Op de ring in Leuven wordt de 50km per uur
snelheidsbeperking gerespecteerd. Van in den beginne leefde de idee bij de autobestuurders dat de pakkans
groot was bij overtreding. M.a.w. als de bevoegde overheid het echt wil kan ze de beperking
afdwingen, zo niet kassa.
Vraag
Hou u aan de
snelheidsbeperking op de viaduct van Vilvoorde. Zo goed als iedereen rijdt je voorbij. Gegarandeerd een fantastisch
rendement als men daar flitspalen plaatst. Wie vraagt voor een daartoe op te
richten bedrijf een vergunning aan ?
Je hebt een
bankkaart, een creditkaart, een siskaart, een kortingkaart voor apotheker,
identificatiekaarten voor enkele grootwarenhuizen, klantenkaarten in veelvoud,
lidkaarten en niet te vergeten een identiteitskaart, ben ik er nog vergeten ? Het
is niet bij te houden. Het is niet meer te transporteren, zodat je niet altijd
de goede kaart mee hebt !
Vraag
Wie heeft de oplossing ? Inmiddels gedeeltelijk opgelost door scan in smartphone!
Er wordt, terecht, de laatste tijd veel gesproken over en we worden ook aangemoedigd om het
energieverbruiken de energieprijzen te
verminderen. Nochtans is het deel van de gefactureerde prijs waar we wat kunnen
aan doen (althans in mijn geval) 70% voor gas en slechts 40% voor elektriciteit.
Dit is namelijk het deel van de factuur voor verbruik. Het overige deel is transport,
distributie, taksen en heffingen. Alhoewel de distributie-infrastructuur
best zo degelijk mogelijk wordt beheerd en per definitie in één hand moet
worden geconcentreerd, kan men toch besluiten dat het aanrekenen van alle kosten
buiten het verbruik aan onze controle ontsnappen.
Vraag
Vindt u niet dat we meer transparantie mogen verkrijgen over
het niet verbruik deel ?
Het vrije net, zeg maar de Guimardstraat, vertegenwoordigd
meer dan 2/3de van de leerlingen in Vlaanderen. Het gemeentelijk,
provinciaal en gemeenschapsonderwijs samen het restant.
Vraag
Zou een fusie van gemeentelijk, provinciaal en gemeenschapsonderwijs
tot één geheel niet het voordeel hebben van gewicht, efficiëntie, expertise en
besparingen ?
In de Kunst en de Cultuurwereld, net zoals in sommige
bedrijfstakken worden subsidies verdeeld.
Vraag
In hoeverre zijn deze tussenkomsten van de overheid
productief ? Als de kwaliteit van de initiatiefnemer voldoende hoog is, hoeft
geen tussenkomst,waarbij concurrentiebenadeling
t.a.v. anderen wordt vermeden. Vind u niet dat een eventuele tussenkomst van de
overheid gebaseerd moet zijn op concrete afspraken met een beperking in de tijd
?
Ondanks taal- of gebiedsgrenzen door de overheid ingesteld
en ondanks gedeeltelijk delegeren van bevoegdheden naar deze gebieden, blijven
spanningen nodeloos duren. Met alle begrip voor de gevoeligheden die rond dit onderwerp
hangen, moet het toch mogelijk zijn om deze hypotheek te lichten opdat de
overheid zich volledig zou kunnen concentreren op normaal politieke werk.
Vragen
Zouden we dit kunnen bereiken door het voorstel Vande Lanotte
te realiseren ? Erken vier regios, Duitstalig gebied, Wallonië, Brussel en
Vlaanderen. Delegeer in principe alle bevoegdheden over hun grondgebied binnen
de bestaande grenzen. Laat ze samen overeenkomen, volgens artikel 35 van de
Grondwet, zie Dehaene, wat ze samen willen doen. Erken dat bij de bepaling van
de regiogrenzen destijds anderstaligen langs de verkeerde kant van de grens
zijn gevallen. Geef levenslange faciliteiten aan al deze mensen die op het
ogenblik van de beslissing op die plaatsen woonden. Deze faciliteiten zouden
dan niet bestaan voor zij die na die datum er geboren zijn of er zijn komen wonen.
Hierdoor doven de faciliteiten met de tijd automatisch uit. Vind u niet dat het
schitterend zou zijn mochten we (en dus de politici) hierin slagen ?
Ongetwijfeld zullen de N.G.O.s hun best doen om ons van hun
nut te overtuigen en daarom op onze vrijgevigheid rekenen. Zolang het tegendeel
niet is bewezen horen we hen krediet te geven. Echte transparantie voor de
bestemming van onze giften is echter moeilijk te verkrijgen. Al het goede dat
ze doen is bewonderenswaardig.
