Morihei Ueshiba bestudeerde o.a. Daito-ryu; Daienwa; Chujo-Ryu; Yagyu Muneori en zijn Japanse martiale tradities en vele andere "niet-historische" compilaties van honderden jaren budo in Japanse gevechtskunsten, die vergelijkbare (Budo)doelen en ethiek beleden, aangevuld met de talloze interne complexe en veelzijdige klassieke ideeën van de Chinese krijgstraining paradigma's, voor zijn Aikido harmonie- concept. De Aikido-oprichter impliceerde nooit dat zijn ideeën uniek waren, ook niet dat zijn kunst de enige kunst was met een hoger moreel kompas. Vooral na WOII transformeerde zijn Methods of War in Methods of Peace via Misogiharae en kunnen we nu genieten van het wereldwijde veelzijdige kernconcept van zijn Aikido-erfenis: prominente (spirituele) harmonie.
De spirituele wereld van Kokyo-ho bestaat uit rustig en diep inademen, dit wordt "In" (Yin) genoemd, het uitademen "Yo" (Yang). Dit zorgt voor de ontspanning van de geest en het hele lichaam. Door voortzetting van deze ademhalingsmethode en door mentale concentratie, wordt de "geest", "ki" en "kracht" verenigd. Laat "In-yo Aiki-ho" zich ontwikkelen in jouw Seika Tanden tot Kokyu-ho en Ki-ryoku. De fysieke wereld van Kokyo-ho: Omdat de functie van de longen nu volledig worden benut, conditioneert men ook het hart en de bloedsomloop, de spieren van de buikholte onder het diafragma en daarmee ook het spijsverteringsstelsel en andere inwendige organen. Deze methode van ademhaling kan op elk moment worden toegepast, zonder een bepaalde tijd of plaats te kiezen.
Onze prestatie ligt in de natuurlijke kracht van onze verbeelding. Verbeelding is een zeer krachtig iets. Het beïnvloedt onze hersenchemie die ons lichaam beïnvloedt. Het in beeld brengen van een beweging kan reacties van het zenuwstelsel opwekken die vergelijkbaar zijn met die die optreden tijdens het fysiek uitvoeren van dezelfde actie. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mentale oefeningen bijna net zo effectief zijn als echte fysieke oefeningen en beide effectiever maakt. Visualiseer dat je de juiste Aikido-technieken uitvoert, net zoals Sensei je voordoet. Maak je geest contextueel rijk, verhoog je motivatie en zelfvertrouwen. De enige grenzen zijn die van de geest. Buiten de grenzen van wat je gelooft, kun je het onmogelijke bereiken."
Aikido is de studie van wijsheid. Als je jezelf niet kunt beheersen en vertrouwen, als je jezelf niet duidelijk kunt zien, zal je nooit kennis of vertrouwen van anderen krijgen. Elke handeling en elke herinnering creëert ons verhaal. We gebruiken dit verhaal om te definiëren wie we echt zijn. Het vormt onze interactie met anderen en geeft ons een basiskennis om elkaar te waarderen als twee (menselijke) wezens, om vrienden voor het leven te maken. Laat elke Aikido-techniek beginnen met Sonen, een Japanse term dat de intentie voor onze gedachten met een daaropvolgende fysieke manifestatie uitdrukt. Niet alleen de Aikido-techniek is belangrijk, maar ook de studie van zijn intentie brengt ons wijsheid, verfijnt onze zelfbeheersing en zal je in staat stellen om met heldere en mentale subtiliteit te bewegen.
Aikido-concept âde onderlinge verbondenheidâ bekomen met psilocybine.
Wetenschappers onderzochten de kenmerkende bewustzijns-veranderende entheogene effecten van psilocybine, welk de gebruiker een sterk gevoel van onderlinge verbondenheid geeft, samen met spirituele gevoelens. Bij inname produceert ons brein een alternatieve realistische wereld, die andere sensaties en realisaties bied dan in het dagelijks leven. Hersenscans toonden nieuwe, ordelijke maar ongebruikelijke synchrone hersengolf-oscillaties aan, die zich vormden tussen de corticale gebieden, doordat de hersenen hun bestaande netwerk reorganiseerden. Dit bracht onderzoekers ertoe te stellen dat psilocybine het gevoel dempt dat we allemaal individuen zijn, een gevoel dat zich heel sterk manifesteert als realiteit. Volgens de psychoanalytische theorie is het gevoel van het hebben van een persoonlijke identiteit (bekend als het ego) een grensmaker die lijnen trekt tussen jou, mij en alle levende wezens. Door gebruik van psilocybine verschuift dit identiteitsgevoel en verliezen we de remmende invloed op het concept van egoïsme, wat leidt tot inzichten die normaal uit het bewustzijn worden gehouden. Diepe meditatie brengt een zeer gelijkaardig effect teweeg. We zijn allemaal onderling verbonden, een Aikido-concept van wat het betekent om mens te zijn. De oprichter zei: Aikido is een manier om de wereld te verenigen en de mensheid terug tot een enkele familie te maken.
De essentie van Aikido is om jezelf te harmoniseren met de beweging van het universum
We zijn sterk afhankelijk van ons visuele gevoel als we Aikido beoefenen. Probeer tijdens de training een scherp oog te ontwikkelen, want zien is niet altijd waarheidsgetrouw. De ogen raken in trance door de krachtige armen en handen. De nuances van heupen zijn vaak onzichtbaar en het waarnemen van de adem wordt vaak over het hoofd gezien. Voel de techniek, voel wat afwezig is. Observeer de intentie. Naarmate we meer leren, hoe duidelijker het wordt dat er nog steeds dimensies zijn om te bestuderen. Het ontwikkelen van goede fysische technieken in Aikido zijn essentieel, maar verdere oefenen onthult een ruimdenkende Aikidoka dat er een heel filosofisch universum te ontdekken is, dat kan bijdragen aan een geweldige persoonlijke groei en zelfontplooiing.
Volgens verschillende wetenschappelijke onderzoekers heeft Aikido een curatief effect op het verminderde coördinerend en functionerend efficiëntie van de hersenen en bijhorende verminderde efficiëntie aan sensorische motorische functies, als gevolg van ons moderne sedentaire levensstijl. Een belangrijke bevinding van het onderzoek was:
dat door Aikido-beoefening er een functionele positieve toename van neuronale efficiëntie in zowel tactiele receptoren (receptoren die gevoelig zijn voor aanraking) als van de proprioceptoren (receptoren die een rol spelen voor de bewuste positie van de eigen lichaamsdelen) is, naast de verbeterde musculaire entropie, met een proactieve stimulerende toename aan elektrische signalen (prikkels) van het ruggenmerg en de hersenzenuwen, waardoor men beter en sneller zijn/haar positie ten opzichte van de omgeving kon bepalen en dit onafhankelijk van het niveau van de Aikidoka.
In Aikido bestuderen we onze lichaamspositie en hoe bewegingen van het hele lichaam te controleren. Zoveel afleidingen en dilemmas leven er in ons hoofd, dat we de kunst van het leven en de grond waarop we staan zijn vergeten. Bewustzijn onthult een diepgang in het verbluffende vermogen van het lichaam om eenvoudig te bewegen. Eer dit. (Mitsugi Saotome)
Aikido is door de oprichter en zijn volgelingen ook ontworpen om buiten Japan te worden verspreid, in een omgeving die (veel) verschilt van de oorspronkelijke culturele Japanse context. Verdere studies van de Japanse cultuur en taal is essentieel als men toegang wil hebben tot de hogere niveaus van deze discipline. Niet tegenstaand biedt Aikido een geweldige toegang om jezelf met zelfvertrouwen te centreren in angstige of moeilijke situaties. Elke Aikidoka brengt zijn of haar eigen unieke perspectief naar de les, waardoor Aikido een verbazingwekkende creatieve diversiteit verenigd onder professionele begeleiding van de sensei.
Met Aikido kan men wonderbaarlijke dingen verrichten.
In Aikido wordt iedereen met zichzelf geconfronteerd, zoals hij echt is. Sommigen zijn verward hierover, anderen overschatten zich, maar uiteindelijk krijgt iedereen met zijn eigen nederigheid te maken, een onontbeerlijk element in Aikido.
De inbreng van iedere Aikidoka biedt de mogelijkheid om belangrijke en persoonlijke waarden te (her)ontdekken. Je haalt uit Aikido wat je er in legt. Het doel dat je je stelt, de verwachting die je hebt, bepalen jouw manier van oefenen. De grote uitdaging en aantrekkingskracht van Aikido ligt besloten in de manier waarop je omgaat met anderen, met je omgeving en met jezelf. De Weg van harmonie is een levenslang pad van ontplooiing: hoe ouder de Aikidoka (niet in jaren, maar in ervaring), hoe beter hij of zij wordt. Niet beter dan anderen, maar beter dan zichzelf.
Het pad is niet in de hemel, het pad is in het hart. (Boeddha)
Het is een moeilijke taak om alle elementen van Aikido te leren bevatten en zich eigen te maken. In het algemeen worden aan technische vaardigheden het meeste aandacht gegeven, immers beweging en klemmen zijn het gemakkelijkst te leren. Een even boeiende methode is dat van een verandering in bewustzijn, zoals de spirituele ontwikkeling van ki. Het gaat er om dat je een momentbewustzijn leert ontwikkelen. Je moet jezelf wegcijferen, niet denken aan wat nog komen gaat, niet aan wat geweest is, maar open staan voor wat er nu op je afkomt, bereid om nu te reageren in innerlijke stilte.
Rei is een uitdrukking van respect, dus ook wederzijds respect tussen Uke en Tori. In Aikido kan geestelijke ontwikkeling en zuiver techniek op verschillende aspecten benaderd worden en daarom is Aikido leerzaam. Zowel de ontwikkeling van de geest als de techniek moeten in balans blijven. Wanneer dit niet het geval is vergeet men al snel de bescheidenheid van rei en wordt de Aikidoka overmoedig en is de kans groot dat men vervalt in prestatie gericht competitief gedrag. Een Aikidoka moet steeds de geest van een opvoeder hebben en in elk van zijn trainingen moet het begrip van zelfopoffering en bescheidenheid in respect sterk aanwezig zijn, naast correct techniek.
De harmonisatie en coördinatie van de geest en het lichaam van een Aikidoka, verenigd door de Ki-stroom, worden wel eens gesymboliseerd door de veel voorkomende symbolen die in de Japanse cultuur voorkomen: de den (Sho), bamboe (Chiku) en de pruim (bai). De Kujiki-den is een langlevende, groenblijvende boom, met groot uithoudingsvermogen en deze wordt prachtiger met de ouderdom, groeiend zoals de geest groeit in het lichaam van de Aikidoka. De bamboe heeft flexibiliteit en kracht, omdat hij buigt in de wind, maar nooit breekt, zoals de vele Aikidobewegingen. De Japanse pruim bloeit het eerst en betekent grote schoonheid, de (ai)ki-energie. Of zoals de esoterische leringen van OSensei beschrijven: We zijn op een zodanige manier met elkaar verbonden dat we in wezen één zijn, met alles.
Reflecties van Aikido op de Japanse cultuur: Torii
Een torii is een traditionele Japanse poort die toegang verschaft tot een Shintō-heiligdom. De basisconstructie van een torii bestaat uit twee verticale balken met twee horizontale balken bovenop, meestal volledig rood geverfd. Gelijkenissen zijn te vinden in het hindoeïsme, Chinese poorten en het boeddhisme. Onder de torii doorlopen zou de betekenis hebben om het rijk van de nacht te verlaten en het rijk van het licht te betreden. Er zijn vele interpretatie van mythologische en religieuze gegevens. Algemeen wordt aanvaard dat de torii een stok uitbeeldt waarop de haan gaat zitten, die met zijn gekraai de zon oproept. Gelovigen die onder de torii doorlopen verlaten het rijk van de nacht en gaan naar het licht, waarbij ze in hun handen klappen, niet om de aandacht van de goden te trekken, maar om de haan na te bootsen die bij het kraaien met zijn vleugels slaat.
Balansverstoring (Kuzushi) van de Uke wordt gezien als het begin van elke Aikidotechniek en is meer dan alleen het fysieke. Het vereist ook een mentale stap om de inherente inclusieve aard van de dualiteit van tegengestelden te begrijpen en om een agressieve aanval te absorberen door het hele lichaam van de Uke te neutraliseren en te pacificeren. Het is de keuze van elke Aikidoka om het holistische lichaamsbewustzijnsconcept hemel, aarde en mens in het midden toe te passen: lichaam gecentreerd, ledematen subtiel in evenwicht, als staand op een zwevende brug, golvend en zwevend, gewrichten ontgrendeld, voeten geroot, benen samengedrukt als een veer, ontsprongen in de grond, 'Koshi' heupen en 'Hara' vrij bewegend, 'Tanden' leidend naar het middelpunt, 'Chushin' verticale uitgelijnd door de ruggengraat, ogen kalm, geest leeg maar toch diep gefocust, klaar om als een dynamische draaiend wiel de lichamen met elkaar te verbinden in een harmonie met de zwaartekracht en de ki-kracht, zowel actief als passief, zoals vuur en water, zowel Yin als Yang, In en Yo, positief en negatief. Door te denken op de Aikido manier kan je je tegenstander uit balans brengen en zijn aanval omzetten in jouw verdediging. Kuzushi.
Alles begint met intentie. Intentie schept de context waarbinnen je oefening plaatsvindt en focust op een ordelijke geest bij Aikido. Door herhaling en oefening polijsten we onze verworven vaardigheden en eigenschappen van natuurlijke permanente kalmte. Het is essentieel dat je door een sensei laat bijstaan, die ons observeert en begeleid bij onze transformatie om tot een effectief, continue potentieel ontwikkelingsproces van bewustzijnstraining te komen. Daarna volgt de uiteindelijke reflectie van dit ontwikkelingsproces bij de Aikidoka: de ontwikkeling van een diepere verantwoordelijkheid voor alles wat leeft en groeit.
De hoogste mate van menselijke wijsheid is de mogelijkheid om zich aan te passen aan omstandigheden en om kalm te blijven. Aikido kan ons leren reageren om niet te reageren. Tussen de twee is er een enorm verschil. Reageren, een 'primitief' gedrag dat 5x sneller is dan aangeleerd gedrag, is vaak emotioneel en direct en omvat weinig denken. Niet reageren vereist een kalme, doordachte, hogere actie die meer zorgvuldige aandacht en wijsheid oproept. In Aikido is onze training bedoeld om een meer doordachte en medelevende reactie in ons op te bouwen, om een kalmte te midden van conflicten en chaos te cultiveren. We leren intern focussen en blijven 'gecentreerd'. Aikido bevordert een gemeenschap die vrede omarmt en bevordert. Aikido is structureel, intrinsiek soepel en moedigt een briljante spirituele instelling aan: een leven dat is afgestemd op harmonie.
Dit waren de woorden die Morihei Ueshiba aan zijn studenten meegaf, twee dagen voor hij stierf: Kijk niet naar deze oude man. Het fysieke leven is beperkt. Het lichaam verandert, maar de geest sterft nooit. Binnenkort zal ik in de spirituele wereld zijn, maar ik zal deze wereld nog steeds beschermen. Nu laat ik deze taak in jullie handen. Al mijn metgezellen moeten zich herinneren dat ik geen Aikido heb gecreëerd. Het is de wijsheid van God en Aikido is de manier om dit te doen. Ware budo is om de geest van het universum te accepteren, vrede in de wereld te waarborgen, de groei van alle wezens te beschermen en te bevorderen.
O'sensei voerde dikwijls aan dat budo een manier is om jezelf te overwinnen en vrede te brengen in de wereld.
Aikido is gebaseerd op harmonische bewegingen, gevuld met persoonlijke gewoonten en onze houding tegenover anderen en de manier om ermee om te gaan. Aikido vormt ook een helende taak die bestaat in het zoeken naar innerlijke vrede en het herstel van kracht om persoonlijke projecten op te bouwen.
In feite is elke beweging een Aikido techniek, dus uiteindelijk zijn er geen fouten. Dit is mijn advies: leer en vergeet, laat de techniek deel uitmaken van je wezen" (Morihei Ueshiba)
Elke Aikidoka die zich ontwikkeld, heeft een apart verhaal.