Vandaag hadden we een leuke mediales. De leerlingen kregen een foto van een detail van een voorwerp uit de school. De leerlingen moesten het voorwerp gaan zoeken. Sommige voorwerpen werden vlot gevonden, andere voorwerpen vroegen wat meer zoekwerk. Nadien moesten de leerlingen een lege fotokader voor het voorwerp houden zodat ze in het kader hetzelfde zagen als op de foto. Tot slot moesten de leerlingen met de iPad een foto maken van het voorwerp. Hun foto moest dezelfde zijn als de foto die ze van de juf gekregen hadden.
We werkten deze week rond het thema 'Energie'. We bespraken wat energie is, hoe we energie kunnen opwekken, waarvoor we energie gebruiken, hoe we energie kunnen besparen, wat er gebeurt als we energie verspillen, ... Dat leerden we vooral door boekjes te lezen, door filmpjes te bekijken ('Kimo die door het ijs viel' en filmpjes van 'Karrewiet') en door te werken rond het gedicht 'Trui'. Wij zijn alvast bereid om op school meer energie te besparen. We willen dit doen door de deuren dicht te houden, lichten uit te doen waar niemand is, ramen na het verluchten te sluiten, ... We willen ook andere kinderen aanmoedigen om dit te doen en dus maakten we pictogrammen die we in onze klas en onze school ophingen. Hopelijk werken ze!
De juf las het boek 'Slaap lekker, Rosalie' voor. De maan probeert maanzand op Rosalie te gooien maar Rosalie is een ondeugend eendje dat de maan steeds te slim af is. Wij maakten ook 'slaapzand'. We kleurden zand met waterverf, lieten het drogen, deden het in laagjes in een potje en voorzagen het potje van een leuk etiket. Misschien slaapt uw kapoen nu beter en heeft hij/zij leuke dromen ...
Alle letters zijn aangeleerd en dus kunnen de leerlingen nu volop genieten van het lezen van woorden, zinnen, blaadjes en ... boeken. Dus zijn we gestart met een leeslijn. Elke keer dat ze een boekje hebben uitgelezen vullen ze een blaadje in. Op dat blaadje noteren ze de titel van het boek en geven ze aan hoe ze het boek vonden (groen gekleurde prent = leuk boek, oranje gekleurd = beetje leuk boek, rood gekleurd = geen leuk boek). De leerlingen hebben al één keer de lijn helemaal vol gekregen. Proficiat, flinke lezertjes! Het was een leeslijn vol kronen dus verscheen een draakje met een kroon op. Nu proberen ze een leeslijn vol voetballen vol te krijgen. Wedden dat hen dat lukt ...
Vandaag was het gedichtendag. Het thema dit jaar was 'Met zingen is de liefde begonnen'. Zoals elk jaar zorgde juf Ann voor een leuke aankleding van de gedichtendag. Ze werd dit jaar geholpen door juf Caroline. Dankjewel juffen! We vonden het heel fijn! Eerst moesten de leerlingen het onderwerp van de gedichtendag vormen met woorden. Nadien maakten ze kennis met enkele gedichten over de liefde. Er zaten enkele herkenbare gedichten bij, enkele grappige, enkele ontroerende, ... We stelden onze klassikale 'top-3' van onze favoriete gedichten samen, met een gedeelde tweede plaats. (Hieronder vind u hem terug). Nadien beeldden we het gedicht uit dat als nummer 1 werd verkozen.
In wero werkten we aan het thema 'Anders'. We maakten kennis met kinderen die anders zijn dan ons: kinderen uit andere landen en kinderen die blind zijn. We speelden ook spelletjes uit andere landen: het spelletje 'Olifant-mens-dier' uit Marokko, het spelletje 'Ende' uit Congo en het spelletje 'De beer in de grot' uit Mexico.
We hebben een hele tijd met onze handen en onze voeten gemeten. We beseften dat dat nooit helemaal nauwkeurig kon zijn en dus leerden we nu meten met de meter.
We hadden er lang naar uitgekeken maar eindelijk was het zover: Sinterklaas en Zwarte Piet kwamen op bezoek. Sinterklaas wou graag Amerigo naar onze school brengen. Hij belde dus naar de Hoofdpiet om te vragen om Amerigo te brengen. De Foppiet zou dat doen maar Foppiet zou Foppiet niet zijn als hij geen grapje zou uithalen. Hij bracht dus Amerigo niet naar de school maar ... een schommelpaardje.
We zongen voor Sinterklaas en Zwarte Piet het liedje 'Sinterklaaspolonaise'. Alle kinderen zongen en dansten flink mee. De juf was heel fier!
Als beloning kreeg elk kind een zakje met wat lekkers. We kregen ook een zak vol leuke spullen voor de hele klas: leuke leesboeken, plasticine met mesjes en figuurtjes, een doos funbricks en de spelletjes 'Woordzoeker' en 'De toren van Pisa'. Dankjewel Sinterklaas!
Vandaag ontpopten we ons tot echte Zwarte Pieten. Zo moesten we allerlei typische bewegingen van de pieten uitbeelden: door de schoorsteen glijden, pakjes gooien, gek doen, ... We beeldden ook allerlei situaties uit: op het dak lopen tijdens een storm, naar beneden moeten glijden in een smalle schoorsteen, lopen op gladde daken, ... We waren om de beurt eens Hoofdpiet. De andere pieten moesten onze bewegingen nadoen. Tot slot stonden we als echte Zwarte Pieten in een rij om pakjes door te geven en in de schoorsteen te gooien. Het waren allerlei pakjes: lichte pakjes, zware pakjes, pakjes waar we bang van waren, pakjes die lekker ruiken, ... Van al dat werken waren de pietjes moe. Ze slenterden doodop naar huis en vielen in een diepe slaap. Als beloning voor hun harde werk, kregen alle pieten een echt 'Pietendiploma'.