Inhoud blog
  • Uit La Patrie, 16 augustus 1879
  • Uit La Patrie, 14 augustus 1879
  • Uit La Patrie, 29 juli 1879
  • Uit La Patrie, 28 juli 1879
  • Uit La Patrie, 26 juli 1879
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    West-Vlaamse processies
    dé website met alle info over de West-Vlaamse processies
    Kaderend in het project van Heemkunde West-Vlaanderen willen we hier zoveel mogelijk informatie plaatsen, zodat iedereen wat kan terugvinden over processies in zijn eigen gemeente/regio. Via "zoeken in blog" (links op het scherm) kan je de juiste informatie terugvinden (probeer zowel met en zonder hoofdletter). Beschik je zelf over informatie, stuur dit dan op via e-mail, en we zetten het zo snel mogelijk op de blog. Een bijzondere aandacht is er voor krantenartikels. Een overzicht van systematisch doorgenomen kranten kan je vinden door "krantenoverzicht" in te tikken. Hoe meer artikels er op staan, hoe sneller er ook iets over jouw gemeente/regio terug te vinden zal zijn.
    21-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 7 juli 1901

    “Oostende. – Plechtige zeewijding. – Bij een prachtig weder heeft zondag de zeewijding plaats gehad. De processie, die het Heilig Sakrament naar het strand bracht, was veel rachtiger dan de vorige jaren. Vooral eene groep visschers, in eigenaardige kleedij, werd bijzonder opgemerkt.

    't Was een grootsch en indrukwekkend schouwspel toen de zegen met het H. Sakrament gegeven werd.”

    trefwoorden: Oostende, Zeewijding, 20ste eeuw

    21-01-2012 om 21:32 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 12 mei 1901

    “KRONIJK

    …

    Den Maandag kwam de graaf van Vlaanderen met zijne gemalin naar Brugge om de H. Bloedprocessie te zien.

    Later zal hij misschien ook zelf verbeeld worden, gelijk de vroegere graven van Vlaanderen die naar ’t H. Bloed kwamen, maar dat gaat er nu meer burgerlijk door. De graaf was gekleed als een gewoon heer en van de 50 duizend menschen die hem wilden zien, zijn er geen vijf duizend geweest die hem te zien kregen, terwille van dien regen.

    De ommegang was daarom niet te min schoon en verdiende dien grooten toeloop.

    Dien dag klopte het hertje van ’t land in de oude hoofdstad van Vlaanderen.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    21-01-2012 om 21:31 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 5 mei 1901

    “– H. Bloedprocessie. – De Graaf en Gravin van Vlaanderen vertrekken maandag morgend uit Brussel met den trein van 9 ure die bij uitzondering te Brugge zal stilhouden rond 10 ½ ure. Zij verlaten 4 ure 1/2 ure onze stad.

    Zij zullen met hun gevolg, den stoet zien voorbijtrekken in het Sint-Lodewijkskollegie, ter Noordzandstraat, op eenige stappen afstand der statie.”

    “– De H. Bloedprocessie zal dit jaar ongeveer drie kwartier uur vroeger uitgaan dan gewoonte. De Hoogmis die gewoonlijk rond 9 ½ ure in de Hoofdkerk gezongen werd, zal maandag voor 9 ure aanvang nemen. Om 10 ¼ ure zal de stoet aanzetten.

    HH. HH. de  Bisschoppen, de geestelijkheid, de burgerlijke overheden, enz., zullen, zooals in 1900, plaats nemen op het voetpad van Sint-Salvatorskerkhof. Benevens Mgr. Waffelaert, bisschop van Brugge, zullen nog aan de processie deelnemen: Mgr. Van den Branden, titulaire aartsbisschop van Tyr, Mgr. Meerschaert, titulaire bisschop van Sidyme en apostolische vika[r]is van het Indiaansch gebied (Amerika), en Mgr. Van der Stappen, titulaire bisschojp van Jaffa.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    21-01-2012 om 21:30 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 6 januari 1901

    “Brugge. …

    — Jaarlijks kan men in de Breydelstraat te Brugge op Kerstnacht een aandoenlijk tooneel bijwonen. Voor middernacht komen duizenden menschen op den Burg vóor de kapel van den heiligen Bloede bijeen. Wanneer de beiaard middernacht luidt, knielt de menigte, prevelte een gebed en doet, door de straten der stad, één uur lang, den ommegang die jaarlijks door den stoet van het H. Bloed gedaan wordt. Het is waarlijk indrukwekkend deze prevelende menigte door de doode en donkere straten te zien voorbij stappen.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    21-01-2012 om 21:28 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 28 april 1901

    “– H. Bloedprocessie te Brugge. – Deze plechtige processie v an 6 Meie, zal in alles gelijk zijn aan de jubelprocessie van 1900.

    's Morgens kwart voor 9 ure, wordt met het het H. bloed de eerste benedictie gegeven van op den autaar ter Burgplaats. Onmiddelijk daarna begint men den Ommegang. Binnen St-Salvator's gebracht, blijft het H. Bloed uitgesteld op den hoogen autaar tot op het einde der pontificale hoogmis, gezongen door Zijne Hoogweerdigheid Mgr. G. Waffelaert, bisschop van Brugge.

    Na den dienst zet de stoet zijnen weg voort langs de Zuidzandstraat, Statieplaats, Noordzandstraat, Geldmuntstraat, Eiermarkt, Groote Markt, Filipstokstraat, Mallebergplaats, Hoogstraat, Molenbrug, Langestraat, Preekersbrug, Braumbergstraat, Roozenhoedkaai, Dijver, Nieuwstraat, Simon-Steven's Plaats, Steenstraat Groote Markt en Breidelstraat.

    Men heeft zich veel moeite gegeven om vooral het Biblisch deel van den stoet te verbeteren onder deze noemen wij, Joseph door zijne broeders verkocht, die bijzonder de aandacht zal trekken, even als Jesus onder de doctoren.

    Dank aan de medewerking van de koormaatschappij den Eeckhoutegalm, zal er eene nieuwe groep al zingende, het stalleken van Bethlëm vergezellen.

    De parochie en andere historische groepen zullen daaromtrent dezelve zijn als verleden jaar.

    HH. KK. HH. de graaf en de gravin van Vlaanderen zullen voor de Hoofdkerk het voorbijtrekken van den stoet aanschouwen.

    Na de Benedictie op de Burg, zullen zij rond de plaats wandelen, ten einde al de groepen van nabij in oogenschouw te nemen; men is reeds aan het bestudeeren van een ontwerp om de groepen zoo schilderachtig mogelijk te plaatsen.

    Er zijn maatregelen genomen, omdat het publiek tusschen de boomen en op de voetpaden op de Burgplaats zou toegalaten [sic] worden.”

    – Algemeene bedevaart. – Ten einde van God almachtig milden zegen af te smeeken over Kerk en Vaderland, zal op zondag 12 Mei, eenen algemeene bedevaart gedaan worden, door de geestelijken en kloosterlingen van stad en bisdom, alsook door de leden van de Derde Orden, door de led[e]n der genootschappen van den H. Vincentuis a-Paulo, van den H. Franciscus-Xaverius, van de Congregatiën, Gilden en Broederschappen van de stad en van 't omliggend.

    Op die bedevaart worden uitgenoodigd alle christenen uit andere steden en oorden, ten einde, door vereenigde gebeden, bij God almachtig hulp en zegen te bekomen.

    De bedevaarders zullen vóór 10 ure ter Burgplaats vergaderen, en er de plaatsen bekleeden die hun zullen aangewezen worden, na de bedevaartmis van 10 ure.

    Onmiddellijk na de mis, beginnen de bedevaarders den gewonen Ommegang. Na de terugkomst op den Burg, zal door Zijne Hoogweerdigheid den bisschop van Brugge, aan de bedevaartgangers de laatste benedictie gegeven worden met de H. Relikwie.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    21-01-2012 om 21:27 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 28 april 1901

    “– De Godsdienstige Week van Gent schrijft: <<Naar wij vernemen, zijn er wederom bedriegers die in Vlaanderen een gebed rondstrooien, voor titel hebben de: Het krachtig gebed van het H. Bloed van Brugge, tot afwering enz.

    Dit gebed draagt eene kerkelijke goedkeuring die valsch is. Het schijnt ons nuttig er de geloovigen tegen te verwittigen.>>”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    21-01-2012 om 21:27 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 28 april 1901

    “A. VERSTRINGHEvoerman te Maldeghem maakt bekend dat hij op den 6 Mei naar de H. Bloedprocessie te Brugge zal rijden en op Zondag den 12 Mei ook, telkens aan 60 centiemen weg en weer. Vertrekt den maandag om 7 ure en den Zondag om 8 uren op het Westeindeke.” ook andere jaren

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    21-01-2012 om 21:26 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 28 april 1901

    prozaïsch verhaal over bezoek aan de H. Bloedprocessie in Brugge met de titel “Naar den pand!” + volgende weken (t.e.m. 19 mei 1901)

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    21-01-2012 om 21:25 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 7 april 1901

    “– Heilig Bloedprocessie. – HH. KK. HH. de graaf en de gravin van Vlaanderen hebben de uitnoodiging van het edel Broederschap aanvaard en zullen op 6 Mei aanstaande naar Brugge komen, om de H. Bloedprocessie te zien. De stoet zal nu natuurlijk even schoon zijn als verleden jaar.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    21-01-2012 om 21:16 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 31 maart 1901

    “…

    – Sinds eenigen tijd werd er gezegd dat de gravin van Vlaanderen zeer verlangde de H. Bloedprocessie te zien en bijzonderlijk de historische en godsdienstige groepen die, verleden jaar, de algemeene bewondering opgewekt hebben.

    Het Broederschap van het  H. Bloed heeft nu den graaf en de gravin van Vlaanderen uitgenoodigd om de godsdienstige feesten van den 6 Mei aanstaande bij te wonen.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    21-01-2012 om 21:15 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 30 december 1900

    “KRONIJK

    …

    MEIMAAND. – De H. Bloedprocessie gaat, voor den 600en keer, met ongemeenen luister uit.”

     trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 21:13 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit 't Getrouwe Maldeghem, 20 mei 1900

    “Brugge. – Pick-pocket. – Zondagnamiddag, omtrent 5 ure, werd in de nabijheid van den paardenmolen Opitz, een zakkenroller betrapt door een heer, die hem den geldbeugel eener juffer zag stelen. Wanneer de <<pick-pocket>> zich in gevaar zag, vond hij niets beter dan den persoon, die hem reeds bij den frak vastgreep, een geduchten vuistslag in 't gelaat toe te brengen en dan zoo snel als een haas, door ‘t volk dringend, te verdwijnen. Vier andere zakkenrollers zijn kunnen aangehouden worden op de Simon Stevinplaaats [sic], het Burghtplein en in de statie.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 21:09 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit 't Getrouwe Maldeghem, 20 mei 1900

    “…

    Als er vier vlegskens op den Halletoren zitten is ’t een teeken dat de stoet niet uitgaat.

