Aniway op reis
Archief per maand
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
    Inhoud blog
  • Dag 154 – Zaterdag 14-10-2017 – Mol – Bryac
  • Dag 153 – Vrijdag 13-10-2017 – Mol
  • Dag 152 – Donderdag 12-10-2017 – Lier - Mol
  • Dag 151 – Woensdag 11-10-2017 – Lier
  • Dag 150 – Dinsdag 10-10-2017 – Zennegat - Lier
    Zoeken in blog

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    2017
    11-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 65 - Dinsdag 11-07-2017 – Peigney – Villegusien

    Wakker geworden te 07:15 uur. Het heeft deze nacht niet zo veel meer geregend.  Het is nu bewolkt maar droog en een aangename temperatuur. Tijdens het ontbijt arriveerde de boer met zijn quad om zijn veestapel te controleren.  Gisteren avond zijn er vissers komen vissen net onder de brug.  Hun auto hadden ze er boven op gezet en de boer kon met zijn machine er maar net voorbij.  Er is ook al een fietser gepasseerd, vermoedelijk iemand die langs daar rijdt om naar zijn werk te rijden. 


               

    S1-Bataille.                     Vrije doorgang.              Tunnel in zicht.               In de tunnel zicht naar voor en naar achter.


    Wanneer we klaar waren met het ontbijt alles in orde gemaakt om vroeg te vertrekken vandaag.  We moeten eerst door de tunnel van Balesmes en dat willen we als eerste doen.  Rond O8:10 uur kwam er een autootje van de VNF langs en we hebben hem gevraagd van hoe laat we door de tunnel konden.  Gezien hij antwoordde dat er nog niets gepland was maar dat alles klaar was besloten we onmiddellijk naar sluis S1-Bataille te vertrekken.  Eenmaal boven in de sluis moet je bellen of met de radio de opening van de sluisdeuren aanvragen aan de controlepost sluis S1-Heuilley aan de andere kant van de berg.  Mijn radio-oproep werd niet geantwoord maar de telefoon wel. Toen de deur geopend was konden we door de smalle tracée, de aanloop naar de tunnel en een kilometer verder moesten we de afstandsbediening gebruiken om groen licht te krijgen.  De tunnel is goed verlicht, eigenlijk gaat het zonder eigen verlichting maar je moet de navigatielichten ontsteken.  Wanneer je een eindje de tunnel in bent gaat achter je het licht in blokken van een paar honderd meter uit.  Als je achteruit kijkt zie je allemaal rode lichten en vooruit allemaal groene.  Na 40 minuten hadden we de 4820 meter ondergronds afgelegd en kwamen we aan de andere kant van de berg.  Daar lag een grote Engelse boot aan de wachtsteiger maar die ging de tunnel nog niet in.  Vervolgens kwamen we aan sluis S1-Heuilly.  Hier was het personeel de “groenten” uit de sluis aan het scheppen en op een kleine vrachtwagen aan het laden.  Wij konden er dadelijk in en hier is het weer “stangetje omhoog duwen” om geschut te worden.  We gingen vervolgens door de sluizentrap van S1 tot en met S7 en vervolgens door S8-Percey.  In Villegusien-le-Lac legden we aan aan de kade aan de silo’s.  We willen vandaag niet verder varen en na de auto ophalen rond het meer gaan fietsen.  Eerst fietsten we terug naar Heuilly langs het kanaal, haalden de auto er op, ondertussen nog effe naar de winkel en gingen hem in Dommarien zetten.  Dan fietsten we langs het kanaal terug.  Onderweg zagen we de Skayen I ter hoogte van Piépape liggen, zij waren ons deze middag aan onze ligplaats voorbij gevaren.  Toen we terug aan de boot kwamen lag de Champ (D) uit Dusseldorf achter ons.  Het is nu fantastisch weer. Heel zonnig, witte wolkjes , een fijne temperatuur en een lekker verfrissend windje.


              

    Na de tunnel.                  S1-Heuilley-Coton.         Zonde hè.                       Natuurlijke isolatie.        

      

    Na het avondeten zijn we nog naar het Lac de la Vingeanne vlak bij het dorp gereden.  Gezien het nog mooi weer is hadden we ons zwempak aangetrokken om eventueel nog te gaan zwemmen.  Het meer is een stuwmeer dat aangelegd is om het Canal de la Marne à la Sâone van water te voorzien.  Met elke schutting van een sluis hier vloeit er namelijk ongeveer 1000 m³ water naar de onder. (sluizen zijn Lengte = 40 m x Breedte = 5 m x Verval = 5 m, daar heb je al wat water voor nodig elke keer). Aan het meer is een strandje aangelegd met een strandpaviljoen, je kan er roei- en zeilbootjes huren en je kan er vissen. We hadden de fietsen mee tot op het strandje genomen om onze bagage in ’t oog te kunnen houden. Ik had nooit gedacht dat Annie hier zou durven gaan zwemmen.  Eerst wat aarzelend, maar toen ik eerst de diepte ging peilen door eerst te gaan zwemmen durfde ze het aan.  Het water was lekker fris, helemaal niet koud, en als je even uit het water was geweest en terug ging voelde het zelfs warm aan.  Na een zwempartijtje en een beurt onder de stranddouche zijn we vertrokken om de Tour de la Lac te rijden.  Je kan zoals bij meerdere meren hier er helemaal rond het meer rijden.  De toer met de weg heen en terug was 16 km. Onderweg nog twee maal reeën gezien.  Op de terugweg naar de boot vonden we langs de D67 nog een dood gereden ree. (Die lag er al een tijdje hoor. Stinken man…)


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    9                222            17           787         03:40     161:50      29                  1080          2495,3




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs