Weer een goede plaats om te overnachten, maar we moeten
weer vertrekken gezien het maar een plaats is waar je max 24 uur mag blijven
liggen. Eerst ontbijt en dan weer ons
dagelijks brood gaan zoeken. Er is hier
een Netto, een Aldi, een REWE en een Lidl binnen de km. Op de Kaiserin Augusta Allee (hoofdstraat van
de Mierendorf) kan je allerlei kleinere winkels vinden. Hier zijn ook een resem eethuizen van
allerlei nationaliteiten te vinden, dus als je hier geen tijd (of goesting)
hebt om te koken zul je hier zeker niet verhongeren. We vertrokken te 09:55 uur net nadat er twee
nieuwe boten gearriveerd waren die vermoedelijk van de vorige kade vertrokken
waren. Eerst volgden nog de laatste kilometers van de Spree waarbij we nog aan
Schleuse Charlottenburg arriveerden.

Brug over de Spandauer See. Oude pakhuizen worden
appartementen. Klimmuur. Lege sluis Spandau.
Hier lagen al drie sportboten aan de wachtsteiger en dus
moesten we na het melden aan de sluisdienst daar bij gaan liggen. De sluis kwam vol sportboten naar boven en
toen moesten nog even wachten op een van de Naviga-opduwers die eerst in de
sluis moest. Na ons kwam nog een huur-sportboot de sluis ingevaren die ondanks
de voorziening van boeg- en hekschroef al de moeite had om vast te maken. Ze hadden natuurlijk ook vergeten fenders aan
de goede kant buiten te hangen dus het was een beetje een Commedia del Arte
eer alles klaar was en we zaten daarbij op de eerste rij. Na het uitvaren van
de sluis moesten we nog onderweg een opduwer die van de kant kwam laten
voorgaan en zo tjokkten we in de richting van de monding van de Spree in de
Havel. Hier arriveerden we te 11:25 uur
en legden we recht tegenover Berlin-Spandau aan de volgende 24 Hr steiger aan.
Namiddag en avond hebben we nog twee plaatselijke rondjes (samen 22 km)
gefietst door Berlin-Spandau. De Alt-Stadt is zo goed als verkeersarm en
grotendeels voetgangerszone en is s avonds gezellig met veel terrasjes en
eetzaken.
|