Een week waarin ik in verschillende vliegtuigen heb gevlogen en veel nieuwe ervaringen heb opgedaan
Vorige week zondag (3 mei) met een Cessna 172 (PH-JPO) drie parachutisten mogen droppen voor een demo boven het dorp De Groeve bij Zuidlaren. Maar voor het zo ver was moest eerst de Cessna omgebouwd worden, de stoel rechts voor en het stuur rechts voor moesten verwijderd worden. Verder ging de rechterdeur er ook uit. Het weer was de volgende spannende situatie, de bewolking had een basis van 1500 voet, veel te laag dus. Maar zo tegen 15.30 uur brak de bewolking en was er ruimte om tussen de bewolking door te klimmen. De parachutisten hadden de voorkeur om op 5000 voet te gaan springen. Onderweg was het weer wisselend, wat regen wat hagel en veel bewolking. Maar ten noorden van Assen werden de openingen in de bewolking steeds groter en ja bij Zuidlaren en het Zuidlaardermeer brak het wolkendek geheel zodat eenvoudig naar 5000 voet geklommen kon worden. De parachutisten konden zonder problemen het luchtruim kiezen boven de Groeve. Een hele ervaring voor mij, het was de eerste keer dat ik parachutisten had gedropt.
Zie filmpje, klik op onderstaande link.
http://www.youtube.com/watch?v=0hI_CgrfMzs
Dinsdag 5 mei, mijn eerste vliegles op de Cessna 207 turbine. (PH-ZZF) Deze opleiding volg ik voor de paraclub PCEH (www.pceh.nl) Na het theoriegedeelte voor de C 207 goed te hebben afgesloten begon nu de praktijk.
Moet zeggen een hele ervaring, wat een prachtig vliegtuig die ruim 400 pk aan de propeller afstaat. Deze Cessna 207 is uitgerust met een turbinenmotor, om dit vliegtuig te mogen vliegen is een examen aan verbonden, namelijk de turbine (SET) aantekening in het brevet. Dit is heel anders vliegen dan in een vliegtuig met een zuigermotor.
Het starten van de turbine geeft al een kik naast de cerosinegeur.
Tijdens de start was het de eerste keer best lastig om het vliegtuig recht op de baan te houden, dit werd veroorzaakt door de grote krachten die vrijkomen. Na een klein uurtje boven vliegen, steile bochten verschillende snelheden zat het ochtendgedeelte erop. Deze eerste les is vooral het aanvoelen van het vliegtuig. De middag werd gebruikt voor om het ochtend deel over te doen maar dan zonder fouten en er aan toegevoegd overtrekken zonder en met flaps.
Donderdag 7 mei weer een dagje turbine vliegen. Nu veel starts en landingen maken met de noodprocedures. In de middag noodlandingen geoefend en glijvluchten met daarbij uiteraard verschillende landingen en starts. Voor de middag 6 starts en landingen en in de middag 8 starts en landingen gemaakt. Een hele ervaring om dit vliegtuig te vliegen!
Zaterdag 9 mei een vlucht gemaakt samen met de jongste zoon Julian (2 jaar)
Het weer was prachtig, een enkel wolkje op 6000 voet. Julian wilde graag de wolken van dichtbij zien, dus maar snel klimmen met onze Piper Cherokee (D-EJUT) naar 6000 voet. Tijdens de start werdt ons een plezierige vlucht toegewenst over de radio (dank Guus) Julian genoot van de vlucht en heeft een poosje het stuur overgenomen, moet zeggen hij stuurde heel voorzichtig langs de wolken. Na een half uurtje zijn we weer terug gegaan naar 2000 voet om Nieuweroord en ons huis te kunnen zien. Vervolgens een grote bocht over Hoogeveen terug naar het vliegveld in Hoogeveen. Tijdens het vliegen hoorden we Guus ook over de radio. Leuk is dat Guus, vaak vliegen wij op de zelfde momenten, binnenkort maar eens in formatie vliegen.
Toen wij in de auto stapten zei Julian pa ik heb een leuke dag gehad je snapt al een piloot in wording dus
Deze week dus:
1 uur Cessna 172 (parachutisten gedropt)
4 uur Cessna 207 turbine
1 uur Piper Cherokee



|