Nog enkele weken en het is grote vakantie ! Toch is het nog wat werken geblazen !
Deze week begonnen we met het laatste deel van wiskunde van het eerste leerjaar . De brug over 10. De kinderen kennen dit beter als het vijvertje van 10.
Op dinsdag begonnen we eraan ! Nadat de juf alles uitgebreid had voorgedaan met de eierdozen , was het onze beurt .
We mochten onmiddellijk onze kennis van onze splitsingen tentoon stellen ! Reken maar dat er sommigen waren dat dit al zeer goed kunnen en dat er sommigen nog wat werk voor de boeg hebben !
De GWP zit er op en het was voor iedereen een fantastische week .
Dankzij het schitterende weer en de vele leuke activiteiten , leerden de kinderen zeer veel bij en leerden we ook elkaar een beetje beter kennen;
Nog enkele weken en de grote vakantie staat voor de deur !
Toch hebben we nog een beetje werk vooraleer we lekker lui kunnen genieten !
Tijdens de wiskunde lessen starten we met " de brug over 10 " , dit zijn rekenoefeningen ( zowel + als - ) waar we de 10 voorbij steken.
Wanneer dit gekend is, hebben we alle leerstof van het vakgebied rekenen van het eerste leerjaar verwerkt !
Eventjes wat uitleg over de brug over 10 :
Als voorbereiding op de brug worden oefeningen op het aanvullen en wegdoen tot 10 gemaakt.
7+ =10
15- =10
Tip: Oefen nog eens alle splitskaartjes. Flits de splitskaartjes; De splitsing is gekend als je kind het ontbrekende cijfer binnen de seconde kan benoemen. Stop de moeilijke splitsingen in een omslag . En oefen op huiswerkvrije dagen.
De eigenlijke oefeningen met brug worden eerst met een autobusverhaal (dubbeldekker) en blokjes opgelost.
De beginhoeveelheid wordt gelegd. De tweede hoeveelheid wordt er in twee stappen (splitsen!) bij gelegd of van weggenomen: eerst wordt aangevuld of weggenomen tot 10, dan wordt de resterende hoeveelheid erbij gelegd of weggedaan. Al handelend verwoorden de kinderen de stappen
Deze week werd er flink gewerkt tijdens de wiskunde lessen.
Er werd echt gebruik gemaakt van het principe 'van de hand naar het verstand '
We begonnen de week met een wedstrijdje . We moesten achter een lijn vertrekken en mochten maar 8 stappen zetten , wie tot bij de schat geraakt mocht hem opendoen .
En wie geraakte er , ... juist ja ... de juf ! Er ontstond een hele discussie dat het niet juist was , want de juf had grotere voeten
Uiteindelijk kwam er iemand met het idee om allemaal de schoenen van de juf aan te doen en zo kwamen ze tot de METER.
Op woensdag werd er volop gegoten in de klas , meetoefeningen uitvoeren met water : leuk toch . Hiba won zelfs een wedstrijd , ze was het enige kind in de klas dat kon raden hoeveel flessen van 1 liter in onze klasemmer gingen.
Op donderdag was er dan hoekenwerk dat volledig opgebouwd was rond meetkunde en metend rekenen.
We herhaalden de bouwsels , rekenden met geld op de computer en in de winkel , deden allerlei schattingen ivm lengte en gingen nadien alles nameten en natuurlijk kwam er weer water aan te pas .
Sommige kinderen herhaalden de optellingen en aftrekkingen tot 20 met een rekentaart ( tja ... )
Gieten op woensdag . Ook het schatten kwam aan bod. na de schatting , nameten natuurlijk. Metend rekenen op de computer , Roxanne werkt zeer geconcentreerd. Optellen en aftrekken met rekentaarten , veel leuker dan in onze werkboek. Bouwsels , Liv slaat een diepe zucht. Irina en Nuria werken hun rekenopdrachten in de gang af :Hoe hoog is de deur , hoe breed is de tafel ?
Tijdens het derde trimester gaan we op een andere manier tutorlezen. Sommige kinderen lezen alleen of per twee met een leerling van het vijfde leerjaar. Zij oefenen op het technisch lezen.
Sommige kinderen werken in de klas samen met de juf . Ze lezen kleine tekstjes en maken er leuke oefeningen mee. Zo reconstrueerden we de afgelopen weken al het leven van de mier , gingen we op schattenzoektocht in de speeltuin en maakten we een stripverhaal af.
Andere kinderen werken dan weer volledig zelfstandig op in groepjes per twee aan de methode speurneus , waar ze allerlei speuropdrachten binnen een tekst moeten uitvoeren.
Wanneer er tijd over is , mogen de kinderen vrij lezen in de boekenhoek ... het plezantste moment van de week !
Lezen in de boekenhoek. werken aan een speurtocht in de speeltuin. Samen lezen met een leerling van het vijfde leerjaar. Speuren naar sporen in een tekst , werken met speurneus.
Vorige week kwam er plots post van Erasmus toe. Erasmus was net na Kerstmis bij ons op bezoek geweest samen met Nele en Bas.
Nele en Bas werkten met de kinderen rond het boek 'lof der zotheid', een boek dat heel lang geleden door Erasmus werd geschreven.
Erasmus had nog een laatste opdracht voor ons , hij ging het boek herschrijven en wij mochten hem hierbij helpen.
De kinderen van de eerste klas lieten zich dat geen 2 keer zeggen .
We kregen 3 opdrachten ; - bedenk een zo gek mogelijk woord en teken het zo gek mogelijk. - bedenk de dialogen van een stripverhaal ( getekend door Erasmus ) - maak een gekken woorden zin.
Benieuwd of Erasmus dit alles gaat gebruiken voor zijn nieuw boek .
Tijdens de projectweken rond gezonde voeding leerden we ook over de verschillende smaken.
Eerst bestudeerden we onze tong ; waarvoor gebruiken we onze tong , ziet iedere tong er hetzelfde uit ? Wat zijn die gekken blaasjes op de tong ?
We mochten zelfs de tong van onze buur tekenen . Het leverde grappige taferelen op .
Nadien gingen we proeven ; we leerden over de verschillende smaken bitter , zuur , zout , zoet , aan jullie om te raden wat en welke smaken we aan het proeven zijn .
1 tip ; beelden en gezichtsuitdrukkingen zeggen soms meer dan woorden ...
Juf Annick proefde een stukje pompelmoes , volgens haar was het witloof . Dat smaakt toch ook bitter .... Nuria geniet van een citroen , Mehdi geniet van de reactie.
Younes en Samir waren de koks van dienst . Zij zorgden voor het vlees. Precious , Amber en Liv maken de tomaatjes klaar : ontpitten en ontvellen , moeilijk hoor ! Elise worstelt met de wortelen Nadat het voorbereidend werk achter de rug was, begonnen we met het vullen van de pittabroodjes.
mmmm....lekker ! De hongerige magen van de tweede kleuterklas.
Lekker tafelen met het derde leerjaar , onze woknamiddag.
Op donderdag werden onze smaakpapillen heerlijk verwend.
In de voormiddag werden we door het derde leerjaar getrakteerd op heerlijke tapa's.
In de namiddag hebben we dan gewokt in de klas ; eerst trakteerden we onszelf op een heerlijk aperitief ; advocaat met banaan en sinaasappelsap en daarna kookten we met de juffen een croque-wok , dit is een croque-monsieur met groenten en kaas , heerlijk vonden we het !
Woensdag werden we samen met het tweede leerjaar verwacht in de bibliotheek. In het kader van de jeugdboekenweek kwam 'meneer zee 'een spannend verhaal vertellen over een prinses die een groot geheim had 1
Ze was namelijk een echte drakenprinses.
Het werd een zeer boeiende ochtend .
Meneer zee wacht geduldig tot iedereen er klaar voor is . Iedereen luistert aandachtig ... Amine heeft een vraag voor meneer zee . Youri en Rayane vinden het heel erg grappig . de drakenprinses...
Roxanne maakt het werkje van de tekenhoek " wat ziet een piraat door zijn verrekijker ?" Ayman werkt aan het werk van de lees - en woordenschat hoek : de een tekenplaat met echte piraten woordjes .
Ook Liv is druk in de weer met de piratenwoordjes .
Irina maakt een werkje van de rekenhoek : een aanzet met het werken met cöordinaten en zo een heuse piratenvlag maken , met doodshoofd .
Yeline is druk in de weer met het werkje van de tekenhoek .
In november zijn we gestart met het tutorlezen . De leerlingen van het vijfde leerjaar komen iedere dinsdag in groepjes lezen met de kinderen van het eerste leerjaar .
Zowel voor de kinderen van het eerste leerjaar als voor de kinderen van het vijfde leerjaar zijn deze lessen zeer waardevol .
Er wordt veel over lezen nagedacht en de kinderen van het eerste leerjaar krijgen zeer veel leeskansen .
Momenteel lezen de kinderen boekjes volgens hun eigen AVI niveau , dit om het technisch lezen vlotter te laten verlopen .
Yassine begeleidt Elias en Elise .
Felix van de vijfde klas aan het werk met zijn groepje .
Iedereen leest aandachtig mee , Mathieu leidt dit groepje .
Deze week werkten we in de klas rond schatkaarten . We leerden op een speelse manier een schatkaart lezen nadat we er ééntje in de klas hadden gemaakt . De juf gaf een andere naam aan onze schatkaart . Vanaf nu waren het geen schatkaarten meer maar plattegronden . Op maandag leerden we over de plattegrond van de klas , we leerden wat een legende is .
Op dinsdag gingen we dan zelf aan het werk , we kregen een prent van een piratenboot en we moesten zelf de plattegrond en de legende ervan tekenen. We vonden dat heel erg leuk ! Op vrijdag leerden we dan werken met de plattegrond van de school , maar dat was iets moeilijker ...
Raihan vraagt uitleg aan Liv over het tekenen van de plattegrond . Liv moet er blijkbaar zeer goed over nadenken .
Er wordt heel hard gewerkt in het eerste leerjaar van ' t Regenboogje; Deze week sluiten kern 7 van veilig leren lezen af . U hebt het misschien al geraden : piraten staan centraal in dit thema .
Het aanvankelijk lezen ( = het leren lezen ) is achter de rug . We leerden dit thema al de hoofdletters en de klanken sch in ng . Vorige week oefenden we woordjes die eindigen op d en b , maar die uitgesproken worden als t en p . Moeilijk hoor !
Volgende week komen de moeilijke kopjes aan de beurt ( vb fl en th ...) maar dat zal wel lukken ! Ook het tutorlezen blijft verder doorgaan , samen met de kinderen van het vijfde leerjaar . De kinderen lezen nu in boekjes volgens hun avi niveau .
Tijdens de rekenlessen zijn we druk bezig met de getallen tot en met 20 : - leren ordenen op de getallenas , rangschikken van klein naar groot , groeperen , ... het komt allemaal aan bod. - we leren ook al optellen en aftrekken met de getallen tot en met 20 . -> dit leren we naar analogie : 1 + 2 = 3 DUS 11+2 = 13 Hierdoor is het dus zeer belangrijk dat we onze splitsingen tot en met 10 dus zzeeerrrr goed kennen . Deze week gaan we verder met de cijfers 14 15 en 16.
Verder leren we ook de helft nemen van de getallen tot en met 20 . Dit moet zeker lukken .
Tijdens de lessen WO gaan we op schattentocht . We leren kaartlezen met kapitein Bleekscheet . We leren ook een legende maken . Vorige vrijdag moesten we zelf een schatkaart ontwerpen . Dit was een hele leuke opdracht ! Maar we mochten wel niet vergeten om de legende te tekenen , de vindplaats van de schat aan te duiden en onze windroos te tekenen.
Volgende week gaan we aan de slag met plattegronden ...
Als laatste zijn we vorige week aan het " bingelen " geslagen . Sommige kinderen hebben ook al thuis gebingeld ! We vinden dit allemaal zeer leuk . Momenteel mogen de kinderen nog vrij experimenteren , maar binnenkort zal hun circustent aangevuld worden met persoonlijke taken . Deze taken worden dan tijdens het hoekenwerk gemaakt .
En nu : Hijs de zeilen voor een nieuwe schoolweek !!!!!!