Vragen
Vind u niet dat iedere N.G.O.als doel moet hebben om
zichzelf op termijn overbodig te maken ?
Zou het efficiënter kunnen zijn indien alle N.G.O.s morgen hun
activiteiten volledig zouden stoppen en als dusdanig alle landen van de wereld
voor hun verantwoordelijkheid plaatsen om de oorzaken van de ellende aan te pakken
?
Voor bijvoorbeeld het Vredegerecht ben je niet verplicht een
advocaat in te huren. Nochtans als je geen advocaat hebt en je tegenpartij wel,
kan je behoorlijk geïntimideerd geraken. Een verschil in vriendelijkheid en
body language van de rechter t.o. enerzijds de (gekende) advocaat van de
tegenpartij en anderzijds jezelf stelt je rechtsgevoel op de proef. Je
overtreed namelijk een grens. Je bent een stielbederver.
Op de Politierechtbank horen alle opgeroepenen van de dag aanwezig te zijn op het eerste uur. Om
de haverklap komen (en gaan) advocaten de vergaderzaal binnen (en buiten). De
oudste advocaat (in anciënniteit) heeft voorrang op zijn collega die jonger is,
ongeacht wanneer hij of zij binnen komt. En uiteraard hebben alle advocaten
voorrang op de wachtenden zonder advocaat. Het heeft voor de gewone aanwezige
opgeroepene wel één voordeel. Het niveau van de tussenkomst van sommige
advocaten is niet van aard om de appreciatie voor de rechtsgang en het gebeuren
er rond te verhogen.
Wanneer het gaat over belangrijker zaken en je noodgedwongen
op een advocaat moet beroep doen heb je, vanaf het ogenblik dat hij of zij in
jouw dienst treed, niets meer te zeggen. Je enige zekerheid is dat je zal
betalen. Je wordt dus een buitenstaander in je eigen zaak. Geen invloed meer op
de inhoud van het dossier of de pleidooien, geen enkel zicht op de termijn van
de (definitieve) uitspraak en zelfs geen enkel zicht op de hoogte van de te
betalen erelonen. M.a.w. de enige die wint is de advocaat, of je nu je zaak
wint of verliest.
Vragen
Zou justitie niet kunnen overgaan om enkel op te roepen tot verschijning
als het absoluut noodzakelijk is, zodat tijd voor rechter en betrokkene wordt
gespaard ? Moet justitie niet overgaan tot het drastisch inperken van de tijdsduur voor een rechtszaak, door zowel frequentie als duurtijd van woord- en wederwoord voor advocaten ernstig in te perken ? Zou de advocaat niet steeds vooraf aan zijn eventuele
cliënt een gedetailleerd contractvoorstel moeten overmaken ? Hierin zou dan enerzijds
zowel de precieze termijn van de rechtsgang, in nauwe afspraak met de rechtbank,
wordt vastgelegd en anderzijds de vergoedingen en kosten van advocaat en
rechtbank ?
We horen vaak dat het stakingsrecht heilig is, omdat deze manier
van protesteren het laatste effectieve drukkingmiddel is om sociale
wantoestanden of eisen in de aandacht te brengen. Het gebeurt echter meermaals
dat hinder wordt veroorzaakt bij mensen die ofwel buitenstaanders zijn en er
niets mee te maken hebben, ofwel bij mensen die er wel mee te maken hebben maar
een andere mening zijn toegedaan.
Vragen
Vind u niet dat stakingen zich zouden moeten beperken tot de
eigen organisatie, en dat de openbare weg,voorzieningen of andere organisaties
of bedrijven vrij toegankelijk moeten blijven ? Vind u ook niet dat
werkwilligen steeds toegang moeten krijgen tot hun werkplek ?
We krijgen regelmatig cijfers over tewerkstelling en
inflatie. Zeer recent, met het Ford Genk drama, zijn werkgeversorganisaties er
als de kippen bij om ons mede te delen dat de loonkost de oorzaak van de
sluiting van deze fabriek is.
Vragen
In hoeverre zijn vergelijkingen met andere landen over
tewerkstelling relevant als je weet dat bijvoorbeeld in Nederland het
percentage vrouwen dat zich aandient op de arbeidsmarkt lager ligt dan in
België ?
Aangezien de levensduurte wordt bepaald door het vaststellen
van de prijs van een vaste korf van producten, geeft dit resultaat per
definitie een gemiddelde kost. Uw persoonlijk consumptiepatroon kan sterk van
dit gemiddelde afwijken. Is het dan niet zo dat de inflatie per persoon
verschilt ?
