Gisteren avond was er nog lange tijd lawaai (sommigen
vinden dat muziek) te horen van jongeren die met hun autos (boomcars) op de
parking stonden en af en aan reden. Deze morgen was het stil (de meeste van die
gasten liggen nu waarschijnlijk tot een stuk in de middag in hun bed) maar er
lag er toch nog eentje op een bank te slapen. Gisteren, net toen we terug aan
de boot arriveerden na onze fietstocht, meerde het jacht de Goudvis (NL maar de
opvarende zijn Duitsers die hun boot in Drachten hebben liggen) bij ons
aan.
Morgen komen Koen, Kim, Lenn en Nout op bezoek, blijven
hier overnachten en gaan dan zondag in Düsseldorf maar de mobilhome-beurs.

Machine om kolenbergen te vormen. Amfitheater langs het
water. Deze fiets- en voetgangersbrug (brug maakt een grote boog over het kanaal) hangt aan
twee kabels aan één paal
Deze morgen
vertrokken we te 10:05 uur net na de passage van een vrachtschip verder
zodat we misschien met deze boot door de sluizen kunnen. Een 20 minuten later
arriveerden we aan Schleuse Wanne-Eickel en konden we zoals verwacht met deze
boot de sluis in. De sluis heeft hier
ook aan de noordzijde Schwimmpollern en de laatste twee ervan stonden tot onze
beschikking. We moesten achteraan
aanliggen om zo veel mogelijk afstand te houden met de tanker. Vervolgens ging
het verder naar Schleuse Gelsenkirchen die aan de zuidzijde drijvende bolders
heeft. Hier langs dit kanaal zijn geen mogelijkheden voor jachten om aan te
meren aan de kades. Het zijn allemaal
industriekades of oude kades waar het verboden is aan te leggen, maar er zijn
wel een aantal jachthavens. Uiteindelijk zijn we dan maar binnen gelopen in YH
Oberhausen aan km 10. De prijzen voor het liggeld vallen hier mee: 1,5 /Lm
4 elektriciteit 0,5/100L water 1/douche.

Kunstobjecten langs de Emscherstrasse. Raar gebouwtje. Hier
gebeurde een ongeval met een overzetboot in 1948. (Op het kanaal werden aan het einde van WO II
alle bruggen opgeblazen om de geallieerden te verhinderen het kanaal over te
steken. Er was geen materiaal om nieuwe bruggen te bouwen en er werd een
veerdienst opgezet met oude pontons. De overzetboot kapseisde en er verdronken
21 mensen.
Onze fietstocht (29 km) terug naar Recklinghausen verliep
over mooie fietspaden door enkele parken, gedeeltelijk over de oever van het
kanaal of langs de Emscherstrasse. Het valt vandaag op dat er heel veel
fietsers op pad zijn. Het is ook nog steeds fantastisch goed weer. Toen we terug
in Recklinghausen arriveerden stond de parking van de Stadthafen volledig vol
maar er lag geen enkele boot. Deze haven bestaat (voor het aanleggen van
jachten alleszins) sedert 2014 maar staat nog niet in het boek (uitgave 2019)
dat ik mij aangeschaft heb. Misschien is
dat de reden dat hier zo weinig boten komen.
|