onze klas
Inhoud blog
  • rekenen met de rekentrein: +
  • W.O.: thema de tijd
  • vervolg 2 carnaval
  • vervolg 1 carnaval
  • vervolg balls

    Categorieën

    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben katleen de cock
    Ik ben een vrouw en woon in merchtem (België) en mijn beroep is leerkracht L1 - turnjuf - redster - huiswerkbegeleiding op zelfstandige basis.
    Ik ben geboren op 03/06/1986 en ben nu dus 38 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: sport-muziek.
    2007: bachelor in de ergotherapie 2009: lerarenopleiding lager onderwijs --- 2009-2010 L1 De Bloeiende Kerselaar

    11-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.herfst: het bos
    Vorige week werd er aan de kinderen verteld dat we morgen naar het bos zouden gaan. Maar door de ziekte van juf Anne (L2) zal dit jammer genoeg niet doorgaan. Maar niet getreurd, uitstel is geen afstel! Wanneer juf Anne terug is, gaan we eens bekijken welk moment nog haalbaar is voor ons beide en dan trekken we toch nog naar het bos waar we enkele opdrachten zullen uitvoeren zoals:
    - een dunne en dikke boom zoeken
    - proberen te meten hoe hoog een boom wel is
    - een doorgzaagde boom zoeken en bekijken hoe oud die boom is
    - afdrukken/sporen proberen te zoeken
    - dieren bekijken
    - paddestoelen bekijken
    - bladeren en vruchten verzamelen

    11-10-2010, 21:55 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rekenen: optellen tot 5
    Vandaag een echte rekenles! Want voor de leerlingen is dit toch hetgeen ze willen kunnen, niet waar?

    2 + 1 = 3
    -> twee plus één is gelijk aan drie
    -> eerst heb ik er twee, ik doe er één bij, nu heb ik er drie
    -> twee vermeerderen met 1 geeft drie
    -> 1 bijdoen bij 2 geeft 3

    oefenen:
    - indien met een tekening, kunnen ze naar de tekening kijken en zo tellen.
    - indien geen tekening, gaan ze zelf blokjes gebruiken. Ze hebben gele blokken (wat heb ik eerst) en rode jetons (wat komt erbij). Ze voegen ze samen en weten hoeveel ze in totaal hebben.
    -> voor thuis: 2 verschillende materialen gebruiken, bijvoorbeeld potloden en stiften.
    -> zorgen dat het duidelijk wat er meedoet met de oefening, en wat niet.

    11-10-2010, 21:51 geschreven door juf katleen L1  


    10-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alvin op bezoek in L1
    Vorige week woensdag is Alvin, het konijn van Ines De Troyer in onze klas op bezoek geweest.
    Dit was naar aanleiding van het thema 'Welkom', meerbepaald de huisdieren.

    10-10-2010, 19:56 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.taal: dit leert uw kind in kern 2

    Kern 2: teen - een - neus - buik - oog

    De letters i - m - r - v - s – aa - p – e zijn bekende letters geworden. De letters t – ee - n – b – oo komen daarbij met behulp van de woorden: teen, een, neus, buik, oog. Deze woorden passen bij het thema: ‘Mijn lijf’. Uw kind krijgt deze woorden aangeboden met behulp van een verhaal dat verteld wordt aan de hand van een reuzenboek. In dat verhaal moeten twee kinderen naar zwemles, maar door een ongelukje komen ze daar niet terecht.

    10-10-2010, 13:27 geschreven door juf katleen L1  


    08-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rekenen: splitsen van 0, 1, 2, 3
    De splitsingen van 0, 1, 2 en 3 zijn vandaag van start gegaan.
    Gelieve nog geen andere splitsingen in te oefenen.

    Bijlagen:
    Splitsen van 0,1,2,3.doc (33.5 KB)   

    08-10-2010, 16:10 geschreven door juf katleen L1  


    07-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schrijven t ee
    de eerste letters van kern 2 zijn t en ee. Deze zijn afkomstig van de woorden teen en een.

    de t is niet zo moeilijk om te schrijven, maar er moet wel op gelet worden dat het horizontale streepje niet langs links er over gaat. Ook het bochtje beneden wordt soms te bochtig gemaakt.


    de ee lijkt gemakkelijk, maar is het niet helemaal. De eerste e doen ze goed, maar de 2e is niet helemaal goed. Die zou even groot moeten zijn als de eerste. Aandacht vestigen op de verbindingsstreep tussen beide. Ik laat hun denken aan het 'vangnet' die we bij de aa ook gezien hebben. Daar moesten ze ook een duidelijke verbindingsstok maken.

    07-10-2010, 20:23 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eindelijk lukt het om de foto's er op te zetten, let's go now!


















    07-10-2010, 20:19 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.








    07-10-2010, 20:13 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rekenen: (niet) evenveel, meer/minder dan
    We hebben reeds vele begrippen geleerd, maar ook al enkele bijhorende symbolen.