De loonkost op een auto zou slechts 5% van de totale
kostprijs bedragen. Zonder te willen betwisten dat de loonkosten in sommige
sectoren te hoog zijn om te concurreren met het buitenland, lijkt het u niet
overdreven dat werkgeversorganisaties deze conclusie trekken en dus misbruik
maken van deze situatie ?
Is de rode draad bij deze cijfers niet dat we zouden moeten
beschikken over meer genuanceerde informatie dan thans het geval is ?
Er zouden ongeveer 6600 ambtenaren in de Vlaamse provincies
tewerkgesteld zijn en ongeveer 13000 in de Waalse. Op het eerste zicht is dit
zeer merkwaardig, zeker in verhouding met de bevolkingsaantallen. Deze situatie
zou niet normaal zijn indien ze identiek dezelfde taken zouden uitvoeren.
Vraag
Is er een verschil in taken in het zuiden en het noorden van
het land ? Zo ja is er dan eveneens een verschil binnen in de regios, vermits
deze zich hoofdzakelijk situeren in de provincies Henegouwen en Luik ?
Er bestaat minstens een latent gevoel van onrechtvaardigheid
omdat niet iedereen de juiste belastingen betaalt op zijn inkomen. Te complexe
wetgeving, constructies en handige juristen geven de nodige mogelijkheden om te
ontwijken. Het is niet alleen oneerlijk t.a.v. zo velen die netjes hun
belastingen betalen. Men schept ermee een sfeer, zelfs een bewijs, van
onbekwaamheid vanwege de overheid.
Vragen
Vind u niet dat de fiscale wetgeving zodanig moet worden hervormd
dat de fiscus een eenvoudige leidraad heeft om de belasting vast te stellen ?
De huidige wanverhouding tussen de ambtenaar en de gespecialiseerde jurist zou zo
kunnen te niet worden gedaan door de juristen de tools uit de handen te nemen
waarmee ze de fiscus kunnen tegen werken. Waarom beslissen onze
volksvertegenwoordigers dit niet ? Is het omdat ze bij meerderheid zelf jurist
zijn ?
Sinds de invoering van de euro op 1 januari 1999 heeft de
Nationale Bank haar monetair beleid afgestaan aan de Europese Centrale Bank.
Haar huidige belangrijkste taak, buiten de uitgifte van biljetten, bestaat in
het verwerken van economische en financiële informatie.
Vragen
Kan de Europese Centrale Bank niet zelf de biljetten van
alle Eurolanden uitgeven ?
In welke mate maakt het verwerken van economische en financiële
informatie dubbel gebruik uit met andere organisaties zoals I.M.F., O.E.S.O.,
het Planbureau en diverse diensten van de Overheid ?
Hoe is het personeelsbestand sinds 1 januari 1999 gewijzigd
?
In 2003 hebben
politici beslist om een spreidingsplan voor de luchthaven van Zaventem in te
voeren. M.a.w. veel meer mensen hebben sindsdien hinder. De luchthaven van
Zaventem bestond reeds vóór dat de huidige bewoners langs de voormalige
vliegroutes zijn komen wonen. Zij kenden de hinder en zijn er toch komen wonen,
mogelijks mits een lagere prijs voor hun woonst of bouwgrond. Daartegenover
hebben de nieuw getroffen inwoners, veelal in landelijke gemeenten omwille
van de rust, hun bouwgrond duur aangekocht. De overheid heeft bovendien deze
beslissing genomen tegen de achtergrond van een sterke terugval van passagiers.
In 2000 waren er 22 miljoen, in 2003 geschat 15.5. Deze terugval werd
veroorzaakt door de falingen van Sabena en City Bird en de aanslagen van 9/11
(dixit Pierre Klees, Biac voorzitter. Knack 12/11/2003).
Op
vrijdag 27 juli 2012 verscheen in De Standaard een artikel als volgt : voor de
tweede keer in een maand tijd moeten de bollen van het Atomium worden
schoongemaakt. Reden: de kerosine van de tientallen vliegtuigen die dagelijks
boven het monument opstijgen en landen tast het roestvrij staal aan. Ookde producten
(om het goedje op te ruimen) zijn
niet zo gezond, we stellen een veiligheidsperimeter in voor de toeristen. Dit brengt
een minder in de actualiteit komend probleem in de aandacht, namelijk de
gezondheid van de bevolking.
Vragen
Vind u
niet dat het spreidingsplan eerder het probleem heeft vergroot en terug gedraaid
moet worden naar de situatie van vóór 2003 ?
Moet de
overheid zich niet afvragen of het verantwoord is de gezondheid van de
bevolking te schaden door het behoud van een luchthaven in Zaventem ?
