Het was hier rustig vannacht maar Annie was toch enkele
malen wakker geworden van vrachtwagens die voorbij reden. Na het ontbijt riepen
we de sluisbediening op en we kregen te horen dat de sluis bijna leeg was en
dat we ons mochten klaar maken om te vertrekken. Te 09:10 uur lagen we in de
sluis en gingen we naar boven en op weg naar sluis 17. Daar arriveerde we te 10:30 uur maar we
kregen daar te horen dat er een wegens water tekort een wachttijd van max 4 uur
kon zijn. We hebben ons dan voor de
sluis vast gelegd en kregen even later te horen dat en een vrachtschip op komst
was en indien dit richting Weert ging konden wij opgeschut worden. Te 11:00 uur kregen we te horen dat we de
sluis in konden. Het viel dan nog mee. Eenmaal boven en uit de sluis kwamen we
al onmiddellijk dat vrachtschip tegen. Een vijftal minuten later kwamen we aan
sluis 18 en daar mochten we ook direct binnen dus voor ons is het allemaal mee
gevallen. Van de sluismeester kregen we een uiteenzetting over de regeling
inzake het gebruik van het Maaswater. Het dient verdeelt te worden tussen het
Julianakanaal, de Maas zelf en de Zuidwillemsvaart. Op de Zuidwillemsvaart
zitten ze dan ook nog met de elektriciteitsopwekking aan de sluizen en die moeten
blijven werken. Het kwam er volgens hem
op neer dat van elke twee druppels water die in de Zuidwillemsvaart komen, er
eentje voor de scheepvaart en eentje voor de groene jongens is maar dat de
scheepvaart het eerste slachtoffer van de waterschaarste is.
De fiets- en voetgangersbrug over het kanaal aan de YH
Bocholt. Herdenkingsplaats oorlogsslachtoffers en Stamproy.
We arriveerden te 11:45 uur in YH Bocholt. Namiddag zijn we de auto weer gaan halen in
Stamproy en fietsen zodoende langs de nummers 263 07 09 87 85 86 90
en 91 van het fietsroutenetwerk. Deze
rit was 15 km lang en passeerde langs de Luysmolens en door het Stamproyerbroek
en door Areven.
|