Welkom op de plaats waar vergeten plaatsen terug op de voorgrond komen, waar verkommerde gebouwen tot de verbeelding spreken, waar je als oldtimerliefhebber zeker wat zult vinden... Misschien zie je hier wel je eerste wagen waar je in rondreed, of je dagelijkse oldtimer die op een meeting gespot werd !!! Bent u op zoek naar een onderdeel voor uw oude wagen? Aarzel niet om te vragen,mss heb ik dat éne ding liggen waar u al lang naar zoekt !! Alle vragen zijn steeds welkom, plaatsbepalingen van verkommerde gebouwen e.d. maak ik liever niet publiek ( ter bescherming van de lokatie en privacy )... Enjoy !!
Momenteel de laatste reeks van onze Mini, de wagen staat te wachten op z'n nieuwe schokdempers en nieuwe motorkap. Daarna gaat het richting spuitcabine. Een voorste wielflens met afgebroken bout hebben we opgewarmd, de oude kon er zo gemakkelijk uit, en direct de nieuwe erin, vooraleer het metaal weer krimpt. Het motorcompartiment werdt opgelast t.h.v. het ruitewisserbakje, primer en lak.
In deze reeks zien we de motor, dan zonder carbu. De cilinderkop werd gedemonteerd , een voor en na. De oude en nieuwe benzinepomp, en fijne pakking hebben we zelf gemaakt uit pakkingspapier, de waterpomp werd vervangen, ( was zeer nodig! ) met gewone en vloeibare pakking. De gemaakte beugels zullen dienen om de accukabel in te geleiden, die onderaan het chassis loopt.
In deze reeks zien we de roestige motorruimte, met de motor. De radiator werd gedemonteerd, alsook de thermostaat, waterpomp, benzinepomp, alle waterleidingen van en naar de waterpomp, alternator en benzinetank. De radiator en de behuizing krijgen een satijnzwarte lak,alsook de benzinetank. Kleppendekesel gedemonteerd, nwe pakkingen besteld, kleppen geregeld, enz...
In deze reeks wordt hat laswerk naar voren geschoven. Zéér goed van kas, maar toch een paar minpuntjes,zoals de kofferhoeken Links en Rechts, motorcompartiment onderaan en langsligger Rechts. Hier gaat de aandacht naar de kofferruimte. Alle inzetstukken zijn met de hand gemaakt en geplooid, in een variatie van 0.5mm of 1mm, naargelang de plaats en de bewerkbaarheid nadien.
In deze reeks werd vooral aandacht besteed aan de "kleine" zaken,maar niet minder belangrijk daarom... De bumpers werden geschuurd, gecoat en zijdeglans zwart gespoten, evenals de frontgrille. De sierbeugels voor rond de lichten komen van de zwarte donor-Mini, een sierstuk die niet meer zo gemakkelijk te vinden is,dezer dagen. Ze zijn uit mekaar gehaald, de bevestigingen volledig blank gezet, en overal met nieuwe lbks ( lijfbout kopschroef ) tesamen gezet. De 4 bevestigingssteunen van de voorzetels volgden dezelfde weg, een nieuwe hoedenplank werd uitgesneden uit geperst karton ( zelfde soort die men gebruikt bij achterwanden van kasten ), weliswaar ZONDER de enorme speakergaten !!
Dit is het begin van het (lange) verhaal van een Mini, die ik had aangekocht, nu bijna 2jaar geleden, en op m'n oprit stond te wachten op betere dagen...die er nu wel aankomen. Het betreft een 1000, die voor het laatst gereden had in 1994, daarna niet meer. Gelukkig stond de auto gans die tijd binnen. De wagen heeft, op een paar plaatsen na, een relatief goede kas, de gootjes zijn nergens roest,wat een GROOT pluspunt is. Bij vele types wagens uit de jaren '70-'80 werd er gebruik gemaakt van gootjes, als die vort waren kon je elk jaar herbeginnen met repareren Origineel was het een grijze Mini, die al eens een beurt kreeg in groen met wit dak. Helaas was het dak zeer slecht gespoten (opsteken van de verf,blaasjes,enz...) In deze eerste reeks zien we de wagen hoe hij was bij aankoop, en dan meteen begonnen met het interieur te verwijderen. De vloerplaat was goed,met uitzondering van de bestuurdersplaats,niet erg...
Voor de restauratie van mijn Mini 1000 uit 1982 (waar later een fotoreportage van komt), miste ik een paar zaken die je moeilijk kon vinden, zoals de elektrische kabelboom, chroom beugels van rond de lichten, goede zeteltjes,wieldoppen voor 10' velgen, enz... Dus heb ik deze Leyland 850 uit 1979 op de kop getikt. Volledig kompleet,maar met een koetswerk in een al gevorderde staat van ontbinding Ontdaan van al z'n vloeistoffen, staat hij mooi in een hoekje van onze voortuin. Daar blijft hij wellicht staan, als donor voor wat ik nog tekort heb. En kom niet te dicht ,want Kung Fu panda houdt de wacht!!
Naar jaarlijkse traditie was er op 25 juli opnieuw het luchtgekoelde vw-en New Beetle treffen in Aartrijke, nabij Zedelgem. Veel aandacht ging uit naar de busjes, die er stonden van de T1 tot de T5, van Samba tot Pick-up. Ondanks de dreigende hemel, waren er toch zo'n 3 buggy's afgekomen, en (dankzij hen?) bleef het ook de ganse dag droog... Dit treffen gaat door, telkens het laatste weekend van Juli, meer info vind je op www.baja-keverclub.be Hier een kleine greep uit de tentoongestelde wagens, Karmann Ghia, kevers, buggy's, VW 181,...
Het evenement belOTTOclassic is aan zijn negende editie toe. Het is een oldtimerfestival voor jong en oud. Een groot familiefeest met een grote verzameling van oude voertuigen, live muziek, kinderanimatie, marktje, groot zomerterras, helikoptervluchten, Ferrari ritten,De Leunen, is belOTTOclassic in enkele jaren tijd uitgegroeid tot het aantrekkelijkste oldtimer-festival van de hele regio Kempen. In de prachtige infrastructuur aan de Leunen vond belOTTOclassic een schitterend kader om door te groeien naar dé oldtimer-hoogdag, waar je bij moet geweest zijn. Wie dat in het verleden al was, weet dat de organisatie alles in het werk stelt, opdat iedereen er zijn gading kan vinden. De grote troef is dan ook vooral het familiale karakter en de daarbij behorende democratische prijzen.
Bijna 5000 bezoekers waren daar vorig jaar getuige van. Ze konden niet alleen circa 400 oldtimers bewonderen; maar er de ganse dag aangenaam verpozen in een nostalgische zo was het vroeger-atmosfeer. De glimmende oldtimer vormt het centrale thema van een breed gamma aan attracties. Een blik op het uitgebreide animatie-programma overtuigt je meteen! Ook voor de oldtimer-bezitters is belOTTOclassic een gemoedelijk liefhebbers-evenement, waarbij de nadruk ligt op gezellige ontmoetingen, met als zwaartepunt de toeristische rondrit van ongeveer 70 km volgens het bolletje-pijl principe zonder veel poespas en zonder competitie door de mooiste plekjes van de Noorderkempen. Cruisen en genieten! BelOTTOclassic houdt stevig vast aan zijn familiale karakter en dat zal ook dit jaar weer te merken zijn aan de uitgebreide kinderanimatie. Ontspanning voor het ganse gezin. Terwijl papa en mama zich onderhouden met oldtimer-geestesgenoten bij een hapje en een drankje, kunnen de kinderen zich uitleven op een knoert van een luchtkasteel. Misschien ziet u hier een oude liefde terug,of bent u er zelf ook bij geweest? Geniet dan mee van de pics van "deel 1" met een paar prachtige Datsun, Fiat, Dafjes...
Tussen de honderdebn wagens, toch wel het grote contrast van de wagens begin de jaren 1900, en de luxepaarden van de Amerikaanse "muscle-cars", enerzijds enkel het functionele en noodzakelijke, en anderzijds de weelderige luxe, en ( zeker voor die tijd!) technische snufjes...
Niet enkel "klasse"-oldtimers waren te bewonderen,ook de oldie van de gewone man stond er in pracht en praal, elk met z'n eigen verhaal en achtergrond... Cadillac, Volvo Amazone, Citroen T-A en 2pk...
Het legendarische café den Overzet was gelegen in de Zeebrugse Achterhaven. Aan "den overkant" van het kanaal ter hoogte van Lissewege. De regio was samen met het café al gedurende 10-tallen jaren onteigend in het kader van de uitbereiding van de haven. Ter hoogte van café den Overzet werd gedurende meer dan 100 jaar een overzetdienst georganiseerd, zelfs voor auto's. Met de uitbouw van de haven ging de aandacht voor dit veerpont tussen Lissewege dorp en de Achterhaven geleidelijk aan verloren. Op 31 december 1986 werd het veerpont dan ook opgedoekt.Alleen al de weg naar het café, over een smalle baan langs het kanaal, was een belevenis. Voor het interieur hoefde je de verplaatsing niet te maken, want dit was een café van weleer waar mannen nog een buitentoilet moesten opzoeken en alleen de dames het binnentoilet gebruikten. Het café hing vol vissersattributen, naast en achter de toog werden meer dan 30 soorten vis en visbereidingen verkocht. Nu moet het cafeetje en de naaste huisjes plaats ruimen voor natuurgebied...wééral een stukje Brugse geschiedenis die de duimen moet leggen voor een paar struiken,jammer...
Voor diegenen met dollartekens in de ogen, blijf met beide voeten op de grond...Niets is nog bruikbaar,en wat er te redden valt zit meestal vastgeroest, dus beter alles met rust laten en dan kunnen fotografen nog vele mooie pics nemen
Van dichtbij is de stilte oorverdovend, elk voertuig heeft z'n eigen geheim, sommige koffers zijn nog steeds ongeopend...en dat laten we ook zo !!! Kijken mag, aankomen mag ook, maar jammer genoeg is er ook vandalisme gepleegd op de broze carrosseries, waar een vallend blad al genoeg kan zijn om ineen te zakken...
Verscholen in de Belgische bossen staat de tijd al 50j stil. Natuur en techniek nemen het tegen mekaar op, hoewel we zeker weten dat de natuur zal winnen. Hierin wonen ontelbare diertjes en insecten,veilig uit het oog van roofvogels en andere... Elke dag opnieuw begint er een nieuw gevecht tegen de roestduivel, die steeds weer een beetje terrein wint, tot er alleen nog de foto's en herinneringen zullen overblijven van diegenen die daar geweest zijn...
Al 20 jaar staat hij daar, in het Brugse ommeland,...de brug. Temidden van bos en wei. Vanwaar komt hij, naar waar gaat hij? Er is geen baan onder de brug, er is geen baan op de brug. Het asfalt ligt te wachten op...niets meer.
In het centrum van Westvlaanderen staat deze grote wasserij. Vroeger was hier een grote tewerkstelling, elke dag kwamen massa's was binnen van hotels zoals Holiday Inn en Sofitel, restaurants en klinieken in de buurt. 7/7 draaide deze zaak, tijdens de week met ploegenstelsel. Wat er plots gebeurt is weet ik niet,maar de zaak staat leeg sinds 2001 (denk ik, kan jaartje gemist hebben). Veilig werken was het hier niet, en plezant evenmin...let maar op het plaatje waarover je enkel mocht spreken In een paar jaar tijd zijn er volledige pafonds ingestort,muren ingezakt... Op de foto's ziet men de grote strijkmachines met hun bediening, de gastank, nog een paar drogers...
Voor velen hun eerste wagen geweest,voor velen nu nog steeds hun hebbeding, massa's mensen hebben herinneringen bij het zien van een VW kever. Je ziet er wel overal ééntje voorbijtuffen, tot vandaag toe. In vele landen zie je ze nog, als dagelijks vervoersmiddel, of als verzamelobject...