Ik ben katleen de cock
Ik ben een vrouw en woon in merchtem (België) en mijn beroep is leerkracht L1 - turnjuf - redster - huiswerkbegeleiding op zelfstandige basis.
Ik ben geboren op 03/06/1986 en ben nu dus 38 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: sport-muziek.
2007: bachelor in de ergotherapie
2009: lerarenopleiding lager onderwijs
---
2009-2010 L1 De Bloeiende Kerselaar
03-11-2010
vakantiewerk: bundels
Zoals jullie reeds zullen gezien hebben, heb ik een taal- en rekenbundel meegegeven. Dit is geen huiswerk en is dus NIET VERPLICHT. Ik wil jullie er wel op duiden dat er niet mag stil gezeten worden in de vakantie. Lezen moet nog steeds elke dag gedaan worden, net zoals doorheen het schooljaar. De letters worden vrij snel aangeleerd, maar zijn ook weer snel verloren. Ook voor rekenen moet er wat herhaald worden, voornamelijk op splitsen en optellen en aftrekken tot 5. Na de vakantie gaan we hiermee verder en indien dit helemaal vergeten is, kan dit het werktempo tegen houden.
Wat je met de bundels doet, kies je dus zelf. Je kan deze als ondersteuning gebruiken, maar je kan ook via de computer oefenen of andere werkboekjes of spelletjes... Er zijn tal van mogelijkheden die benut kunnen worden. Wel waakzaam zijn dat er geen leerstof aangeboden wordt die nog niet gezien is!
Vorige week was de juf van L2 afwezig. Die leerlingen werden dan verdeeld over de 3 klassen die aanwezig waren op school: L1, L5 en L6. L1 heeft deze leerlingen nuttig ingezet in een hoekenwerk van W.O.. Dankzij de helpende handen van L2 was er een vlotte doorloop en verliep alles goed.
Het hoekenwerk waren allerlei activiteiten omtrent de herfst. Ook taal- en rekenopdrachten werden aangeboden, maar dan binnen het herfst-thema (blaadjes tellen, voorwerpen van de herfst...).
Hopelijk is het volgende week goed weer zodat we naar het bos kunnen gaan. Het is wel enkel mogelijk op dinsdag of donderdag. Het zal wel pas de dag voordien zijn dat we dit kunnen meedelen.
Dinsdag hebben we een liedje geleerd: Ploem de pluimstaart. Na voldoende oefening zijn we ons liedje in 2KB gaan voordragen. Iedereen van onze klas vond het een leuke activiteit.
Vorige week werd er aan de kinderen verteld dat we morgen naar het bos zouden gaan. Maar door de ziekte van juf Anne (L2) zal dit jammer genoeg niet doorgaan. Maar niet getreurd, uitstel is geen afstel! Wanneer juf Anne terug is, gaan we eens bekijken welk moment nog haalbaar is voor ons beide en dan trekken we toch nog naar het bos waar we enkele opdrachten zullen uitvoeren zoals: - een dunne en dikke boom zoeken - proberen te meten hoe hoog een boom wel is - een doorgzaagde boom zoeken en bekijken hoe oud die boom is - afdrukken/sporen proberen te zoeken - dieren bekijken - paddestoelen bekijken - bladeren en vruchten verzamelen
Vandaag een echte rekenles! Want voor de leerlingen is dit toch hetgeen ze willen kunnen, niet waar?
2 + 1 = 3 -> twee plus één is gelijk aan drie -> eerst heb ik er twee, ik doe er één bij, nu heb ik er drie -> twee vermeerderen met 1 geeft drie -> 1 bijdoen bij 2 geeft 3
oefenen: - indien met een tekening, kunnen ze naar de tekening kijken en zo tellen. - indien geen tekening, gaan ze zelf blokjes gebruiken. Ze hebben gele blokken (wat heb ik eerst) en rode jetons (wat komt erbij). Ze voegen ze samen en weten hoeveel ze in totaal hebben. -> voor thuis: 2 verschillende materialen gebruiken, bijvoorbeeld potloden en stiften. -> zorgen dat het duidelijk wat er meedoet met de oefening, en wat niet.
Vorige week woensdag is Alvin, het konijn van Ines De Troyer in onze klas op bezoek geweest. Dit was naar aanleiding van het thema 'Welkom', meerbepaald de huisdieren.
