Welkom op de plaats waar vergeten plaatsen terug op de voorgrond komen, waar verkommerde gebouwen tot de verbeelding spreken, waar je als oldtimerliefhebber zeker wat zult vinden... Misschien zie je hier wel je eerste wagen waar je in rondreed, of je dagelijkse oldtimer die op een meeting gespot werd !!! Bent u op zoek naar een onderdeel voor uw oude wagen? Aarzel niet om te vragen,mss heb ik dat éne ding liggen waar u al lang naar zoekt !! Alle vragen zijn steeds welkom, plaatsbepalingen van verkommerde gebouwen e.d. maak ik liever niet publiek ( ter bescherming van de lokatie en privacy )... Enjoy !!
Kassel (officieel: Cassel) is een stad in Noordfrankrijk, gelegen in de Franse Westhoek en Frans Vlaanderen. Ze heeft ongeveer 2500 inwoners.Kassel is gelegen op de 176 meter hoge Kasselberg (met daarnaast de Wouwenberg die men ook Recollettenberg noemt, 141 meter), het hoogste punt van de Westhoek. In het weekend van 1 mei vind daar een oldtimertreffen plaats, alhoewel het dit jaar mss de laatste keer was. Door politiek getouwtrek tss de organisatoren en het stadsbestuur , was er niets voorzien om er een veilige dag van te maken, daar er ook een massa wielertoeristen de berg ook beklommen. Een combinatie van die 2 op een smalle rijstrook geeft niks goeds... Al bij al toch een mooie dag met vele Franse klassiekers en zeldzame wagens zoals Lotus, Bugatti, Messerschmitt...
Een meeting die er hopelijk volgend jaar nog bij is, want bepaalde types van voertuigen kom je zelden of nooit tegen, zoals de Peugeot 402 Darl'Mat. De Peugeot 402 werd gebouwd van 1935 tot 1940 en was beschikbaar in vele uitvoeringen. Van de Darl'Mat zijn er 105 wagens geboud, waarvan 20 coupés en 53 roadsters...
Op 30 april en 1 mei jl. organiseeree Oldtimerfarm te Aalter weer een opendeurweekend. Zo'n 140 wagens stonden tentoon en te koop, van de Ford T naar Bentley en Citroen Mehari... Het was natuurlijk een voltreffer dankzij het mooie weer, altijd beter om de bolides te keuren bij droog weer, regen is een perfekte dekking voor foutjes op de lak...
Peugeot 203, Citroen DS, 2pk, Mehari, B14... veel Franse voertuigen waren present, naast Austin Herald en Austin Healy, Ford Mustang, Cadillac, Renault Primaquatre, Plymouth en vele die ik vergeten ben. Trouwens, voor diegenen die het gemist hebben is er goed nieuws, want normaal gezien opent Oldtimerfarm nog eens zijn deuren in september !!!
Op 17 april was er de vw-meeting in Erembodegem, een deelgemeente van Aalst (of Olsjt, zoals men daar zegt) Van de kever, bus T1, T2 en T3 tot de Karman type34, waar er dit jaar een paar prachtige exemplaren tentoon stonden. Op de verschillende stands kon je kopen en verkopen, alles tesamen gemixt met eet-en drankstands, wat het geheel deed samensmelten als een gezellige dag. Stilaan begint de nieuwe euro-plaat z'n weg te vinden in de classic-wereld, met als gevolg een grote diversiteit aan afmetingen van de nummerplaten op de vw's...
Zoals bijna op elke vw meeting , staat de kever nog steeds centraal, met alz'n modellen, van de Bril tot de 1303. Ook dit jaar waren er prachtige originele modellen, of verbouwd naar Cal-look of Custom, naar elk zijn smaak. Voor slechts 3 euro deelname heb je een mooi gevarieerde dag, met kans op een mooie trofee...
Een ode aan een zeer speciale Peugeot, de D4 Leroux. Deze wagen werd gebouwd in 1958 door "carrosseries Le Bastard" als publiciteitsvoertuig. In 1961 nam de camionette deel in de Tour de France, net als alle andere wagens van sponsors... Na vele malen te hebben veranderd van eigenaar, deed deze unieke wagen nog dienst op een weide als opslagplaats. Een gepassioneerd persoon heeft er meer dan één jaar moeten voor ploeteren, om de familie zover te krijgen, dat hij dit wagentje kon ophalen. Na een "nachtje buitenslapen" van 40jaar, staat deze Leroux eindelijk terug in het droge, klaar om volledig gerestaureerd te worden. De polyester front is allang verdwenen, bij gebrek wordt er ofwel een nieuwe gemaakt, ofwel de lampgaten gebruikt zoals die zijn bij een gewone D4
Alles komt langzaam tesamen, zoals de deurpanelen met alle handels, koffertapijteje met reservewiel, en het herspuiten van de buitenspiegels. Spiegels waren niet meer op de wagen, ik heb er dus okkasie gekocht, die in het wit waren. Niet echt een gepaste combinatie bij deze wagen, dus... Na 16j stilstand was de startmotor ook aan revisie toe, die ging dus naar een bedrijf die daar alles van kent ( nwe kooltjes, pignon...) De chockekabel werd ook vervangen, die was uitgerafeld en afgebroken aan de knop. Voorlopig eindigt het werk voor mij hier, nu gaat de Mini naar een garage om de remmen na te kijken en de motor af te stellen
Demontage, revisie, vervanging, bodywork, en dan eindelijk montage ! Het plezantste deel, daar zie je al je werk tesamen komen tot iets moois... Bij de demontage van de rechterdeur waren 2 scharnierbouten afgebroken, dat werd dus uitboren en 2 bouyten afzagen op lengte. De pasplaatjes van de deuren werden nagemaakt in plaat van 3mm. Stilstaan met een km-teller die de 120 aanwijst, daar klopt iets niet. Gelukkig had de donorwagen nog een goede, enkel een paar lamphoudertjes weren verwisseld, en die kon gemonteerd worden. Het houten dashboard komt er later in , eerst zien indien alles functioneert. Met de montage van een houten dash heb je ook meer opbergruimte naast de meter, en heb je ook een klokje en temp.meter. Om te zien welk resultaat het zal geven, werd al 1 velg gezandstraald en gespoten, dat wordt het reservewiel.
Na een lange tijd wachten, is de Mini dan toch gespoten, in z'n typische groene tint.De binnenzijde werd erst aangepakt, dan de buitenkant. Voor het spuiten was alles gedemonteerd, geen deuren, kleppen enz.. enkel de kas. Thuisgekomen wachten er een berg grote en kleine onderdelen om terug gemonteerd te worden. Na de wagen gesmeerd en de onderkant, holle ruimtes te hebben ingespoten met anti-roest, komen de sierstrips erop en de nieuwe lamppotten. Het interieur, de bullbar en een hoop ander klein spul komen van de Mini die ik staan heb als reservewagen. Het interieur was te redden, maar bruin-leder zeteltjes ogen nu eenmaal mooier dan stoffen, niet?
Zoals elk jaar, vind in de Beurshalle te Brugge Autoretro plaats. Een evenement met oldtimers Te Koop, onderdelen, schaalmodellen, clubs en elk jaar een ander thema die op de voorgrond staat. Dit jaar stond in het teken van : "Wagens die een rol speelden in films en/of series. Een paar auto's van de bekendste series en films stonden er opgesteld... "Gone in 60 seconds" "The Godfather" "Fast and Furious" "Laurel an Hardy" "The A-Team" "Magnum P. I." "Knight Rider" "James Bond" ...
Niet alleen was er plaats voor de "filmsterren", ook clubs en particulieren konden er hun voertuig tentoon stellen, al dan niet om te verkopen. Een selectie van kleine wagentjes tot prestigieuze machines...
Een zeer grote aanrader voor wie op zoek is naar hét missende onderdeel voor vw kever, karmann, bus T1, T2, T3 of buggy. Een grote hal met te koop-aangeboden voertuigen, van spotprijs tot 50000 euro (dat was de maximumprijs di ertussen stond...) In totaal zijn er 3 plaatsen, één met voetuigen in topstaat aangeboden, één met onderdelen en één met voertuigen en onderdelen te koop. Op het eerste verdiep stonden alle busjes, en een kever pick-up... Kortom, een grote diversiteit voor iedereen, van onafgewerkt project tot kever cabio 1957 !!
Buggy's in alle maten en kleuren, met of zonder luchtgekoelde motor, buggy's voor de kleintjes (voorsmaakje voor later ) Aan de afwerking en veranderingen te zien, is er meer mogelijk bij onze Noordeburen ivm tuning en custom dan in ons Belgenlandje, wat de technische Keuring betreft. Bij de totaalfoto's krijg je de indruk dat je op een autobeurs bent met nieuwe wagens, ergens in de jaren '70...
Dit jaar had een groot aantal T1 en T2 de verplaatsing gemaakt, met veel aandacht voor de campers. Standen met nieuwe originele inrichtingen voor campers, restauratie , luifels, enz... Van panel tot camper tot ratlook, voor ieder wat wils dus. Bijna alle busjes stonden op de eerste verdieping, wat toch wel een redelijke verhuis teweeg bracht...
Een pracht van een evenement, zowel binnen als buiten... Niet iedereen bezit een show-kever of komt om deel te nemen, dus was er een ruime parking voorzien voor wie er met z'n daily of oldtimer toch wou bij zijn. Alhoewel, sommigen hoorden toch wel thuis in de warme zaal van de Autotron, imo. Na deze pics was het weer tijd om naar huis terug te keren, een lange weg van 200km...tot volgend jaar mss
Autoworld, de meest indrukwekkende verzameling ter wereld, die in oktober 1986 in het grootse Wereldpaleis werd ingehuldigd, is zeker een wandeling waard doorheen de automobielgeschiedenis van 1886 tot de jaren '70. De meeste oldtimers komen uit de verzameling Mahy, de belangrijkste in de wereld (950 voertuigen). Zowel Belgische als buitenlandse merken zijn vertegenwoordigd. Regelmatig worden tijdelijke tentoonstellingen georganiseerd in het Paleis. De eerste voertuigen tonen in feite koetsen, die aangedreven werden door een ééncilinder. Zelfs toen zag je al een onderscheid tussen de "gewone" merken en een "oer"-Cadillac...
Naast de "beginselen der automobiel" en "de toekomst" staan er ook heel wat modellen die je hedendaags nog op de baan tegenkomt, of op meetings. Zoals de Mini, Citroen SM, Fiat 600... Er is ook een plaats(je) voorzien voor de microcars
Bijna alle wagens die er tentoongesteld staan, zijn vooraan opgetild en van steunen voorzien, om de kniepunten, assen en ophanging niet teveel te belasten in de loop der jaren. Er staan nog veel voertuigen meer dan deze foto's weergeven, zowel van motoren, motorfietsen en ook een paar fietsen.Decors van garages doen terugdenken hoe het was, pakweg 50jaar geleden...Nog een paar om af te sluiten, met o.a. Citroen DS, Bugatti, Ford, Plymouth, Amphycar, Corvette en een prachtige Cord. Een museum die zeker de moeite waard is als men in Brussel vertoeft...
Eind jaren 50 had Leonard Lord, president directeur van British Motor Corporation (BMC) de visie dat de markt behoefte had aan een nieuw soort auto, klein van buiten en groot van binnen.
In 1957 werd Alec Issigonis, die eerder faam vergaarde met de Morris Minor, aangesteld om een prototype te ontwikkelen van een auto voor vier, met een motor van BMC, die kleiner was dan de huidige autos uit de BMC bedrijven.
In juli 1958 nodigde Alec Issigonis zijn opdrachtgever uit om een proefrit te maken in een van de twee prototypes. Leonard Lord werd verrast door de combinatie van snelheid en weggedrag en gaf direct het groene licht voor voortzetting van het project.
De volgende stap was het opleveren van een productieversie; hiervoor kreeg men 12 maanden. De merken die in 1952 samen BMC oprichtten, Morris en Austin, brachten ieder onder eigen naam in augustus 1959 een model op de markt: de Austin Seven en de Morris Mini Minor. Productiefaciliteiten werden opgezet in Longbridge (Austin-fabriek) en Cowley (Morris-fabriek), waar in juni 1959 ongeveer 100 autos per week van de band rolden.
Een belangrijke naam in de geschiedenis van de Mini is die van John Cooper. Hij had veel ervaring met het opvoeren van de motor die in de Mini gebruikt werd doordat hij dezelfde krachtbron gebruikte in zijn racewagens. Door het toepassen van een dergelijke opgevoerde motor in de Mini was de Mini Cooper geboren. De Austin Mini Cooper en de Morris Mini Cooper verschenen in 1961.
De Mini kreeg in 1967 zijn eigen merknaam: Mini. De auto werd na het laten vallen van de Morris en Austin merknamen verkocht als Rover. Deze kleinbe stadsmus werd geproduceerd van 1959 tot 2000, van de Mini Cooper MkI met de 997 en 998 cc motor werden totaal 64.000 stuks geleverd en van de Mini Cooper S MkI met de 970, 1071 of 1275 cc motor 19.000 stuks. Van de Mini Cooper MkII werden 16000 stuks geleverd met 998 cc motoren en 6300 stuks Cooper S MkII met 1275 cc motoren.
Er werd geen Mini Cooper MkIII meer uitgebracht, en slechts 1570 stuks van de Mini Cooper S MkIII.
Deze auto werd voor een groot deel samengesteld uit onderdelen van de Mini. Moke is het Engelse woord voor ezel. De Moke zie je het meeste als een strandwagentje (dune buggy)