    Dat is goed voor toekomend jaar; want dan zal er weerom veel volk zijn; de intreê van Jesus in Jerusalem enz. gaat immers blijven in de H. Bloedprocessie gaan.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 21:08 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 13 mei 1900

    “Het Jubelfeest van ‘t H. Bloed.

    Wij mogen er een ruim deel van ons blad aan besteden.

    Die feesten immer kaatsen heel het Vlaamsch leven terug, zoowel als ook de geschiedenis van het H. Bloed een der schoonste bladzijden is uit 's landsgeschiedenis.

    't Was in den tijd dat Brugge den toon gaf aan 't beschaafde Europa.

    Uit zijne haven togen de bevechters van den grooten Turk naar 't H. Land. Diederik van den Elzas, graaf van Vlaanderen, kreeg te Jerusalem, om zijne diensten, een deel van het H. Bloed en dit op feestelijke wijs.

    Natuurlijk dat zijne weerkomst te Brugge, met dien kostelijken Pand, zeer plechtig was.

    Vandaar het begin van den den H. Bloedommegang.

    Tijdens de Beeldstormers der jaren 1500 en de Franschen, 1795-1819, was de processie verboden; en tijdens gouverneur Heyvaert, 1879, van haar militairen tooi ontdaan; zij is de prachtigste van het land, maar nooit zoo luisterrijk als verleden zondag, haar jubeljaar.

    Wij volgen te meerendeele de beschrijving van de Gazette van Brugge:

    Het regenachtig weder deed aanhoudend de vraag ontstaan: zal de stoet wel uitgaan?

    Om 10 ½ ure wordt er voor goed ja geantwoord. Niettegenstaande het regenachtige weder zijn de groepen; overigens reeds in vorming. De deelnemers te voete en te peerde, alsook de troepen, hebben hunne standplaatsen ingenomen.

    De verschillige straten waar de stoet gevormd wordt, zijn afgesloten door policie en pompiers.

    De Breidelstraat wordt afgezet door gendarmen te peerde, alsook de andere ingangen der Burgplaats.

    DE HOOGMIS.

    Om 9 ½ ure werd, in de hoofdkerk van Sint Salvators de plechtige hoogmis, gecelebreerd door Zijne Eminentie den kardinaal-aartsbisschop van Mechelen, Mgr Goossens, in tegenwoordigheid van Zijne Excellentie Mgr Granito di Belmonte, Pauzelijken Nuntius bij het hof van Brussel van HH. HH. Mgr. Waffelaert, bisschop van Brugge; Mgr Doutreloux, bisschop van Luik; Mgr Stillemans bisschop van Gent; Mgr Walravens, bisschop van Doornijk; Mgr Heylen, bisschop van Namen; Mgr Brondel, bisschop van Helena (Amerika); Mgr Gabriel, bisschop van Ogdensburg (Amerika); de gemijterde abten van Sint Sixtus )Westvleteren) en van Steenbrugge.

    Zijn nog aanwezig graaf Am. Visart de Bocarmé, volksvertegenwoordig [sic] en Burgemeester van Brugge en al andere stadsoverheden, uitgenomen de vijf liberale gemeenteraadsleden. die nogtans ook uitgenoodigd waren

    De leden van het Edel broederschap hadden voor de eerste maal een bijzonder feestgewaad waarop in wit satijn geborduurd staat. het wapenschild van het heilig Bloed.

    Zij hadden het H. Bloedvan de kapel naar de hoofdkerk vergezeld.

    DE STOET.

    Het muziek der lanciers met een peleton van het peerdevolk, boort door de menigte. Daar komt de Gildestoet der Ambachten aangetreden, met vertegenwoordigers der verschillige vakken. Hoe schoon die kleedijen hoe deugdelijk die stoffen! En nochtans dit deel dit verbeeldt de deelnemig [sic] van het volk, der middeleeuwen. Het is rijk in zijne geschiedkundige waarheid.

    Een kreet van bewondering stijgt op: de stoet is inaantocht die de aankomst van het H. Bloed te Brugge verbeeldt. Aan 't hoofd bazuinblazers, de standaarden van Vlaanderen en van het H. Land, hofknapen met wapenschilden.

    Eene aangrijpende verschijning komt u voor de oogen; op een wit peerd; gezeten, in glanzende kleedij, stralende van metaal en rijke kleuren en stoffen, Diederik van den Elzas, houdende in zijne handen met stalen handschoenen bekleed, den fierter van het H. Bloed. Hoe krijgshaftig en zegepralend zit hij daar!

    Hij is gevolgd door geestelijken en door eenen oogverblindenen ruiterstoet van voorname heeren, in middeleeuwsche kijijgskleedij.

    Nog hooger stijgt de geestdrift die men moeilijk weerhouden kan. 't Is alom een gesmoord: hoe schoon! hoe heerlijk! die uit de borsten stijgt, 't Is immers de stoet der edelvrouwen die men onder de oogen heeft.

    De rijkste stoffen worden hier met eenen statigen en natuurlijken zwier gedragen, door vertegenwoordigers en vertegenwoordigsters van edeldom en burgerij.

    Die groep wordt gesloten door 20 wapenknechten te voet.

    Wij zijn aan de derde groep: het verplaatsen van 't H. Bloed in eenen nieuwen fierter het mirakel van 1388 en het edel Broederschap in 1449. Altijd dezelfde merkweerdige nauwkeurigheid en rijkdom in de voorstelling, deftigheid in de verbeelding.

    Hier stapt het muziek der burgerwacht, eene jubelmarsch uitvoerende opzettelijk voor de omstandigheid geschreven door M. Jules Goetinck, overste van het muziek.

    Daar is de tweede ruitersstoet. Hij moet niet onderdoen voor dengene die reeds voorbijgereden is noch voor den derden die volgen gaat. Verzorgd door de vereeniging van de brouwers, en wel bijzonderlijk door M M. Vanderghote en Vanneste zoon, hij verbeeldt ‘t gravelijk hof van Burgondië, zeker een ontwerp dat stoffe geeft tot groot en rijk prachtvertoon. 't Is heerlijk en statig in den hoogsten graad. Krijgslieden, vaandeldragers en boogschutters treden voorop en sluiten den tocht, in hun midden hebbende eene opeenvolging van jufvrouwen en heeren te peerd die, hadden zij geleefd in den tijd dat zij nu verbeelden, voorzeker niet schooner hadden kunnen uitgedoscht zijn. Bont satijn en rijke zijden, met de lange en eigenaardige hoeden, met afhangende tooisel, trekken aller aandacht.

    In de verte daagt een schip op, schoon van tekening, en voorafgegaan door de vreemde consuls die in de XVe eeuw te Brugge verbleven.

    Daar is Perez de Malvenda, die den kostelijken Pand redde, toen de Hugenoten van Gent Hem wilden rooven.

    De VIIe en laatste groep van het gedeelte van den stoet was als de bekroning van al dit schoonsch en grootsch: Albrecht en Isabella. Hier treedt het muziek van de Congregatie der jongelingen van Iseghem, gedoscht in de kleedij der jaren 1600 en spelende marschen van dien tijd. Menigvuldige en rijke vaandels, de burgemeester van Brugge, de schepenen, hofknapen: aartshertogen Albrecht en Isabella verbeeld door graaf Evrart de Limburg-Stirum en door gravin Hendrik de Limburg-Stirum. Hofknapen, heeren en damen van 't Hof te peerde. 't Is waarlijk eene verblindende pracht. Gij weet niet wat meest bewonderen.

    't Is onder dien indruk dat het historisch gedeelte ten einde loopt en dat

    DE PAROCHIESTOET

    begint, het eenigte dat de gewone processie van het H. Bloed herinnert.

    Min lang dan gewoonte, men heeft uit de jaarlijksche groepen de rijkste gekozen.

    Het muziekkorps van het 4° linieregiment treedt voorop. De harmonie der Katholieke Burgersgilde die onder bestier van M. Karel Dupan, er aan houdt alle godsdienstige en vaderlandsche plechtigheden op te luisteren, is hier insgelijks geplaatst.

    Het derde deel wierd door het programma

    UIT DEN BIJBEL

    geheeten.

    't Was eene nieuwigheid, ten minste voor ons tijdstip. Hoe gelukkig was het opgevat en uitgevoerd! Hetgene wat wij van kindsgebeente geleerd hadden in de boeken, wij zagen het hier in levende lijve, in eene kleederdracht die tot in hare minste bijzonderheid met de grootste zorg wras weergegeven.

    Haar en baard, ja de wezens zelve had men uitgekozen en geschikt om de verschillige personen van het Oud en Nieuwe Testament weer te geven. – Zoo was het met de aartsvaders en de profeten.

    De geboorte van Jesus werd verbeeld door eenen eigenaardigen wagen, voorstellende de grot van Bethlehem. Die wagen was voorafgegaan door een groep van 60 meisjes, verbeeldende de engelen en die voor het nieuwgeboren kindje het Gloria in excelcis zingen. Engelachtig schoon was dit gezang dat aangeleerd werd onder het toezicht van Karel Mestdagh en bestierd door M. André Malfeyt.

    Men ziet beurtelings de opdracht in den tempel, Jesus onder de wetgeleerden: sprekende groep.

    De zegevierende intocht van Jesus te Jerusalem, eischt eene gansch bijzondere melding. Als hij voorbij het verhoog der bisschoppen kwam, werd hij toegejuicht, langdurig en geestdriftig. Nogthans is het de gewoonte niet eenen godsdienstigen stoet toe te juichen, Maar 't herte laat hem somtijds onvrijwillig in een uiterlijk betoon medeslepen. Een veertigtal mannen en evenveel vrouwen verbeeldden het volk.

