Sommige Grote Kenners beschouwen Mozarts 'Die Zauberflöte' als niets meer dan koekentrommeltjesmuziek... Het zal wel aan mijn persoonlijke smaak liggen maar voor mij blijft het één van de opera's die ik het meest kan waarderen. Geniet mee van deze adembenemende vertolking van de technisch toch echt niet gemakkelijke aria van, de koningin van de nacht door de Duitse coloratuursopraan Diana Damrau:
De laatste weken ben ik mijn schilderijenproductie beginnen opdrijven. Het werk centraal op de foto heb ik afgelopen weekend geschilderd en eerlijk gezegd ben ik best tevreden met het resultaat......
Ooit
waren de belangrijkste cultuurdragers in Vlaanderen onlosmakelijk verbonden aan
het culturele emancipatieproces van de Nederlandstalige gemeenschap in het toen
nog strak unitair geredigeerde België. Vandaag
de dag verklaart een groot gedeelte van de culturele elite schijt te hebben aan Vlaanderen en zeker aan
al wie van oordeel is dat deBelgische
staat als nationaal bestuursniveau totaal achterhaald is. Zonder veel nadenken
bekeerde de zelfbenoemde culturele elite zich na 68 in ons land tot de
politiek-correcte kerk. Het is wellicht een cynische speling van de
geschiedenis dat uitgerekend diegenen die zich laten voorstaan op hun non-conformisme
door het opruimen van de traditionele waarden en normen in ruil voor onbeperkte
individuele vrijheid, het uithollen en deconstrueren van begrippen als identiteit
en het - eerlijk gezegd naieve geloof in zegeningen van de multiculturele
heilsstaat, de objectieve bondgenoten werden van het Belgische establishment Ze
werden en zijn de herauten van de nieuwe Belgitude. Een attitude die gekenmerkt
wordt door het verkopen van de idee dat identiteitsbesef niets meer is dan een
kunstmatige constructie die werd opgezet door bevolkingsgroepen die er in feite
hun sociale agendamee articuleren en
propageren. Meer niet In de ogen van onze politiek-correcte intellectuele en
culturele elite is het identiteitsbesef in feite tot overtollige bagage
geworden. Een té zware en hinderlijke, in onze schouders snijdende, rugzak die
we best achter hadden gelaten in de 19e of 20e eeuw zodat
we ongeremd kunnen doorgroeien naar het kosmopolitische Nirwana Een paradijselijk
plaatje waarin het België van vandaag de dag een prominente plaats inneemt
omdat het al lang geen schragende identiteit meer bezit, waardoor de totaal
mislukte natiestaat plots een aanlokkelijk alternatief werd voor de al even
fictieve mondiale illusie waaraan deze elite zich meent te moeten laven
Gelukkig
kan ook het anders. Kijk maar eens naar deze compilatie van het concert voor
de vrijheid dat in 2013 in een tot de nok volgelopen Camp Nou-stadion in
Barcelona werd georganiseerd en waar een zelfbewuste Catalaanse culturele elite
het zonder schroom opnam voor de culturele en politieke identiteit van hun
volk. Eat your heart out
Tom Barman, Daan Stuyven en tutti quanti
' JE HOEFT GEEN BOEKEN TE VERBRANDEN OM EEN CULTUUR TE VERNIETIGEN. ZORG ER GEWOON VOOR DAT DE MENSEN ZE NIET MEER LEZEN...' De Amerikaanse schrijver Ray Bradbury (1920 - 2012)
Al drie weken geniet ik op maandagavond op BBC Four van de schitterende
documentaire reeks The Renaissance unchained. Op een uiterst geanimeerde
wijze maakt kunstcriticus Waldemar Januszczak hierin brandhout van tal van
vooroordelen en kunsthistorische theorieën m.b.t. deze uiterst belangrijke kunststroming
die als weinig andere haar stempel op de cultuur van het Oude Avondland heeft
gedrukt. Briljant en erudiet loopt Januszczak storm tegen figuren als de ooit zo invloedrijke theoreticus Giorgio
Vasari die de Renaissance als een louter Italiaans product aan de wereld
verkocht. Alleen al de manier waarop in deze reeks brandhout wordt gemaakt van
het misleidende begrip Vlaamse
Primitieven zou in elke kunstcursus waar ook ter wereld moeten getoond
worden Heerlijk .Mis zeker de laatste aflevering niet !
Op maandag 29 februari
lanceert de provincie Antwerpen haar gloednieuwe erfgoeddatabank Donnet. Musea,
kerkfabrieken, heemkringen en alle andere erfgoedhouders uit de provincie
kunnen er met hun collectie terecht.
Donnet is een praktisch
hulpmiddel voor het beheer van collecties. Het kan gebruikt worden bij
bruiklenen, verhuis van de collectie, voor onderhoudsrapportering van objecten,
als inventaris maar ookals instrument binnen de
opmaak van beheersplannen bij een aanvraag voor restauratiedossiers. Daarnaast
is Donnet een middel tot netwerking tussen alle erfgoedhouders die hun
collectie in de databank opnemen. Informatie-uitwisseling verloopt zo een pak
vlotter. Het systeem achter de databank verzekert de gebruikers bovendien van
voldoende back-up op verschillende servers zodat een veilig digitaal onderkomen
steeds gegarandeerd wordt.
Deze nieuwe databank werd
ontwikkeld in samenwerking met erfgoedcellen k.Erf, Kempens Karakter en
Noorderkempen en gebouwd door het Engels-Italiaanse bedrijf Keep Thinking.
Fernand Donnet, de man die in 1902 de allereerste erfgoedinventaris voor onze
provincie publiceerde, inspireerde de initiatiefnemers tot de naamgeving. Op termijn streeft
erfgoedatabank Donnet ook naar een webinterface met tal van mogelijkheden voor
de online bezoeker.
De ons pas ontvallen Umberto Eco had uitgesproken voor-
en tegenstanders maar één ding staat als een paal boven water: Met het heengaan van Eco verliest Europa één
van haar laatste grote schrijvers-filosofen. Ik was bepaald geen fan van zijn
politieke stellingnames maar bewonderde zijn eruditie en veelzijdigheid, zijn
spitse geest en - waarom ook niet - zijn intellectuele speelsheid. Kortom, ik las hem graag. Eco was vooral een
tegendraadse denker en daarom alleen al uw aandacht waard Geniet van deze
erg spirituele lezing die hij n.a.v. het verschijnen van zijn historische thriller Baudolino
(2000) in New York gaf.
Een
goede kok laat nooit in zijn potten kijken, zo luidt het gezegde. Ik heb daar
echter moeite mee. Men vraagt me weleens hoe ik precies te werk ga bij het
schilderen. Hierbij een aantal fotos die haarfijn laten zien hoe ik mijn
schilderij Het meisje met het rode haar
heb opgebouwd.
Vandaag is het
precies een jaar geleden dat ik na heel wat jaren van inactiviteit weer ben
beginnen schilderen. In tegenstelling tot vroeger, waar ik vooral met olieverf
bezig was, werk ik nu overwegend met acryl omdat dit het beste medium is waarin
je snel kan werken. Op dit jaar heb ik een kleine 30 doeken geschilderd waarvan
dit het meest recente is dat ik vorig weekend heb afgewerkt
In 1976 kreeg ik
als 14-jarige knaap van mijn ouders Mertens boek Hieronymus Bosch en sindsdien heeft deze door en door Brabantse
kunstenaar mij in zijn greep. Ik keek dan ook met meer dan gewone
belangstelling uit naar de grote overzichtstentoonstelling - de grootste ooit - die vanaf zaterdag 13
februari in het Noordbrabants Museum in zijn geboortestad werd geopend.
Rond 1450 wordt
Hieronymus van Aken in s-Hertogenbosch geboren. Hij krijgt de roepnaam Joen of
Jeroen en ontwikkelt zijn schildertalent in het familieatelier aan de Bossche
Markt. Rond 1480 trouwt hij met de welgestelde Aleid van de Meervenne. Samen
betrekken ze Aleids huis aan de Markt 61. Hieronymus roem groeit gestaag. In
1488 mag hij toetreden als gezworen lid van de Illustre Lieve Vrouwe
Broederschap. Hij creëert dan een artiestennaam gebaseerd op zijn woonplaats:
Hieronymus Bosch. Zijn carrière gaat voor de wind dankzij prestigieuze opdrachtgevers.
Op
9 augustus 1516 wordt Bosch begraven, vanuit de Sint-Janskathedraal. De
kunstenaar is geboren, getogen en gestorven in s-Hertogenbosch.
Het staat buiten kijk dat Hieronymus Bosch
een kunstenaar van wereldformaat is. Zijn unieke en karakteristieke werk, vol illusies en
hallucinaties, wonderlijke gedrochten en verschrikkelijke nachtmerries,
verbeeldt de grote themas van zijn tijd: verleiding, zonde en rekenschap. Thema's die hij als een artistieke moralist met penseel en tekenstift vorm heeft gegeven in een heel eigen beeldtaal. Ook
na zijn leven is zijn werk onverminderd populair gebleven. Het inspireerde
talloze kunstenaars tot navolging, tot op de dag van vandaag. Het maakt Bosch
tot één van de belangrijkste kunstenaars van de late middeleeuwen. Zijn
populariteit hangt samen met het raadselachtige karakter van zijn
voorstellingen. Je raakt er nooit op uitgekeken. En precies dat is mij vandaag
overkomen toen ik de tentoonstelling bezocht. Ik was adem- en sprakeloos (wat héél wat wil zeggen in mijn geval...) Zijn werk is intussen ruim een
half millennium oud maar blaast je nog steeds van je sokken
Voorafgaand aan de tentoonstelling werd de
afgelopen jaren een groot aantal schilderijen door vooraanstaande
kunsthistorici, conservatoren en restauratoren onderzocht en gerestaureerd in
het Bosch Research and Conservation
Project. De resultaten, nieuwe verbanden,
technieken en betekenissen maar ook uitzonderlijke werken van Hieronymus
collega-schilders, navolgers en tijdgenoten worden tijdens de tentoonstelling
Jheronimus Bosch - Visioenen van een
genie voor het eerst aan het publiek getoond. EEN
ABSOLUTE AANRADER !!!
Eind vorige maand bezocht de Iraanse
president Hassan Rohani Italië Tot verbijstering van vele weldenkenden bleken
bij het bezoek van deze staatsman aan het stadhuis en de Capitolijnse Musea van
Rome een aantal beelden van antieke naakten - uit respect voor de Iraanse cultuuur en het geloof van de president -
zedig door een houten bekisting aan het oog onttrokken te zijn. Of hoe Italië - ooit één van de plaatsen waar
humanisme en renaissance tot bloei kwamen - in ruil voor een aantal lucratieve
contracten - haar schitterende culturele erfgoed wegcensureerde
Achteraf bleek dat de Italiaanse minister van
Cultuur Dario Franceschini noch premier Matteo Renzo van deze zelfcensuur op de
hoogte waren. Het verzoek om de aanstootgevende beelden af te dekken was
gedaan door de Iraanse ambassade en het kabinet van de premier had ermee
ingestemd, zonder de premier in deze te kennen .
Ik ben alvast benieuwd of ook ons land, waar
Rohani volgende maand verwacht wordt, eveneens plat op de buik zal gaan voor de
strapatsen van deze verlichte despoot . Misschien kan Iranofiel Wim Delvoye de honneurs waarnemen ?...
Een kleine drie maanden geleden werd mijn echtgenote getroffen door een beroerte. Omdat ik de daarop volgende dagen, weken en maanden prioritair met haar revalidatie bezig ben geweest restte er nauwelijks tijd om deze blog 'up to date' te houden. Nu ze voldoende gerecupereerd is, zal ik gaandeweg te volgende weken opnieuw aan het bloggen kunnen slaan en wens u alvast bij deze al het nodige leesgenot...
De Amerikaanse illustrator en kunstdocent Robert Florczak (°1950) steekt zijn afschuw voor de uitwassen van de Moderne Kunst niet onder stoelen of banken. In amper zes minuten maakt hij rekening...
Ik heb een boontje voor Adele (zie mjn blog van 13 november ) . Deze stunt van Graham Norton behoort nu al tot de muziekgeschiedenis. Schitterend...!!!