Waarschijnlijk hoorde je je kapoen al een liedje zingen in ons Ninoofse dialect. Wel ... met trots stellen we jullie ons eigen carnavalslied voor. Een dikke proficiat aan Luca, die het lied inzong! Wil je ons het lied horen zingen en wil je ons erbij zien dansen? Dan kan je ons komen bekijken op kindercarnaval (op zaterdag 16 februari) te Ninove.
Naar jaarlijkse gewoonte besteedden we terug aandacht aan gedichtendag. Het onderwerp dit jaar was 'Muziek'. De leerlingen beluisterden en bespraken gedichten. Als afsluiter kregen ze een leuke attentie mee naar huis.
De juf las het boek 'Slaap lekker, Rosalie' voor. In dat prachtige prentenboek probeert de maan slaapzand op Rosalie te gooien zodat ze in slaap valt. Na het beluisteren en bekijken van het verhaal gingen we zelf aan de slag. We kleurden zand en maakten daarmee een potje vol slaapzand. Zet het maar op je nachtkastje ... wie weet werkt het wel echt!
Normaal is het op 20 februari 'dikke-truiendag'. Die dag is het pedagogische studiedag, dus was het vandaag voor ons 'dikke-truiendag'. Het past ook binnen ons maandpunt 'Ik duffel me warm in'. Je warm induffelen kan je met een muts. Dus koppelden we er een wedstrijd aan: we gingen per klas op zoek naar de origineelste muts. De verwarming werd immers een paar graadjes lager gezet. Dus kwam een warme muts van pas. Enkele leerlingen hadden een heel originele en vaak zelfontworpen muts aan. Bedankt voor jullie inzet! Via een stemming werd de muts van Rania verkozen tot de origineelste muts. Proficiat, Rania!
In wero werken we aan het thema 'Anders?!'. Daar bekijken we de gelijkenissen en de verschillen tussen kinderen over de hele wereld. We ontdekten dat we vaak andere spelletjes spelen. De leerlingen probeerden enkele spelletjes uit: 'Ende' uit Congo, 'Olifant, mens, mier' uit Marokko en 'De grot van de beer' uit Mexico.
Aan de hand van een stappenplan maakten we zelf een sprookje. We kozen een held, een plaats, een vijand, een vervoersmiddel, ... Het einde werd getekend.
Ik kreeg vandaag een sms'je van Louise-Sofie en Anne-Lore. Ze vroegen me om het volgende aan jullie mee te delen:
We zijn het al gewoon op onze nieuwe school en we vinden het daar mega cool. We hebben er al vele nieuwe vriendjes en vriendinnetjes bij. Maar jullie blijven dat ook. We dragen jullie in ons hartje. Dikke zee-kusjes van Louise-Sofie en Anne-Lore.
Ons maandwaardepunt is 'Ik duffel me warm in". Dus trokken we warm ingeduffeld de sneeuw in. We hielden een wedstrijd 'sneeuwpoppen maken'. Elke klas, vanaf de 3de kleuterklas tot het 6de leerjaar, maakten een sneeuwpop. Elk sneeuwpop kreeg dan een passende, leuke naam: de schattigste sneeuwpop, de grootste sneeuwpop, de meest diervriendelijke sneeuwpop, ... Onze sneeuwpop werd bekroond tot 'de sportiefste sneeuwpop'. Er werden niet alleen sneeuwpoppen gemaakt maar er was ook tijd voor nog andere sneeuwpret: een ritje op de slee, sneeuwballen gooien, ...
Van jullie kapoen kregen jullie waarschijnlijk te horen dat er deze week inspecteurs op onze school waren. Zij kwamen onze school doorlichten. Met grote fierheid kunnen we jullie melden dat we het best mogelijke advies kregen: advies 1. Dat mocht gevierd worden en dus brachten we met de gehele school een toast uit.
We waren erg aangedaan van het nieuws dat je niet meer naar ons klasje komt. We vinden het vooral heel jammer dat het zo onverwachts gebeurde en dat we dus geen afscheid konden nemen. Daarom willen we je het volgende zeggen: We zullen je herinneren als een lief, behulpzaam meisje. Je was steeds vriendelijk en beleefd. Je had vele vriendinnetjes. We hopen dat je je snel thuis voelt in je nieuwe huis en in je nieuwe school. We hopen dat je snel nieuwe vrienden maakt. We wensen je het best toe en hopelijk kom je ons nog eens bezoeken. Je bent steeds welkom!
Dag Louise-Sofie en Anne-Lore, het ga jullie goed en hopelijk tot nog eens ...
Al je vriendjes van de eerste klas en juf Els
P.S. Kijk volgende week regelmatig eens in je brievenbus. Misschien brengt de postbode je wel een brief uit Ninove ...
Dinsdag 8 januari gaan we knutselen. We gaan een dwergenhuisje maken. Jullie hebben daarvoor het volgende nodig: - een schoendoos (zonder deksel), - wegwerpmateriaal dat kan gebruikt worden als meubeltjes voor de dwergen: dopjes van flessen, bierviltjes, yoghurtpotjes, wc-rolletjes, lege luciferdoosjes, kaasdoosjes, ...
Begin nu alvast maar te zoeken of te sparen en breng de spullen tegen dinsdag mee.
Vandaag hadden we terug een lesje techniek: we maakten een cocktail met 3 laagjes. De leerlingen kregen 3 ingrediƫnten: appelsiensap, siroop en honing. Eerst gingen we op onderzoek uit: in welke volgorde moeten we de laagjes in het glas doen zodat ze mooi op elkaar blijven liggen? We kwamen tot de volgende vaststelling: eerst honing, dan siroop en dan appelsiensap. Het werden mooie, lekkere cocktails. Eerst dronken we onze cocktails uit en aten we wat chips. Nadien was het tijd op de pakjes te verdelen.