Voormiddag zijn we apart gaan winkelen, Annie voor
het eten en ik voor nog wat materiaal dat ik nodig had. Rond 11:00 uur was ik
terug en toen kwam Bieke terug met de fiets op bezoek. Te 13:00 uur vertrokken wij met de boot en
Bieke met de fiets richting Royersluis. Wij gingen achtereenvolgens door brug
14, sluis 9, brug 15 en sluis 10 en kwamen dat op het Albertkanaal. Er kwam net een groot vrachtschip uit de
richting van Wijnegem en ook nog eentje dat net onder de Hoogmolenbrug was.
Toen die van Wijnegem kwam voorbij was gingen wij die achterna.
Tot voor de laatste brug voor de Royersluis hadden we
geen enkele tegenligger. Nadat we onze FD-nummer ontvangen hadden (is een
nummer die je krijgt in het computersysteem van de Antwerpse haven en dat voor
altijd bij de boot blijft, zelfs als je hem verkoopt.) en waardoor je de
toelating hebt door de haven te varen konden we tot aan de sluis varen. Toen we de sluis opriepen vernamen we dat we
misschien moesten wachten tot de volgende schutting maar even later kregen we
toelating binnen te varen. Na ons kwam nog een jacht dat er bij gepropt
werd. We lagen in totaal met 5
vrachtschepen waarvan twee serieuze joekels, en 4 jachten in de sluis. Wij lagen achteraan 4 dik, wij tegen de kade
stuurboord, aan bakboord een van de grote vrachtschepen en tussen ons in nog 2
jachten die zich aan dat vrachtschip moesten vast maken. De schutting duurde om een mij (en de andere
jachteigenaars) onbekende reden een gans uur.
Het ging tergend langzaam, het leek wel of het water met een emmertje
uit de sluis geschept werd ! Na een
uurtje zakken en wachten ging eindelijk om 15:35 uur de deur open en kozen wij
het hazenpad (wel een trage haas hoor!) De jachten en twee binnenschepen gingen
richting Gent en de rest richting Vlissingen.

Brug sas Klein Willebroek, haven, standbeeld Het
schippersgezin. Een Shermantank.
Te 17:15 uur kwamen we aan
de Rupelmonding en normaal zouden we hier de Rupel opvaren doch er lag een
vrachtschip voor de sluis van Wintam te wachten en wanneer we die sluis
opriepen mochten wij samen met die er lag te wachten opgeschut worden. Uit die sluis lagen nog zes vrachtschepen
die er eerst nog uit moesten. Hier
duurde de schutting amper 10 minuten en we konden verder (makkelijke schutting
drijvende bolders) Op het zeekanaal kwamen we nog verschillende groten boten
tegen. Langs de aanlegkaders hier lagen verschillende zeeschepen te laden en te
lossen. Na enkele bruggen die voor ons
niet open moesten gezien wij maar 3,30 m hoog zijn met de mast naar omlaag
kwamen we te 18:45 uur aan de jachthaven KWYC waar we een plekje vonden.
SL/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T
F-WKm/D F-WKm/T U-teller
4 15 24 102 05:45 20:05 14 199 2348,9
|