Sinterklaas en Zwarte Piet zijn in het land, dus zetten we ons schoentje al klaar.
Dus Sinterklaas en Zwarte Piet, als jullie even tijd hebben, kom ons dan maar al eens bezoeken. We kennen ons liedje al goed dat we voor jullie zullen zingen.
Voor de kinderen die graag nog een beetje oefenen: je vindt het liedje op you tube. Het heet 'Sint maakt ons gek' en het wordt gezongen door De Feestpieten.
We begonnen in wero aan een nieuw thema 'Wie wint?'. Dit thema gaat natuurlijk over spelletjes spelen. Dus speelden we vandaag de volgende spelletjes (zowel binnen als buiten): - proberen een balletje van de tafel te blazen langs de kant van de tegenpartij, - krokodil: opletten dat de krokodil je hand niet vastklemt, - met 2 proberen recht te komen terwijl er een bal tussen de ruggen geklemd zit, - met 2 zoveel mogelijk lengtes stappen terwijl de voeten aan elkaar vastgebonden zijn, - met 2 zoveel mogelijk lengtes stappen terwijl er een bal tussen de buiken geklemd zit, - op één been staan en elkaar proberen omver te duwen. De leerlingen voerden elke oefening gedurende 3 minuten uit. Ze turfden hoeveel keer ze elke oefening konden doen. Ze gaven aan of het spel vlot of niet vlot verliep en ze duidden aan hoe ze zich voelden tijdens het spel.
Vandaag deden we leuke meetoefeningen: hoeveel kopjes gaan er in een bord, hoeveel maatbekers gaan er in een emmer, ... De leerlingen voerden enthousiast de metingen uit.
Vandaag luisterden de leerlingen, samen met tweede leerjaar, naar een omgekeerd sprookje: De 3 vreselijke biggetjes en de vriendelijke wolf. Het was dus het sprookje van 'De 3 biggetjes" maar deze keer was de wolf lief en vriendelijk en waren de biggetjes lui en stout. De leerlingen vonden het een leuk en grappig verhaal.
Tijdens de voorleesweek beluisteren we niet alleen de verhalen die de juf of de mama's voorlezen. Neen, we bekijken ook sprookjes op het smartboard. Als je op You Tube 'Efteling sprookjes' intikt, dan kan je daar allerlei sprookjes van de Gebroeders Grimm bekijken en beluisteren. Je vindt er zowel gekende als minder gekende sprookjes. Wij bekeken de sprookjes 'Vrouw Holle' en 'De rode schoentjes'.
We werken al een hele tijd, tijdens de knutsellessen, samen met het tweede leerjaar. We zijn immers kalenders aan het maken. Waarvoor die dingen ... dat vernemen jullie binnenkort.
Vandaag kwam de mama van Zineb voorlezen. Ze las voor uit het prachtige boek 'De kleine prins'. Het bleek een boek te zijn vol verrassingen. We keken onze ogen uit. Bedankt, Fatima, om voor te lezen! We vonden het heel leuk.
Vandaag leerden de leerlingen via een stappenplan hoe ze hun tanden grondig moeten poetsen. Het resultaat mocht er wezen: alle kinderen gingen naar huis met glimmende tandjes.
Naar aanleiding van ons thema 'Knabbel' mochten de leerlingen vandaag noten kraken en ze natuurlijk ook opeten. Noten kraken bleek een oefening te zijn waar techniek aan te pas komt. Eerst en vooral hadden we spierkracht nodig. We ontdekten ook hoe we de noot het best in de notenkraker moesten leggen. De noten vlogen ons soms letterlijk rond de oren.
We schrijven een brief naar Sinterklaas en Zwarte Piet
Joepie, Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten zijn in het land. Vele kinderen zagen Sinterklaas zaterdag met zijn boot aankomen in Ninove. Dus is het tijd om ons verlanglijstje te maken en op te sturen. Hopelijk krijgen we een briefje terug ...
Elke maand zal er in functie van ons gezondheidsbeleid een maandpunt centraal staan. Deze maand is ons maandpunt: weegt mijn boekentas niet te veel? Uit onderzoek is gebleken dat de boekentassen van vele leerlingen te zwaar zijn. Dit is heel nefast voor hun rug. Een boekentas mag maximum 10% van het lichaamsgewicht van een kind bedragen. Wij gingen dus op onderzoek uit. We deden dit in verschillende stappen: 1) we wogen de leerlingen, 2) de leerlingen schatten wat hun boekentas zou wegen, 3) we wogen de leerlingen met hun boekentas op de rug, 4) de juf rekende uit hoeveel de boektassen wogen, 5) we gingen na of het gewicht van de boekentassen goed was of niet. Uit onze wegingen kwam naar voor dat vele boekentassen (2/3 van de klas) teveel wegen. We dachten na hoe we dat gewicht kunnen terug dringen: niet zoveel pennenzakken meenemen, alleen in de boekentas stoppen wat de juf zegt en geen andere spullen, ... We kwamen wel tot de conclusie dat trolleys uit zichzelf al veel wegen. Als de leerlingen die een trolley hebben, die echter voorttrekken en die niet dragen, dan is er wel geen probleem. Volgende maand hernemen we de weging en dan hopen we dat er meer boekentassen een goed gewicht zullen hebben.
Omdat het de voorleesweek is, kwam juf Nathalie ons een verhaal voorlezen. Ze las een verhaal i.v.m. Sinterklaas en zijn pieten voor. Het verhaal heette 'De verkeerde zak'. Ze had een leuk boek mee. Daarin stonden leuke dingen: wat er zoal in het dikke boek van Sinterklaas staat, een dakenplan voor de pieten, ... Bedankt, juf Nathalie! We hebben genoten van het voorleesmoment.
Joepie, de voorleesweek is gestart! Het thema dit jaar zijn de sprookjes van de gebroeders Grimm. Het is immers 200 jaar geleden dat zij de sprookjes neerpenden. Mevrouw Mia Verbelen startte de voorleesweek door ons sprookjes van de gebroeders Grimm te vertellen. Ze deed dat op een originele en enthousiaste manier.
In wero werken we aan het thema 'Knabbel'. Dit thema gaat over voeding. De leerlingen mochten eerst allerlei voedingswaren en dranken bij de juiste voedingsgroep plaatsen, bijvoorbeeld: snede brood bij graanproducten, een appel bij fruit, ... Nadien plaatsen we al die producten op de gezondheidsladder. Het gezondste kwam bovenaan, het ongezondste onderaan. Het waren leuke doe-activiteiten!
Vandaag is het 'dag van respect'. Eerst gingen we na wat het grote woord 'respect' betekent. Dan zochten we manieren waarop we ons respect kunnen tonen. Eén van de manieren is: iemand een compliment geven. Dus kregen de leerlingen een blad met complimenten op. Die complimenten mochten ze gedurende de dag aan iemand geven.