Tijdens de WAK 2015 sieren talrijke kunstwerken DE VITRINES in het centrum van Maldegem en in het GEMEENTEHUIS en wordt kunst gepresenteerd en gedemonstreerd op de KUNSTMARKT op 26 april 2015! Deel I.
Kunst wordt toegankelijk in de bibliotheek, in de vitrines van handelszaken, op de vensterbanken van privaatwoningen rond en in het gemeentehuis van Maldegem vanaf 24/04/15 tot 05/05/15. DE KLEINE ARTIEST in de vitrine, is een doorlopende tentoonstelling van werken van talrijke kunstenaars. DE KUNSTMARKT op zondag 26 april lokt meestal veel belangstellende kunstliefhebbers. Er is altijd een ruime interesse voor de kunstenaars die hun kunst demonstreren en etaleren onder sierlijke luifels van de gemeente, op het marktplein voor het gemeentehuis. Bezoekers van de kunstmarkt kunnen meteen de geëtaleerde werken van de WAK 2015 bewonderen in het gemeente huis zelf en in de vitrines in de buurt.
Talrijke professionele en amateurkunstenaars hebben creaties gerealiseerd rond het thema van de WAK 2015 De Kleine Artiest. Langs een uitgebreid traject in het centrum van Maldegem krijgt elke voetganger een beeld van de verschillende manieren waarop getalenteerde kunstenaars rond het thema van de WAK 2015 hebben gewerkt. Alle geëtaleerde werken vormen één verhaal: DE KLEINE ARTIEST, het herbronnen van de creativiteit, die de onschuldige, de spontane en impulsieve kijk van het kind weerspiegelen.
LEVEN EN WERK van PETER VAN MALDEGEM:
Voor "kunst in de vitrine" kan PETER VAN MALDEGEM rekenen op Different Fashion, Elsenti Lingerie, Magic Travel en Waanzinnig Gedroomd. In de groepstentoonstelling in het gemeentehuis hangen twee schilderijen.
JAN POSMAN beschreef zijn leven en werk en ik neem dat gewoon over.
Peter van Maldegem is gepokt en gemazeld in de wereld van de schilderkunst. Hij is de jongste zoon van de betreurde kunstschilder en academieleraar Jef Van Maldegem. Als kind in de tekenacademie op woensdagmiddag tijdens de memorabele lessen van Pol Verheylezoon zat Peter daar tussen de andere kinderen met echte penselen.
Door zijn vader kwam hij veel in contact met bekende en minder bekende artiesten. Een van hen was Jan van der Zee, in wie Peter een mentor ziet.
Ondanks zijn vertrouwdheid met die artistieke wereld duurt het een paar decennia voor hij echt met eigen creaties naar buiten komt.
Peter heeft als jongeman erg veel interesses en enigszins ook een hang naar het mondaine. Iedereen die ooit met hem meereed in de wagen, heeft met een redelijk op de proef gesteld zenuwstelsel vastgesteld dat zijn droom om Formule-1-piloot te worden niet zomaar een droom was. Hij had en heeft daar een aangeboren gevoel voor.
Uiteindelijk raakte hij helemaal in de ban van de computerwereld in een tijd waarin bedrijven en privépersonen nog maar net de vele mogelijkheden van het digitale begonnen in te zien. Zo is een dertig jaar lange carrière begonnen. Door zijn vlotte omgang met mensen van allerlei slag en zijn voorkomen van een filmacteur zagen bedrijven in hem de ideale contactpersoon. Peter blijft voeling houden met de schilderkunst in musea, exposities en veilingen.
Rond 2008 begint weer een nieuw leven. Een van de aspecten ervan: artistieke creativiteit, niet zomaar uit de lucht gegrepen, maar geworteld in geërfd talent.
Peters werk is abstract en strak, de compositie wordt bepaald door de wisselwerking van geometrische vlakken in hun respectieve kleuren. Door die insteek en het spel met zwevende en dansende vormen verwijst het werk enigszins naar Matisse maar het realiseert niettemin een heel eigen signatuur. Ondanks die verwijzing lijkt het alleen op zichzelf. Van bij het begin getuigt het van een treffende uniciteit.
De overgang van 2014 naar 2015 is niet alleen een transitie in de jaartelling. Peter Van Maldegem gaat niet helemaal overstag, hij blijft in de abstractie, maar het strakke maakt plaats voor diffusie, voor onbelemmerde, ongebonden elementen. Er blijft weliswaar een patroon en een basisvorm die de aandacht opeist. Het geheel krijgt een esoterisch karakter, een magisch element. Het is een aartsmoeilijke opgave om de vinger te leggen op datgene dat zoiets veroorzaakt en zo hoort het ook. Wel mogen het licht in dit nieuwe werk meespelen en een initiële inkijk op wat de verte of de overkant te bieden zou kunnen hebben. Esoterische abstractie. Tekst: Jan Posman.
