De unieke WAK 2018
tentoonstelling in het gemeentehuis dat tijdelijk was omgetoverd in een chique
galerij een grootstad waardig, toonde een verbazingwekkende waaier van
schilderijen en voorwerpen en gaf de mogelijkheid om demos en film- en
videovoorstellingen te bewonderen op eigen bodem. Heel veel kunstenaars die al
aan talrijke tentoonstellingen meewerkten stonden sinds vrijdagavond 27 april
in de kijker en de werken van de nieuwkomer beeldende kunst, zeker geen
onbekende Maldegemnaar, Marc Martens sprongen wel in het oog.
Figuratieve kunst, je moet er
niet lang aan ontcijferen, je kijkt en je omarmt het landelijk leven, de
natuur, de hoevedieren
.. Het landschap van het verleden sijpelt zachtjes je
hoofd binnen en doet je glimlachen, zuivere nostalgie naar ons landelijke dorp.
Zachte landelijke aardekleuren roepen herinneringen op.
De werken van Marc Martens
zijn klasse. Niet helemaal onverwacht want alles wat Marc Martens brengt en
bracht getuigt van ontzettend talent
. Maldegems talent!
Iets waarheidsgetrouw tekenen
of schilderen is aartsmoeilijk. Uit zeer geloofwaardige en deskundige bron werd
gezegd dat Luc Tuymans dit zelfs niet kan en dat wil heel wat zeggen. Alsof hij
met één penseeltrek de hoevedieren, het pluimvee of het platteland kan weergeven.
Wonderlijk en tegelijk ontroerend nostalgisch gewoon. Het zijn werken naar de
natuur. De weergave van de natuur door de kunstenaar is ten allen tijde een
hoofdzaak geweest. De productie van zo'n werk vergt nauwkeurige waarneming,
niet denkend kijken maar de hand het geziene perfect laten weergeven, met
daarin wat van de geest en de ziel van de schepper. Marc Martens is een begaafd
tekenaar en schilder en luistert naar de roep van de natuur, het paard, de koe,
de kalkoenen
van vroeger. 'Wat heb ik misdaan dat je me niet meer weergeeft?'
De natuur is onschuldig en alle weergaven van de natuur, door grote artiesten
en door even onschuldige kinderen, zijn daar een spiegel van, van die onschuld.
Het ontroert, het geeft rust, het maakt nieuwsgierig, het is van alle tijden.
De geëxposeerde werken van
Marc dateren van een twintigtal jaar geleden en maken deel uit van een serie
van twintig, allemaal dierenportretten en ze hebben gedurende vijftien of
zestien jaar in de gang en de wachtzaal van een dierenartsenpraktijk in
Vlaams-Brabant gehangen. De dierenarts in kwestie, verre aangetrouwde familie,
had er een paar gekocht en had de rest in bruikleen. Na het overlijden van de
dierenarts zijn er een deel van de serie teruggekomen naar Middelburg waar ze
liefdevol omarmd werden want intussen waren er in het middeleeuwse dorp veel
minder weiden en landschap maar meer beton en huizenrijen. De koe had trouwens
al in de allereerste WAK gehangen, in Den Hoogen Pad in Adegem.
Tekenen heeft Marc Martens
altijd gedaan. In de humaniora bijvoorbeeld zat hij het liefst wat achteraan in
de klas en als hij zich verveelde in de les godsdienst of geschiedenis, dan
tekende hij prentjes af uit het handboek. Zo was hij eens bezig aan de Mozes
van Michelangelo en had niet in de gaten dat de leraar Raf David, hem wél in
het oog hield. Hij gaf Marc een ferme draai op zijn hoofd en nam het blad met
een bijna afgewerkte Mozes van hem af. De volgende les hing de Mozes van Marc
tegen de muur, waar hij de rest van het jaar is blijven hangen.
Naast tekenen, schildert Marc
Martens al een kleine veertig jaar zonder les of opleiding. Onder andere
landschappen hier uit de streek, boerderijen en zichten die hem troffen en
waarvan hij dacht dat ze mettertijd zouden verdwijnen. Zo is het ook gegaan: er
is in Middelburg in een kwarteeuw veel landelijkheid verloren gegaan, veel van
die schilderijen zou je nu inderdaad niet meer kunnen maken. En geef toe, van
al die nieuwbouw die er sindsdien bijkwam is er toch niet veel het schilderen
waard? Schilderen deed hij enkel op aanvraag. Aan exposities heeft hij niet
vaak deelgenomen, je moet daarvoor in een circuit zitten en dat heeft hij nooit
opgezocht. Nu, hij had zijn tubes verf en ander tekengerief en zo is hij vier
jaar geleden toch maar naar de KUMA in Maldegem getrokken.
Marc Martens, rasecht
Maldegemnaar, werd historicus archeoloog en leraar en verhuisde na zijn
huwelijk naar het rustige Middelburg waar de liefde voor zijn dorp en de
geschiedenis kon openbloeien. Ondanks de dagelijkse opdrachten voor zijn groot
gezin en zijn werkterrein had hij tijd om te schrijven.
Hij werd een subliem schrijver
en vorser naar Erfgoed Groot-Maldegem en publiceerde lange boeiende teksten
o.a. in de Jaarboeken Ambacht, hij schreef artikelen in alle werken rond Maldegem,
aan de hand van talrijke archiefdocumenten, een titanenwerk. Alles wat hij
brengt is ook weeral, zuivere klasse. Duidelijk gestructureerd, knap verwoord,
helder geformuleerd in foutloos Nederlands.
Hij inventariseerde talrijke
heel oude bijna onleesbare geschriften uit het Oud-Kerkarchief Maldegem. Minutieus werd elk woordje en zinnetje
ontcijferd en in verstaanbare taal omgezet en gebundeld. Honderden uren moet
hij hebben doorgebracht met inventarisaren van het Oud-Kerkarchief: Brieven van
Pastoor Jacobus De Neve, Conforme kopie uit 1840 van testament van Michael
Navens, origineel 1620; kanunnik en aartsdiaken van Doornik. De laatste katern
testament Henricus Vermeersch, Duplicaat geding pastoor H.A. Pulinckx en Jan
Francis Goeman, handelend voor de prins van de Croy - Sabre. de
Zuidbiestackertiende, Bogaertackertienede, in de parochie Maldegem gehouden in
kapittel Harelbeke in 1654, Zuiniga y
Mendoza, het Testament Cornelis Baudinus 1674 o.a. fundatie kerkdiensten,
Restauratiekerk nota betreffende hout (sparren, balken), gehaald in Sluis
(1640) en vele andere.
Dit Oud-Kerkarchief is intussen opgeborgen in het
Rijksarchief Gent. Wie zijn vrije tijd kan en wil doorbrengen met
opzoekingswerk en verwoorden van oude documenten verdient een medaille.
Een mooie erfenis voor
Maldegem voor wie graag leest en schrijft. De rest van het kerkarchief werd
intussen opgeslagen in het gemeentelijk archief, voor wie nog eens iets wil
opzoeken.
Marc Martens brengt al
jarenlang zijn huidig dorp Middelburg in de kijker met heel interessante,
boeiende artikels in de Jaarboeken Ambacht Maldegem: Toverij te Middelburg in
1596, Het kasteel van Middelburg, Aanbidding door de herders in de kerk van
Middelburg, Oude grafstenen rond de kerk van Middelburg enz.
Alle artikelen
verschenen in de Jaarboeken, die je trouwens digitaal kan lezen via de website
www.ambachtmaldegem.be. Marc Martens is intussen ook voorzitter van het Ambacht
Maldegem. Hij schreef niet alleen over zijn dorp maar ook over andere projecten
zoals Bouwgeschiedenis van de Sint-Barbarakerk, Jaarboek 2001 Maldegem,
verder ook een In memoriam bij overlijden van schrijver Paul De Wispelaere,
de Kleitse professor Johan Taeldeman enz.
bracht hij in beeld. Kunstenaars
zoals Nestor Martens werden vereeuwigd in geschriften, te veel om op te noemen.
Middelburg is, mede dankzij
zijn opzoekingswerk zowat het cultureel middelpunt van onze streek geworden. In
de huidige heropleving van kunst en cultuur in zijn dorp speelt hij nauwelijks
nog een rol, maar hij was wel betrokken bij de aanzet daarvan. Hij werkt mee
aan alle projecten om de geschiedenis van Maldegem in de kijker te zetten.
Kortom, hij is een culturele duizendpoot!
Het verbaast dus ook niemand
dat zijn werken tentoongesteld in het gemeentehuis tijdens de WAK 2018 getuigen
van uitzonderlijk talent. Met dank aan Marc Martens voor de info, Marianne
Posman.



|