De letters i - m - r - v - s aa - p e zijn bekende letters geworden. De letters t ee - n b oo komen daarbij met behulp van de woorden: teen, een, neus, buik, oog. Deze woorden passen bij het thema: Mijn lijf. Uw kind krijgt deze woorden aangeboden met behulp van een verhaal dat verteld wordt aan de hand van een reuzenboek. In dat verhaal moeten twee kinderen naar zwemles, maar door een ongelukje komen ze daar niet terecht.
de eerste letters van kern 2 zijn t en ee. Deze zijn afkomstig van de woorden teen en een.
de t is niet zo moeilijk om te schrijven, maar er moet wel op gelet worden dat het horizontale streepje niet langs links er over gaat. Ook het bochtje beneden wordt soms te bochtig gemaakt.
de ee lijkt gemakkelijk, maar is het niet helemaal. De eerste e doen ze goed, maar de 2e is niet helemaal goed. Die zou even groot moeten zijn als de eerste. Aandacht vestigen op de verbindingsstreep tussen beide. Ik laat hun denken aan het 'vangnet' die we bij de aa ook gezien hebben. Daar moesten ze ook een duidelijke verbindingsstok maken.
We hebben reeds vele begrippen geleerd, maar ook al enkele bijhorende symbolen.
Evenveel en niet evenveel komt al van in het begin aan bod en sinds vorige week ook het symbool. Dit verliep zeer goed en er worden weinig fouten op gemaakt. Enkel opgelet voor het schrijven hiervan. De lijntjes moeten mooi horizontaal lopen.
Deze week zijn we gestart met de symbolen meer dan, minder dan. Deze begrippen komen natuurlijk al langer aan te pas, maar desondanks zijn ze nog niet bij iedereen voor 100% gekend. De symbolen werden als volgt aangeleerd:
- je mag kiezen tussen 1 snoepje of 3 snoepjes. Welk kies je? Iedereen kiest natuurlijk de 3 want dat zijn er de meeste. - het hapjesmonster kiest ook altijd de meeste snoepjes dus zijn mond gaat open naar de kant waar er de meeste zijn. - het hapjesmonster komt overeen met een krokodil en de pictrogrammen zijn dan krokodillenbekken. Deze kunnen perfect geoefend worden met onze handen die ze dan in de juiste richting moeten houden.
BELANGRIJK: oefeningen niet gewoon oplossen maar ook verwoorden: 3 > 1 3 is meer dan 1 3 < 5 3 is minder dan 5
Dit verloopt wel al vrij goed. Diegene die het door hebben hoe de symbolen moeten staan, lezen de oefeningen meestal ook goed.
Nu op naar de eerste splitsingen die we morgen gaan starten.
We hebben nu alle cijfers van 0 tot 5 correct leren schrijven.
opgelet voor volgende struikelblokken: - 0: starten bovenaan en tegen de klok in draaien - 1: opgelet voor spiegelingen - 2: onderaan zijn er golfjes die starten terug een stukje over het vorige gedeelte van de 2 - 3: opgelet voor spiegelingen - 4: zien dat het niet geschreven wordt zoals de computer het laat zien, het mag geen zeiltje worden dat boven gesloten is. Het stokje moet iets kleiner zijn. - 5: startpunt is bovenaan en we gaan naar beneden. pas op het einde komt het bovenste streepje er aan.
na veel inoefening met allerlei deelstappen hebben de meeste de aa onder de knie, mits enkele schoonheidsfoutjes.
Omdat de aa qua beweging veel bevat, heb ik dit in deelstappen aangeboden en hebben we er langer over gedaan dan een andere letter, maar nu lukt het hen dan ook al goed. De start hiervan was het 'vangnet'. Dit komt overeen met de verbinding en de 2e a.
voor de p zijn we naar plopsaland getrokken om in de achtbaan te kruipen . Een achtbaan moet uiteraard stevig vastgemaakt worden dus gaan we eerst de paal goed in de grond zetten (= streep van boven vertrekkend aan de lijn, naar beneden tot onder de lijn). We klimmen de ladder op (= over de vorige lijn terug naar boven). We willen niet helemaal op de top van de ladder staan want daar zijn we bang om er af te vallen,dus we laten enkele treden over en daar stappen we ins karretje. De achtbaan wordt gevormd door een boogje naar boven en dan rijden we naar beneden (= boogje en naar beneden) om te eindigen in alle rust en te kunnen uitstappen (= haakje).
