Welkom op de plaats waar vergeten plaatsen terug op de voorgrond komen, waar verkommerde gebouwen tot de verbeelding spreken, waar je als oldtimerliefhebber zeker wat zult vinden... Misschien zie je hier wel je eerste wagen waar je in rondreed, of je dagelijkse oldtimer die op een meeting gespot werd !!! Bent u op zoek naar een onderdeel voor uw oude wagen? Aarzel niet om te vragen,mss heb ik dat éne ding liggen waar u al lang naar zoekt !! Alle vragen zijn steeds welkom, plaatsbepalingen van verkommerde gebouwen e.d. maak ik liever niet publiek ( ter bescherming van de lokatie en privacy )... Enjoy !!
Het is zover, het laatste stukje industrieel erfgoed binnen de Brugse stadsmuren, gaat tegen de vlakte. Een immens complex van oude en nieuwere gebouwen, bewakerswoning, kantine en werkplaatsen zullen geruimd worden voor een nieuw wooncomplex en park in de Brugse binnenstad... Hoog tijd dus om eens een kijkje te gaan nemen, tegen volgend jaar zullen enkel de foto's een herinnering zijn van dit pand...
Een echte kankerplek in de stad, letterlijk en figuurlijk. De verlijmde plafonds, isolatie en dakplaten zijn allen met asbest, een uiterst duurzame, maar zeer gevaarlijke stof. De schouw en het oudste gedeelte met de puntdaken, zal worden bewaard als erfgoed. Daar was er, lang voor de drukkerij, een meubelmakerij...
Een groene bus in een groen bos? Dat is bijna niet te vinden... Jaren geleden had iemand eens deze bus opgezocht, maar sindsdien was er niemand meer geweest, niet echt verwonderlijk troauwens. De bus staat in een bos, met struiken die hun bladeren behouden, het ganse jaar. De andere kant is overgroeid met braambes-struiken, inclusief de bijhorende doornen. Het is een VW T2 a, relatief kompleet (niet verwonderlijk, als je er niet bij kan), maar in het midden is er een boom op gevallen, dusja
Op 1 oktober 2012 was er voor de 6e keer het vw-treffen van de West Coast Bugs, te Wenduine. Het gebeuren gaar door op de markt, waar er plaats is voor een 100-tal voertuigen. Vele oldies dit jaar onder de kevertjes, waaronder m'n eigen brilkever en 3 ovaal kevers. Bij de busjes stonden de T1 en T2 in de kijker.
Een top-5 werd uitgereikt, alsook een prijs voor de club met de meeste leden, de deelnemer die het verst komt, best female driver Een Nederlandse ovaal, een Porshe 356 en een T2 deelden mee in de prijzenpot...
Een plaats die ik hier al eens heb neergezet, in het begin van de blog, maar nu is het gekraakt, dus we gaan binnen !! Binnen voelt war raar aan, ook omdat ik hier vroeger nog geweest ben, in betere tijden. Het typische begangpapier en zwart-witte vloertegeltjes smijten je terug naar de 70's. Sanitair was toen een optie, blijkbaar, want geen badkamer te bespeuren in het ganse huis, alsook slechts één damestoilet. Wij, de mannen...tja, wij deden zoals we overal doen zekers?
Treinstellen, locomotieven, slaapwagen...dit alles staat in Oostvlaanderen, op de grens met de Westvloanders. De stoomloco's vallen letterlijk uit mekaar, jonge boompjes wringen zich een weg tussen het plaatstaal. Een imposante Duitse slaapwagen "slaapt" er tussenin , nog relatief kompleet en gespaard van vandalisme, maar niet van het klimaat.
In het westvlaamse Assebroek staan deze huisjes te wachten op afbraak. Sommigen staan leeg, anderen werden gekraakt. De ganse rij moet wijken voor een woonproject, het zoveelste urban-plaatsje dat moet wijken...
Wervik ligt dichtbij de Noordfranse grens, en dat zie je aan de vele Franse merken die hier staan, zoals Peugeot 203 en 403, Renault Dauphine en R17, Citroen met Mehari en DS. De Amerikaanse muscle-cars ontbraken niet, met de Dodge Charger, Chevelle, Corvette, Lincoln en Cadillacs...