    Zij omringden Jezus, zittende op eene ezelin. Bij oogenblikken hieven zij een lied aan Hosannah! zoowel geschikt dat het de grootste eer doet aan den toonzetter M Reyns. En die ingrijpende zang werd begeleid door het zwaaien der palmtakken, die mannen en vrouwen zegepralend in Jesus richting, in zwierige lichaamsbeweging deden ruischen. Onvergetelijk oogenblik, dat meer dan een traan deed vloeien uit de oogen der kerkvoogden en der omstaanders.

    Wat de kunst, ten dienste van het geloof toch vermag!

    Verder ziet men de gevangneming van Jesus in den olijfhof, de kruisdraging – en eindelijk den Calverieberg.

    Onzeggelijk groot vertoon. Ginder in 't ver verschiet der kronkelende straat, teekent zich af, tegen den donker bewolkten hemel, een reusachtig kruis. En aan den voet van het kruis, de Moeder der smerten, houdende op haren schoot het bloedend lijk van den gemartelden Zaligmaker. Dat is een gebeeldhouwde groep. Maar daarrond staan levende verbeeld. St Jan, Marie Magdalena, Joseph van Arimathea, Nicodemus en heilige vrouwen.

    De schikking van gansch dien wagen is waarlijk een meesterstuk. Het is de opvattingvan graaf Herwyn.

    Een groep van 32 jonge meisjes zingen rond den wagen het Stabat van zaliger E.H. Busschaert.

    Ja, het Dierbaar Heilig Bloed kome nu, in volle pracht. De geesten zijn daartoe gestemd. Als bereiding tot de zegenpralende verheerlijking van Christus Bloed is die wagen een allergelukkigst gedacht.

    Omringd door eene talrijkegeestelijkheid, omhuld door wierookvlammen, gedragen onder een rijk paviljoen, verschijnt eindelijk Brugge's dierbaarste schat, waar de gendarmen de eerewacht rond houden.

    ANDERHALF UUR LANG.

    Het was eenige minuten vóor 12 ure, als de Ryve met H. Bloed de hoofdkerk verliet onder het geluid van al de klokken en dat HH. H H. de aartsbisschoppen in den stoet plaats namen.

    Het was 1 ½ ure als het H. Bloed op den Burg kwam. Binst den ommegang heeft het nog al geregend. Nogthans is iedereen, op zeer weinige uitzonderingen na, kloekmoedig op post gebleven.

    Bij oogenblikken verhaastte de stoet zijnen tred. Gansch de Burg was afgesloten en zoo waren het eigentlijk maar de deelnemers van den stoet die aan den laatsten zegen met het dierbaar Bloed, door Zijne Eminentie den kardinaal gegeven, tegenwoordig waren. Die maatregel was noodig om ongelukken te voorkomen. Immers men had het volk geen meester geweest.

    Dikwijls is die plechtigheid beschreven. Maar nooit was ze indrukwekkerder als nu: immers op den Burg zag men van dezen keer niets dan de verbeelding van den stoet 't Was eene middeleeuwsche pracht die men met eenen enkelen blik in oogenschouw kon nemen. Heerlijk schouwspel, bekroond door het luiden der zegeklok, het geschal der trompetten, het bevel der officieren, aan de troepen de wapens doende aanbieden op den plechtigen stond.

    VOLK!

    Wat nu geschreven; van het getal toegestroomde vreemdelingen? Men mag het zonder overdrijving, gemakkelijk op 80,000 schatten.

    In de middenstatie alleen werden er 45,881 koepons ontvangen. Telt daarbij hetgene toegekomen is met de trams, met de stoombooten, met de regelmatige vervoerdiensten, met een ongelooflijk getal wagens van alle soorte, met wielpeerden, enz., en gij zult misschien terecht vinden dat wij niet overdreven hebben, wel integendeel, dat wij waarschijnlijk beneden de waarheid gebleven zijn.

    Ook op den doortocht der processie bleef geen plaatsje onbezet, geen venster zonder volk. Op veel dakingen zelve waren toeschouwers gekropen.

    ’t Was op zekeren plaatsen, groot gedrang om de eerste plaatsen te bemachtigen. Aan den hoek der Vischmarkt wierd zelve, onder vrouwvolk, slag geleverd om die reden. De bloemen en linten der mutsen vlogen in den grond, de kleederen werden deerlijk toegetakeld.

    NA DEN STOET.

    Alles werd stormenderhand ingenomen.

    Gansch den dag was de toeloop naar de H. Bloedkapel onbeschrijfelijk. Gelukkiglijk dat daar, zooals overal, de beste voorzorgen genomen waren, om alle wanorders te beletten.

    IN DE STATIE! DOOD!

    De beweging was er reusachtig. Buiten de statie werd de ordedienst door de gendarmerie te peerde en door de policie waargenomen; binnen door de soldaten. De eene trein volgde op den anderen. Zij waren van buitengewone lengte en onmiddelijk propende vol. Men had een ongeluk.

    't Was kwart na zes ure 's avonds. Op het eerste voetpad der statie werd er gestooten en vooruit geduwd om te geraken in den bijzonderen trein voor Gent bestemd. Drie personen werden alzoo omvergeworpen en onder de voeten getrapt. Een hunner, de genaamde Prudentia De Meyer, oud 58 jaar, wonende te St. Amandsberg bij Gent, kon er niet spoedig genoeg van onder gehaald worden. Zij werd gansch het lichaam door gekneusd. Onmiddelijk werd zij naar het verbandhuis der statie gedaan; zij ontving de zorgen van HH. doktors Mostaerd en Van den Abeele, maar alles was nutteloos; eene ure later was de ongelukkige vrouw een lijk. Zij werd het H. Oliesel toegedient door eenen priester uit de omstreken van Gent, die zich in de menigte bevond.