Talrijke kunstenaars nemen deel aan de WAK 2015. Er zijn exposities op het gemeentehuis, in de vitrines, thuisexposities enz
. Een greep uit de vele deelnemers: ZEEUWS- VLAANDEREN NEEMT UITGEBREID DEEL AAN DE WAK
RITA BUYSSE uit Oostburg, Nederland schilderde jarenlang het zomerse landschap van Zeeuws - en West - Vlaanderen. Voor haar is het spelen met kleur, water, licht en pigment een uitdaging.
Ze schildert sinds 1980, Aquarel, Acryl, Artisan (olieverf op waterbasis) en olieverf, inkt of biester. Ze schildert vooral landschappen en bloemen, model (dansers), abstract, gebouwen en straatjes. Ze wil de essentie weergeven en dit vast te leggen in kleur en licht. Ze speelt met kleuren van licht naar donker. Ze heeft twee jaar de kunstacademie in Arendonk en Knokke gedaan en de academie afgesloten in Eeklo in 2014. Zij heeft ook een cursus expressionistisch schilderen aan de Brugse Aquarel en Tekenschool gevolgd. Zij stelt tentoon in de Dolce Vita, Markstraat 1, in de Standaert Boekhandel, Markstraat 49 en in het gemeentehuis.
HENRIËTTE FIERENS woont in Oostburg, Nederland. Zij was lerares tekenen in het middelbaar voortgezet onderwijs. Zij heeft haar grote passie, het tekenen, weer opgepakt. Zij volgde jarenlang les aan de Academie voor Schone Kunsten te Eeklo en het tekenen van portretten gaat haar goed af. Zij exposeert vijf portretten waarvan drie bij Optiek Verstringe en twee in het gemeentehuis. Gezichten boeien haar enorm. Achter ieder gezicht probeert zij een persoon te zien in zijn ware gedaante. Een portrettekening is dan ook meer dan alleen maar uiterlijke kenmerken. In ieder portret legt zij een persoonlijk accent. Zij werkt vooral met pastel, conte (hard krijt) en met inkt. Ook aan aquarel heeft zij zich mij gewaagd.
JOS PARIDAEN stelt tentoon in de etalage van Huis Dobbelaere, Noordstraat 33 en in het gemeentehuis.
Jos Paridaen kan de gevoelens uitdrukken op doek die de wreedheden en de vernedering van de menselijke ziel, maar ook de gevoelens van het kind weerspiegelen. Hij heeft talrijke doekjes gemaakt die de verschrikkingen van oorlogsgeweld in diverse delen van de wereld weerspiegelen, gezien door de ogen van een kind. Als onderschrift neemt hij What have her eyes seen
. Een onderschrift bij de moeder-kind afbeelding verwijst naar verheerlijking, bescherming en waardering voor allen die na ons komen en een maatschappij, een wereld verdienen zonder haat en nijd. Het thema WAT HEBBEN DEZE KINDEROOGJES AL GEZIEN is zeer actueel als je de situatie bv. in Syrië en talloze andere delen in de wereld ziet. Het gaat over kinderen en kunst, over creatieve kinderen, over het kind in de straat, over de invloed van jong en oud en omgekeerd, ovze hzeontdekken van het kinderlijke, de onschuld.
De Kunst in de vitrine met talrijke kunstvoorwerpen en de groepstentoonstelling in het gemeentehuis met o.a. Johan Sesselle is een heel toegankelijke galerij en expositieruimte van ontelbare kunstenaars in het centrum van Maldegem. Voor thuisexposities kan je terecht bij Trui De Cuyper, Patrick Roegiers en Véronique Cauchie die met haar deelname aan de WAK hoopt anderen aan te zetten in de boeiende en ontspannende wereld van de keramiek. Véronique Cauchie van Kandlbinder Veronique, houdt open atelier in de Bogaardestraat 156, 9990 Maldegem. Willy Van de Velde exposeert de maquette van de Sint-Adrianus in de kerk van Adegem en stelt enkele werken tentoon in het gemeentehuis (zie WAK folder). Tijdens de kunstmarkt zal er draai- en snijwerk gedemonstreerd worden en worden verschillende werken tentoongesteld.
Bedoeling is om al de artikels die ik geschreven heb over 'Talent in Maldegem te bundelen in een boek (kostprijs ongeveer 23 euro). Indien u interesse heeft kan u vooraf intekenen via email: livinaleonie@live.be of telefoneren naar Marianne Posman: 050 71 29 11, 0 484 79 78 16, of 0 486 45 38 69. Betalen pas bij definitieve uitgave.
|