Na enkele pogingen lukt het me nog steeds niet de foto's op de blog te zetten.
Dan toch al maar het verslag:
Vorige week donderdag hebben we deelgenomen aan de scholenveldloop. Onvoorbereid trokken we er met alle klassen van de lagere school heen. Na een stevige opwarming was het de beurt aan de meisjes en daarna aan de jongens. Iedereen heeft gegeven wat hij/zij kon en heeft de finish gehaald. Een dikke proficiat allemaal! Het deed me wel iets ze zien toekomen aan de finish, het zijn toch ook wel 'mijn kindjes'.
In onze klas zijn er enkele met een echte winnaarsmentaliteit en een 2e keer lopen zouden ze niet erg gevonden hebben om toch een medaille te kunnen krijgen. Maar vrijdag waren ze ook al blij met de verrassing.
Maar niet enkel het lopen deden ze goed, ook stevig supporteren voor de anderen was er bij. Omdat iedereen het zo leuk vond en graag alle klassen wou zien, heb ik de school gebeld om ons een half uurtje later te komen ophalen. Jammer genoeg hebben we toch het 6e leerjaar niet meer kunnen zien. Maar de meeste waren toch wel blij dat ze terug naar school mochten want het was een vermoeiende ochtend. Ik vertelde in de bus dan dat we in de namiddag niet meer gingen rekenen of taal doen, maar wel nog wat knutselen. Hierop volgde volgende opmerking: 'Vandaag is eigenlijk net zoals bij de kleuters'. Een terechte en eerlijke mening die iedereen wel kon beamen en toejuichten .
Op naar de volgende scholenveldloop volgen jaar :).
rekenen omvat niet enkel tellen, maar ook 'meten en metend rekenen' en 'meetkunde' zijn onderdelen van wiskunde. Vandaag hebben we voor de eerste keer gewerkt rond gewichten. Hiervoor wordt een balans gebruikt. Eerst gaan de leerlingen met de hand voelen en schatten wat het ZWAARSTE/LICHTSTE is. Daarna kijken we of dit klopt met de balans.
balans: - het zwaarste valt naar beneden - het lichtste hangt in de lucht -> iets zwaar is moeilijk omhog te krijgen en dat valt wel eens op de grond. Iets licht kunnen we wel eens tot boven ons hoofd houden.
verwoording: - A weegt meer dan B - B weegt minder dan A - A is het zwaarste - B is het lichtste
Bij meetkunde zijn we al enkele lessen bezig rond positionering. Op allerlei speelse manieren werken we rond de begrippen: voor, zij, naast, omhoog, omlaag, zijwaarts, voorwaarts, achteruit.. Zo hebben we vandaag deze les buiten gedaan en aan de hand van spelletjes hebben we toch allerlei zaken bijgeleerd.
We hebben al enkele samenwerkingen achter de rug en die verliepen goed.
Voor L2 wordt de groep verdeeld. Bij mij wordt er dan gewerkt rond muzische vorming. Momenteel zijn we bezig met het thema 'vliegers'. We hebben al zelf vliegers getekend, maar er komen nog andere activiteiten aan bod zoals een liedje en een dramatische activiteit. Bij juf Anne hebben ze al gewerkt rond 'Hennie de heks'.
Het hoekenwerk waar L6 ons bij helpt, verloopt zéér goed. Zowel onze kinderen als die van L6 zijn enorm gemotiveerd. Dit is een extra inoefenmoment/verwerkingsmoment van taal waar een zo goed als individuele begeleiding is. Het moment zal wel verplaatst worden naar dinsdagnamiddag omdat dit beter past in ons beide lessenroosters. Deze vrijdag zal er geen hoekenwerk plaatsvinden, maar wel 'tutorlezen'. de leerlingen krijgen dan een leesopdracht waar bij elke eersteklasser een andere leerling van L6 zit die hen op de voet volgt.
In de loop van volgende weken zullen er wel eens foto's gemaakt worden.