Als je Aikido wilt bestuderen, moet je niet enkel de beweging maar ook de (energie)kracht van het leven bestuderen.
Woorden en gedachten van O'Sensei hebben meerdere betekenislagen en zijn bezaaid met inventieve metaforen. Daardoor is de gedachte van een Aikidoka belangrijker dan wat het lichaam uitvoert. Hoewel gedachten en uitvoering van elkaar verschillen, is er een essentiële draad dat hen bind. Vorm is geest en geest is vorm, zonder belemmering. De Aikidoka moet de fysieke Aikido-bewegingen verweven met de matrix van mentale, spirituele en ki krachten, zoals de verstrengelde wortels van een duizendjarige boom.
Er zijn vele verhalen van Ueshiba Sensei die leermeesters in andere vechtkunsten verslaat. Het lijkt erop dat Ueshiba Sensei noch zijn Aikido noch zichzelf hoefde aan te passen aan anderen. Misschien ligt het niet aan Aikido, maar aan de gebrekkige beoefening door de Aikidoka dat er de laatste jaren vragen rijzen bij de efficiëntie van deze (vecht)kunst.
Een Aikidoka vroeg OSensei: 'Waarom verlies je nooit je evenwicht, wat is je geheim?
Je vergist je, antwoordde O'Sensei, Ik verlies voortdurend mijn evenwicht, maar mijn vaardigheid ligt in mijn vermogen om het snel terug te vinden."
Na zorgvuldig zoeken naar vrede en harmonie door de Aikidoka is de tijd om Takemusu te beoefenen. "Take" heeft hetzelfde Japanse karakter als Bu in Bushido, wat de Weg van de krijger betekent en "Musu" betekent creëren. OSensei gebruikte de term Takemusu om het hoogste niveau van Aikido uit te leggen als een spontane effectieve harmonieus aanpassingsvermogen van de Aikidoka aan elke situatie. Het zou de wens moeten zijn van elke Aikidoka om ki, lichaam en geest te ontwikkelen, zonder de dagelijkse praktijk te verwaarlozen. Dit is een niet te onderschatten proces om dit doel te bereiken.
De betekenis van Aikido varieert tussen verschillende Aikidokas en verandert zelfs tijdens het oefenen in de dojo. De reden waarom we aan iets beginnen is vaak anders dan de reden waarom we het jaren later nog steeds volhouden. Ons oorspronkelijke doel evolueert en past zich aan wat we hebben geleerd; onze interacties met andere mensen en de verandering van onze omgeving en omstandigheden. De schoonheid van Aikido ligt in dit veranderingsproces. Veelal wordt Aikido begonnen als zelfverdediging, maar veelal wordt dit een secundaire reden omdat Aikido zich als iets dieper op de voorgrond dringt.
Het huidige Aikido probeert technisch in te staan voor diversiteit en relevantie in een veranderende wereld, maar ook de diepgaande morele leerstellingen van Budo zijn omni-aanwezig in Aikido-oefeningen. Aikido beoefening verschilt van dojo, stijl en sensei en de ervaring van deze choreografie van de Aikido-kunst blijft vooral omkaderd door persoonlijke factoren, waarbij de Aikidoka wordt vrijgelaten om te kiezen voor persoonlijk evenwicht, ontwikkeling en doeltreffendheid zonder intellectueel waardeoordeel te moeten geven, een van de geweldige kenmerken van Aikido. Ueshiba Morihei verwachtte vooral dat de morele waarden zoals respect, meedogendheid en nederigheid werden geperfectioneerd door de Aikidoka.
Henkawaza is de behoefte van de Tori om onverwachts te veranderen van een basistechniek naar de andere techniek, als een bepaalde gemotiveerde initiële aikidotechniek soepel wordt geblokkeerd door de Uke. Deze motivatie moet wel zodanig worden aangeleerd dat de basistechnieken niet wordt geschaad, omdat bijvoorbeeld de initiële techniek slordig was.
Baad in de pracht van je eigen kracht. Aikido is een niet-agressieve krijgskunst en kan zelfs leiden tot een oplossing voor zelfverdediging, maar het is in eerste plaats een keuze voor een vrediger en harmonieuzer leven als bestemming. "Zij die een ware kennis van budo hebben, zijn ontspannen en geven de indruk van zacht en zachtaardig te zijn. Degenen met vertrouwen in budo zullen nooit opscheppen en hun houding is altijd vreugdevol en in hun innerlijke heerst er grote kracht. In het dagelijks leven zijn ze bescheiden en hun acties zijn natuurlijk, nooit geforceerd. Ze tonen zich zoals ze zijn, het leven op een natuurlijke en spontane manier. Dit is het beeld van de echte Aikidoka."
