Wakker geworden te 07:15 uur. Het
heeft deze nacht niet zo veel meer geregend.
Het is nu bewolkt maar droog en een aangename temperatuur. Tijdens het
ontbijt arriveerde de boer met zijn quad om zijn veestapel te controleren. Gisteren avond zijn er vissers komen vissen
net onder de brug. Hun auto hadden ze er
boven op gezet en de boer kon met zijn machine er maar net voorbij. Er is ook al een fietser gepasseerd,
vermoedelijk iemand die langs daar rijdt om naar zijn werk te rijden.

S1-Bataille. Vrije doorgang. Tunnel in zicht. In de tunnel zicht naar voor en naar
achter.
Wanneer we klaar waren met het
ontbijt alles in orde gemaakt om vroeg te vertrekken vandaag. We moeten eerst door de tunnel van Balesmes en
dat willen we als eerste doen. Rond
O8:10 uur kwam er een autootje van de VNF langs en we hebben hem gevraagd van
hoe laat we door de tunnel konden.
Gezien hij antwoordde dat er nog niets gepland was maar dat alles klaar
was besloten we onmiddellijk naar sluis S1-Bataille te vertrekken. Eenmaal boven in de sluis moet je bellen of
met de radio de opening van de sluisdeuren aanvragen aan de controlepost sluis
S1-Heuilley aan de andere kant van de berg.
Mijn radio-oproep werd niet geantwoord maar de telefoon wel. Toen de
deur geopend was konden we door de smalle tracée, de aanloop naar de tunnel en
een kilometer verder moesten we de afstandsbediening gebruiken om groen licht
te krijgen. De tunnel is goed verlicht,
eigenlijk gaat het zonder eigen verlichting maar je moet de navigatielichten
ontsteken. Wanneer je een eindje de
tunnel in bent gaat achter je het licht in blokken van een paar honderd meter
uit. Als je achteruit kijkt zie je
allemaal rode lichten en vooruit allemaal groene. Na 40 minuten hadden we de 4820 meter
ondergronds afgelegd en kwamen we aan de andere kant van de berg. Daar lag een grote Engelse boot aan de
wachtsteiger maar die ging de tunnel nog niet in. Vervolgens kwamen we aan sluis
S1-Heuilly. Hier was het personeel de
groenten uit de sluis aan het scheppen en op een kleine vrachtwagen aan het
laden. Wij konden er dadelijk in en hier
is het weer stangetje omhoog duwen om geschut te worden. We gingen vervolgens door de sluizentrap van
S1 tot en met S7 en vervolgens door S8-Percey.
In Villegusien-le-Lac legden we aan aan de kade aan de silos. We willen vandaag niet verder varen en na de
auto ophalen rond het meer gaan fietsen.
Eerst fietsten we terug naar Heuilly langs het kanaal, haalden de auto
er op, ondertussen nog effe naar de winkel en gingen hem in Dommarien
zetten. Dan fietsten we langs het kanaal
terug. Onderweg zagen we de Skayen I ter
hoogte van Piépape liggen, zij waren ons deze middag aan onze ligplaats voorbij
gevaren. Toen we terug aan de boot
kwamen lag de Champ (D) uit Dusseldorf achter ons. Het is nu fantastisch weer. Heel zonnig,
witte wolkjes , een fijne temperatuur en een lekker verfrissend windje.
Na de tunnel. S1-Heuilley-Coton. Zonde hè. Natuurlijke isolatie.
Na het avondeten zijn we nog naar het
Lac de la Vingeanne vlak bij het dorp gereden.
Gezien het nog mooi weer is hadden we ons zwempak aangetrokken om
eventueel nog te gaan zwemmen. Het meer
is een stuwmeer dat aangelegd is om het Canal de la Marne à la Sâone van water
te voorzien. Met elke schutting van een
sluis hier vloeit er namelijk ongeveer 1000 m³ water naar de onder. (sluizen
zijn Lengte = 40 m x Breedte = 5 m x Verval = 5 m, daar heb je al wat water
voor nodig elke keer). Aan het meer is een strandje aangelegd met een
strandpaviljoen, je kan er roei- en zeilbootjes huren en je kan er vissen. We
hadden de fietsen mee tot op het strandje genomen om onze bagage in t oog te
kunnen houden. Ik had nooit gedacht dat Annie hier zou durven gaan
zwemmen. Eerst wat aarzelend, maar toen
ik eerst de diepte ging peilen door eerst te gaan zwemmen durfde ze het aan. Het water was lekker fris, helemaal niet koud,
en als je even uit het water was geweest en terug ging voelde het zelfs warm
aan. Na een zwempartijtje en een beurt
onder de stranddouche zijn we vertrokken om de Tour de la Lac te rijden. Je kan zoals bij meerdere meren hier er helemaal
rond het meer rijden. De toer met de weg
heen en terug was 16 km. Onderweg nog twee maal reeën gezien. Op de terugweg naar de boot vonden we langs
de D67 nog een dood gereden ree. (Die lag er al een tijdje hoor. Stinken man
)
SL/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T F-WKm/D F-WKm/T U-teller
9 222 17 787 03:40 161:50 29 1080 2495,3
|