We werkten deze week heel veel rond ons jaarthema 'Puur natuur', onderdeel 'Natuur'. Zo werkten we in wero aan het thema 'Knabbel'. De leerlingen brachten heel wat etenswaren en drank mee. Die etenswaren en drankjes werden onderverdeeld in groepen: drank, groenten, fruit, graanproducten en aardappelen, snoep, zuivelproducten, etenswaren van dieren, ... Nadien plaatsen we die etenswaren en die drank op een 'gezondheidsladder'. Het meest gezonde staat onderaan, het meest ongezonde staat bovenaan. Gisteren namen we deel aan 'Wereldvoedseldag: eet lokaal'. Elke klas maakte een vieruurtje dat met lokaal fruit bereid werd: appelkoekjes, appelcake, appelflappen, fruitbrochettes, ... Wij maakten heerlijke peren- en bosbessenmilkshake. We nemen ook deel aan een wedstrijd waarmee we een kiwi-party voor de hele school kunnen winnen. Om die party te kunnen winnen, moeten we gedurende het schooljaar 5 uitdagingen aangaan. Pas als we een uitdaging goed hebben uitgevoerd, krijgen we de volgende uitdaging. Voor de eerste uitdaging gingen we op wandel (want dat is gezond!). We wandelden door de wijk. Soms stopten we en dan las de juf een vraag i.v.m. voeding of beweging voor. We losten de vragen op en bij iedere vraag moesten we ook een bewegingsoefening uitvoeren, bijv. pompen, springen met open benen en daarbij de armen ronddraaien, kikkersprongen uitvoeren, holle of bolle rug maken, ... De oplossingen van de vragen hebben we doorgemaild. Hopelijk zijn ze juist opgelost ...
Hieronder vinden jullie foto's van de activiteiten. Zijn wij niet gezond bezig? Ik denk het wel!
Vandaag hadden we een dramales: Dit is Anton! De leerlingen beluisterden eerst het verhaal 'Onderzeeboot'. Dat gaat over de avontuurlijke Anton die voor eventjes in een fantasiewereld leeft. Nadien was het aan de leerlingen om hun fantasie te gebruiken: ze beeldden per 2 een spelletje uit en de medeleerlingen moesten raden welk spelletje het was. Nadien beeldden ze in groep het spelletje uit dat de juf zei. Daarbij ging de juf met een afstandsbediening rond en bediende ze zo de bewegingen van de leerlingen (aan of uit, bewegen of standbeeld zijn).
We namen deel aan de actie 'Saved by the bell'. Om 5 voor 12 maakten we met de gehele school het vredesteken en zongen we 3 maal 'Laat de bel gaan'. Op die manier willen we duidelijk maken dat élk kind, waar te wereld, 'recht op onderwijs' moet hebben.
Vandaag maakten we met de cijfers van 0 tot en met 6 een getallenas: we maakten de cijferkaarten met wasspeldjes vast aan een touw. Zo ervaarden we dat een getallenas niet altijd mooi horizontaal loopt maar dat ze ook van onder naar boven kan lopen, dat ze schuin kan lopen, dat ze een draaibeweging kan maken, ...