    Evenveel en niet evenveel komt al van in het begin aan bod en sinds vorige week ook het symbool. Dit verliep zeer goed en er worden weinig fouten op gemaakt. Enkel opgelet voor het schrijven hiervan. De lijntjes moeten mooi horizontaal lopen.

    Deze week zijn we gestart met de symbolen meer dan, minder dan. Deze begrippen komen natuurlijk al langer aan te pas, maar desondanks zijn ze nog niet bij iedereen voor 100% gekend.
    De symbolen werden als volgt aangeleerd:


    - je mag kiezen tussen 1 snoepje of 3 snoepjes. Welk kies je? Iedereen kiest natuurlijk de 3 want dat zijn er de meeste.
    - het hapjesmonster kiest ook altijd de meeste snoepjes dus zijn mond gaat open naar de kant waar er de meeste zijn.
    - het hapjesmonster komt overeen met een krokodil en de pictrogrammen zijn dan krokodillenbekken. Deze kunnen perfect geoefend worden met onze handen die ze dan in de juiste richting moeten houden.


    BELANGRIJK: oefeningen niet gewoon oplossen maar ook verwoorden:
         3 > 1            3 is meer dan 1
         3 < 5            3 is minder dan 5


    Dit verloopt wel al vrij goed. Diegene die het door hebben hoe de symbolen moeten staan, lezen de oefeningen meestal ook goed.


    Nu op naar de eerste splitsingen die we morgen gaan starten.

    07-10-2010, 20:04 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rekenen: cijfers
    We hebben nu alle cijfers van 0 tot 5 correct leren schrijven.

    opgelet voor volgende struikelblokken:
    - 0: starten bovenaan en tegen de klok in draaien
    - 1: opgelet voor spiegelingen
    - 2: onderaan zijn er golfjes die starten terug een stukje over het vorige gedeelte van de 2
    - 3: opgelet voor spiegelingen
    - 4: zien dat het niet geschreven wordt zoals de computer het laat zien, het mag geen zeiltje worden dat boven gesloten is. Het stokje moet iets kleiner zijn.
    - 5: startpunt is bovenaan en we gaan naar beneden. pas op het einde komt het bovenste streepje er aan.


    Veel schrijfplezier nog.

    07-10-2010, 19:59 geschreven door juf katleen L1  


    28-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schrijven: aa p
    na veel inoefening met allerlei deelstappen hebben de meeste de aa onder de knie, mits enkele schoonheidsfoutjes.

    Omdat de aa qua beweging veel bevat, heb ik dit in deelstappen aangeboden en hebben we er langer over gedaan dan een andere letter, maar nu lukt het hen dan ook al goed.
    De start hiervan was het 'vangnet'. Dit komt overeen met de verbinding en de 2e a.


    voor de p zijn we naar plopsaland getrokken om in de achtbaan te kruipen .
    Een achtbaan moet uiteraard stevig vastgemaakt worden dus gaan we eerst de paal goed in de grond zetten (= streep van boven vertrekkend aan de lijn, naar beneden tot onder de lijn). We klimmen de ladder op (= over de vorige lijn terug naar boven). We willen niet helemaal op de top van de ladder staan want daar zijn we bang om er af te vallen,dus we laten enkele treden over en daar stappen we ins karretje. De achtbaan wordt gevormd door een boogje naar boven en dan rijden we naar beneden (= boogje en naar beneden) om te eindigen in alle rust en te kunnen uitstappen (= haakje).

    28-09-2010, 21:05 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.veldloop

    Na enkele pogingen lukt het me nog steeds niet de foto's op de blog te zetten.

    Dan toch al maar het verslag:

    Vorige week donderdag hebben we deelgenomen aan de scholenveldloop. Onvoorbereid trokken we er met alle klassen van de lagere school heen.
    Na een stevige opwarming was het de beurt aan de meisjes en daarna aan de jongens. Iedereen heeft gegeven wat hij/zij kon en heeft de finish gehaald. Een dikke proficiat allemaal!
    Het deed me wel iets ze zien toekomen aan de finish, het zijn toch ook wel 'mijn kindjes'.

    In onze klas zijn er enkele met een echte winnaarsmentaliteit en een 2e keer lopen zouden ze niet erg gevonden hebben om toch een medaille te kunnen krijgen. Maar vrijdag waren ze ook al blij met de verrassing.

    Maar niet enkel het lopen deden ze goed, ook stevig supporteren voor de anderen was er bij. Omdat iedereen het zo leuk vond en graag alle klassen wou zien, heb ik de school gebeld om ons een half uurtje later te komen ophalen. Jammer genoeg hebben we toch het 6e leerjaar niet meer kunnen zien. Maar de meeste waren toch wel blij dat ze terug naar school mochten want het was een vermoeiende ochtend.
    Ik vertelde in de bus dan dat we in de namiddag niet meer gingen rekenen of taal doen, maar wel nog wat knutselen. Hierop volgde volgende opmerking: 'Vandaag is eigenlijk net zoals bij de kleuters'. Een terechte en eerlijke mening die iedereen wel kon beamen en toejuichten .

    Op naar de volgende scholenveldloop volgen jaar :).

    28-09-2010, 20:59 geschreven door juf katleen L1  


    21-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rekenen
    rekenen omvat niet enkel tellen, maar ook 'meten en metend rekenen' en 'meetkunde' zijn onderdelen van wiskunde.
    Vandaag hebben we voor de eerste keer gewerkt rond gewichten. Hiervoor wordt een balans gebruikt. Eerst gaan de leerlingen met de hand voelen en schatten wat het ZWAARSTE/LICHTSTE is. Daarna kijken we of dit klopt met de balans.

    balans:
    - het zwaarste valt naar beneden
    - het lichtste hangt in de lucht
    -> iets zwaar is moeilijk omhog te krijgen en dat valt wel eens op de grond. Iets licht kunnen we wel eens tot boven ons hoofd houden.


    verwoording:
    - A weegt meer dan B
    - B weegt minder dan A
    - A is het zwaarste
    - B is het lichtste



    Bij meetkunde zijn we al enkele lessen bezig rond positionering. Op allerlei speelse manieren werken we rond de begrippen: voor, zij, naast, omhoog, omlaag, zijwaarts, voorwaarts, achteruit..
    Zo hebben we vandaag deze les buiten gedaan en aan de hand van spelletjes hebben we toch allerlei zaken bijgeleerd.

    21-09-2010, 20:38 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.samenwerkingen L2 en L6
    We hebben al enkele samenwerkingen achter de rug en die verliepen goed.

    Voor L2 wordt de groep verdeeld. Bij mij wordt er dan gewerkt rond muzische vorming. Momenteel zijn we bezig met het thema 'vliegers'. We hebben al zelf vliegers getekend, maar er komen nog andere activiteiten aan bod zoals een liedje en een dramatische activiteit.
    Bij juf Anne hebben ze al gewerkt rond 'Hennie de heks'.

    Het hoekenwerk waar L6 ons bij helpt, verloopt zéér goed. Zowel onze kinderen als die van L6 zijn enorm gemotiveerd. Dit is een extra inoefenmoment/verwerkingsmoment van taal waar een zo goed als individuele begeleiding is.
    Het moment zal wel verplaatst worden naar dinsdagnamiddag omdat dit beter past in ons beide lessenroosters. Deze vrijdag zal er geen hoekenwerk plaatsvinden, maar wel 'tutorlezen'. de leerlingen krijgen dan een leesopdracht waar bij elke eersteklasser een andere leerling van L6 zit die hen op de voet volgt.


    In de loop van volgende weken zullen er wel eens foto's gemaakt worden.


    groetjes
    juf Katleen.

    21-09-2010, 20:34 geschreven door juf katleen L1  


    20-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weekendwerk
    ik merk dat er in het weekend goed geoefend wordt met de werkboeken die mee naar huis gaan. Dit is zeer fijn om te zien.

    maar ik zou jullie wel willen vragen niet vooruit te werken. Het is helemaal niet aan te raden om dit te doen.
    Laat de aanbreng voor in de klas en herhaal zeer veel thuis. Daar heeft u kind veel meer aan, dan al vooruit te leren. Gelieve dus geen werkblaadjes te maken die we nog niet gedaan hebben.
    Indien iets niet in orde is het boekje, kan u dat zien aan hoekje dat ik omvouw.

    Lezen hoeft nog niet vlot te gaan. als u kind elke letter apart zegt en dan het volledige woord herhaalt is dit perfect, meer moet op dit moment nog niet. Dus wees niet ongerust indien u kind het woord nog niet in een opslag kan lezen. Maar bij de aanbrengwoorden zouden ze het wel in een oogopslag moeten kunnen.

    dank u.

    20-09-2010, 15:29 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.scholenveldloop
    donderdag nemen we deel aan de scholenveldloop.

    Gelieve om 8u25 op school te zijn, want we vertrekken al om 8u30!!!!!

    nog mee te brengen:
    - flesje water
    - 2 veiligheidsspelden voor rugnummer

    -> sportieve kledij aan doen.



    verslag volgt later

    20-09-2010, 15:26 geschreven door juf katleen L1  


    16-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rekenen: begrippen
    Bij rekenen komen heel wat begrippen aan te pas. Taal is dus ook voor rekenen belangrijk.

    Struikelblokken in de klas:
    - meer/evenveel/minder
    - omcirkel, doorkruis, doorstreep
    - positionering: onder, boven, naast, tussen
    - positionering tov een voorwerp

    16-09-2010, 19:11 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schrijven 1 2
    voorkomende fouten:

    1:
    - te snel willen zijn en met een boog schrijven, geen scherpe punt
    - onderaan starten -> start = schuin naar boven


    2:
    golfjes onderaan:
    - geen rechte streep
    - geen grote golven
    - slechts 2 golven

    16-09-2010, 19:09 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sok

    s

    16-09-2010, 19:06 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vis
     
    v  (vroem)
    i  (niet te lang uitspreken, ook niet te scherp)

    16-09-2010, 19:06 geschreven door juf katleen L1  


    Archief per week
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs