Welkom op de plaats waar vergeten plaatsen terug op de voorgrond komen, waar verkommerde gebouwen tot de verbeelding spreken, waar je als oldtimerliefhebber zeker wat zult vinden... Misschien zie je hier wel je eerste wagen waar je in rondreed, of je dagelijkse oldtimer die op een meeting gespot werd !!! Bent u op zoek naar een onderdeel voor uw oude wagen? Aarzel niet om te vragen,mss heb ik dat éne ding liggen waar u al lang naar zoekt !! Alle vragen zijn steeds welkom, plaatsbepalingen van verkommerde gebouwen e.d. maak ik liever niet publiek ( ter bescherming van de lokatie en privacy )... Enjoy !!
Niet enkel de "oer"-auto's stonden tentoon, er is ook steeds plaats voor de oldtimers van de toekomst, zoals de Golf 1 en 2, Escort, of E28 en E30 van BMW...
Zondag 14 april was er naar jaarlijkse (goede )gewoonte, de VW Topdag te Erembodegem. Het stadscentrum is dan grotendeels vrijgemaakt, voor VW's met lucht-en watergekoeld. Dit jaar hadden we het weer aan onze zijde, wat het aantal bezoekers en standhouders ten goede kwam...
Dit jaar waren bijna alle types van VW aanwezig, in alle stijlen, van de Cal Look tot Custom, en van Baja tot originele Bril. Bij de watergekoelde waren de Golf 1 en 2, Passat Variant en een Audi te zien.
Voor de 5de keer kwamen weer alle kevertjes, oud en nieuw model, tesamen op het Jubelpark te Brussel voor de Love Bug Parade. De datum werd passend gemaakt met Valentijn, wat vele koppeltjes wisten te waarderen. In het Autoworld-museum stond de vw kever-geschiedenis op de voorgrond, met oude krantenartikels en modellen tentoon gesteld. Het opvallendst was het eerste prototype , nog voor er sprake was van de kever. Het prototype is weliswaar een nieuw voertuig, nagemaakt adhv de originele schetsen en afmetingen... En dan kwamen de kevertjes tesamen voor een rondrit door de hoofdstad.
Meer dan 220 kevertjes en New Beetles, dat kan enkel met mooi weer. De oudste waren de Brilkevers, heb er een 5-tal gezien, gevolgd door de ovaaltjes. Ook de tuningliefhebbers hadden er wat aan, met de speedsters en baja's. Afspraak volgend jaar , met een onverwoestbare klassieker die ons wsl allen zal overleven !!
Het weekeinde van 26 en 27 januari 2013 was weer hoogfeest voor elke oldtimerliefhebber. In de Brugse Beurshalle werd reeds de 33e editie van AUTO-RETROgeorganiseerd. Dit jaar waren de SL van Mercedes-Benz en de VW Kever de speciale attractiepolen van dit internationaal gebeuren.
Daarnaast is het ook de plaats van afspraak voor het kopen, ruilen of verkopen van oldtimers, special cars, moto's, miniaturen, accessoires en onderdelen, en alle vormen van automobilia.
Het jubileum 60 jaar Mercedes-Benz SL sportwagens wordt met meerdere topexemplaren belicht, van de legendarische 300 SL "Vleugeldeur", over de 190 SL en de "Pagode", tot en met de "nieuwe generatie" SL. Waren het vroeger reeds wagens met een aureool van exclusiviteit, sportprestige en elitaire klasse, thans zijn het ook felbegeerde "juwelen op wielen".
Daarnaast komt ook de bolle VW Kever in Auto-Retro op een ereplaats. Ooit zo populair in het straatbeeld, is het oer-Kevertje haast volledig verdwenen. Hoog tijd om de bijna laatste overlevende automobiel met aparte spatborden even terug tot leven te wekken en in de spotlights te zetten. Dat het Brugse beursgebouww weer in de spots stond, was een feit. Ook de vele regionale clubs droegen hun steentje bij tot een leuke sfeer met stands en info (Brugse Renault Oldtimer Club BROC, Baja-keverclub, Westvlaamse oldtimerclub WVOC, Brugse Oldtimervrienden BOV,...)
Op 5 en 6 januari was er voor de 21e keer het KWF te Rosmalen, Nederland. Vele mooie bolides, van de custom tot het origineelste pareltje, van de Brilkever tot de 1303 Big Massa's wagens te koop aangeboden, waaronder een kever uit 2003, de Ultima Edicion
Voor de liefhebbers van het originele stonden er Brillekes, de fans van airride en power konden zich vermaken met demonstraties over airride en tal van onderdelen om je motor te boosten. Naast de bolides ook tal van kraampjes met wisselstukken, nieuw en tweedehands, teveel om te bekijken (en te duur)...
De Dampoort, nabij Gent...Een stadsgedeelte met gemengde culturen, woningen en....industrie. Of wat ervan overblijft, althans. Aan de stand van de grote schoorstenen kun je al zien of er nog iets van leven inzit... Deze fabriek ligt daar ook, jaren verkommerd en in mijn opinie de gevaarlijkste plek waar ik ooit geweest ben... Niet zozeer ivm duistere figuren en ongure types, maar de staat van het ganse gebouw is wankel...
Na wat inlichtingen te hebben gewonnen, blijkt dit de resten te zijn van Barco Industries. Nog een paar pics dus, zo goed mogelijk gemaakt,niet altijd evident hier...
Het is zover, het laatste stukje industrieel erfgoed binnen de Brugse stadsmuren, gaat tegen de vlakte. Een immens complex van oude en nieuwere gebouwen, bewakerswoning, kantine en werkplaatsen zullen geruimd worden voor een nieuw wooncomplex en park in de Brugse binnenstad... Hoog tijd dus om eens een kijkje te gaan nemen, tegen volgend jaar zullen enkel de foto's een herinnering zijn van dit pand...
Een echte kankerplek in de stad, letterlijk en figuurlijk. De verlijmde plafonds, isolatie en dakplaten zijn allen met asbest, een uiterst duurzame, maar zeer gevaarlijke stof. De schouw en het oudste gedeelte met de puntdaken, zal worden bewaard als erfgoed. Daar was er, lang voor de drukkerij, een meubelmakerij...
Een groene bus in een groen bos? Dat is bijna niet te vinden... Jaren geleden had iemand eens deze bus opgezocht, maar sindsdien was er niemand meer geweest, niet echt verwonderlijk troauwens. De bus staat in een bos, met struiken die hun bladeren behouden, het ganse jaar. De andere kant is overgroeid met braambes-struiken, inclusief de bijhorende doornen. Het is een VW T2 a, relatief kompleet (niet verwonderlijk, als je er niet bij kan), maar in het midden is er een boom op gevallen, dusja
Op 1 oktober 2012 was er voor de 6e keer het vw-treffen van de West Coast Bugs, te Wenduine. Het gebeuren gaar door op de markt, waar er plaats is voor een 100-tal voertuigen. Vele oldies dit jaar onder de kevertjes, waaronder m'n eigen brilkever en 3 ovaal kevers. Bij de busjes stonden de T1 en T2 in de kijker.
Een top-5 werd uitgereikt, alsook een prijs voor de club met de meeste leden, de deelnemer die het verst komt, best female driver Een Nederlandse ovaal, een Porshe 356 en een T2 deelden mee in de prijzenpot...
Een plaats die ik hier al eens heb neergezet, in het begin van de blog, maar nu is het gekraakt, dus we gaan binnen !! Binnen voelt war raar aan, ook omdat ik hier vroeger nog geweest ben, in betere tijden. Het typische begangpapier en zwart-witte vloertegeltjes smijten je terug naar de 70's. Sanitair was toen een optie, blijkbaar, want geen badkamer te bespeuren in het ganse huis, alsook slechts één damestoilet. Wij, de mannen...tja, wij deden zoals we overal doen zekers?
Treinstellen, locomotieven, slaapwagen...dit alles staat in Oostvlaanderen, op de grens met de Westvloanders. De stoomloco's vallen letterlijk uit mekaar, jonge boompjes wringen zich een weg tussen het plaatstaal. Een imposante Duitse slaapwagen "slaapt" er tussenin , nog relatief kompleet en gespaard van vandalisme, maar niet van het klimaat.
In het westvlaamse Assebroek staan deze huisjes te wachten op afbraak. Sommigen staan leeg, anderen werden gekraakt. De ganse rij moet wijken voor een woonproject, het zoveelste urban-plaatsje dat moet wijken...