Iedere donderdagnamiddag is er hoekenwerk in de klas. We werken dan in verschillende groepjes aan verschillende taakjes en spelen verschillende spelletjes ! Het is een leuke namiddag .
Vorige week woensdag kwam piraat Johanna langs. Piraat Johanna is de piraat van de praatpiraten. De praatpiraten helpen anderstalige kinderen van onze school om beter Nederlands te leren ! Schip ahoy !!!
Tijdens de lessen WO breiden we op een speelse manier onze kennis van de wereld om ons heen uit. Op de foto's zie je ons werken aan de woordenschat van het thema 'school'
Elk woordje dat we leren lezen , leren we ook schrijven ! Leren schrijven betekent oefenen , oefenen en oefenen...
We leren nieuwe woorden lezen met het klik-klakboekje.
Na de inspanning is er soms nood aan ontspanning : Tjoeke tjakke en het vliegerlied , het zijn onze favorieten.
Maandag hadden we onze eerste toets ( van WO ) en ja mama's en papa's , het is goed gelukt !
De twee eerste maanden maken we bij het leren lezen ook gebruik van de woordendoos. Zo oefenen we op het hakken en plakken van de woorden en leren we dus stilaan 'echt'lezen.
Op maandag mochten we de woordendoos samen met het klik-klakboekje voor het eerst uitproberen.
In het eerste leerjaar leren we ook rekenen. We leren optellen en aftrekken tot 20 , meten , de klok en nog veel meer .
Momenteel herhalen we alle rekenspelletjes die we in de derde kleuterklas hebben geleerd , want het is zeer belangrijk dat we de begrippen zeer goed kennen vooraleer we binnen twee weken aan het echte rekenwerk beginnen !
resultatief tellen tot 6 . getalbeelden bij hoeveelheden leggen .
de een-een relatie oefenen : zoek een jongen voor ieder meisje , hoeveel jongens zijn er tekort ? Hoeveel zijn er te veel ?
Wanneer we een woordje leren in de klas , leren we dit woordje ook schrijven , net als de letter die erbij hoort .
Dit is niet altijd gemakkelijk !!
De lessen schrijfstart , waarbij we werken aan de schrijfhouding , pengreep,... Hier zie je foto's van de les "schrijfhouding', rechte rug en voeten bij elkaar op de grond , het zakje mocht niet van ons hoofd vallen terwijl we aan het schrijven waren ,... moeilijk hoor !
We oefenen het woordje 'ik 'op verschillende manieren !
Woensdag 1 september 2010 , 21 kinderen stonden wat onwennig op de speelplaats van de lagere school. Vandaag was het de grote dag ... ze gingen naar het eerste leerjaar !
Wanneer de bel ging , was het wat zoeken naar de juiste rij , maar uiteindelijk lukte het toch...
In de klas kreeg iedereen een plaatsje van de juf en toen begon het echt ...
De juf vertelde vele dingen en we gingen op ontdekkingstocht doorheen de lagere school : de wc , de klas van de juffen , het bureau van de directrice ,... we gingen overal een kijkje nemen.
Na de speeltijd heeft de juf dan een verhaaltje voorgelezen over Rik , Rik is een jongetje dat niet naar het eerste leerjaar wilde , omdat hij bang was dat hij nooit ging leren lezen , maar op het einde van de eerste schooldag kon hij zijn eerst woordje al lezen . IK
Groot was de verbazing van de eerst klassers , dat zij dit woordje op het einde van de eerste schooldag ook al konden lezen , het schooljaar was nu echt wel begonnen !
We luisteren aandachtig naar de juf : waar stoppen we onze schriften , waarvoor dient de rekkermap ...
Na het voorlezen mochten we zelf aan de slag in ons eigen ik-boekje, dat we op het einde van de dag mee naar huis mochten nemen.