Deze morgen rond 06:00 uur brak er een onweer los dat een
goed half uur duurde. Toen het onweer
voorbij was hoorde ik een vracht boot vlak bij ons. Het bleek dat er hier
achter ons een kwam aanleggen. Eerst
dachten we dat hij er niet tussen kon maar uiteindelijk had hij nog 20 meter
over. Voor het eerste jacht dat aan deze
kade lag lag een groot koppelverband met kolen maar het bleek dat die
drinkwater ging in nemen en de bunkerboot kwam langszij. Omdat we toch wakker waren hebben we dan maar
ontbeten en zijn we eens vroeg, het was net 08:00 uur, en net na dat
koppelverband vertrokken was ook maar vertrokken. Het koppelverband draaide aan het
Datteln-Hamm-Kanaal naar bakboord dit kanaal op maar dat ging met zijn lengte
van 190 meter maar heel langzaam gezien hij de bocht niet ineens kon nemen.
Die heeft moeite om te draaien. Nog een grote centrale met
serieuze kolenlossers.
Toen hij verder kon gingen wij achter hem langs richting
Duisburg het Rhein-Herne-Kanal op. Dit kanaal geeft verbinding met het Dortmund-Ems-Kanal
dat afbuigt richting Dortmund via de Kanalstufe Heinrichenburg. Naast deze
sluis ligt het oude Schiffhebewerk Heinrichenburg (niet meer in gebruik), daarnaast
de Alte Schachtschleuse (deels gedemp en voorzien van een fietspad door de
sluiskolk) en nog iets verderop het oudste Schiffhebewerk Heinrichenburg (werkt
ook al lang niet meer). Vervolgens voeren wij verder langs een grote
elektriciteitscentrale (die zijn er hier nogal enkele in de buurt) en later nog
enkele industriekades waaronder eentje voor olieproducten en verderop nog een
voor steenkool.
De kademuur is over de hele lengte voorzien van
muurschilderingen.
Te 09:45 uur arriveerden we aan Schleuse Herne-Ost waar
net de deur open ging en een vrachtschip uit kwam. Wij meldden ons aan en
kregen te horen dat we na vrachtschip Karl-Heinz als tweede binnen mochten en
ddat er drijvende bolders aanwezig waren. We hadden achteraan de beschikking over twee stuks die 15 meter uit mekaar staan dus dat was voor ons heel
gemakkelijk. Het duurde ongeveer 20 minuten voor we de 12 meter gezakt waren en
buiten konden.
Dan gingen we verder richting Schleuse Wanne-Eickel. Toen we ter hoogte van km 33 kwamen zagen we
dat hier een kade was voor sportboten aan de Stadhafen Recklinghausen. Hier is
ook taverne Stadthafen gevestigd en hier staan een aantal strandstoelen op de
helling naar de kade opgesteld. Er
stonden enkele vissers op de kade maar die maakten er geen probleem van dat wij
net kwamen liggen waar zij stonden te vissen.
We moeten ook daar gaan liggen gezien verderop de kade moet vrij blijven
voor een Fahrgastschiff.

De rivier Emscher met de Emscherweg. Gedenkteken nieuwe duiker.
Schloss Horneburg.
Na het eten vertrokken we weer per fiets terug naar
Datteln. We fietsten een stuk langs het riviertje de Emscher waar
een mooi fietspad onder de bomen langs ligt tot aan de duiker waar de Emscher
onder het Rhein-Herne-Kanal onderdoor gaat.
Van daar fietsten we door bossen
en weiden naar Horneburg. Hier staat
weer een mooi Schloss waarin nu een school gevestigd is. Het pad loopt langs de
slotgracht en dan langs binnenwegen naar Datteln.
|