vliegen is genieten Vliegen vanaf het groene vliegveld Hoogeveen (EHHO)
10-02-2015
Rondje wit Friesland gevlogen
Vrijdag 6 februari, een prachtige dag nagenoeg onbewolkt!!! Dus maar snel de Cessna uit de hangaar gehaald en een route over Friesland uitgezet. Dit was een prima idee!! een groot deel van Friesland was prachtig wit.
De route die ik gevlogen heb ging via Hoogeveen, Wolvega, Heerenveen, Sneek, Bolsward, Lemmer, Steenwijk, Meppel en terug naar Hoogeveen.
Uiteraard boven Bolsward een paar extra rondjes gevlogen
Eindelijk weer een blog, de eerste in 2015!! Na een periode van niet meer mogen vliegen door een oogoperatie (5 maand) het afgelopen jaar en eerlijk is eerlijk niet meer aan bloggen gedacht ...
Het afgelopen jaar heb ik maar een kleine 35 uur gevlogen, vooral met de Cessna 150, D-EHNE.
Dit jaar de eerste 3 vluchtjes al weer achter de rug!! waaronder een proff-check, een examen die je elke 2 jaar moet doen. Dit om te kijken of je nog netjes en veilig kan vliegen en natuurlijk de regels van het vliegen nog onder de knie hebt. Best leuke oefeningen gedaan, tijdens blindvliegen overtrekken gedaan, steile en hoge bochten gemaakt.
Een week daarvoor met Rita, Melanie en Julian 45 minuten in de omgeving gevlogen. En dat was weer genieten, kijk maar naar de gezichten op de foto's!! Meestal gaan we op 2 januari de lucht in. De eerste vliegdag van het jaar. Dit lukte dit jaar niet, het weer was niet oke.
(op de eerste foto ziet u het klaverblad van Hoogeveen)
Deze week
ben ik geopereerd aan mijn linkeroog waardoor ik geen medical meer heb en niet
meer kan/mag vliegen............
De laatste
vlucht heb ik samen met Rita gedaan in de Cessna 150. Wij hebben in de omgeving
van Hoogeveen gevlogen. De route die we vlogen was via Slagharen, Zuidwolde,
Beilen,Westerbork en weer geland op Hoogeveen.
Het weer
was prachtig, bijna strak blauwe lucht met zicht van Hoogeveen tot Groningen! :)
Op de foto
hier onder kan je zien dat t weer super was die dag!!!! (Prachtig duo op de kiek)
Na best een
tijdje terug weer samen met dochter Linda de lucht in. Dit keer in de Cessna
150 D, D-EHNE. We hebben ca 40 minuten gevlogen en het was genieten. Het vliegzicht was niet helemaal top, maar toch was het vliegen super!!! Na de
start nam Linda de besturing van het vliegtuig over en dat ging perfect. Kijk
maar op de youtube-film hoe Linda de Cessna onder controle heeft. We zijn via
Slagharen, Dedemsvaart, De Wijk, Meppel, Ruinen en terug naar Hoogeveen
gevlogen. Dit gaan we snel weer een keer doen Linda !!! klik op onderstaande link voor het youtube-filmpje
Zondag 16-02-14 met Malcolm Feijten een rondje
Friesland en met Carlien Estie een rondje Hoogeveen gevlogen met de Cessna 150
D (D-EHNE) Het zicht was zondag super, maar de wind was behoorlijk krachtig. Om
12 uur stond er nog op 500 ft, 25 tot 37 kts. Het was dus verstandig om te
wachten naar de 2e helft van de middag, de verwachting van de meteo was afnemende wind. En dat bleek de moeite waard
te zijn. Want om 15 uur was de wind afgenomen naar 20 tot 25 kts.
In gebruik was baan 27 op Hoogeveen, startrichting mooi in de wind. Tijdens de start
gaf de havendienst door dat de wind 22 kts was met uitschieters tot 30 kts. En
dat hebben we gemerkt in de start, tot ca 1.400 ft hoogte behoorlijk
turbulentie. Maar daarboven was het rustiger. Malcolm had nog nooit een
vliegtuig bestuurd en ook niet in een klein vliegtuig gezeten. Maar na wat kleine
oefeningen stuurde Malcolm de Cessna perfect door de lucht of hij al vaak als
co-piloot actief was geweest. We hebben gevlogen via Steenwijk, Tjeukermeer
Sneek, uiteraard de woonplaats Bolsward, richting Leeuwarden en terug via
Heerenveen, Dwingeloo, Beilen naar Hoogeveen. Een prachtig vlucht met mooie
vergezichten.
Daarna met Carlien een rondje Hoogeveen gevlogen, ook
Carlien heeft een poosje de besturing van de Cessna overgenomen en ook dit ging
perfect. We hebben Hoogeveen met de omliggende dorpen gezien. Het waren twee prachtige vluchten ondanks de harde wind.
Klik op onderstaande link om het taxiën van de Cessna met Malcolm te zien
Vandaag met een Cessna 150D (D-EHNE) een rondje in de omgeving van Hoogeveen gevlogen. Het is geen (super) snel vliegtuig, kruissnelheid 86 kts, maar best een vriendelijk toestel om mee te vliegen. Als je voor je plezier vliegt, is snel niet nodig. Deze Cessna heeft nog een prachtig karakteristieke rechte staart. De series C150 die hierna werden gebouwd hebben een schuin oplopende staart. Dit vliegtuig is gebouwd in 1964, een prachtig oldtimer dus!!!
De weersverwachting was voor vandaag goed, de rest van de week wat minder. Dus maar snel een vrije middag genomen en de Cessna uit de hangaar gehaald.
Het is de eerste keer dat ik deze kist heb gevlogen, maar weet nu wel dat er nog veel uurtjes gaan komen dit jaar.
foto 1 de Cessna 150D, foto 2 cockpit, foto 3 vliegveld Hoogeveen en foto 4 mijn woonomgeving
Vandaag (2
januari) de eerste lokale vlucht gevlogen. De meteo beloofde dat half in de
middag het weer beter zou zijn en dat klopte. Met het naar buiten zetten van de
Cessna 172, PH-JBF stopte de motregen. Deze Cessna is altijd weer speciaal om
mee te vliegen, dit omdat ik ruim 15 jaar eigenaar ben geweest en samen vele uren
in de lucht zijn geweest.
Julian wilde
vandaag graag co-piloot zijn en Melanie wilde graag bekijken hoe wij samen dit
vliegtuig bestuurden. De uitzichten waren prachtig met een lage zonstand.
Julian
stuurde de Cessna perfect tussen de wolken door om deze van boven te bekijken.
Hij zei met regelmaat pa wat mooi!!! Echt een piloot in wording. Melanie genoot vanaf de achterbank
van de mooie vergezichten en van Julian zn stuurkunsten. Wij hebben gevlogen boven Hoogeveen en daarna richting Meppel, Dwingelo en Beilen.
Kortom het
was weer een middagje genieten in de lucht!!
Op 17 en 24
november gevlogen met de kantanasamen met Rita Fransen.
Beide dagen
hadden we voor ogen om naar Ameland te vliegen, maar helaas ............... niet gelukt.
Op 17
november vlogen we tussen 2 lagen bewolking door op zo'n 2000 voet. Maar na 10 minuten
daaldede onderkant van de bewolking boven ons en
steeg de bewolking onder ons en ontstond er een gesloten bewolking. De buitentemperatuur was van 0 tot -1 gr. Celsius, waardoor vliegen door wolken vermeden moet worden ivm
aanvriezingsgevaar. Het uitzicht was prachtig, mooie wolken onder en boven ons.
Maar ja het doel niet bereikt....... Op foto 1 en 2 kun je mooi zien dat er 2 lagen bewolking aanwezig waren.
Op 24
november was al duidelijk dat landen op Ameland niet mogelijk was. Er stond een
zijwind van 25 tot 35 kts en dat is te veel voor de Katana om veilig te landen.
Daarom maar een alternatief gepland!!! We zijn de grens maar over gevlogen (de
Frieze grens!!!) We hebben een tochtje gevlogen via Meppel, Wolvega, Heerenveen (daar nogal wat rondjes gevlogen boven de woning van Rita's broer) Joure, Bolsward (natuurlijk boven Bolsward ook de nodige rondjes gevlogen) en terug via Smilde, Beilen en weer geland op Hoogeveen. Onderweg
wel veel buien wat de nodige turbulentie met zich meebracht. Maar ook zeker
prachtige vergezichten, zie foto's 3,4 en 5.
Dit weekend lekker gevlogen, vrijdag 27 september met de PH-JPO (Cessna 172) naar Kampen, Zwolle Ommen, Hardenberg en via Coevorden weer terug naar Hoogeveen. Zaterdag een uurtje met de katana een solo vliegtocht gemaakt. Zondag heb ik een aantal lokale vluchten met de PH-VES (Cessna 172) vanuit Hoogeveen gevlogen met familie van mij, de fam. Strijker
uit Dalen.
Het vliegzicht was die dag top, onbewolkt met een prachtig
zonnetje, maar ..... het was behoorlijk onstabiel, het waaide op 500 voet 30 kts en op
1500 voet zelfs 35 kts. Dit gaf de nodige turbulentie in de lucht.Voor de passagiers was het soms een kermisattractie-achtig gevoel ...........
maar je kon het zien dat het familie was!! Ondanks de behoorlijke turbulentie vonden
ze het prachtig en hebben ze genoten, ik ook trouwens.
Hieronder de link's naar youtube, de start en de landing (gemaakt door Kim Strijker)
Na anderhalf jaar weer m'n blog opgepakt, dit na regelmatig de opmerkingen aan te horen; wat jammer dat je er mee gestopt bent. Deels komt dit doordat ik veel met facebook doe en in de afgelopen periode (prive) het nodige de revue heeft gepasseerd.
Maar ....... ik heb het voornemen om het weer op te pakken.
In mijn logboek staan toch wel 155 uur gevlogen over deze periode. (had veel kunnen bloggen ) In deze periode ook weer op nieuwe types mogen vliegen zoals een piper-cub en Dynamic. Veel uren gevlogen op een Cessna 207 bij paracentrum Eelde Hoogeveen. In mijn logboek staan het afgelopen jaar de volgende type vliegtuigen: Cessna 152, Cessna 172, Cessna 207, Beech Sundower, Piper-cub, Dynamic en Katana.
Dit jaar geen verre tochten gevlogen, vooral lokale vluchten en regelmatig een bezoekje gebracht aan Ameland en Teuge. Ameland is altijd leuk om naar toe te vliegen, de waddenzee is altijd prachtig en Ballum is een leuk dorp voor een bakkie en om zo af en toe een flesje Nobel in te slaan
Hieronder heb ik een aantal fotos geplakt van de afgelopen periode, het paradroppen, wat fotos gemaakt onderweg naar Ameland, een tandemsprong gemaakt (foto in bijlage) en in een luchtballon naar 7000 voet waar parachutisten hun sprong doen, heel apart!!!
Vanaf nu ga ik weer proberen om mijn blog met regelmaat te vullen.
De winter is voorbij het landschap is weer groen. Ondanks dat ik kou niet prettig vind is het vliegen tijdens winterse omstandigheden leuk. Het landschap is mooi wit, de meren en kanalen zijn dicht gevroren wat echte Nederlandse plaatjes geeft.
Als die kans voordoet, dan kan ik het niet laten om een stukje Nederland te vliegen. Het is dan prachtig om de mogelijke Elfstedentocht van boven te bekijken. Dat heb ik dan ook gedaan en moet zeggen het is puur genieten. De tocht gevlogen met een Cessna 172. Op de foto's hieronder is Giethoorn met het Giethoornsemeer te zien, waar een baantje om te schaatsen is schoongemaakt. Die tocht gevlogen met de Dyamond Katana Verder heb ik de eerste maanden van dit jaar op Eelde nog paras gedropt met de Cessna 207 en met de vliegclub MVVH een uitje gedaan naar het Duitse Leer (EDWE)
In de 2e bijlage is ons huis te zien vanuit de katana. In bijlage 3 en 4 is de laatste passagiersvlucht van Martinair te zien in een lage vlucht over vliegveld Eelde. (foto's van de Martinairkist zijn gemaakt door Wiendeld Visser)
In totaal de eerste 2 maanden van dit jaar maar 9 uur gevlogen ...........dit had meer kunnen zijn. Het vliegveld in Hoogeveen was tijdens de opdooiperiode gesloten en moest ik een paar mooie vliegtochtjes afblazen. Overigens een verstandige keuze van het vliegveld. Maar we gaan richting het voorjaar en dan kunnen we weer heel veel vliegen!!!
Ondanks de toch wel natte maand december 11, heb ik toch elke week nog wat kunnen vliegen vanaf vliegveld Hoogeveen en Eelde.
Vanaf Eelde een paar keer parachutisten kunnen droppen met een Cessna 207 (PH-ZZF) vanaf verschillende hoogten tot ca 4 km. Het droppen kon prachtig tussen de buien door. Dit geeft ook weer prachtige CB-wolken en dat geeft mooie vergezichten.
Op 30 december de 'Oliebollenvlucht' met de vliegclub MVVH (www.mvvh.nl) gevlogen naar Oostwold (EHOW) Bij AERO-NOORD in Hoogeveen een Diamond Katana DA20 (OE-CPR) gehuurd en samen met nog 4 vliegtuigen de tocht naar Oostwold gevlogen. Tom van de Meulen was onze gastheer op Oostwold en hij had de oliebollen met koffie voor ons klaar staan. (Tom het waren super lekkere oliebollen) En het mag ook gezegd worden; Oostwold is een prachtig vliegveld, schitterende accommodatie en niet vergeten een gedeeltelijk verharde baan, dat is waardevol met deze natte periode. Terug in Hoogeveen stonden ook de oliebolle van MVVH voor ons klaar. Ik heb Tom beloofd om vaker naar Oostwold te vliegen en dat ga ik zeker doen!! Kijk op de site van vliegveld Oostwold om het veld te bekijken.
Op de eerste foto staat de katana (OE-CPR) voorin de hangaar van Oostwold met boven achter in de hangaar de (landbouw) spuitvliegtuigen van Tom, wel zonder vleugels!! De Katana moest ff binnengezet worden voor een landende traumahelikopter die ff moest tanken en natuurlijk de oliebollen moesten proeven
Ook was het bijzonder om deze maand in een Boeing 737-800 sim. te vliegen. Een paar landingen op Schiphol kunnen maken (op de derde foto is te zien de landing op Schiphol) Dat was een hele ervaring Marco Kwak en een instructeur begeleiden ons tijdens de vlucht en moet zeggen het was kikken om dit te kunnen doen. Ik heb 2 keer een uur in de cockpit mogen vertoeven, waarvan bijna een uur kunnen vliegen. Echt top, Marco super bedankt!!!!!!!!!!!!! Klik op de volgende youtube-link om een indruk te krijgen van het vliegen in de 737-800, heb ff met mijn mobiel een video gemaakt vanaf de passagierstoel tijdens een landing met de 737-800
Ik kijk op mijn blog en zie dat ik op 11 juli de laatste blog heb geplaatst.
Dat is niet goed, veel te lang geleden, maar snel mijn logboek gepakt om ff te kijken wat ik gevlogen heb in deze laatste maanden. De uurtjes opgeteld kom ik aan een kleine 60 uur vliegen op verschillende vliegtuigen, Dit waren Piper Cherokee, Cessna 152, Cessna 172, Cessna 207, Beech Sundower en Diamond Katana.
Met deze vliegtuigen verschillende vliegvelden bezocht, natuurlijk Hoogeveen, Texel, Ameland, Teuge, Drachten, Hilversum, Midden Zeeland en vliegvelden in Duitsland en Frankrijk. Veel uurtjes gemaakt met parachutisten droppen, maar ook veel pleziervluchten. Ook de fly-in van Texel was een top, op 1 dag meer dan 90 vliegtuigen die het prachtige vliegveld bezochten. Kijk ook op de link http://www.flyin.nl/
Op de eerste foto hieronder zie je een foto gemaakt een week terug boven Hoogeveen op 12.500 voet tijdens zonsondergang, gemaakt met mijn mobiel. Dit is een prachtig gezicht, boven in het zonnetje vliegen en beneden begint de schemer in te vallen!! Op de tweede foto zie je de Waddenzee tussen Texel en Den Helder. Op de derde foto zie je Texel, de oostkust.
In de bijlage zie je nog een aantal fotos gemaakt tijdens het vliegen (er volgen nog meer foto's)
Dit weekend was weer een heerlijk vliegweekend. Veel uurtjes kunnen vliegen op verschillende vliegtuigen. De zaterdagmorgen begon slecht met motregen en lage bewolking op ca 150 meter. Ik zou die morgen een rondje noord Nederland vliegen om verschillende voetbalstadions van boven te bekijken in Drenthe, Groningen en Friesland. Helaas moest ik deze vlucht afzeggen door het slechte weer.
Vanaf 12.00 uur begon het weer oké te worden en kon ik beginnen met het vliegen op een Cessna 172, (PH-JPO) bij AERO-NOORD, het vliegbedrijf in Hoogeveen. Ik heb die middag een aantal rondvluchten verzorgd. Altijd leuk om met nieuwe mensen een rondje te vliegen!! Aan het eind van de middag heb ik vliegles gehad op een nieuw type (voor mij) vliegtuig, een Diamond DA-20 Katana met registratie OE-CPR, dit is een Oostenrijkse registratie. Het is een 2-zitter. Eerst ruim een half uurtje het bovenwerk, (steile) bochten vliegen, een paar overtrekjes en een noodlanding geoefend. Daarna terug naar het vliegveld gevlogen om het landen en starten te oefenen. Na ongeveer totaal een uurtje te hebben gevlogen zei instructeur Joop, Jan je mag het vliegtuig in vervolg meenemen. Moet zeggen het is een geweldig vliegtuig om mee te vliegen, het toestel is erg vriendelijk.
Zondag (vandaag) was het prachtig vliegweer en heb ik gevlogen op een Cessna 207 (PH-ZZF) bij paracentrum PCEH. (www.pceh.nl) Altijd weer heerlijk met deze turbine te vliegen naar een hoogte van ruim 4 km en dan de paras te droppen boven Echten en Hoogeveen. En natuurlijk de gezelligheid van altijd vrolijke mensen bij de club.
Kortom een leuk vliegweekend met 3 verschillende vliegtuigen
Zondag 26 juni was het prachtig vliegweer, met heel mooie vergezichten. Een dag om te vliegen en dat heb ik ook gedaan, maar niet alleen! Zondag hebben Frank Hollander en Milan Benjamins voor het eerst gevlogen en als hoogvlieger het vliegtuig bestuurd.
Bij de eerste vlucht zat Frank achter de knuppel, pa en broer achterin. Ma Agnes bleef achter op de grond voor het uitzwaaien, binnenkort wil ze nog een rondje vliegen (toch Agnes) Frank stuurde het vliegtuig naar Klazienaveen. Frank vloog het vliegtuig (op advies van zn pa) over de Hoogeveenschevaart naar Klazienaveen. Daarna hebben we nog ff de Dierentuin in Emmen van boven bekeken en via het Ermerzand terug naar Hoogeveen. Frank het was een top vluchtje!!
Daarna met Milan het luchtruim gekozen, Milan woont in Elim, dus gelijk maar koers naar Elim. Ik had met Milan afgesproken dat ik de start en de landing zou doen en hij verder mocht sturen. Milan wilde ook tijdens de start en de landing sturen, geen ontkomen aan, dit hebben we dan ook samen gedaan. Milan stuurde het vliegtuig 3 keer rond Elim om daarna richting ponypark Slagharen te vliegen om het attractiepark van boven te bekijken. Milan hield het stuur stevig vast zodat er niets mis kon gaan. Moeder en broer zaten achterin. Ma vertelde Milan welke kant hij op moest vliegen. Milan jij bent een piloot is spe, goed gedaan man!!!
Na deze hoogvliegers nog een paar lokale vluchtjes gemaakt met collegas boven Hoogeveen en de Weerribben. Kortom een geslaagde vliegdag!!!!
Zaterdag 11 juni vond de 1e Hoogvliegersdag op vliegveld Hoogeveen plaats. Op mijn blog kun je regelmatig lezen dat ik vlieg voor de stichting vanaf vliegveld Hoogeveen. Dit zijn dan individuele vluchten met hoogvliegertjes.
Zaterdag 11 juni was het voor de eerste keer dat er een grote Hoogvliegersdag in Hoogeveen werd georganiseerd. Er vlogen die dag 28 kinderen mee. En moet zeggen, het was een super geweldige dag. De kinderen hebben genoten om 1 dag piloot te mogen zijn, zelf een stukje vliegen in onze vliegtuigen en het gevoel hebben 1 dag niet ziek te zijn. Naast in onze vliegtuigen te mogen vliegen mochten de kinderen mee in een prachtige Antonov-2 van Rob de Man
Het voelt altijd zo goed om iets te kunnen betekenen voor deze kinderen, om mijn hobby op deze wijze te kunnen delen.
Klik op de link hier onder om de Hoogvliegersdag Hoogeveen te bekijken (bekijk ook de prachtige film)
Vorige week een leuke vliegweek gehad. Bijna elke dag Hoogeveen en omgeving van bovenaf bekeken. De klapper was natuurlijk Hemelvaartsdag met Wings en Wheels op het vliegveld.
De week begon met het samen vliegen met Annechiena en Evelien ( 2 collegas) Voor Annechiena was het niet de eerste vlucht, zij had de Piper al een keer gevlogen en zelf een stuk gevlogen. VoorEvelien was het wel de eerste keer. Ze vond het spannend maar na een poosje begon ze het leuk te vinden. Het weer was wel een beetje thermisch die dag zodat we soms nog al eens hobbelden Evelien heeft haar woning goed van boven kunnen bekijken.
Op Hemelvaartsdag heb ik met Elma, Melanie en Julian een rondje Hoogeveen en natuurlijk Nieuweroord gevlogen. Daarna hebben we koers gezet naar Meppel en omgeving. Julian was de co-piloot (zie foto 1) en genoot enorm van het tochtje. Melanie zat lekker rustig achter in naast mama ( zie foto 2) Verder die dag op het veld genoten van de grote hoeveelheid vliegtuigen en vliegbewegingen. Veel oldtimers (zie foto 3) waren er te bewonderen, op de grond maar ook vliegend.
Ruben Schortinghuis heeft er een mooie youtube van gemaakt (vanaf ca 5.47 minuten zie je mij nog vertrekken met de piper) klik op de volgende link om het te bekijken (Ruben bedankt!)
Zaterdag gevlogen met de Cessna 207 bij het paracentrum (www.pceh.nl) diverse keren die dag paras gedropt boven Hoogeveen en Echten. Altijd weer super om naar een hoogte te klimmen van ca 4 km. Op de fotos is te zien dat het zicht oké was. Op foto 4 is Hoogeveen te zien en op foto 5 is boven Hoogeveen het IJselmeer te zien op 4 km hoogte. Helaas wel de dag afgesloten met een pijnlijk trommelvlies, buisjes wat verstopt (denk ik) tijdens het dalen vanaf 12.500 voet het trommelvliesje wat ingedrukt............
Na een aantal weken niet gevlogen te hebben op de Cessna 207 (PH-ZZF) van paracentrum PCEH was het weer op zondag 20 februarioké. De laatste keer dat er gevlogen werd was op 9 januari, die dag had ik 4 vluchten. Daarna is er niet meer gesprongen, elk weekend was het weer niet springbaar.
De enige minpuntjes op de 20e waren de wind en de temperatuur. Op de grond stond er 16 tot 22 kts vlagerige wind. Dit maakte het landen van de paras lastig. Verder was het bere koud. Op 12.500 voet stond de temperatuurmeter op 20 graden C.
Maar er zijn gelukkig springers die geen last hebben van de kou en een briesje niet schuwen zodat er gevlogen kon worden. Dat het koud was, heb ik gemerkt. Tijdens de 2e vlucht kregen we een holding boven Eelde op 13.000 voet. Wij moesten wachten op een helikopter die aan het opstarten was. De holding duurde ca 6 minuten, wij kregen het echt koud daar boven bij een temperatuur van 20 C.
Het is altijd weer genieten om met de turbinekist van de paras te vliegen, lekker snel klimmen en altijd vrolijke mensen aan boord!! Om maar van het uitzicht niet te zwijgen. Zondag kon ik vanaf Eelde de provincies Groningen en Friesland over kijken en een stuk Noordzee zien met daarin de waddeneilanden, gewoon super genieten!!
Tijdens de landing/taxieen van de laatste vlucht zag ik een prachtig mooi wolkenspel, een gat in de lucht...... maar snel een foto gemaakt, kijk maar op bijgaande 1e foto. Op de 2e foto zie je de parakist van PCEH, de Cessna 207 (PH-ZZF) waar ik mee vloog. Er werd op die dag op verschillende hoogten gesprongen, 3.000, 5.000 en 12.500 voet.
Tijdens het vliegen en springen had Thorsten (1 van de paras) zijn helmcamera gemonteerd en heeft de sprongen gefilmd op 3.000 voet en 12.500 voet. Het was de eerste keer dat Thorsten zijn helmcamera gebruikte. Thorsten, ik moet zeggen prachtige beelden heb je gemaakt en dat voor de eerste keer !!
Al vanaf eind november vorig jaar zou Julian zijn hoogvliegers vlucht vliegen, maar het weer was telkens een probleem. Maar voor vandaag was de meteo positief. Vanaf 11.00 uur zou het zicht naar 8 km oplopen. Maar ..dat bleef uit, wel een prachtig zonnetje, maar het horizontale zicht viel tegen. Zo tegen 11.00 uur was het nog maar 3,5 km en dat is voor vliegen weinig. Dus maar even gewacht tot 11.45 uur, het horizontale zicht werd beter. Dus maar snel ingestapt, Julian uitgelegd hoe het vliegtuig gevlogen moet worden en hij snapte alles direct. Dat bleek ook tijdens het vliegen, Julian stuurde perfect het vliegtuig naar Veenoord waar hij woonde. Vanaf Hoogeveen meteen naar 3500 voet geklommen, door een laag stratus met gaatjes, prachtig in het zonnetje. Maar het zicht naar beneden werd hoe verder wij naar Veenoord vlogen minder. Er zat een stratus laagje van 700 tot ca 1600 voet, met zo af en toe een cumulus. Boven Veenoord , Nieuw Amsterdam gedaald naar ..zeer lage hoogte en geen grondzicht te vinden, aangezien het vroor maar snel weer naar boven geklommen i.v.m. ijsaanzetting. Julian heeft helaas maar eventjes zijn huis gezien. Vervolgens klom Julian weer naar 3500 voet, mooi boven de stratus in het zonnetje (kijk maar op de fotos) De route ging nu naar recreatiegebied Ermerzand, Julian wilde dat graag van boven bekijken. En ja hoor we hadden geluk: er was een opening in de bewolking zodat het recreatiegebied goed te zien was. Vervolgens stuurde Julian de Piper naar Oosterhesselen, Nieuwlande, Zuidwolde, Dwingeloose heide, Beilen en terug naar vliegveld Hoogeveen. Vanaf de Vamberg de daling ingezet, op 1500 voet liep het zicht weer terug naar ca 2 km, erg weinig. Ondanks de bewolking heeft Julian genoten, ook zijn familie. Het was voor hun allen de eerst keer dat ze vlogen.
Julian je hebt het vliegen in de vingers, je vloog erg netjes!!!
Vandaag het witte landschap met de fam. vanuit een hoogte van ca 300 meter bekeken, hoger kon helaas niet. Net toen wij van dek gingen kwamen de wolkjes binnendrijven. Basis van de bewolking zat zo tussen de 280 en 350 meter. Net genoeg om te kunnen vliegen. Het was een prachtig gezicht om wit Hoogeveen en omgeving te bekijken Julian was vandaag de co-piloot en dat ging perfect, hij stuurde onze Piper netjes over Hoogeveen en naar ons huis. Elma en Melanie bekeken vanuit de achterbank de vliegkunsten van Julian.
Op de foto kun je zien dat wij de landing op vliegveld Hoogeveen (EHHO) inzetten en dat Julian stevig het stuur vasthoudt. Op de 2e foto is ons stekkie te zien, ons huisje bij Nieuweroord.
Op de 3e foto zie je Hoogeveen van oost naar west, op de voorgrond sportpark "Bentinckspark"