Een
mandataris uit Zaventem riep ooit uit : Onze partij wil een luchthaven in zee
Hij bedoelde het waarschijnlijk cynisch. Toch is dit misschien het onderzoeken
waard. De Vlaamse overheid plant namelijk om eilanden in zee te laten bouwen
als dam voor een eventuele tsunami. Men denkt hierbij aan een combinatie van
recreatie, natuur, groene energie en economie. Ooit heeft een Nederlands
minister gesuggereerd om een nieuwe Benelux luchthaven te bouwen in Zeeland. Zo
gek was de uitspraak dus niet. De afstand naar de kustluchthaven zal voor
sommigen korter, voor anderen langer zijn dan naar Zaventem. We gebruiken nu al
de HST van Brussel naar Parijs voor vertrek met Air France en velen zien niet
op om naar Charleroi te reizen. Loont het niet minstens de moeite om één en
ander te bestuderen ?
Zekerheid over de juiste omvang van het economisch verlies
veroorzaakt door de files is er niet. Men kan echter vermoeden dat het om
omvangrijke bedragen gaat. Bovendien moeten heel wat mensen reeds jaren bijna
dagelijks de ergernis van de files ervaren. Er lijkt nog steeds geen begin van
oplossing te zijn gevonden. Vandaar enkele overwegingen.
Vragen
Zou de overheid geen studie kunnen laten maken om het
transitverkeer op de grote assen, zeg maar Oost-West en Noord-Zuid (en
uiteraard de omgekeerde richting) aan de grenzen, op treinen van grens naar
grens te laten vervoeren. Het voorbeeld bestaat reeds op de verbinding Calais
Folkstone.
Kunnen de overheden niet een politiek voeren om bedrijven,
administraties en organisaties die veel personeel hebben aan te sporen zich te
vestigen langs de talrijke autostrades die het land bezit en dit ten nadele van
grote steden zoals Brussel of Antwerpen.
De uitnodiging voor de betaling van een verkeersboete,
uitgesproken door een politierechter in de 11de maand van het jaar
2008, werd verzonden in de 2de maand van het jaar 2010. Als dit de
norm is, dan is dit onbegrijpelijk. In een normale organisatie, gaat de factuur
er uit binnen de 2 à 3 dagen, niet na 15 maanden.
Het gebeurt, regelmatig (?), dat je bij een consultatie een
briefje van de dokter, de tandarts, het ziekenhuis of een andere
zorgverstrekker ontvangt waarbij je vragen hebt. Je betaalt in principe het
bedrag dat wordt gevraagd. Je hebt normaal geen benul van de codes die er op
vermeld zijn, zodat je ook niet altijd weet of je de overeenkomstige zorgen wel
hebt ontvangen. Vragen worden hierover normaal niet gesteld, je wil in goede
verstandhouding met je zorgverstrekker blijven verder werken. Soms wordt het te
betalen bedrag niet eens vermeld op het briefje, maar vervangen door ja,
alsof men hiermee verwijst naar de juiste toepassing van wat conventioneel is
overeengekomen. Als het ziekenfonds u de
tussenkomst uitbetaald merk je soms dat wat had mogen aangerekend worden niet
altijd overeenkomt met wat je effectief
hebt betaald.
Vragen
Gezien de zwakke positie van de patiënt(onkunde en
afhankelijkheid) t.a.v. de zorgverstrekker, ligt hier geen opdracht voor de overheid
en de ziekenfondsen om de patiënt te beschermen door :
1)Alle zorgverstrekkers te verplichten het juist
aangerekende bedrag op iedere prestatie te vermelden.
2)Zelf tussen te komen bij de zorgverstrekkers
indien zij het overeengekomen bedrag voor de prestatie zouden overschrijden, en
de patiënt terugbetalen.
In 1830 werd België opgericht met gemeenten, provincies en
een parlement met twee kamers.
In de loop der jaren werden bevoegdheden verschoven. Zo was
er een fusie van gemeenten, een Vlaamse en Waalse Overheid werd geschapen.
België stond bevoegdheden ook af aan supranationale instellingen zoals UNO,
NATO en EU.
1830
Thans
UNO, NATO, EU.
België(Kamer en Senaat)
België(Kamer en Senaat)
Vlaamse en Waalse Overheid
Provincies
Provincies
Gefusioneerde Gemeenten
Gemeenten
Vragen
Zijn er niet voldoende argumenten om over te gaan tot één,
verslankte, Kamer op Belgisch niveau.
Kan men de bevoegdheden van de Provincies niet verdelen over
enerzijds de Vlaamse of Waalse Overheid en anderzijds de Gefusioneerde
Gemeenten.