Elk jaar staat één bepaald thema en/of merk in de schijnwerpers, dit jaar de types Floride en Caravelle van Renault. Een treffen die de moeite meer dan waard is, vele mooie bolides tentoon gesteld in het park, en de sporthal vol met standhouders, van miniaturen en tijdschrriften tot elektrische en carrosserie-onderdelen.
Prachtige boerderij, in de Champagnestreek in Frankrijk. Ver weg van de drukke steden, vind men hier nog zulke gebouwen, vaak nog met hun typisch materieel. De houten karren en de grote wielen kom je zowat in elk dorp tegen, ze worden ofwel gebruikt, ofwel als decoratie. Hier gewoon achtergelaten, maar wel in een mooi kader...
Op zondag 29 juli jl. had in Aartrijke het 19e kevertreffen plaats. De club vierde ook haar 20e verjaardag, iets wat niet elke oldtimerclub kan meemaken. Er waren 160 voertuigen present, van de Brilkever naar de Ovaal, de jaren 60 en 70 tot de 1302 en 1303. 2 Karmann Ghia, een VW type 3 Fastback en een paar Porsches vulden het geheel aan. Er werd een kleine uitzondering gemaakt voor leden van een Engelse club, die de oversteek gemaakt hadden, zij mochten ook met hun busjes T4 (watergekoeld) deelnemen. Een zeer geslaagde meeting, wat het weer btrof was het de eerste meeting die echt (tot 18h) droog bleef, een ganse prestaie dit jaar...
Een oude plantenkwekerij in de buurt van het westvlaamse Oedelem, achtergelaten met de restanten van een oude vw kever ( model met lange kleppen ). Alles staat hier al jaren onaangeraakt, plantenslierten zoeken hun weg naar binnen. Klimplanten omarmen de benzinepomp, die vroeger bradstof leverde aan de kachel, om de serres te verwarmen.
De One Two Two, een voormalige club nabij Lichtervelde. De rode warme kleur overheerst en de knusse zetels hebben zeker menig manlief overhaald met de meisjes die hier werkten. Toch eens iets speciaal om te zien, zeker dat ik binnen kan zonder betalen.
Metrostation in het hartje van Charleroi, is nog nooit in gebruik genomen sinds de bouw ervan. De verschillende stations staan er allemaal verloederd bij, alles waar waarde aan vasthing is verdwenen zoals koper. Het station waar ik was heet "Chet", in de Rue Chet in Charleroi. Vrij toegankelijk en rap gevonden via het "office de tourisme". Naar verluidt zijn er plannen om de metro te gebruiken vanaf 2016, maar er zal veel moeten veranderen...
Deze zondag naar Lichtervelde afgezakt, voor een "andere" oldtimermeeting dan ik gewoon ben. Hier geen gammele R4 te bespeuren, maar Amerikaanse kastelen op wielen, muscle cars, customs en hot rods. Vrij uitzonderlijk om hier (ons belgenlandje) een echte hotrod tegen te komen, meestal zijn dat gechopte wagens zonder spatborden. (gechopt is het verlagen van de ruitstijlen, gn normale keuring mogelijk, en zonder spatborden geraak je er niet door zelfs voor een o-plaat, sommigen blijkbaar wel...). De customs herinneren me aan de jaren 80, het persoonlijk veranderen van je wagen. Er bestaan er nog een paar...
Tussen al dat horsepower-gedoe vonden we toch een paar kleinere "gewone" wagentjes, waaronder een Peugeot 202 cabrio, Honda Civic mk1, Saab 99, VW kever en VW notchback, Opel Manta A en B, Morris...
Een eerste "kleine" kevermeeting te Torhout, georganiseerd door 3 vw-clubs : de Luchtpompers, de Baja-keverclub en de nieuwe West coast Bugs. Er werd gerekend op een 50-tal wagens, en ondanks het slechte weer (echt snertweer die dag ) kwamen 48 auto's aanzetten. 's Morgens was er een koffiestart, een rondrit met halt aan 2 kastelen (Wynendaele en Kasteel d'Aertryke) met jeneverstop (altijd nuttig), en dan 's middags een lekkere bbq !! Om 13h30 werden we verwacht in het centrum van Torhout, en om 16h nog een receptie in het stadhuis, een zeer geslaagde dag !! Persoonlijk was het de eerste meeting met m'n brilkever uit 1952, een geslaagde technische test voor deze wagen in een verzopen dag...