Foto
Welkom op de Zuid-Afrika blog van Lien, Emke, Tom en Babs
Inhoud blog
  • Finish
  • laatste dagen
  • Water
  • election day
  • On call in Hottentot Holland Hospital, Somerset West
    Zoeken in blog

    Zuidafrika 2009
    Lien, Emke, Tom en Babs
    11-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De duif + TIK
    Tom: Gegroet, de duifjes die op de vensterbank zaten zijn ondertussen verdwenen, iemand had aan de directie gemeld was dat het ongepast was dat de dokters duiven als huisdieren hadden in een gang van een ziekenhuis, en de ziekenhuishygiënist heeft (vermoedelijk om niet ontslagen te worden) de duiven verwijderd. Dokter Michelle was erg triest, want ze gaf de diertjes elke dag wat eten, en nu staat haar potje duivenvoer nog halfvol op de kast. Waar ik vandaag iets over wou schrijven is TIK, spreek uit 'teuk', of beter gezegd de zuidafrikaanse straatnaam voor crystal meth (methamfetamine). Dat is een hallucinogene/opwekkende drug (alle info: zoek maar methamfetamine op wiki), en dat is hier veruit de meest populaire drug. Om volgende redenen: je wordt er actief van (toch tijdens gebruik), je krijgt leuke gedachten en je libido verhoogt (pooiers delen het gratis uit aan hun prostituees). Overigens kan je nog redelijk goed in de maatschappij functioneren, itt iemand die heroine gebruikt of zo. Het is relatief goedkoop, maar je wordt er ook wel redelijk verslaafd aan, en dan wordt het toch een dure zaak (tenzij je het van je pooier krijgt toegestopt natuurlijk). En wat doen de jongeren om aan geld te geraken? 1) Ze stelen wat 2) ze verkopen de huisraad. De ouders smijten hun kinderen hier niet uit het huis, want ze beseffen dat hun kinderen dan slechter af zullen zijn. Dus de kinderen verkopen de TV, de microgolf, de broodrooster, de stoelen, en vorige week was er een papa op consultatie die op de grond moest slapen omdat zijn zoon zijn bed verkocht had. Je herkent de drugverslaafden die op consultatie komen trouwens redelijk gemakkelijk: ze liggen doorgaans op de grond te slapen (why not?), want ze zijn erg moe na een nacht niet slapen. De trip naar de rurale kliniek (Woercester) is voor volgende week gepland, dus ik moet nog even geduld oefenen. Ik hoop stiekem dat de prof met een Land Rover Discovery 3 rijdt :) Of met een Toyota Land Cruiser V8. Of met een Porsche Cayenne GTS. Ik mis ook de Top Gear afleveringen op maandag, en Lewis op zaterdag. Dank u oma voor dat voor mij op een tape op te pakken. Vanavond weer BBQ, maar misschien ga ik eerst nog naar de rugbymatch van Stellenbosch zien. Veel zonnige goeten uit Kaapstad, Tom

    11-03-2009 om 14:56 geschreven door babs  


    09-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's!
    Hier eindelijk wat fotos van het weekend: dinner at moyo's en the waterfront in kaapstad. En om te eindigen de openluchtconcerten in Kirstenbosch gardens.

    Baje groetjes!
    Emke


















    09-03-2009 om 14:06 geschreven door babs  


    08-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weekend
    Bericht van Emke:

    Hey iedereen,

    ook een kort berichtje tussendoor.
    Ter info: ik ben niet berijkbaar op mijn Belgisch nummer, wel op +27 794 48 47 35.

    Het was wel een beetje een pechweekend.
    Vrijdagavond wilden we dus gaan wijnproeven in Spier en daar daarna eten. Maar onze afrit was afgesloten en dan vonden we de weg niet meer. We hebben er dus 2u overgedaan ipv 3 kwartier en de wijnproeverij was al gesloten. Het eten nadien was wel geweldig in een prachtige omgeving (foto's volgen later als Tom ze verkleind heeft)

    Gisteren zijn we naar Kaapstad geweest. Eerst naar de V&A Waterfront waar het heel mooi was en waar we een bolleke hebben gedronken in een Belgisch restaurant! In het centrum zelf valt echter niet veel te beleven overdag. Maar we zijn 's avonds teruggekeerd naar Long street, waar een aantal mensen van de lodge een concertje gaven (piano, cello en prachtige vocals) in een echte locale bar, supergezellig!

    Maar vandaag hadden we weer alle pech. Volle moed vertrokken we deze morgen naar de Tafelberg voor een stevige klim. Voor de eerste keer sinds we hier zijn was het echter bewolkt en winderig. Onmogelijk om naar boven te gaan.
    Toen besloten we om naar Cape Point te rijden en ondertussen wat pinguins te zien. We waren al een uur of 2 onderweg toen de weg onderbroken was. Er is hier vandaag een wielerwedstrijd... Om een lang verhaal kort te maken: het was onmogelijk om nog naar Cape Point te geraken, dus hier zitten Babs en ik terug op de lodge... (Lien en Tom hebben toch nog een poging gedaan om pinguins te gaan zien)

    Straks gaan we naar de concerten in Kirstenbosch, hopelijk geraken we daar!

    Heel veel groetjes,
    Emke

    08-03-2009 om 14:47 geschreven door babs  


    06-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De duif
    Tom: Klein berichtje tussendoor: op de gang infectieziekten hebben ze huisdieren: 4. Een mama duif en 3 kindjes. Die kindjes zitten in een bloempot op de vensterbak, en de duif zit op een metalen frame van het raam dat altijd open staat. De dokters voeren elke dag wat zaadjes aan de duiven. Hygiëne? Gisteren een Strongyloideus Stercoralis zien zwemmen onder de microscoop. (noot van de auteur: dat is een worm, en ge kunt er stevig ziek van zijn. Voor iedereen met weinig interesse in tropische pathlogie: stop met lezen. Ze hadden de worm gevonden in een cyste in de long van een patiënt. Dat gaat meestal als volgt: iemand loopt in een poeltje besmet water en heeft een wondje: de worm kruipt in de huid binnen en zwemt in de bloedbaan tot in de bloedvaten van de long en gaat wat in de long zitten, daarna hoest je dat op en slik je je slijmen in en dan zit de worm dus in de darm, waar het in de darmwand kruipt en dan kindjes maakt die dan door de mens weer uitgedingest worden, en de cirkel is rond. Meer info op http://en.wikipedia.org/wiki/Strongyloides voor zij die geïnteresseerd zouden zijn. Nota bene: de behandeling is eenvoudig (albendazole), en de mensen genezen meestal goed. Parasitologie, I love it. Tom

    06-03-2009 om 22:07 geschreven door babs  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eindelijk...
    Hoi allemaal,

    eindelijk ben ik ook eens op internet geraakt. Je moet hier een soort pay-en-go laden om op het internet te kunnen en dat liep niet van een leien dakje. De ene dag werkt het computersysteem niet, de andere dag doen ze gewoon de kassa toe,... Heel Zuid-Afrikaans allemaal

    Toen we zaterdag na een slapeloze nacht op het vliegtuig aankwamen, waren ze blijkbaar al vergeten dat ik ook kwam. We moesten dus voorlopig met drie op de kamer want voor mij was er geen bed meer. Ondertussen ben ik wel verhuisd en lig ik samen met Julianne, een Engels meisje.

    Maandag moesten we eerst nog wat praktische dingetjes regelen voor we naar het ziekemnhuis gingen en kregen we eindelijk de beroemde Mariska te zien (voor degenen die niet kunnen volgen, mariska is de dame die alles hier regelt voor de buitenlandse studenten). Na een kleine rondleiding over de campus, brachten ze ons naar het ziekenhuis. Van buiten ziet het er redelijk ok uit, maar vanbinnen is het oud en slecht onderhouden. `t Is wel enorm groot, je kan hier makkelijk verloren lopen.
    Babs, Emke en ik moesten dan nog op zoek naar de juiste dokters maar die hebben we de eerste dag niet gevonden. We hebben dan wat patienten gezien op de consultatie en na de tutorial van 12u zijn we terug gegaan naar de Lodge om nog wat dingen in orde te brengen.  

    Dinsdag konden we dan eindelijk starten met de juiste mensen, want de studenten waren allemaal op de tutorial van 7.30.
    Ik mocht dan meteen naar de operatiekamer voor wat een behoorlijk saaie dag zou worden. We konden daar eigenlijk niks doen. Ze staan daar met 10 mensen in het OK en er gebeurt eigenlijk niet veel. Iedereen staat er ook gewoon wat te bellen met z`n GSM, je zou dat bij ons nooit kunnen voorstellen.

    Woensdag was ik `on call`, 24u wacht zeg maar, in wat je bij ons een spoedgevallendienst voor gynaecologie en verloskunde zou noemen. we mochten zelf de patienten zien en dan komt de dokter voor het gynaecologisch onderzoek en eventueel nog een echo ofzo en het verdere beleid. Een computer is er niet, dus moeten we alles opschrijven. We hebben op die 24u 17 patienten gezien en ze vinden dan toch wel dat we hard hebben gewerkt. We hebben de hele nacht kunnen slapen, dus dat viel allemaal wel mee.

    Donderdag mochten we dan na onze zaalronde naar huis en kon ik de hele dag relaxen aan het zwembad. Dat deed deugd want het was 38 graden.

    Vandaag hadden we consultatie en we zijn bij de gelukkigen want op vrijdag stoppen ze al om 12u, dus na de middagles konden we terug naar de Lodge. 
    Das wel leuk die kleine lesjes `s morgens en `s middags. Ze praten zo wat over de interessante patienten die op de wacht zijn geweest of over iets wat hun te binnen schiet.
    Aangezien het vandaag nog warmer is dan gisteren heb ik uiteraard al een plonsje gedaan in ons zwembad!

    groetjes aan iedereen en tot snel

    dikke kus  Lien

    P.S. mijn Zuid-Afrikaans nummer is 0760351235, de landnummer weet ik niet vanbuiten, dat moet ik nog een nakijken
          
     
     

    06-03-2009 om 14:48 geschreven door babs  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bijna overwerkt...

    Goedemiddag beste lezertjes,

    Na Tom en Emke, wordt het eens tijd dat ik ook eens een stukje schrijf.  Vannacht mijn eerste wacht gehad, dus vandaag vrij en wat tijd om na het uitslapen onze blog wat aan te vullen.  Trouwens niet zoveel kunnen bijslapen vandaag, aangezien het hier momenteel 38°C warm is en airco hier nog niet wijd verspreid is.

    Deze nacht dus mijn eerste “on call” gehad. Op de hele voormiddag hebben we 10 patiënten gezien met drie studenten. Dus per persoon drie patiënten. Vervolgens waren we toch toe aan een goeie pauze want ze waren van dat hard werken wel heel moe, en hun voeten deden pijn van lang recht te staan.  ‘K moet nog proberen een beetje aan te passen aan het ritme hier, want gisteren noemde ze me al de “slavendrijver”, ondanks ik in mijn visie meer op de grond heb gezeten bij de rest van het “hardwerkende” personeel  dan echt te hebben gewerkt.  De Zuid-Afrikaanse medestudenten hebben me trouwens al aangeraden om eens langs te psychiater te gaan. Ik lijd volgens hen aan een ernstige obsessieve afwijking.  Ik ontsmet namelijk mijn handen voor en na iedere patiënt, zeer ongewoon…

    Dat brengt me eveneens tot de gebeurtenissen van woensdag. Mijn eerste dag in het operatiekwartier.  Ik ben blij dat ik mijn operatieklompen heb meegenomen, anders moet je stoffen schoenovertrekken aandoen, gemaakt voor schoenmaat 45 en zonder antislip onderkant. Dan de zoektocht naar de operatiekledij is ook een hele opdracht. De meeste kleren zitten vol met scheuren en grote vlekken. In de operatiekamer is er vrij veel volk aanwezig. Iedereen zit aan de kant op de grond tot ze iets moeten doen. Om de beurt zal iedereen wel eens een opdrachtje uitvoeren. Wij mochten assisteren bij de patiënten die we de dag ervoor hadden voorbereid. In het totaal stonden er zo zes patiënten op het programma. De eerste drie patiënten waren van 1 student, normaal kwam dan mijn eerste patiënt als vierde aan de beurt. Maar de operatie werd afgelast want “ de tijd was om”.  Normaal doen ze operaties tot 12u, en nu was de derde al uitgelopen tot 12u30, dus hadden ze zich al overwerkt. De volgende drie patiënten hadden dus pech, en zullen een andere keer moeten terug komen. Steriliteit is ook niet echt hun beste kant,… Maar ja, kheb al geleerd dat het geen zin heeft je daarin druk te maken.

    Woensdag avond eerste “ braai” (bbq) avond meegedaan. Dat is een heel evenement hier op de campus. Dan komen de plaatselijke studenten eveneens hun stuk vlees mee op ‘t vuur gooien. Twas zo druk dat het echt wringen was om mijn stukje vlees er nog ergens tussen te krijgen.

    Vanavond gaan we ons eerste wijnhuis bezoeken, en emke is bobette ocharme… Meer daarover in de volgende aflevering…

    X Babs

    06-03-2009 om 13:46 geschreven door babs  


    05-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.leeuwekop

    Bericht van Emke:

     

    Hallo allemaal!

     

    Zuid Afrika is niet alleen lui in de zon liggen voor degenen die dat zouden denken.

    Ik heb net 25u aan een stuk gewerkt ZONDER te slapen. Ben vanochtend om 08.30h gestopt en dan in mijn bed gekropen, tot nu ongeveer.

    Als je wacht hebt moet je de vrouwen in een verloskamer begeleiden tot de bevalling. Ik had er 2 waar ik de hele nacht ben bijgeweest. Ik heb ook 2 vaginale bevallingen gezien en heb 3 keizersnedes geassisteerd. Bij de laatste, deze ochtend rond 05.30h, kon ik mijn ogen amper nog openhouden… Ik heb wel een vraagje voor degenen die al gynaeco in België hebben gedaan: Hoe hechten ze bij ons een keizersnede dicht? Hier zetten ze om de 3cm een soort Donatisteek en de rest laten ze per secundam genezen. Ik vond dat nogal vreemd…

    Ik heb al superveel geleerd. De rest van de week is hier nogal chill, maar ik werk minder én leer veeeeeel meer dan op mijn stages in België. De hele dag (en nacht) door word je ondervraagd en krijg je enorm veel uitleg. De ZA studenten zitten hier ook de hele tijd te studeren tussendoor. Ze worden geacht elke dag iets te lezen, en ze doen dat nog ook! En dan zijn er nog de 2 tutorials per dag.

    Wat mij opviel bij de bevallingen is dat de moeders helemaal niet blij lijken met hun kind. Er is ook bijna geen enkele vrouw die iemand bijheeft om haar te begeleiden. De meeste zwangerschappen in Zuid Afrika zijn dan ook ongewenst…

     

    Ik was ook supermoe omdat ik de nacht ervoor niet goed had geslapen en een zware inspanning achter de rug had.

    We zijn met een aantal mensen van de lodge ‘s avonds tot Lion’s Head gereden om de zonsondergang te zien. Lion’s Head is een aanhangseltje van de Tafelberg en het bovenste deel is helemaal rots. Babs en ik zijn helemaal tot op de top geklommen. Wat een avontuur en wat een uitzicht! Nadien moesten we in de donkere naar beneden, gelukkig was het bovenste, tricky, gedeelte nog in de schemer. Het laatste stuk naar beneden zagen we niet veel. Het uitzicht op de verlichte stad was wel geweldig.

     

    En eindelijk wat foto’s voor jullie om jaloers te worden!

    Een aantal foto's van aan het zwembad, een foto van onze kamer, de oranje sunset wordt verooraakt door bosbranden in Somerset West en Paarl.

    En dan nog wat foto's van de beklimming en zicht vanop Lion's peak.

     

    Groetjes,

    Emke



















    05-03-2009 om 20:45 geschreven door babs  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HIV TBC
    Bericht van Tom:

    inderdaad, er zit ook een jongen in zuid afrika, ikke.
    Ik doe deze maand niet mee met de dames in de gynaeco, ik volg wat op de dienst infectieziekten. Lees: de HIV-TBC fabriek.
    De afdeling HIV is hier groter dan de afdelingen cardio + pneumo + nefro + endocrino + gastroentero + algemene interne samen. UNAIDS schat de prevalentie van HIV zo rond de 15 tot 20%, wat gelijk staat aan zo'n 2,5 miljoen seropositieven.
    Ik zie hier heel wat tropische pathologie (parasieten, exotische bacteriën e.d.), die je dus in Vlaanderen (gelukkig) zeer zelden tegenkomt. Ik ben daar 1 van de 2 stagiairs, en ik mag dus mn goesting doen.
    Vandaag ben ik ook met de prof infectieziekten gaan praten, en die wou me graag eens meenemen naar een 'rural' hospitaal, om eens te zien hoe het er daar aan toe gaat. Volgende week woensdag of donderdag maken we er een daguitstapje van.
    Naast het ziekenhuis doe ik wel precies exact hetzelfde als de dames: zonnen naast het zwembad. Geloof me: als u hier zou zijn zou u dat ook doen :)

    Meer nieuws later, ik ga ook wat foto's proberen te maken in het ziekenhuis, dan kunnen jullie dat ook eens zien. Het ziet er erg -ahum- retro uit.

    Oma ik zie u nog graag en ik beloof heel thuis te geraken.

    Cheers,
    Tom

    05-03-2009 om 20:45 geschreven door babs  


    03-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eerste dagen

    Bericht van Emke:

     

    Hallo iedereen!

     

    Eindelijk internet!

    Zaterdagochtend de zon zien opgaan in Kaapstad na een slapeloze nacht en English breakfast om 3.30h. (hier staan ze trouwens een uur voor)

    Het is hier rond de 30°C maar ’s nachts koelt het gelukkig snel af. Vrijdag voorspellen ze 37°C!

    Pas sinds maandag een auto (mét airco) dus dit weekend niet veel gedaan. Zondag zijn Babs en ik met iemand meegereden naar het strand van Muizenberg. Daar hebben we iets proberen doen aan ons kleurtje, wat voor mij enkel verbrande voeten heeft opgeleverd. De rest is nog spierwit! En alle andere studenten lopen hier met bruine afgetrainde lichamen rond… we zijn dus duidelijk nog ‘de nieuwen’.

     

    Ik sta nu op verloskunde. De afdeling is ingedeeld in 5 ‘firms’. Dat zijn 5 groepen gynaecologen met hun assistenten, 3 Zuid Afrikaanse studenten en 1 Elective Student, ik dus. Elke dag is er een hele firm van wacht voor 24u. Voor mijn firm is dat elke woensdag. Dat valt dik tegen want het is hier elke woensdag braai (bbq). En feesten kunnen ze hier op de lodge blijkbaar wel.

    Mijn week ziet er zo uit:

    Elke dag een tutorial van 7.30h tot 8.00h en van 12.00h tot 13.00h

    Maandag en dinsdag ’s ochtends toeren en ’s namiddags vrijaf!

    Woensdag 24u wacht, zonder slaap!, waarbij iedereen één of twee vrouwen in de verloskamer moet volgen

    Donderdag mag je dan om 10.00h naar huis om te slapen

    Vrijdag: clinic, waar ik maandag door toeval ook al heb gestaan.

     

    De Zuid Afrikaanse studenten zijn trouwens heel tof en behulpzaam. Ik voer met hen conversaties in het Nederlands/Afrikaans. Dan doen ze wel moeite om traag (stadig) te spreken. Als de patiënten Afrikaans spreken is het moeilijker.

    Ik heb maandag op de clinic gestaan waar ze opvolging doen van de zwangerschappen. Meisjes van 20 die aan hun 4e kind toe zijn, zijn geen uitzondering. Ik neem anamneses af, bekijk het resultaat van hun ‘pipi toetsing’ (urine-onderzoek) en doe een klinisch onderzoek. Voor de kenners: hier gebruiken ze zo’n mono-aurale stethoscoop van Pinard!

    Wat ik wel knap vind is dat ze hier iedereen op foliumzuur zetten, dat had ik niet verwacht.

     

    We hebben allemaal een SIM-kaart van hier gekocht waarmee we naar België kunnen smsen voor 2 rand (delen door 12,8). Bellen blijft wel duur.

    Foto's toevoegen lukt me nog niet omdat de bestanden te groot zijn. Volgt.

     

    Dit weekend gaan we waarschijnlijk naar Kaapstad en de Tafelberg, die je trouwens vanaf de campus goed kan zien.

     

    Allez, hopelijk wordt het bij jullie ook snel wat warmer.

     

    Groetjes,

    Emke

     

    03-03-2009 om 14:26 geschreven door babs  


    26-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Welkom op onze blogsite van onze stage in Zuid Afrika 2009!

    26-02-2009 om 19:38 geschreven door babs  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Demografie

    Volgens de laatste volkstelling had Zuid-Afrika 44.819.778 (2001) inwoners. Volgens de laatste schatting had het land 48.782.756 (2008) inwoners. De bevolking krimpt, voornamelijk als gevolg van de Aids Epidemie met 0,46% per jaar.

    Zuid-Afrika is een multi-etnisch en multicultureel land. Het heeft de grootste van oorsprong Europese en Indiase bevolking van Afrika. Bij de volkstelling van 2001 was 79% van de bevolking zwart, 10% blank, 9% kleurling en 3% waren Indiërs.

    • Leeftijdsopbouw:
      • 0-14: 29,7% (6.603.220 mannelijk, 6.525.810 vrouwelijk)
      • 15-64: 65% (13.955.950 mannelijk, 14.766.843 vrouwelijk)
      • >=65: 5,3% (905.870 mannelijk, 1.429.944 vrouwelijk)
    • Geboortecijfer: 18,2 geboorten per 1000 personen
    • Sterftecijfer: 22 overlijdens per 1000 personen
    • Netto migratie: -0,16 migranten per 1000 personen (Schatting 2006)
    • Geslachtsverhouding:
      • bij geboorte: 1,02 mannen/vrouw
      • onder 15: 1,01 mannen/vrouw
      • 15-64: 0,95 mannen/vrouw
      • >=65: 0,63 mannen/vrouw
      • in totaal: 0,99 mannen/vrouw
    • Zuigelingensterfte: 60,66 overlijdens per 1000 levendgeborenen
    • Levensverwachting bij geboorte:
      • totaal: 42,73 jaar
      • mannen: 43,75 jaar
      • vrouwen: 42,19 jaar
    • Vruchtbaarheidscijfer: 2,2 geboren kinderen per vrouw

    Godsdienst

    Volgens de laatste Zuid-Afrikaanse volkstelling van 2001, was 79,7% van de bevolking christen. Hiervan hoorden 11,1% bij de Zion Christian Church, 8,2% bij Pinkstergemeente, 7,1% bij de Rooms-Katholieke kerk, 6,8% bij de Methodistenkerk, 6,7% bij de Nederduits Gereformeerde Kerk, 3,8% bij de Anglicaanse kerk en hoorden 36% bij andere christelijke kerken. De meeste blanke Afrikaners behoren van oudsher tot de calvinistisch-protestantse Nederduits Gereformeerde Kerk.

    1,5% van de bevolking hing de islam aan en 1,3% het hindoeïsme. 15,1% van de Zuid-Afrikanen was niet-gelovig, 2,3% had een ander geloof en 1,4% was het niet duidelijk. Veel mensen combineren het christendom met een natuurgodsdienst.

    Taal

    In Zuid-Afrika worden veel verschillende talen gesproken. Elf daarvan zijn officieel. Na India heeft Zuid-Afrika daarmee de meeste officiële talen ter wereld.

    • Officiële talen:

    In de grondwet van Zuid-Afrika staat ook dat het Khoi, San, Nama en de Zuid-Afrikaanse Gebarentaal worden bevorderd, maar deze talen zijn niet officieel. Andere niet-officiële talen zijn het Duits, Portugees, Frans, Fanagalo, Lobedu, Noord-Ndebele en Phuthi.

    Van de bevolking boven de 15 jaar kan 86,4% lezen en schrijven. Van de mannen is dat 87% en van de vrouwen 85,7%. (Schatting 2003)

    Het Afrikaans heeft zich uit het Nederlands ontwikkeld en is er nauw aan verwant.

    26-02-2009 om 19:34 geschreven door babs  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geschiedenis Zuid Afrika
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als eerste Europeaan verkende Bartolomeus Diaz in 1488 de kust rond Kaap de Goede Hoop. Het gebied werd door Portugal echter niet gekoloniseerd.


    VOC
    Toen het Nederlandse schip Nieuw Haarlem op zijn terugreis van Indië op 25 Maart 1647 met een bemanning van zestig leden aan de Kaap strandde, kwamen de plaatselijke Khoikhoi voor de eerste keer in aanraking met Nederlanders. De schipbreukelingen bouwden een klein fort dat ze de naam "Sand Fort van die Kaap die Goeie Hoop" gaven.

    De bemanning onder bevel van onderkoopman Leendert Janszen bracht bijna een jaar aan de Kaap door voordat in maart 1648 de overlevenden door een vloot van 12 VOC schepen onder leiding van W.G. de Jong gered werden en teruggebracht naar Nederland. Zij berichtten thuis over de gunstige klimaattoestanden, hun goede ervaringen met de plaatselijke Khoikhoi en de ruilhandel met het inheemse volk. Dit was beslissend voor de VOC om een verversingsstation bij de Kaap op te richten voor schepen die op weg waren naar het verre oosten. Op 6 april 1652, komt Jan van Riebeeck aan bij Kaap de Goede Hoop. Het gebied met Nederlandse kolonisten breidde zich gedurende de 17e en 18e eeuw langzaam uit in oostelijke richting tot bij de Visrivier.


    Brits bewind
    In 1795 bezetten de Britten de streek rond Kaap de Goede Hoop, maar gaven hem weer terug aan de Nederlanders in 1803. In 1806 namen de Britten voorgoed bezit van de Kaap. Er ontstond onenigheid tussen de Britten en de Nederlandse boeren, onder meer omtrent de compensatie voor de afschaffing van de slavernij in 1833. Velen van de Nederlandse (en ook Duitse en hugenootse) kolonisten, bekend als Boeren, trokken in de jaren 1830-1840 in de zogenaamde Grote Trek weg uit de Kaapkolonie. Zij stichtten onafhankelijke republieken, die verenigd werden in de Oranje Vrijstaat en Transvaal. Een poging van de Boeren om ook Natal binnen te trekken werd afgeslagen door de Zoeloes onder Dingaan, de broer van de beroemde Shaka Zoeloe. Het waren vooral diens oorlogen die andere stammen zo verzwakt hadden waardoor de Boeren hun opmars konden houden. De Zoeloes werden later verslagen door de Britten.


    Vlag van de Unie van Zuid-AfrikaIn 1867 werden diamanten ontdekt in Kimberley op de grens van de Oranje Vrijstaat. Goud werd in 1886 aan de Witwatersrand in Transvaal gevonden. Dit leidde tot een stroom van blanke immigranten en rijkdom voor Transvaal. De Boeren verzetten zich tegen inmenging van de Britten, wonnen de Eerste Boerenoorlog (1880-1881), maar werden verslagen in de Tweede Boerenoorlog (1899-1902).


    Zelfstandig
    In 1910 werd de Unie van Zuid-Afrika gevormd, die een onafhankelijke staat binnen het Britse Gemenebest werd. In 1931 werd Zuid-Afrika een Dominion. Vele wetten regelden een ongelijke behandeling van burgers op grond van hun huidskleur. Deze politiek werd geformaliseerd tot de apartheid (gescheiden ontwikkeling van de diverse rassen) na de verkiezingsoverwinning van de Nationale Partij in 1948.


    Na de apartheid
    In de jaren '90 eindigde de apartheid. Toenmalig President de Klerk liet de bekende antiapartheidsactivist Nelson Mandela vrij op 11 februari 1990, en in 1994 werden er voor het eerst algemene verkiezingen voor alle rassen gehouden, leidend tot een bestuur van de (overwegend zwarte) tot politieke partij getransformeerde anti-apartheidsgroepering ANC, eerst onder leiding van Mandela, later onder Thabo Mbeki. De nieuwe regering voerde een beleid van 'rechtstellende actie' om de ongelijkheden van het verleden te beëindigen. Sinds 1996 is een nieuwe grondwet in werking.

    Zuid-Afrika is een republiek in transformatie. Het is nog steeds een land met volgens de Lijst van landen naar inkomensverschillen zeer grote tegenstellingen tussen arm en rijk. Bovendien heeft het hoogste percentage HIV besmetten van de wereld. Volgens de vele critici in het land zelf en in de wereld is het vooral aan het falende regeringsbeleid toe te schrijven dat de AIDS-epidemie zo ver uit de hand kon lopen. In bepaalde regio's van het land is het etnische geweld en de bendecriminaliteit in de laatste tien jaar sterk toegenomen, waarbij met name Afrikaners (Boeren) en andere blanke en relatief rijkere groepen het doelwit vormen.

    Anno 2006 verloor het ANC een groot deel van haar aanhang. Toch haalde het nog een nipte meerderheid. Zuid-Afrika zakte in de index van de menselijke ontwikkeling van een 85ste (ten tijde van de verkiezing van het ANC in de jaren negentig) naar de 120e plaats. De index bevat 177 landen over de gehele wereld.

     

    Bijlagen:
    800px-Un-south-africa.png (456.9 KB)   

    26-02-2009 om 19:26 geschreven door babs  


    25-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Misdaad

    Naast de AIDS-epidemie wordt misdaad in Zuid-Afrika sinds het einde van de apartheid als een nationale crisis beschouwd. Zuid-Afrika is één van vijf landen wereldwijd waar georganiseerde misdaad een negatief effect op de economie heeft en hoge extra kosten veroorzaakt. Volgens een onderzoek uit 1997 van de Duitse Handelskamer heeft bijna 15 procent van de ondernemingen die deelnamen aan het onderzoek nieuwe investeringen gestaakt wegens de hoge misdaadcijfers.

    In 1995 waren de moordcijfers in Zuid-Afrika de hoogste ter wereld — er werden gemiddeld twee mensen per uur vermoord. De provincies Gauteng en West-Kaap worden het meest geraakt, Johannesburg werd zelfs de moordhoofdstad van de wereld genoemd. In een onderzoek van de Verenigde Naties, uitgevoerd tussen 1998-2000, stond Zuid-Afrika op de tweede plaats voor moord en beroving en op de eerste voor verkrachting. De hoge criminaliteit zorgt ervoor dat de hogere- en middenklasse wegtrekt uit de steden en gaat wonen in afgesloten wijken in de buitenwijken, hierdoor worden de steden steeds explosiever. Deze trend is aanwezig in elke stad in Zuid-Afrika, maar het sterkst in Johannesburg. De onveiligheid zorgt er ook voor dat veel mensen helemaal wegtrekken uit Zuid-Afrika om hun heil te zoeken in Amerika, Europa, Canada, Nieuw-Zeeland en Australië. Ook buiten de grote steden is het niet veilig, sinds de jaren '90 worden er veel boerderijen en buitenplaatsen overvallen. De slachtoffers zijn vooral blanke boeren met hun vrouwen en kinderen. Van 1994 tot 2003 verloren rond de 2.000 blanken het leven tijdens zulke overvallen

    In 2008 stond Zuid-Afrika op de 2e plaats als we kijken naar moordcijfers, direct na Colombia , in 2008 werden er bijna 22.000 mensen vermoord in Zuid-Afrika, wat neerkomt op ruim 60 moorden per dag.  Het aantal geregistreerde verkrachtingen is ruim 50.000, daarmee staat Zuid-Afrika wereldwijd op de 2e plaats na de Verenigde Staten.  Het totaal aantal geregistreerde misdrijven in 2008 bedroeg 2.683.849.

    Handel in verdovende middelen viert sedert het einde van de apartheid eveneens hoogtij in het land. Kaapstad dient nu naast Lagos in Nigeria als één van de Zuid-Amerikaanse en Aziatische hoofdinvoerhavens van kartels voor verdovende middelen in Afrika. Zuid-Afrika is één van de belangrijkste landen voor de internationale handel in verdovende middelen en is ook de grootste producent van hasj geworden. Er is daar reeds in 1994 hasj ter waarde van 45 miljard rand op 83.000 hectare verbouwd.

     

    25-02-2009 om 00:00 geschreven door babs  


    24-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Economie

    Zuid-Afrika is een ontwikkelingsland met een naar wereldmaatstaven gemiddeld inkomen en een grote hoeveelheid bodemschatten. De financiële, juridische, communicatie-, energie- en transportsectoren zijn goed ontwikkeld, haar effectenbeurs behoort tot de 10 grootste van de wereld, en de infrastructuur is goed ontwikkeld.

    De werkloosheid is met 26% echter onverminderd hoog, en de economische problemen uit de tijd van de apartheid, armoede en gebrek aan economische macht van zwakkere bevolkingsgroepen, zijn nog niet opgelost. Ook criminaliteit, corruptie en AIDS zijn grote problemen.

    President Mbeki tracht economische groei en buitenlandse investeringen te bevorderen door de arbeidswetten te versoepelen, de privatisering te versnellen en de regeringsuitgaven te verminderen. Deze plannen stuiten op sterk verzet uit de vakbeweging.

    (data zijn schattingen uit 1999, tenzij anders aangegeven):

    BNP(PPP): $576.4 miljard (2006)
    Groei van het BNP: 4,6%
    BNP per inwoner: $12100
    Verdeling BNP over sectoren: landbouw 5%, industrie 35%, diensten 60%
    Verdeling van inkomen over percentielen: laagste 10%: 1,1%, hoogste 10%: 45,9% (1994)
    Inflatie: 5%(2006)
    Beroepsbevolking: 16 miljoen personen (2006)
    Beroepsbevolking naar sectoren: landbouw 30%, industrie 25%, diensten 45%
    Werkloosheid: 26%
    Staatsbegroting (schatting fiscaal jaar 1994/1995):
    inkomsten: $30,5 miljard
    uitgaven: $38 miljard, waarvan $2,6 miljard kapitaalkosten
    Industrieën: mijnbouw ('s werelds grootste producent van platina, goud en chroom), automobielen, metaal, machines, textiel, ijzer en staal, chemicaliën, voedingsmiddelen
    Groei industriële productie: 4.5% (2005)
    Elektriciteitsproductie: 215.9 miljard kWh (2005)
    Elektriciteitsbronnen: fossiele brandstoffen 92,09%, waterkracht 0,83%, kernenergie 7,08% (1998)
    Elektriciteitsgebruik: 197.4 miljard kWh (2005)
    Elektriciteitsexport: 10.14 miljard kWh (2003)
    Elektriciteitsimport: 6739 miljard kWh (2003)
    Landbouw: maïs, tarwe, suikerriet, fruit, groente, runderen, gevogelte, schapen
    Export: $28 miljard
    Exportproducten: goud, diamant, metalen en mineralen, machines
    Exportpartners: Verenigd Koninkrijk, Italië, Japan, Verenigde Staten, Duitsland (1997)
    Import: $26 miljard
    Importproducten: machines, voedselproducten, chemicaliën, aardolieproducten
    Importpartners: Duitsland, Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Japan
    Buitenlandse schuld: $44,33 miljard (2005)
    Ontwikkelingshulp: ontvangen: $676,3 miljoen (jaar niet gegeven)
    Munteenheid: 1 Rand (R) = 100 cent. (€ 0,0885)
    Wisselkoers: 1 eur. =11.29 rand
    Fiscaal jaar: 1 april - 31 maart

    Landbouw
    Delen waar regelmatig regen valt:

    Het gunstige klimaat en de vruchtbare bodem maken dat Zuid-Afrika een comparatief voordeel in de landbouwsector heeft. De Zuid-Afrikaanse landbouwsector draagt gemiddeld 3 tot 4 procent bij aan het bruto binnenlands product (BBP) en samen met de agro-industrie zelfs 14 tot 20 procent. In 2003 was de totale brutowaarde van de Zuid-Afrikaanse landbouwsector bijna 69 miljard rand (8,6 miljard euro). De sector voorziet in vrijwel de gehele lokale behoefte aan voedings- en genotmiddelen.

    Droge delen:

    In de droge delen is de grond helemaal niet meer vruchtbaar. Het is er hard zwoegen om er toch nog iets te laten groeien. Hongersnoden zijn nooit ver weg.


    Visserij
    Zuid-Afrika heeft een van de grootste visindustrieën in Afrika. Visserij speelt geen grote rol in de Zuid-Afrikaanse economie, ondanks het feit dat het land een kustlijn heeft van meer dan 3.000 kilometer lengte. De Zuid-Afrikaanse visserijsector bevindt zich sinds het eind van de jaren zestig in een neergaande spiraal. Bedroeg de visvangst eind jaren zestig nog bijna 2 miljoen ton, nu wordt er jaarlijks tussen de 500.000 tot 600.000 ton (inclusief schaal- en weekdieren) aan land gebracht. Deze hoeveelheden blijven de laatste jaren vrijwel gelijk. De belangrijkste oorzaken voor het verval zijn de overbevissing van de Zuid-Afrikaanse visgronden en de uitbreiding van de territoriale zone tot 200 mijl, waardoor de scherpe controle op de vangst van verboden soorten vis tot deze zone werd uitgebreid.


    Zakencultuur
    Er bestaat een aantal duidelijke verschillen tussen zakendoen met een Nederlander en met een Zuid-Afrikaan. Zo is een Nederlander in het algemeen formeler. Hij zal meestal als eerste een hand geven. Zuid-Afrikanen kijken vaak op tegen de Nederlandse manier van zakendoen. Zuid-Afrikanen willen gelijkwaardig behandeld worden, daarom is het voor Nederlanders belangrijk hen op basis van gelijkwaardigheid te benaderen. Belangrijk is om in gesprekken gemakkelijk te kunnen overschakelen naar onderwerpen als de sportwedstrijden van het afgelopen weekend.

    24-02-2009 om 00:00 geschreven door babs  




    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.



    Archief per week
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009

    agenda

    Onze activiteiten


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs