Inhoud blog
  • Herinneringen aan Nieuw-Zeeland.
  • Foto's vertrek
  • Eten in N-Zeeland.
  • Christchurch.
  • Foto's Christchurch
    Archief per week
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
    Zoeken in blog

    Welkom op onze blog!
    Bij onze tegenvoeters en andere verhalen
    Dagboek-knipsels van Arie
    30-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's Portage





























    30-10-2011 om 06:15 geschreven door Arie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    29-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marlborough Sounds.

    Nelson is omgeven door hellingen met overal huizen erop, wel een stuk mooier dan we tot nu toe zagen. Af en toe zien we ook een stenen huis, de mensen verdienen hier waarschijnlijk iets beter dan in de rest van het land. Als het laag tij is trekt de zee behoorlijk ver terug en ontstaat er een lang zandstrand. Overal liggen er bootjes om te gaan spelevaren of vissen en we zien ook nog regelmatig auto’s uit de jaren 50 rondrijden zoals een Chevrolet Impala en een Morris Minor, om er maar enkele te noemen. Ze zien er allemaal nog even goed uit.

    Onze rit vandaag is 110km lang en voert ons door een erg bergachtig gebied met krappe bochten en steile hellingen. Alom staan er bomen en hier wordt volop aan bosbouw gedaan. We ontmoeten deze voormiddag meer moto’s dan we de voorbije 3 weken in de rest van het land gezien hebben! Eén van de dorpjes waar we doorrijden noemt ‘Canvastown’ maar is weeral maar een voorschoot groot en iets verder noemt het ‘The Grove’, leuk natuurlijk.  Vanaf ‘Havelock’ – de hoofdstad van de ‘Green Lip Mussels’ - volgen we de ‘Queen Charlotte Drive’; een kortere verbinding naar onze bestemming ‘Picton’ via een erg schilderachtige bergweg die klaarblijkelijk niet altijd toegankelijk is in de winter; hij is in ieder geval behoorlijk steil en smal op sommige plaatsen. Op ‘Cullen Point Lookout’ krijgen we ons eerste vergezicht voorgeschoteld op de ‘Marlborough Sounds’ en er volgen er nog vele, in zoverre dat we over de laatste 15km ongeveer een uur doen. Ook het uitzicht op Picton is de moeite waard. Dit is een drukke havenstad waar naast het verkeer naar het noordereiland tal van andere havenactiviteiten gebeuren. We zien boomstammen laden op een behoorlijk groot schip door reusachtige heftrucks met aangepaste ‘kaken’ om de bomen te grijpen, ik zou er niet tussen willen geraken!

    Picton is leuk, toeristisch en ook drukker. Hier pakken we om 13u30 terug een watertaxi, deze keer een catamaran en een stuk groter dan in Abel Tasman, die ons in de kortste tijd naar ‘Portage’ brengt. We vergeten bijna af te stappen – de begeleider was niet goed verstaanbaar - maar gelukkig ziet Arie onze bagage wegvoeren en het schip moet een klein stukje terugvaren om ons af te zetten. Met een busje worden we afgeleverd aan het ‘Portage Resort Hotel’ waar we een leuk appartementje krijgen met een balkonnetje met zicht op de Sounds; weeral het onthouden waard.

    Een kleine wandeling, om de omgeving te verkennen, kan er nog net af en voert ons over een kleine heuvel naar de volgende baai. We krijgen er ineens 2 cadeau: via een kleine doorsteek vinden we de andere kant van de landtong. Ook hier zijn de blauw-groene kleuren van het water, de omgevende berghellingen met vele tinten groen en de blauw-witte lucht weeral onvatbaar.

    Voor morgen wordt een zuivere, hemelsblauwe lucht voorspeld en dan kunnen we misschien eens gaan kajakken in de sounds.     Edwig.

    29-10-2011 om 07:22 geschreven door Arie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's Marlborough Sounds



























    29-10-2011 om 07:21 geschreven door Arie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    28-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nelson.