(Kisshomaru Ueshiba, 1921-1999)
Wanneer een nieuwe techniek wordt uitvoert, zoek niet wat anders is, maar observeer wat vergelijkbaar is. Het brein zal vanzelfsprekend in de richting van de verschillen zoeken en ze kwalificeren en beoordelen. Wanneer bewegingen niet precies zijn zoals we gewend zijn, hebben we de neiging ons af te vragen wat de meerwaarde ervan is. Maar in werkelijkheid zijn er veel manieren om de techniek correct uit te voeren. Wees nieuwsgierig en open je geest, ook dat is Aikido. Nieuwsgierigheid is de klei waaruit alle kennis wordt gevormd.
Probeer tijdens de Aikidotraining vertrouwd te geraken van de Chushin-sen, de middellijn tussen Tori en Uke. Definieer deze verbinding met lege handen, met de Bokken en met de Jo, anders worden de Aikido-oefeningen vormen van spierkracht, duwen, trekken en blokkeren. Wanneer Chushin-sen correct wordt uitgevoerd, wordt Aikido een moeiteloze dynamische techniek, niet alleen intellectueel en fysiek, maar beheers je ook je intentie om je Ki-energie te verlengen, waardoor jouw bewegingen toelaten om op een verenigde, rustige en geconcentreerd manier alle aikidotechnieken uit te voeren. De geest van de Aikidoka is gericht om deze verbinding te zoeken. Het is de kern, waar Tori en Uke elkaar leren kennen en waar beiden met empathie de dojo verlaten.
Wanneer lineair gesystematiseerd Aikidobewegingen van een Aikidoka overgaan in een vloeiende esoterische en soms poëtische beweging, waar bij de uitvoering lagen van inzichten worden toegevoegd aan de diepte van de percepties van de Aikido-beleving, om de onderlinge relatie te definiëren met intuïtieve interacties, dan kunnen we langzaam de betekenis van de complexe evolutie van O'Senseis Aikido begrijpen in zijn uitvoering.
In Aikido trainen we het lichaam om zowel lichamelijk als geestelijk kalm te zijn. Het einddoel dat we herhaaldelijk horen: ontspan. Constante aandacht voor ademhaling helpt de Aikidoka om een doelgerichte verbinding tot stand te brengen tussen ademhaling en beweging. Adem is de schakel die de geest en het lichaam verbindt en helpt om een gecentreerde toestand te bereiken. Adem biedt toegang tot kracht en ontspanning. Door ademhaling kunnen we ons centrale zenuwstelsel controleren en emotionele (ongewenste) reacties bedwingen. We leren om bewust, vertrouwd, efficiënte en gecontroleerd te reageren op stressvolle situaties. Leer om je geest en de adem te kalmeren, zodat je lichaam ook zal ontspannen.
Je kunt alleen vechten zoals je oefent. (Miyamoto Musashi, legendarische adellijke Japanse samoerai, 1584-1645)
In Aikido vallen we nooit aan. Als je als eerste wilt slaan om voordeel te halen ten opzichte van iemand is dat een bewijs dat je Aikido training onvoldoende was en dat je in feite door jezelf bent verslagen. Kom niet in de buurt van een aanval, maar controleer voordat het begint.
Vriendschap is een waardevol deel van ons leven. Voor degenen die ernaar streven Aikido te bestuderen: het meest waardevolle geschenk dat we aan anderen kunnen geven, is onze aanwezigheid in de dojo om zo een eerbetoon aan de inzet van onze sensei te tonen. Als Aikidoka moet je studeren om jezelf te verbeteren, niet om te concurreren met anderen. Consistent oefenen is de sleutel achter elk leerproces en vormt de basis voor onze focus, verwachting en erkenning van een kans om samen te leren en te groeien. Elke les in de dojo is een praktijkervaring in zelfgroei. Bovenal, polijsten van onze geest is een lonende ervaring.
Aikido wordt beoefend voor een betere samenleving, doch waarin niemand je zal veranderen. Sensei zal je helpen jezelf te zijn, dat is alles wat je nodig hebt om je goed te voelen, om je leven zinvol te maken, gewoon jezelf zijn en groeien volgens jouw aard, dat is de realisatie van een Aikidoka.
Wees als een kind, gelukkig verrast door alles wat er te leren valt. Leer genieten van de prachtige dingen van het leven, van eenvoudige dingen, die je omringen.
"Train altijd op een vreugdevolle en levendige manier." (O'Sensei)
Aikido is een metafoor voor ons leven en onze ervaringen. Aangezien alle houdingen en gedragingen binnen de mogelijkheden van de Aikidoka liggen, is het onze eigen verantwoordelijkheid om die vormen te kiezen die leiden tot meer harmonie met onszelf en met de rest van de mensheid. Aikido doet ons herinneren dat we geboren werden om gelukkig te zijn, om schoonheid te creëren en dat we allemaal mensen zijn, vol met dromen.
Schoonheid is er niet in wat je ziet, maar op de manier zoals je ziet. Als je met aandacht leeft, is het makkelijk om overal wonderen te zien. Het leven om ons heen barst van wonderen, elke mens is een veelvoud van wonderen. (Thich Nhat Hanh, 1926 -)
Aikido begeleid ons in het opdoen van kennis van onze eigen geest en maakt ons bewust van wat er doorheen ons gaat, zodat we onze genegenheid op intelligente wijze kunnen beheersen. Het gaat er niet om onze emoties te verbergen, maar hoe we er assertief en respectvol mee moeten omgaan. Harmonie tussen ons denken en onze acties. Aikido is gebaseerd op vertrouwen in eigenwaarde, in je houding, moed en bescheidenheid, om veilig en rustig met zichzelf te zijn. Het is van essentieel belang om te kunnen bepalen welke persoon we willen zijn en om zo te herkennen wat ons gelukkig maakt.
"Wees aardig voor anderen, zodat je de geheime kunst leert om aardig voor jezelf te zijn." (Moekoenda Lal Gosh, 1893-1952)
In het algemeen is het doel van Aikido om het lichaam en geest te onderwijzen, om een integrale ontwikkeling van het menselijk wezen te bereiken, om te helpen bij de zoektocht naar zichzelf, om empathie te vinden met de wereld van dingen en wezens om je heen.
Elke dag van het menselijk leven brengt vreugde en woede, genot en pijn, duisternis en licht. Elk moment wordt opgenomen in het grote ontwerp van de natuur. (Morihei Ueshiba)
Diversiteit accepteren betekent de realiteit accepteren. Onze aspecten zijn anders. We spreken anders, we denken en dromen van een oneindig aantal wonderen. Niets in deze wereld is nutteloos. Geen blad van een boom valt nutteloos, zelfs een insect sterft niet omdat het geen nut heeft. Aikido op zich is niet gedifferentieerd, maar de leringen en zijn Aikidokas gedifferentieerd. OSensei benadrukte altijd in zijn leer dat in al zijn diversiteit aan technieken, deze toch één en dezelfde zijn. Zelfs Uke en Sensei zijn één.
Probeer jezelf te zijn, in al je glorie, dat is genoeg en dat maakt het verschil.
Wat Morihei Ueshiba zei tijdens zijn trainingen, is nooit met veel aandacht aanhoort door zijn uchi-deshi. De meeste waren jonge mensen die enkel de uiterlijke Aikidotechnieken probeerden te onthouden. Bijna niemand heeft ooit echt begrepen wat Ueshiba bedoelde met zijn uitleg over zen filosofie, verfijnde spirituele ideologieën en mystieke aspecten over Kojikki (de goden), Naohi (de juiste geest) en de natuur en hun diepere abstracte betekenissen in Aikido. Het is ook onmogelijk om aan te tonen wat de leerlingen van de grootmeester zich eigen hebben gemaakt en wat en hoe ze dit hebben doorgegeven aan hun generatie leerlingen. Aikido is gemaakt door Morihei Ueshiba Sensei en vele filosofische aspecten ervan zijn helaas verdwenen met zijn overlijden. Niemand kon alle Aikido-technieken zo effectief uitvoeren met Aiki als OSensei zelf. Het is hetzelfde als blinde personen een alpaca aanraken, waarbij elk de alpaca beoordeelt op het deel dat men vastgepakt. Zelfs Kisshomaru-san, zoon van OSensei, wist dat hij Aikido niet wereldwijd kon verspreiden door dezelfde complexe filosofische woorden van zijn vader te gebruiken.