Het gebeurt, regelmatig (?), dat je bij een consultatie een
briefje van de dokter, de tandarts, het ziekenhuis of een andere
zorgverstrekker ontvangt waarbij je vragen hebt. Je betaalt in principe het
bedrag dat wordt gevraagd. Je hebt normaal geen benul van de codes die er op
vermeld zijn, zodat je ook niet altijd weet of je de overeenkomstige zorgen wel
hebt ontvangen. Vragen worden hierover normaal niet gesteld, je wil in goede
verstandhouding met je zorgverstrekker blijven verder werken. Soms wordt het te
betalen bedrag niet eens vermeld op het briefje, maar vervangen door ja,
alsof men hiermee verwijst naar de juiste toepassing van wat conventioneel is
overeengekomen. Als het ziekenfonds u de
tussenkomst uitbetaald merk je soms dat wat had mogen aangerekend worden niet
altijd overeenkomt met wat je effectief
hebt betaald.
Vragen
Gezien de zwakke positie van de patiënt(onkunde en
afhankelijkheid) t.a.v. de zorgverstrekker, ligt hier geen opdracht voor de overheid
en de ziekenfondsen om de patiënt te beschermen door :
1)Alle zorgverstrekkers te verplichten het juist
aangerekende bedrag op iedere prestatie te vermelden.
2)Zelf tussen te komen bij de zorgverstrekkers
indien zij het overeengekomen bedrag voor de prestatie zouden overschrijden, en
de patiënt terugbetalen.