    De twee andere personen, die ook omvergeworpen waren, zijn met den volgenden trein naar huis kunnen keeren. Hunne wonden waren maar licht.

    HET WEER.

    Op het oogenblik dat de laatste zegen gegeven wierd met H. Bloed, op den Burg, kwam een zonnestraal het prachtig tafereel verblijden. Gansch den namiddag is het weer goed gebleven. Maar 's avonds is het beginnen regenen, – regen die gansch den dinsdag aangehouden heeft.

    Laat ons hopen dat het zondag beter weder zal zijn. Van heden af mag men zeker zijn dat de toeloop nogmaals overgroot zal zijn. Immers, de ontelbare vreemdelingen die hier maandag geweest hebben, zullen alom den roem der Jubelprocessie van het H. Bloed verkondigen, en velen zullen de kans niet willen laten voorbijgaan van zulken merkweerdigen stoet te bewonderen.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 21:07 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 29 april 1900

    “KRONIJK.

    …

    Veel vreemdelingen zullen naar Brugge komen met de feesten van ’t H. Bloed.

    Brugge is hiermeê zoo vermaard als Aken met het H. Kleed.”

    “Jubelprocessie van het H. Bloed. Te BRUGGE.

    Het programma der Jubelprocessie, welke zal uitgaan op Maandag 7 en Zondag 13 Mei, is zooëven van de pers gekomen. Ziehier den inhoud ervan, in het kart samengevat:

    1. Geschiedkundig deel.

    1ste GROEP.

    De ambachten van Brugge in de middeleeuwen.

    Groep ingericht door de Gilde der Ambachten.

    IIe GROEP.

    De aankomst van het H. Bloed te Brugge

    Plechtige intrede van Diederik van den Elzas.

    In deze groep gaan vier hofknapen, dragende de wapenschilden van den graaf Diederik en van Philips van den Elzas, evenals de oorspronkelijke bewijsstukken der relikwie van het Heilig Bloed. Diederik van den Elzas, graaf van Vlaanderen, dragende de H. Relikwie. Leonius, abt van St-Bertinus. De Proost van St-Donaas en 12 kapelanen, en de G. Idesbaldus, Philips van den Elzas, zoon van den graaf, en de ridderstoet der kruisvaarders. De gravin Sybilla, echtgenoote van Diederik van den Elzas, zijne dochter Margareta en de hofdamen.

    IIIe  GROEP.

    De overbrenging van het H. Bloed.

    Mirakel van 1388 en het edel Broederschap in 1449. –

    Groep van het St-Leo’s Gesticht.

    De wapenschilden van de stad en van het broederschap. Twee kinderen dragende een opschrift betrekkelijk de overbrenging van het dierbaar Bloed. Model van de oorspronkelijke kapel. De 2 burgmeesters en de 12 schepenen. De vier kapelanen van de St-Basilius-kapel. Willem, bisschop van Ancona, dragende de oorspronkelijke Rijve. Groep van 12 leden van het Broederschap. Muziekkorps der Burgerwacht.

    IVe  GROEP.

    Maria van Burgondië.

    Groep ingericht door de Vereeniging der Brouwers.

    Maria, hertogin van Burgondiê en Maximiliaan van Oostenrijk, Margaretha van York, hertoginweduwe, omringd van krijgslieden, boogschutters, hofdamen, hofknapen, edelheeren, enz.

    Ve GROEP.

    Huldebetooging der vreemdelingen aan het H. Bloed.

    Groep ingericht door het Gesticht der Broeders Xaverianen.

    De vreemden konsuls voorafgegaan door hofknapen dragende den naam der verschillige landen, karteldragers, scheepslieden. Zegewagen verbeeldende hun schip naar het plan, van Fl. Van Acker, uitgevoerd door den heer Leo Sorel.

    VIe GROEP.

    Perez de Malvenda.

    Groep ingericht door de Societeit van den Heiligen Franciskus-Xaverius.

    Daarin komen voor: de hertog van Aarschot, acht heeren van zijn gevolg. hofknapen, Z.H. Remigius Drieux, bisschop van Brugge en zijne kanunniken, en Perez de Malvenda.

    VIIe GROEP.

    Albrecht en Isabella.

    Groep ingericht door de St-Lodewijkskollegie.

    (Standaard der St-Donaasgilde.)

    In deze groep gaan: een korps van 60 muzikanten, gedoscht in de kleedij der der [sic] 17e eeuw, en spelende marschen uit dit tijdstip, de burgemeester van Brugge : Franciscus Pardo, heer van Fremicourt, de 12 schepenen, de groot-baljuw: Jooris de Montmorency, ridder, baron de Croisy, de aartshertogen Albrecht en Isabella, hofknapen te paard, eere-damen en heeren van het Hof.

    II. Parochiale Stoet.

    Al de parochiën hebben groepen ingericht ter eere hunner HH. patronen. De parochie van Onze-Lieve-Vrouw, levert de groep van den H. Bonitatius [sic], en de hoofdkerk van Sint-Salvators, levert de Groep van den Zoeten Naam Jezus en van O. L. V. der 7 Weeën.

    III . Bijbelsche Stoet.

    I. – Het oude Testament, de aartsvaders en de profeten. 2. – Het Nieuwe Testament, de Geboorte, de opdracht in den Tempel, Jezus onder de wetgeleerden, de zegevierende intocht van Jezus te Jerusalem, de gevangneming van Jezus in den Olijfhof, de Kruisdraging en de Kalvarieberg.

    Daarna volgen de kloostergemeenten, de leerlingen van het groot seminarie, de geestelijkheid, het kapittel van de hoofdkerk St-Salvators, de kostbare relikwie van het H. Bloed, gedragen ondereen rood satijnen verhemelte; de leden van het edel broederschap, Z. Em. de kardinaal-aartsbisschop van Mechelen, Z. Exc. de apostolische nuncius HH. Hoogw. de Bisschoppen, en de burgerlijke en militaire waardigheidsbekleeders.”

     

    delieveB� GPB�h̻p>

    De zoo roerende geschiedenis van haren ongelukkigen trouw met Bertulf, hare verwurging, dan Bertulf haar man die haar doen vermoorden had, nu als boetedoener, als pater, als stichter van een klooster. Tot tranen toe is het volk bewogen. Een ruwe vent achter ons staande roept met eene versmoorde stem: H. Godelieve, bid voor ons!

    Het is eene gansche stoet van kostelijke relikwiekassen die daarop volgt, afgewisseld met de treffende legenden als deze van Ste Walburga en hare beide heilige broeders Wilibald en Wunibald, van St-Tilo, Iseghem, St-Bertulf, Harelleke [sic: Harelbeke], St-Arnolf, Tieghem, St-Chrysolius, Comen enz. enz.; één ervan is bijzonder eerbiedweerdig, ze is noch van goud of zilver, maar van zwart been, omnageld met ijzeren latten. Gent met de bedevaart naar St-Lievens-Hautem is hier ook en het levert den eenigen wagen, dien in den stoet te zien is: de pest met Sinte Macarius; een melaatsche gansch in de bruine pij gedoken, gaat vooraf met den lanteern en kleppert met een houten klepperken.

    Onder de groepen door de stad Brugge ingericht muntten uit deze van den H. Ignatius de Loyola, stichter der Jesuieten, een prachtige ruiterstoet.

    Bij het voorbijgaan der verschillige parochiekerken van Brugge begon het sommigen te vervelen, niet omdat het al niet schoon was, maar… te lang in de heete brandende zonne.

    Men was nog altijd aan het eerste deel wat moest het tweede deel, het historische dan niet nog duren?

    Machtig en indrukwekkend begon dit tweede deel, groot en genoeg voor een gansch nieuwen stoet.

    Het waren de zangers van het Beevaartslied van Guido Gezelle, een echte zegemarsch, door meester Reyns op toon gezet en door hem zelf nu bestierd.

    De tusschenzang werd eerst door kinder en mannen-stemmen gezongen, die daarna met begeleiding van 6 Thebaansche trompetten, die voorafgingen, herhaald werd in harmonie met de fanfaren der Burgersgilde die op de zangers volgden.

    Hierop kwam de schitterendste ruitersstoet, dien men uitdenken kan; het was de vader van Idesbald die naar ’t heilig land trekt en wordt verbeeld door zijnen naneef den edelen heer van den Gracht van Eeghem.

    ’t Is nu al eêldom dat men ziet: prins en prinses van Croy verbeelden graaf Diederik en gravin Sybilla, bij wien Idesbald leermeester was, Mevr. en Mej. Arent. de Beerteghem, Heer en Mevr. Rotsart d’Hertaing en tal van edelen rijden in den stoet van Aartshertogin Isabella, die naar Veurne Idesbalds overblijfselen gaat vereeren.

    Eenige historische gedenkenissen over Idesbald en de abdij der Duinen, en eindelijk de kostelijke groote rijve van den gelukzaligen vormen den laatsten groepn.

    Daarachter namen de bisschoppen en abten plaats die al gaande de menigte zegenden.

    De stoet was zoo lang dat het moeilijk was om hem tweemaal te zien, alhoewel de weg langs de statie terug naar de markt al voorbij de Halve Maan om naar de Potteriereie trok.

    Het heerlijkste weder verhoogde nog den luister van den stoet.

    Zeker zal heden zondag het getal bezoekers wel dubbel groot zijn.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 21:06 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 8 april 1900

    “Brugge. – De Meiprocessie. – De toebereidsels van den prachtigen stoet gaan dapper vooruit.

    De kooren ook zullen overheerlijk wezen. De stukken die zullen aangevoerd worden, komen van toonzetters die te Brugge allerbest gekend zijn. Eerst en vooral te melden den Gloria in Excelcis, die rond den wagen van Bethelem zal uitgevoerd worden. De heer Karel Mestdagh bestiert de herhalingen. Zestig stemmen zullen van dezen koor deelmaken.

    Daarna zal het Hosanna van M. Reyns aller aandacht verwekken; ’t is de zang bij de intrede van Jerusalem.

    De derde koor is het werk van eerw. Heer Pieter Busschaert. Deze beroemde toonzetter heeft een prachtige Stabat Mater verveerdigd, op Vlaamsche woorden. ’t Is dat meesterstuk welk men rond den wagen van Calvarieberg zal zingen.

    Men mag hetzelfde zeggen van het muziek. Verschillige muziekgenootschappen zullen tot den luister der processie meêhelpen; maar een onder die muziekkorpsen zal oud muziek uitvoeren, eenige stukken die door toonzetters der verledene eeuwen geschreven werden.

    Het getal der personen die in de oude kleederdracht zullen voorkomen, beloopt twee duizend. De ridderstoeten bestaan uit vijftig damen en zeventig heeren.

    Voor den eersten keer, zal de rijve van het H. Bloed onder een paviljoen of baldakin gedragen worden, in geborduurd satijn, met kunst en smaak versierd.

    Al de bisschoppen van Belgiën hebben reeds hunne tegenwoordigheid toegezegd. De kardinaal van Mechelen zal de plechtige hoogmis zingen op den dag van den eersten uitging [sic], op maandag 7 Meie. De tweede uitgang is gesteld op den zondag 13 Meie.”

     trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 21:04 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 18 maart 1900

    “Brugge. – De H. Bloedprocess[i]e zal dées jaar, te Brugge, tweemaal uitgaan: op H. Bloeddag en den zondag daarna, 13en mei. Het belang der processie zal dubbel wezen: 1e om wille der prachtvolle groepen; 2e uit reden der niet [sic] prachtvolle wagens. Al de groote familiën van Brugge alsook van West-Vlaanderen, zullen persoonlijk, t’ hunnen koste, de graven en gravinnen uit den ouden tijd voorstellen die moeten verbeeld worden. Onder de praalwagens worden van nu af vernoemd: Het engelsch schip, der jaren veertien honderd, waarvan de manschap eene bedevaart van dankzegging kwam doen naar het H. Bloed, en Bethleem, voort te trekken door acht kloeke ossen die graaf de Meeus, van Beernem, ter beschikking der inrichters stelt.

    De schepenraad heeft prins Albrecht uit de feesten uitgenoodigd.”

     trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 21:03 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 25 februari 1900

    “Brugge. – Dood van M. Pietje Brilleman. – Wie is er, in Vlaanderen, die de H. Bloedprocessie van Brugge niet gezien en heeft!

    In dezen vermaarden en godsdienstigen stoet neemt het muziek der Brugsche burgerwacht deel; en aan het hoofd van dit muziek stapt er een tamboer-majoor, reusachtig groot, statig van tred en krijgshaftig van voorkomen.

    Gewapend met zwaren stok, voorzien van zilveren appel, de degen met versierd handvest op zijde, de bandoulière met verzilverd trommelstokken er in, en vooral als hoofddeksel een monumentale harenmutse met rechtstaande en hooguitstekende witte pluime, – dat was Pietje Brilleman, in dagen van groote feeste, op H. Bloeddag vooral.

    Pietje Brilleman, zooals iedereen hem te Brugge noemde, was een sieraad der processie.

    Hij was er zelve van overtuigd. En als men hem eens, wij weten n[i]et om welke reden, voor eenigen tijd, eenen plaatsvervanger gaf, die zoo klein was als Pietje groot, Pietje was gewroken door den roep van ’t volk. En Pietje kwam triomfantelijk weere in de processie.

    Eilaas! van de jare, nu dat de H. Bloedprocessie nooit schooner zal geweest zijn, – Pietje zal er niet meer bij zijn, want Pietje heeft woensdag laten liggen.

    Met M. Pieter Brilleman verdwijnt een der populairste figuren van Brugge. De overledene was maar 66 jaar oud.

    M. Brilleman bezat een groot getal werkmanshuizetjes juist geen paleizen. M. Brilleman had geerne eene eigenaardige feeste gevierd. Hij al 99 van die kleine huizetjes. Nog ééntje en hij was aan honderd. Dien hondersten aankoop heeft Pietje niet beleefd."

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 21:02 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 4 februari 1900

    “Brugge. – Jubelfeest. – Den 7 Mei aanstaande zal het een jubelfeest zijn van het H. Bloed te Brugge; ’t zal 750 jaar zijn dat die kostbare relekwie aldaar werd aangebracht. Men bereidt zich om die plechtigheid met buitengewonen luister te vieren. De gilde der brouwers zou zich gelasten met het voorstellen van de groep <<Maria van Bourgondië>>, en dit voorstel is met belangstelling aangenomen.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 21:01 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:processie Izegem
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 20 augustus 1899

    “KRONIJK

    Wij zijn in volle feestseizoen. Nimmer waren zooveel vreemdelingen in ons land.

    Zijverkiezen onze badsteden boven al andere omdat ze er rustig zijn en gaan dan per automobiel en velo de feesten onzer binnensteden bezoeken.

    …

    Blindekensommegang te Brugge, waar ’t van Engelschen krioelt.

    …”

    trefwoorden: Brugge, Blindekensprocessie, 19de eeuw

    21-01-2012 om 20:59 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 23/06-29/06 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 10/06-16/06 2013
  • 19/11-25/11 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 16/05-22/05 2011
  • 25/04-01/05 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs