Vanuit bepaalde hoek krijgen wij wel eens het verwijt negativisten te zijn. Een Brakelse hoogwaardigheidsbekleder verwaardigde zich er vlak voor de verkiezingen zelfs toe een speciale (illegale) brief aan de bevolking te sturen om ons een 'giftige tong' toe te dichten. Voorwaar, waren 't wij geweest die zulks beweerden van de illegale briefschrijver, we hadden gegarandeerd een klacht aan ons broek. De man heeft daarin tenslotte een zekere reputatie. Gelukkig kunnen wij wel tegen een stootje (en om eerlijk te zijn, vonden we 't eigenlijk een compliment).
Dat wij negativisten zijn spreken we echter met klem tegen. Als 't goed is durven we 't namelijk ook zeggen! Jawel beste Brakelse schepenen hier volgt zowaar een compliment. Wat lezen wij namelijk in Het Laatste Nieuws: "Stationsstraat wordt vernieuwd". Toegegeven, onze eerste reactie was andermaal cynisch: "weeral ne keer...". Maar bij nader inzien juichen we deze beslissing uiteraard ten zeerste toe. De schots en scheve trottoirs, de vervaarlijk manoeuvrerende bussen, de wegkwijnende handelaars,... 't werd hoog tijd dat er iets gebeurde. 't Pleit voor de heren (en dame) van het schepencollege dat ze de boel niet rap rap voor de verkiezingen zijn beginnen oplappen (zoals ze op andere plaatsen wel nog snel deden).
Maar wie inmiddels ons slecht karakter kent, beseft dat we het niet kunnen nalaten tóch enkele kritische kanttekeningen te maken. Vooreerst maken we ons oprecht zorgen over de leefbaarheid van de handelaars in de desbetreffende straat. Ze hadden het de jongste jaren niet onder de markt en kijken nu opnieuw aan tegen een moeilijke periode van slechte bereikbaarheid. We rekenen er dan ook op dat de ongetwijfeld dynamische schepen van Openbare Werken de hinder tot een minimum beperkt (al is het voorlopig nog niet duidelijk wie die schepen wordt, ze komen precies niet goed overeen in de nieuwe coalitie). Niet te veel in de weg lopen ware alvast een goed begin.
Volgens de huidige schepen van Openbare Werken, tevens onthaalmedewerker op het kabinet voor Versimpeling, wordt ook de hele verkeerssituatie er 'versimpeld'. Zo worden er géén fietspaden aangelegd. Het praktisch nut van de huidige fietspaden in de tegenoverliggende Wielendaalstraat in ogenschouw nemende, lijkt ons dat hiermee alvast geen geld wordt verkwist. Aangezien de voetpaden enkel nog zullen 'gesuggereerd' worden middels klinkers, hoopt de schepen om tot een 'mengeling' van het verkeer te komen, dat is volgens studies veel veiliger. Of de fietsers het zo prettig zullen vinden om 'gemengeld' te worden onder de wielen van voorbijsjeezende bussen is een andere vraag. Gelukkig kunnen ze uitwijken naar de gelijkliggende voetpaden, tenzij die op dat ogenblik gebruikt worden als manoeuvreerruimte voor een bus uiteraard.
De fietsers hoeven zich volgens de schepen echter geen zorgen te maken! Er worden namelijk 'verkeersremmende' maatregelen genomen. Tiens,... toen wij op het debat in 't Hoppunt opperden dat een zone-30 zonder begeleidende 'verkeersremmende' maatregelen de situatie alleen maar gevaarlijker maakt, kregen we andere zaken te horen. De burgemeester beweerde toen nogal fors dat dergelijke maatregelen onmogelijk zijn in een straat waar De Lijn passeert. Kijk, moesten wij negativisten zijn, we zouden zeggen: de burgemeester zat andermaal te liegen dat hij zwart zag. Maar aangezien wij juist positivisten zijn, zeggen wij enkel: de burgemeester heeft de waarheid weer mooi verbloemd.
|