Tijdens de WAK organiseert SONJA DE WAELE een thuisexpositie
DE MENS NATUURLIJK en
neemt zij deel aan MALDEGEMS TALENT
. NATUURLIJK! deel II in het gemeeentehuis.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het orkest DE VERENIGDE VRIENDEN VAN ADEGEM ontmoeten kunstenares Sonja
De Waele thuis Oude Staatsbaan 1, 9991 Adegem, op 28 april om 16 uur. Vooropening 25 april vanaf
18u, op 26, 27, 28, 29, 30 april, 1, 2, 3, 4 en 5 mei is de tentoonstelling te
bezichtigen van 13u30 tot 18 uur of op afspraak. De vooropening wordt
opgeluisterd met een korte monoloog Verhalen van Buiten de Wereld, van
en door Etienne Notteboom.
SONJA DE WAELE
(°05 03 1956) volgde vanaf 2002 een kunstopleiding aan de Stedelijke Academie te
Eeklo. In 2007 slaagde zij met grote onderscheiding voor Tekenen en
Schilderen. Zij bleef zich verder bekwamen en behaalde nadien, eveneens met
grote onderscheiding een getuigschrift Specialisatie Tekenen en Aquarel. Vanaf
2009 tot heden volgt zij schilderkunst aan de Stedelijke Academie te Eeklo.
Talrijke prijzen
vielen haar te beurt: in 2003 de Speciale prijs Tekenkunst Stad Eeklo, in 2009
de Prijs Tekenkunst Kiwanis Eeklo, in 2010 de Kunstprijs KWB Zomergem, 3de
prijs van de jury en de Publieksprijs en in 2011 behaalde zij de voorselectie van
de canvascollectie MuZee Oostende.
Zij nam deel aan diverse eindejaarstentoonstellingen in de Academie van Eeklo in 2008, 2009 en 2011. In het kader van de WAK stelde ze in Maldegem tentoon in 2008 in het Kantoor Van
Meenen, Kunst in de Straat, in 2008, 2009 en 2010 was er de
Groepstentoonstelling in het Warmhof Maldegem, in 2009 de Groepstentoonstelling
in de St. Catharinakerk Henysdijk in Nederland, in 2009 in De Koraal Eeklo en in 2010 de groepstentoonstelling KWB Zomergem.
In haar realisaties
voor het project DE MENS, NATUURLIJK
tracht SONJA DE WAELE, de onvolmaakte, gekwetste en hulpbehoevende mens weer te
geven met een fijngevoelige, emotionele betrokkenheid, waarin de kijker zich
terugvindt. Zij inspireerde zich op het eigen beeldmateriaal en de
fotocollectie van het Guislain Museum.
Het thema en
de techniek van het project, DE MENS, NATUURLIJK zijn
ingrijpend veranderd. Het gaat niet meer om anekdotische werken en portretten
die het heden en het verleden van het plattelandsleven weergeven. Dit nieuwe
project, een work in progress, dat per definitie onvoltooid is, gaat over het
ingrijpende leven, het oeverloze lijden en sterven en alle onvolmaaktheden die
daarbij horen.
Elk mens heeft een
vertrouwd beeld van zichzelf maar blijft ergens toch altijd ook een vreemde, de
onvoorspelbare andere. De mens en de imperfecties die de natuur hem bezorgt en
waarop hij reageert, lopen als een rode draad doorheen de werken van Sonja De
Waele. De tentoonstelling presenteert beelden van de frêle, kwetsbare, angstige
dementerende mens, de radeloze blinde en zijn verlangen om een bepaald beeld te
zien, de strijd van de gehavende kankerpatiënt, de door de natuur
minderbedeelden die zich moedig handhaven. De kwetsbare mens en zijn manier om
het natuurlijke proces te veranderen of te accepteren staan centraal. De
ontvankelijke mens die een plaats en de zin wil vinden in de samenleving waar
hij als ieder ander deel van uitmaakt, om het algemeen mensbeeld te verrijken.
De emotionele
dimensie is zeer sterk, de betrokkenheid en de identificatie van de kunstenares
en wellicht ook van de toeschouwer vormen de kern van het werk. Het had ook
mij kunnen zijn of zelfs het zal ook mij overkomen is een angstige verzuchting
die wellicht ook bij de kunstliefhebber zal voorkomen. In elk geval staat de
meelevende blik centraal.
Sonja
probeert hiervoor een eigen beeldtaal te ontwikkelen, vertrekkend van
documentaire fotos en van haar eigen ervaring. Het medium is niet langer
aquarel, maar acryl en olieverf, de drager is niet langer papier, maar doek,
dikwijls op een onconventioneel formaat. Het kleurenpalet is sober maar
expressief en gevoelig. De werken nodigen uit tot dialoog en reflectie over wat
mens zijn eigenlijk betekent, ook als medemens. (Marianne
Posman).
|