    We zijn terug in de bewoonde wereld! Nelson is een stadje zoals er zoveel zijn, weliswaar met veel gebouwen die teruggaan naar het begin van de vorige eeuw, en met een haven en ook een uitgebreide industriële activiteit. We hebben voor de eerste keer te maken gekregen met druk verkeer, geen files maar we moeten wel een tijdje wachten om over te steken of in te voegen aan de kruispunten.

    Nu even terug naar eerder op de dag en ook nog een eigenaardigheidje vooraf: ’s avonds is het in de Lodge taptoe rond 22u15: alle lichten uit. Dan leggen ze namelijk de generator stil, vooral voor milieuredenen, en op de kamer is er een elektrische lantaren die je dan kan gebruiken als je nog wat klaarte wil hebben. Vanmorgen zijn we wat later opgestaan, er is immers geen haast bij want onze watertaxi komt pas tegen 12u. Na het ontbijt ruimen we rustig op, maken onze valies en hangen dan nog wat rond in de zitruimte van de Lodge en lezen of slapen even.

    De watertaxi is netjes op tijd en we geraken zonder nat worden aan  boord. Onze chauffeur (kan je dat wel zeggen van een watertaxi of is het schipper?) heeft de tijd en toont ons nog enkele speciale plekjes onderweg die alleen aan de ‘incrowd’ bekend zijn. Mooi. Hij laat ons ook nog wat zeehonden spotten en die hebben we nu wel voldoende gezien. De zee is heel wat rustiger dan in het naar hier komen en we genieten met volle teugen van onze rit (vaart?). Een dik uur later zijn we op onze bestemming, de boot vaart op een aanhanger die aan een tractor is vastgemaakt en zo rijden we per boot naar de receptie van het watertaxibedrijf. Onze auto staat er nog en even later zijn we terug weg om de 60km die ons scheiden van Nelson af te leggen. Er zijn wolken aan de hemel, maar ze hangen hoog en af en toe komt de zon ook even piepen. We leven op hoop voor de komende dagen. Onderweg zien we weer hop, wat verder een plantage met mandarijntjes en ook nog een citroenboom ergens in een voorhofje. Wijngaarden zijn er ook, dit is een gekende wijnregio, en ook fruitboomaanplantingen.

    Over Nelson valt niet veel te vertellen; zelfs een café vinden was moeilijk en voor de rest kan je er vooral winkelen.
    Ons logement is weeral wat anders; nu zitten we in een Engels aandoende cottage met alles erop en eraan, we hebben zelfs aparte slaapkamers deze keer. Edwig.

    28-10-2011 om 09:39 geschreven door Arie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's Nelson



















    28-10-2011 om 09:38 geschreven door Arie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    27-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Awaroa Bay 2.

    Moe en voldaan drinken we dorstig onze eerste pint om 17u05 in de bar van onze lodge. We hebben er een vermoeiende dag opzitten maar we hadden hem zeker niet willen missen.

    Vannacht heeft het niet geregend en deze morgen kwam de zon even het gelaat aan het venster tonen. Iedereen hier zegt dat het weer vandaag ok zal zijn en we bestellen, na ons ontbijt, de watertaxi van 10u30. Hij vaart ons een eind verder naar ‘Mutton Cove’. De bedoeling is om vanaf dit punt te voet terug te wandelen naar onze lodge. Een tocht van 5 à 6u vertelt men ons.

    De watertaxi toont ons onderweg enkele punten die nu overstroomd zijn door de zee, omdat het hoog tij is, maar deze namiddag moeten we er te voet overheen, met laag tij uiteraard. Hopelijk klopt onze timing, laag water is voorzien voor 16u40 en 2u ervoor en erna kan je passeren.

    In ‘Mutton Cove’ moeten we, net zoals gisteren (oeps, vergeten te vertellen), onze kousen en schoenen uittrekken om van boord te gaan. Ik vergeet bijna mijn schoenen maar gelukkig net op tijd mis ik ze en worden ze snel gerecupereerd uit de watertaxi. Eens terug correct geschoeid gaan we een ommetje maken langs ‘Separation Point’. Er staat hier een vuurtoren en het is ook een uitzichtpunt over de ‘Tasman Sea’, maar het laatste stukje naar beneden is nogal gevaarlijk en dat laten we aan ons voorbij gaan. We gaan nu op weg, terug naar ‘Awaroa Bay’, en de steeds stijgende en dalende wandelpaadjes door de bossen worden regelmatig afgelost door mooie zandstranden. Af en toe gaat het steil omhoog, en moet ik lossen, maar eens we terug dalen of op het vlakke zijn is er geen enkel probleem. Mijn blaasbalg doet het prima na de eerste honderd meter inloop en we hebben toch al wat gewandeld de voorbije weken. In de bossen zien we bomen van allerlei slag en diversiteit, soms met grote varens en dan weer palmbomen. Sommige bestaan alleen uit een lange smalle stam met bovenaan wat bladeren en van andere ziet de stam zwart alsof het er gebrand heeft. Dit blijkt echter één of ander soort mosachtig iets te zijn want het voelt zacht en nat aan als je er aan komt. Soms lopen we door echte tunnels van takken en dan weer over brugjes die allen op het loopvlak voorzien zijn van een ‘kiekendraad’ om niet te slippen. Af en toe zijn de paadjes wel smal en is er aan de dalkant een steile afgrond die echter weinig gevaarlijk lijkt omdat er overal dichte begroeiing is of omdat er bomen staan. De weg is prima bewegwijzerd en op de zandstranden staan er aan elk eind palen met oranje driehoekjes erop om het pad aan te duiden. De stranden zelf zijn prachtig en er ligt mooi zand, iets grover van structuur dan bij ons en je zakt er wat dieper in weg als je er over loopt. Zonnebaden krijgt hier een nieuwe betekenis!

    We betrappen ook ergens een zonnende zeehond die er verontwaardigd vandoor gaat als we te dicht naderen. In het bos horen we echter bijna geen vogels zingen, dit is dus wel anders dan bij ons.

    Kortom, een fantastische wandeling begeleid door de zon, want die is ondertussen volop van de partij en dat is ze de ganse dag gebleven: geen regenjas deze keer. We komen onderweg maar af en toe medewandelaars tegen maar in het zomerseizoen schijnen er hier duizenden over deze wandelpaden te stappen. Volgens één van de dames in onze lodge is dit pad één van de tien dingen die een N-Zeelander zeker in zijn leven moet gedaan hebben!

    Na  onze fouragestop in ‘Totaranui’ bereiken we na nog een laatste en tevens steile helling met dito afdaling het estuarium: de ‘Awaroa Inlet’. Kousen en schoenen uit om erdoor te geraken is de boodschap en de vele schelpen doen pijn aan onze voeten terwijl het water dan weer verkwikkend werkt. Eén maal erdoor vatten we de laatste 30min aan van onze tocht en zoals altijd wegen de laatste loodjes het zwaarst. Bijna op het einde zouden we weer kousen en schoenen moeten uitdoen maar we lopen zo door het water; erg diep is het toch niet en de rest weten jullie, dat heb ik aan het begin van dit bericht verteld.

    We zullen goed slapen vannacht!    Edwig.

    27-10-2011 om 09:21 geschreven door Arie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's Amaroa wandeling





































    27-10-2011 om 09:19 geschreven door Arie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Awaroa Bay.

    We zijn er, in ‘Abel Tasman National Park’. Over de rit van vandaag kunnen we kort zijn: vertrokken om 8u in de regen onder een grijze hemel en onderweg geen enkel stop gemaakt omdat er eigenlijk niets te zien was, ook al niet vanwege de mist. Dan kunnen we beter wat vertellen over ons diner van gisteravond. Ongeveer het beste wat we in N-Zeeland al voorgeschoteld kregen: verse groene asperges als voorgerecht, een lamsbout met echte puree en broccoli als hoofdschotel en dan nog een toetje, een rabarbertaartje voor mij en kaas voor Arie. Het ontbijt vanmorgen was ook prima verzorgd en dat maakt ons regenachtig begin toch een beetje goed. Ondertussen weten we ook dat de gele stekelige struiken die we overal zien geïmporteerd werden in het verleden om gebruikt te worden als afsluiting rondom de weiden. Zoals zoveel dingen liep dit ook uit de  hand, want de vogels verspreidden de zaden ervan en nu is het een echte plaag geworden voor de veeboeren en kunnen ze de zaak niet meer de baas!

    Het begin van onze rit vandaag is nogal bergachtig en deze keer ontmoeten we verscheidene camions op de weg, oa met houttransporten,  die allen om ter hardst rijden. Naargelang we verder noordwaarts gaan wordt de vallei breder, de lucht minder grijs en stopt het zelfs even met regenen als we aan de kust in ‘Motueka’ aankomen. Onderweg in ‘Tapawera’ zien we voor de eerste keer enkele hop-velden, we vermoeden voor de plaatselijke bierindustrie. De pils is hier trouwens lekker. We komen ruim op tijd aan in  ‘Marahau’ waar onze watertaxi wacht en dat is een hele ervaring geworden! We waren de enige passagiers en hebben ongeveer 1u10 gevaren tot ‘Awaroa Bay’. De zee was nogal (?) woelig en de schokken die we met de boot kregen kwamen af en toe erg hard aan; een bokkend paard is er niets bij en ik heb nooit paard gereden! Volgens Arie zou dit  niets voor Lutgarde geweest zijn, maar we zijn heel toegekomen op ons logement en dat mag er weer zijn. Zeker nadat we ons tot een upgrade laten verleiden maar dat kan er af na de gemiste helivlucht. Om  aan de wal te geraken moesten we kousen en schoenen uittrekken en enkele meter door het water waden. We worden afgehaald met een soort golfkarretje en dat is weer eens wat anders; onze valiezen moeten we deze keer niet zelf dragen.

    We zijn slechts met 4 gasten in het hotel en hier werken ze met 14 man personeel, we zullen dus ‘gesoigneerd’ worden (hopen we).

    We zijn wel verwittigd voor de ‘sand-flys’ die hier talrijk aanwezig zijn en die bijten stiekem! (Arie weet er al alles van)

    Morgen zijn we hier ook nog een dag maar daarvoor we hebben nog geen programma gemaakt; dat zal van de weergoden afhangen!    Edwig.

    26-10-2011 om 06:00 geschreven door Arie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's Amaroa



















    26-10-2011 om 06:00 geschreven door Arie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    25-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Westport.

    Vannacht heeft het op bepaalde momenten gestortregend, enfin zoals wij zeggen: ‘drash national’. Ontbijten doen we vandaag niet op de kamer maar wel in het dorpje en we zijn er de eerste klanten. We volgen terug ‘Scenic State Highway 6’ en het regenwoud; maar links en rechts zien we alleen wat groene kleuren met daarboven grijs en dat is het. Af en toe spotten we terug wat schapen en deze keer ook verschillende zwarte.

    De riviertjes zijn behoorlijk gezwollen en onstuimig door de nachtelijke regenval. We rijden door plaatsjes met namen zoals ‘Hari Hari’ (tiens?), ‘Lake Ianthe’ en iets verder ‘Pukekura’. We bezoeken ook een klein museum: ‘Bushmans Museum’. Eerst is er een DVD over het uitzetten van herten, om ze een tijd daarna af te schieten en later nog, ze terug te  vangen omdat ze teveel schade aan de natuur toebrachten. Ze worden nu alleen nog gekweekt door farmers en in afgesloten weiden voor hun vlees en de horens. Dan zien we  levende ‘possums’ en nog wat gereedschap allerhande. De naam museum is nogal overtrokken.

    Bij ‘Hokitika’ bereiken we terug de kust en laten het woud achter ons maar de regen blijft ons volgen. Hier bezoeken we enkele ‘jade-shops’ maar voor meer shopping is het te nat.

    We gaan ook nog even langs in ‘Shantytown’, een nagemaakt oud gouddelvers stadje met allerlei huizen: postgebouw, station, hotel, school, jail, bank, hospitaal, pompiers en ga zo maar door. We doen ook een ritje met een oude stoomtrein maar het geheel geeft toch een ‘fake’ indruk.

    Onze laatste stop wordt ‘Punakaiki’ waar we de ‘pancake en blowhole’ rotsen bezoeken, deze keer zonder regen. Een mooie wandelweg door een prachtige natuur leidt ons eerst naar de ‘pancakes’. Dit zijn rotsen in platte schijven op mekaar gestapeld en in de ‘blowholes’ spoelt de zee schuimend en wild onderdoor.

    We logeren vandaag in een grote, prachtige B&B met als gastheer een Z-Afrikaan en de gastvrouw is een Schotse. Eten gaan we hier ook en we krijgen dagverse producten voorgesteld van eigen teelt. Het klinkt vooraf al lekker!

    Een massage door de gastheer behoort ook tot de mogelijkheden.

    Morgen staat er terug een redelijk lange rit voor de boeg die we tegen 13u30 tot een goed einde moeten brengen want dan wacht onze watertaxi in ‘Abel Tasman National Park’.   Edwig.

    PS de N-Zeelanders zijn WK rugby geworden afgelopen zondag!!!!

    25-10-2011 om 10:09 geschreven door Arie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's Westport

























    25-10-2011 om 10:04 geschreven door Arie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fox Glacier - dag 2.

    De weergoden zijn ons  vandaag niet gunstig gezind en mijn weerbericht klopte deze keer echt niet: lage bewolking en motregen om de dag in te zetten. Klein detail: vanmorgen hebben we ons ontbijt zelf moeten maken. De ingrediënten werden ons wel bezorgd maar brood roosteren en koffie zetten hebben we eigenhandig gedaan en daarna ook nog alles terug netjes afgewassen!

    Eerst lijkt de lucht nog wat op te klaren maar dat is niet het geval en onze heli-hike wordt ‘gecancelled’, zelfs de waterkans (wat zit er een betekenis in dat woord!) om met een latere vlucht mee te kunnen wordt ons niet gegund.

    We besluiten om ’s voormiddags dan maar iets verder te gaan kijken bij de ‘Franz-Josef Glacier’ en ook deze zit in de lage wolken. Maar zie, als we na de wandeling door de vlakke bedding aan de gletsjer komen, laat de zon zich er even op zien en een hoekje blauwe lucht verschijnt voor korte tijd. Als we omkeren is ons ‘moment de gloire’ alweer voorbij en is alles terug egaal grijs. We denken er nog even aan om een wandeling te maken rond ‘Lake Matheson’ maar door de regen komt daar ook niets van in huis. Dus terug naar ons motel en dit ligt vlak bij een kerkje met bijhorend kerkhof. Een mooi voorbeeld van de typische gebedsplaatsen die we hier al zagen.

    Het wordt dus een beetje een gedwongen rustdag en met morgen een lange rit door de bergen voor de boeg is dat misschien nog niet zo slecht.

    O ja, gisteren werden we hier in een plaatselijk café in het Nederlands aangesproken door de dienster! Bleek dat om een Zwitserse jongedame te gaan die gedurende een achttal jaar in Gent leefde (gelokt door de liefde) en nu pas in N-Zeeland aan de slag was.    Edwig.

    24-10-2011 om 05:02 geschreven door Arie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's Franz Josef glasier























    24-10-2011 om 04:46 geschreven door Arie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    23-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fox Glacier.

    ’s Morgens hebben we ondertussen een vaste routine: opstaan om 7u en om de beurt gaan we als eerste douchen. Ons ontbijt volgt rond 7u45 en daarna inpakken en afrekenen. Meestal kunnen we dan een stuk voor 9u vertrekken. Rijden doen we ook om de beurt en vandaag is het niet anders en we hebben de zon weer als gezelschap.

    Onze route vandaag is 270km lang. Ze is ook gemakkelijk: na 14km geeft de GPS aan dat we highway 6 pas na 255km moeten verlaten. Verloren rijden wordt dan erg moeilijk.

    Er is weeral niet veel verkeer, uitzonderlijk zien we een moto of een eenzame fietser en af en toe een bus of een tegenligger. Politie hebben we onderweg nog niet gezien behalve gisteren op de feestweide in de stad, één van elk geslacht, hij met cowboy-hoed en zij met kepie.

    De zon staat laag als we vertrekken en ze schijnt ons recht in het gezicht gedurende de eerste km. Onze weg voert langs ‘Lake Hawea’ aan de rechtse kant en daarna terug langs ‘Lake Wanaka’ aan onze linkse zijde. Alle meren zijn hier naast behoorlijk groot ook erg diep: vanaf 150m tot  meer dan 400. Het water is overal even helder en er zit zeker vis in maar die hebben we nog niet kunnen spotten. We moeten ook een hoop bruggen en brugjes over en de meeste hebben maar één rijstrook. Je moet dus rekening houden met de voorrang maar dat levert geen problemen op; er staan telkens verkeerstekens en de N-Zeelanders respecteren die ook. Er staan ook altijd gele plaatjes: ‘Jim’s Creek’, ‘Black Creek’, ‘Pita Creek’ enzovoort. Zowat iedereen heeft er zijn naam mogen aan geven denk ik.

    We rijden deze keer uitsluitend door bossen, meer een soort regenwoud, met naast allerlei bomen ook volop varens; dit is het natste gedeelte van het zuidereiland. We zien ook bijna geen schapen of ander vee vandaag. Op sommige plaatsen zijn de valleien erg breed en gevuld met stenen in allerlei maten en soorten; misschien waren dit wel oude beddingen van gletsjers?

    Onderweg moeten we over de ‘Haast Pass’, maar schrik niet te erg, hij is amper 564m hoog en we zijn er over voor we het goed beseffen.

    In Haast tanken we nog maar eens voor alle veiligheid en dit wordt de duurste tankbeurt van de reis: 2,37$ ipv de gewone 2,10$/li!

    Voor de rest is hier buiten het Visitors Centre en een lange brug over de Haast rivier niets speciaals te zien, behalve dat we terug aan de Tasman Zee uitgekomen zijn en tussen de bergen hangen rondom wollige wolken  die er tegenaan zitten te duwen.

    Mooie uitzichtpunten zijn er ook overal en één ervan is ‘Knight’s Point’ vlak bij ‘Lake Moeraki’ en wat verder ‘Ship Creek’ waar we eerst zandduinen terugvinden en daarna een keienstrand met een hoop aangespoeld hout in allerlei vormen en modellen.

    Ondertussen is het weer meer betrokken en hangen er aan onze rechtse kant overal wolken die de bergtoppen verbergen terwijl links, onze zeezijde, de lucht nog steeds blauw ziet.

    Rond de middag zitten er al bijna 200km op en gaan we zalm proeven in de ‘Salmon Farm’. De zalm dartelt er rond in een aantal bassins en we hebben enkele exemplaren van meer dan 1m lang gezien! Als attractie mag je ze ook voederen maar wij geven onze centen liever uit aan de consumptie ervan.   Edwig.

    Iets later komen we in ‘Bruce Bay’ en hier wordt ‘Labour Day’ gevierd met een houthakkerswedstrijd, vooral een mannen-business, de enkele vrouw die meedoet niet te na gesproken. Dit levert ons weeral enkele leuke plaatjes en filmpjes op. Dan snel door naar het dorpje ‘Fox Glacier’ waar we kort na 14u aankomen, ons snel installeren om dan nog een wandeling te gaan maken naar de voet van de gletsjer.

    De weersverwachting voor morgenvoormiddag  is onduidelijk en of onze heli-hike op de gletsjer gaat lukken zullen we dan pas weten.

    Arie heeft ondertussen ook leuk nieuws gekregen uit Mexico maar dat is alleen voor de familie bestemd!

    23-10-2011 om 08:10 geschreven door Arie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's Fox Glacier





























    23-10-2011 om 08:07 geschreven door Arie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    22-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lake Wanaka.

    Het is nu 14u45 en we zitten op het terras van ons appartement met een glaasje Sauvignon wijn en zicht op het meer, badend in de volle zon en met het feestende stadje in de verte. Ja, deze keer zitten we in een echt appartement met grote eet- en zitruimte inclusief TV,  rondom met ramen en uitzicht op het meer, een ruime slaapkamer ook met TV en een badkamer. Het beste wat we tot nu toe hadden; als we uit de zithoek buitenstappen ligt het de waterrand slechts een twintigtal meter verder!

    Vanmorgen leek ons weerbericht deze keer niet te kloppen: er was zon voorspeld en de hemel zat dicht met laaghangende wolken alom. Een verder bezoek aan Queenstown laten we dan maar voor wat het is – het stadje doet ons denken aan kustplaatsen bij ons, genre Nieuwpoort of zo -  en we gaan op weg. Misschien nog dit, gisteravond hebben we zeer lekkere lokale vis gegeten en ook voor de eerste keer oesters geproefd. Het heeft ons in ieder geval uitstekend gesmaakt.

    Onze eerste halte vandaag is ‘Arthur’s Point’. Een betonnen brug overspant hier een onstuimige rivier waarop men met een ‘jet-boat’ wilde tochten kan maken. Daar hebben wij niet echt ‘goesting’ voor en trouwens, het is veel te fris op dit moment. De volgende stop is het gouddelversstadje ‘Arrowtown’. Er zijn nogal wat oude cowboy-achtige gebouwen met allemaal winkeltjes erin maar het geheel doet erg kitscherig aan. Wel spijtig dat er overal wagens geparkeerd staan.

    Er is wel een klein openluchtmuseum gewijd aan de Chinese gouddelvers die hier rond 1870 toekwamen. Ze leefden in erg erbarmelijke omstandigheden en waren hier niet echt welkom; er is niets nieuws in de wereld! De laatste die er woonde was een winkelier-bankier en die stierf in 1925. Zijn woning zag er echt wel een stuk groter en beter uit dan die van de rest.

    Via de ‘Alpine Scenic Route’ rijden we door de wolken de bergen over (de ‘Southern Scenic Route’ stopte gisteren in Queenstown). Via een echte bergpas deze keer en één maal aan de andere kant is de zon terug van de partij! Ons weerbericht klopt toch!

    De vallei is erg smal en de flanken zijn begroeid met graspollen en deze keer zien we geen schapen. Die verschijnen wel weer op het appèl als de vallei breder wordt en ook besneeuwde bergtoppen zijn dan weer van de partij. We stoppen ook nog eens in ‘Cardrona’ dat buiten vakantiehuisjes maar enkel huizen telt en ook een oud hotel. Voor de deur staat een antieke Chrysler en binnen is de gouddelvers-tijd blijven stilstaan inclusief honkytonk piano en een kop van een everzwijn boven de open haard. Gelukkig is de koffie uit een recente machine en van uitstekende kwaliteit. Ze hebben hier een hele ruime keuze en we kiezen steevast voor een ‘long black’: een redelijk grote tas met lekkere espresso.

    Weldra bereiken we ‘Lake Wanaka’ en dat levert weeral een prachtig plaatje op. De natuur is hier echt op zijn best, echt niet te doen, zeker onder een stralende zon en er is geen wolkje meer aan de lucht maar de temperatuur is nog aan de frisse kant.

    Er is een feestje aan de gang op de gemeenteweide en we gaan er een sandwich met ‘Whitebait’ proeven. Dit zijn kleine visjes, opgediend in een omelet en die dan tussen twee boterhammen gelegd worden. Lekker, maar van de visjes zelf hebben we niet veel geproefd. Er zijn ook enkele country muzikanten het beste van zichzelf aan het geven en de kinderen houden een vuilnisbakkenrace. Een aantal anderen amuseren zich met hun skate-board op de plaatselijke piste en laten diverse kunstjes zien. Voor de rest standjes, zoals bij ons, met prullaria allerhande, eten en natuurlijk drank en je kan er ook diverse wijnen proeven. Leuk, hebben we dan ook weeral eens meegemaakt in N-Zeeland.

    Voor de rest maken we er een luie namiddag van, morgen wacht ons een lange rit naar de Fox Glacier.   Edwig.

    22-10-2011 om 09:06 geschreven door Arie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's Lake Wanaka 1.
















    22-10-2011 om 09:04 geschreven door Arie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's Lake Wanaka 2.














    22-10-2011 om 09:01 geschreven door Arie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    21-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Queenstown.

    Deze morgen mochten we geen tijd verliezen; ons schip de ‘TSS Earnslaw’ vertrekt om 12u stipt en we moeten bijna 180km rijden. Reeds om 8u20 zijn we op weg en het gaat goed: de wegen zijn recht en breed genoeg om er een vlot tempo op na te houden. We maken onderweg maar één stop aan ‘The Wilderness Lookout' en dat levert wat nieuwe kleuren op. De grond ziet hier licht grijsgeel van kleur en bestaat uit een soort mos. De struiken die er verder groeien zijn meer geelgroen en dat geeft een mooie combinatie. Zover we kunnen kijken zien we ditzelfde landschap.

    Onderweg komen we deze keer meer verkeer tegen: vooral bussen, de ene na de andere, allen op weg naar Te Anau en de Milford Sound.

    We zijn ondertussen de kaap van de 1.500km voorbij, in afstand is onze reis half en in dagen ook zowat. Het is tot nu allemaal vlot verlopen, de wegen zijn goed en vooral rustig; alleen is er regelmatig geen GSM ontvangst in de uitgestrekte gebieden zonder bewoning. Gisteren duurde het zelfs tot meer dan halfweg, toen we terugreden van Milford Sound naar Te Anau, eer de GPS tekenen van leven vertoonde! De bergen en de bomen beletten klaarblijkelijk een voldoende ontvangst. Voor de rest hebben we daar nog geen probleem mee gehad en hij heeft zijn werk feilloos gedaan.

    Het eerste dorpje dat we doorrijden is ‘Mossburn’ en dit is weeral maar een voorschoot groot. Wel hebben we hier de eerste windmolens gezien in N-Zeeland: een twintigtal op de bergrug aan onze rechterkant. Eergisteren zijn we ook voor de eerste keer onder een hoogspanningslijn doorgereden. Ik weet niet of er hier nog meer zijn.

    We rijden nog maar eens door een wisselend landschap: eerst een brede vallei met weeral schapen, nog schapen en nog meer schapen; af en toe ook wat runderen en soms enkele herten. Als we ‘Kingston’ naderen wordt de vallei nauwer en al vlug zien we ‘Lake Wakatipu’ blinken. De weg wordt smaller en heuvelachtig en ons tempo zakt, maar omdat we onderweg weinig uitzichtpunten aandeden komen we net voor elven aan in ‘Queenstown’. We kunnen de auto laten staan aan ons hotel en de boot wacht. De ‘TSS Earnslaw’ is een stoomschip uit het begin van de 20ste eeuw dat origineel gediend heeft om het vervoer te verzorgen voor de veeboeren die rond het meer leefden. Nu is het gerestaureerd en vaart het uitsluitend met toeristen van Queenstown naar de overkant van het meer; hier ligt ‘Walter Peek Station’. Tijdens de tocht kan je een kijkje nemen in het binnenste van het schip: de stokers kolen zien laden met de schop en de stoommachine zien werken van dicht bij. Het tochtje duurt 1,5u en in de ‘Saloon’ worden we vergast op pianomuziek met leuke meezingers zoals ‘my darling Clementine’, ‘Lilly Marleen’, ‘Edelweiss’ en nog vele andere; ambiance verzekerd.

    Omdat we toch nog ruim de tijd hebben maken we nog een wandeling in ‘Queenstown Gardens’ en hier staan weeral heel hoge, mooie bomen; veel bloemen en je vindt er ook diverse sportterreinen. We zien hier ook voor het eerst een frisbee-golf. Vergelijkbaar met golf maar in plaats van met een stok en een balletje gooit men met de frisbee naar een soort korf en dat in het om ter minst aantal beurten.

    Onze accommodatie van vandaag is weeral top, zoals ze al allemaal waren. Fabienne van Aussie-tours heeft haar best gedaan, en by-the-way dames, met onze was en strijk is alles goed verlopen.

    21-10-2011 om 07:26 geschreven door Arie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's Queenstown























    21-10-2011 om 07:24 geschreven door Arie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    {TITEL_VRIJE_ZONE}




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs