Beste vrienden van Zeebrugge,
Na de informatievergadering van gisterenavond ben ik in de pen gekropen om de belangen van de bewoners van Zeebrugge te verdedigen. Onderstaande brief heb ik gemaild naar mer@vlaanderen.be
Wie akkoord is kan mijn tekst kopiëren en plakken op het juiste formulier dat je kan downloaden en ook doormailen. Hoe meer hoe beter...
http://www.lne.be/themas/milieueffectrapportage/inspraak/hoe-inspreken Je kan ook jullie brieven afgeven in het Gemeenschapshuis tot 30 september. Ingrid Vandamme tel 0473 74 03 85
Geachte,
Na studie van het strategisch haveninsfrastructuurproject (SHIP), dossier PRO604 in de westelijke achterhaven van Zeebrugge en na het beluisteren van de informatievergadering van maandag 18 september 2011 in Zeebrugge heb ik volgende opmerkingen :
eerste vaststelling :
- ons dorp Zeebrugge wordt in 2 gesplitst , dit is zowel voor de bewoners, het sociaal verkeer, maar vooral voor het urgentieverkeer ( politie, brandweer en gezondheidszorgers ) een zeer ingrijpend vaststelling
- de stationswijk wordt volledig geïsoleerd , locale ontsluiting moet beter - de afstand van nu 400 meter wordt later met de auto 5 km
vraag en mogelijke oplossing
-kan de spoorbrug ook niet gebruikt worden voor lokaal verkeer ( kleine auto’s, voetgangers en fietsers ), zoals nu de Strausbrug.
- zo moet er geen extra tunnel gemaakt worden voor de voetgangers en fietsers. Dit houdt een besparing in . De wachttijden als de brug niet open zal zijn omwille van het vaarverkeer zullen de bewoners er wel bij nemen
tweede vaststelling :
- het openbaar vervoer voor de bewoners van stationswijk daalt drastisch want er wordt geen tramhalte voorzien + er zijn vragen over het voortbestaan van de treinstopplaats in de stationswijk.
vraag en mogelijke oplossing :
-kan er geen tramhalte voorzien worden ter hoogte van de veerbootstraat . Men zegt ons dat dit technisch niet mogelijk is vermits de tram niet in een helling kan stoppen. Men kan toch eventjes de helling onderbreken om een halte te maken. Men vertelt ons ook dat de Lijn geen haltes wil voorzien ondergronds. In het begin is de tunnel toch een open sleuf. Dit zou toch mogelijk moeten zijn.
- ten tweede willen we een garantie dat de treinstopplaats blijft in de stationswijk en dit vooral voor onze schoolgaande jeugd
derde vaststelling :
- de Venetiëstraat zal het meest te lijden hebben onder de werken en onder de tunnel
vraag en mogelijk oplossing
-kan er een maximale afstand voorzien worden tussen de Venetiëstraat en de tunnel en dit zowel tijdens de werken voor het werfverkeer als na de werken voor het ruimtegevoel van de bewoners. Waarom kan die tunnel niet 20 meter verder het binnenland geplaatst worden?
vierde vaststelling:
- vanaf de rotonde voor de NX zien we geen afslag naar de Ploegstraat, maar moeten de auto’s terugrijden naar een nieuwe rotonde en dan via de Meeuwenstraat het dorp binnen rijden.
vraag en mogelijke oplossing
kan er een afslag naar de Ploegstraat voorzien worden ?
vijfde vaststelling :
- de gebieden rond de Visartsluis zullen rustiger worden doordat het zware verkeer er niet meer zal rijden
vraag
- kan er voldoende groenschermen en openbare ruimte gecreëerd worden toegankelijk voor de bewoners?
20-09-2011, 18:54 geschreven door tlissewegenartje 
|