoe je dat vindt, - noteer een eindkreet dat past bij je activiteit. Het resultaat mag er wezen! (Leest u zelf maar hieronder!) Alle leerlingen deden hard hun best maar jammer genoeg kan er maar één kind de prijs van 'mooiste gedichtje van de klas' winnen. Wie dat wordt ... dat verneemt u donderdag op Gedichtendag.
Vandaag kwam de mama van Enes naar onze klas. Ze leerde ons Turks. Het was voor ons opnieuw een leuke ervaring. Ze leerde ons (in het Turks): tellen tot 5, de kleuren, ons voorstellen, dierennamen, ... Ze liet ons ook een stukje van de film 'Tinkerbell' zien waarin uiteraard Turks gesproken werd. Dankjewel, mama van Enes, voor je tijd en je enthousiasme!
We maakten vandaag een mooie kader voor Jorbens nieuwe zusje: Kiara. Jorben mocht het geschenkje aan zijn mama overhandigen. Nadien poseerde hij trots met zijn nieuwe zus. Nogmaals proficiat aan heel het gezin! Geniet van jullie kleine prinses!
Vandaag kwam de derde kleuterklas op bezoek. Eerst werd het boek 'Een doos met een geheim' voorgelezen. Dat boek gaat over de derde kleuterklas (de kikkerklas) die een bezoek brengt aan het eerste leerjaar (de olifantenklas). De derde kleuterklas had een echte geheime doos mee. De leerlingen van het eerste leerjaar mochten voelen en raden wat er in de doos zat. In de doos zat een oude bekende ... Pompom. Nadien mochten de kinderen van de derde kleuterklas eens raden wat er in de voeldoos van het eerste leerjaar zat. Daar zat de klaspop voor het eerste in: een olifant. Daarna mochten de kinderen van de derde kleuterklas vragen stellen over het eerste leerjaar. Ze mochten ook eens op speurtocht gaan in het eerste leerjaar. De leerlingen van het eerste waren de gidsen. Hopelijk hebben de kinderen van de derde kleuterklas zin gekregen om naar het eerste leerjaar te komen!
In wero werkten we rond sprookjes. De leerlingen beluisteren eerst bekende en minder bekende sprookjes. Nadien besproken we de kenmerken van sprookjes. Dan was het tijd om zelf een sprookje te schrijven. Aan de hand van een stappenplan maakten de leerlingen hun eigen sprookje. Het einde van hun sprookje tekenden ze.
Vandaag kwam de papa van Amani ons Arabisch leren. Sommige kinderen in onze klas kennen de Arabische taal al, voor andere kinderen was het iets helemaal nieuw. Voor onze Nederlandstalige kinderen bleek het een rare en moeilijke taal te zijn. Het begon al van in het begin toen bleek dat je de Arabische woorden van rechts naar links moet schrijven.
We vonden het heel boeiend! Bedankt, papa van Amani, voor je tijd en je enthousiasme!
Vandaag maakten we ons klasgedicht (in thema van ons jaarproject, onderdeel 'taalknap'). Alle leerlingen schreven eerst hun lievelingswoord op een blaadje. Die woorden werden op het bord gehangen en werden eerst gegroepeerd. Bijvoorbeeld: ijs en snoep horen samen wat dat kan je opeten, vis en kat horen samen want dat zijn dieren, ... Nadien maakten we samen ons klasgedicht. Hieronder vindt u ons gedicht. De lievelingswoorden van de kinderen zijn omcirkeld. (Sommige kinderen hadden hetzelfde lievelingswoord.)
Vandaag, vrijdag 14 januari, maakten we met wegwerpmateriaal huisjes. De leerlingen maakten er echt hun werk van. Er waren zelfs echte villa's bij en huizen met verdiepingen.
Vandaag kwam de mama van Luca ons Italiaans leren (in thema van ons jaarproject voor het onderdeel 'taalknap'). Zo leerden we in het Italiaans tellen tot 5, fruit benoemen en de kleuren. We leerden ook zeggen 'Ik heet ...'. De mama van Luca leerden ons ook enkele woorden in het Ninoofse dialect zeggen. We waren heel gemotiveerd en vonden het heel leuk. Daarom zeggen we heel gemeend aan de mama van Luca: dankjewel!
Deze week hadden we twee leuke rekenlessen. In de eerste rekenles maakten de leerlingen kennis met de liter. Zo mochten ze, al gietend, ontdekken in welke flessen of brikken er juist, minder dan of meer dan 1 liter gaat. De leerlingen gingen dan ook heel enthousiast aan het werk met het water, de flessen of brikken en de maatbeker. In de tweede rekenles herhaalden we al leerstof op een creatieve manier. We speelden namelijk het ganzenbordspel met ... rekenopdrachten. Je ziet: rekenen kan heel boeiend zijn.