Religie, zingeving en levensbeschouwing
Inhoud blog
  • Stap 7: Logboek
  • Stap 6: Lezersbrief aan Klasse voor leerkrachten
  • Stap 5: Antwoord op de leervragen
  • Stap 4: Bronnen raadplegen
  • Stap 3: Leervragen formuleren
  • Stap 2: Eigen voorlopig standpunt innemen
  • Stap 1: Voorstelling startartikel en motivering keuze
  • Welkomstwoord

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Verschillende culturen in het onderwijs
    30-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 2: Eigen voorlopig standpunt innemen
    Beste lezers, 

    Je las al dat ik zelf al wat ervaring heb rond dit onderwerp. Deels omdat ik in de klas heb gezeten met kinderen met een andere moedertaal en/of religie, maar ook omdat mijn mama actief betrokken is met anderstaligheid op school. 
    Er is toch nog heel veel werk aan de winkel! 

    Heel wat anderstalige ouders sturen hun kinderen naar school en hopen dat hun kind op die manier de taal wel onder de knie zal krijgen. Maar, als de kinderen thuis niet voldoende worden begeleid, omdat de ouders thuis geen Nederlands spreken, zal het leren van de nieuwe taal voor de kinderen een heel traag proces worden. Hierdoor kunnen de kinderen niet goed volgen op school én zou zo het niveau kunnen zakken. De leerkracht moet noodgedwongen zijn/haar opdrachten toegankelijker maken voor de kinderen die de taal niet goed onder de knie hebben. Het vergt heel wat deskundigheid om hierbij het klasniveau niet te laten zakken. Een manier hiertoe zou inderdaad een onthaalklasje kunnen zijn voor anderstaligen. Als ze hun achterstand op taalgebied hebben ingelopen kunnen ze dan overstappen naar de gewone klas. Een andere mogelijkheid is de anderstalige kinderen te spreiden over de klassen. Dit geeft extra kansen aan de anderstaligen, tezelfdertijd komt het niveau van de klas niet in gevaar. Er zijn wellicht studies die licht kunnen werpen op het percentage anderstaligen dat ideaal is om dit te kunnen bereiken. Als jullie hier meer info over zouden hebben krijg ik graag van jullie een seintje via deze blog. Te vaak halen leerkrachten moedeloos de schouders op en leggen ze zich neer bij de achterstand van de leerlingen of het zakken van het niveau, terwijl er toch voorbeelden zijn dat er aan beide problematieken een mouw kan gepast worden. 

    De religieuze diversiteit vormt dan weer een heel andere uitdaging. Hier is geen sprake van verlaging van het niveau of leerachterstand. Wel vergt het, zeker in een katholieke school, heel wat visie en deskundigheid om hieruit een meerwaarde te creëren. 
    Kennismaken met elkaars levensbeschouwing, leren er respect voor op te brengen, aanvaarden dat geen levensbeschouwing superioriteit kan opeisen, allemaal troeven die de leerlingen voorbereiden op het leven in een maatschappij met diverse levensbeschouwingen. De ouders meekrijgen in dit verhaal vormt dan nog een extra uitdaging. 
    Onlangs hoorde ik een verhaal dat dit treffend illustreert. In het Xaveriuscollege te Borgerhout, waar ik zelf ook school liep, is het binnenkort eerste communie. Drie kwart van de leerlingen is niet katholiek en neemt er dus niet deel aan. De onderwijzers vonden een manier om deze leerlingen toch te betrekken bij de eerste communie. Ze stelden voor dat die kinderen een koortje zouden vormen dat tijdens de misviering zou zingen. De kinderen waren superenthousiast! Thuis waren de meeste ouders niet happig om mee te stappen in dit verhaal. De dag erna brachten heel wat leerlingen ouderlijke weigeringsbriefjes binnen. Exit goed bedoeld initiatief. 

    30-03-2014, 00:00 geschreven door Els Heyvaert  


    22-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 1: Voorstelling startartikel en motivering keuze
    Beste lezers,

    Heel wat leerkrachten ondervinden problemen tijdens de communicatie met hun leerlingen en de ouders.
    Het leek me interessant te onderzoeken hoe een school daar het best mee kan omgaan.

    Nu vraag je je misschien af waarom ik voor dit onderwerp koos? Wel, ik woon in Antwerpen, waar er heel wat allochtonen wonen, en zat heel mijn schoolcarrière in de klas met kinderen uit verschillende culturen. Je zou mij ervaringsdeskundige kunnen noemen, althans als leerling. 

    Mijn mama geeft vrijwillig les aan anderstalige ouders die Nederlands willen leren. Elke donderdagmiddag leert ze deze ouders Nederlands. Ze gaat ook mee naar de oudercontacten, wanneer de ouders dit willen. Je zal binnenkort op deze blog dus zeker een interview terugvinden met mijn mama en één van de anderstalige mama's rond het communiceren en het meer betrokken raken bij de werking van de school.


    Als startartikel koos ik voor een artikel uit Klasse. Hierin wordt uitgelegd hoe een school werkt met een onthaalklasje voor de nieuwe, anderstalige kinderen. Ik koos dit artikel omdat ik dit een zeer interessant idee vind. Een onthaalklas voor anderstalige kinderen bestaat nog in te weinig scholen, hoewel dit zeker een meerwaarde is. In het artikel staan al heel wat tips om correct om te gaan met anderstalige nieuwkomers. Dit is voor mij heel handig omdat ik in mijn stageklas, waar ik in mei stage zal lopen, twee anderstalige kleuters heb.  De kleuters spreken bijna geen Nederlands en zijn dus nog erg stil in de klas. Door dit artikel te lezen heb ik toch al een beter beeld gekregen op hoe deze kleuters zich voelen.

    In Antwerpen behoren de meeste anderstalige kinderen tot een andere religie dan het christendom. Toch kiezen ze vaak voor een katholieke school. Op de taalproblematiek enten zich ook de verschillende religieuze achtergronden. Het leek me dan ook interessant om deze twee mogelijke knelpunten samen onder de loep te nemen. Mijn nonkel, Marc Van Den Brande, is Secretaris- Generaal van het VVKBaO op het VSKO. Ik zal hem binnenkort zeker eens aan de tand voelen hierover. 






    Bijlagen:
    http://www.klasse.be/archief/school-voor-nieuwkomers/   

    22-03-2014, 00:00 geschreven door Els Heyvaert  


    17-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkomstwoord
    Beste lezers, 

    Ik ben Els Heyvaert, word binnenkort 20 jaar en ben tweedejaarsstudente Kleuteronderwijs aan de Katholieke Hogeschool Leuven.
    Voor het vak Religie, Zingeving en Levensbeschouwing kreeg ik de opdracht een blog aan te maken.
    Daarop kan je allerlei informatie vinden over diversiteit (taal, afkomst, godsdienst) in het onderwijs en hoe je hier mee om kan gaan als leerkracht. 

    Alvast veel leesplezier!

    Els

    Els Heyvaert




    17-03-2014, 00:00 geschreven door Els Heyvaert  


    Foto

    Archief per week
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs