vliegen is genieten Vliegen vanaf het groene vliegveld Hoogeveen (EHHO)
17-10-2010
bijzondere vliegdag
.
Vandaag een bijzondere vliegdag om nooit meer te vergeten.
Het weer was vandaag super, een prachtige lucht met wat kleine wolkjes waar tussen veel ruimte is voor de zon.
Tegen 11.30 uur eerst een tochtje gevlogen met de eigen Piper Cherokee, ff leuk tussen de wolken door en boven de bewolking vliegen, altijd weer genieten. Maar dat was nog maar het begin van een leuke vliegdag.
Arjan, Linda en Wesley (de vriend van Linda) staan gepland voor een tandemsprong. Hoewel ik geen vliegdienst had bij paracentrum PCEH, mocht ik de vluchten uitvoeren. En dat was heel bijzonder, denk dat zon situatie niet weer snel voorkomt. Je eigen kinderen naar een hoogte vliegen van ca 11.000 voet waar ze met een tandem het vliegtuig verlaten.
Het ging dan ook super, op de grond werd geoefend en daarna ingestapt. Aan boord Arjan en Linda met elk een tandemmaster. Daarbij 2 cameramannen die het geheel gingen filmen, in totaal dus 6 passagiers.
De klim naar 11.000 voet verliep prima, prachtig weer, leuke wolkjes, strak blauwe lucht met zon. Eénmaal op 11.000 voet klom de 1e cameraman naar buiten en klampte zich vast aan het toestel, daarna Linda met de tandemmaster en sprongen er uit, de cameraman sprong gelijk mee. Direct daarna was Arjan aan de beurt, de 2e cameraman klom eruit en Arjan met de tandemmaster sprongen snel achter Linda aan, waarop de cameraman ook gelijk meesprong. Moet zeggen wel heel apart dat je kinderen uit het vliegtuig stappen en dan zelf verder vliegt. Arjan en Linda hebben genoten en dat was top. Kortom een prachtige vorm van vliegen in verschillende facetten, dit is echt genieten!!!!
1e foto Linda in de vrije val, 2e foto Arjan in de vrije val
De planning was om vandaag een aantal vluchtjes te gaan doen.
Maar het weer gooide roet in het eten. De bewolking .................veel te laag, de wolkenbasis zat op 300 voetjes. Maar de meteo beloofde dat het in de loop van de middag beter zou worden.
Dat werd het wel, maar het ging erg langzaam. Zo tegen 16.00 uur kon ik de lucht in. Vanaf de grond te zien moest het kunnen.
Dit viel eenmaal in lucht best tegen, op 700 voet kwam ik al in wat flarden bewolking, de toppen van deze bewolking zat op 1500 voet. Eenmaal daarboven was het werkelijk schitterend om te vliegen. De bewolking was gelaagd en de vergezichten waren prachtig.
Kijk maar naar de foto in de bijlag, over de vleugel is vliegveld Hoogeveen te zien, de eerste laag met de toppen op 1500 voet en de laag daarboven op 4000 voet, dit is altijd leuk om te vliegen, tussen 2 lagen bewolking.
Julian had vanmorgen een geweldig idee, hij riep: pa we gaan vandaag wolken bekijken met ons vliegtuig, ga je mee (of hij een brevet heeft met 3 jaar )
Natuurlijk was ik het gelijk met hem eens, Melanie is op de vrijdagmiddag vrij, dus........... kunnen we met zn drieën ff gaan vliegen om wat wolkjes van dichtbij te bekijken. Melanie was gelijk met Julian zijn voorstel eens. Kortom eten op in de auto en naar onze Piper op vliegveld Hoogeveen. Linda en Arjan konden helaas niet mee......
Het was inderdaad perfect vliegweer, we hebben ongeveer 40 minuten gevlogen op verschillende hoogten, zo tussen de 2000 en 6000 voet.
Het was echt genieten van de prachtige vergezichten met schitterende wolken waar we tussendoor overheen onderdoor vlogen, helemaal top
De route liep van Hoogeveen, Meppel, Dwingeloo, Beilen en weer naar Hoogeveen.
De fotos zeggen alles (kijk ook ff in de bijlagen, o.a. foto's van Andreas Koidl)
Afgelopen zaterdag een poging ondernomen om met de Piper het parachutespringen uit de PH-ZZF (Cessna 207) op de foto te zetten. Het is bij een poging gebleven, op afstand.
Zaterdag was het rustig met het aantal springers bij paracentrum PCEH. Wel waren er veel tandems. Deze springen op 9.000 en 12.500 voet uit het vliegtuig. Maar om een foto te maken uit onze Piper Cherokee is 12.500 voet een beetje hoog en moet er een foto gemaakt worden op een lagere hoogte en dat kon, er was 1 stick (vlucht) op 5.000 voet, kortom dat is te doen. Maar ja . om dat maar goed in te schatten (berekenen). De PH-ZZF heeft een hogere vliegsnelheid en klimt ook nog sneller, dus een gokje, er was maar 1 poging dat het kon, immers die dag maar 1 lage stick. Vol goede moed opgestegen en geklommen naar 5000 voet. Wij waren op 1000 voet toen ik via de radio hoorde dat de PH-ZZF al onderweg was, krap dus. En ja dat bleek te krap, er was te weinig tijd om op het exitpunt naast de PH-ZZF te hangen. Ik was eerder dan de PH-ZZF boven het exitpunt en moest een 360 (rondje vliegen) maken om opnieuw naar het exitpunt te vliegen, maar de PH-ZZF was inmiddels in onze bocht al voorbij gevlogen. We konden slechts op afstand fotos schieten, jammer, volgende keer beter.
Maar ja het was wel genieten op die hoogte: een prachtig uitzicht, mooie wolken en een prachtige mooie blauwe lucht. We zijn ff naar 8000 voet geklommen om de PH-ZZF nog een stukje te volgen. Kortom missie mislukt maar toch genoten. Op de fotos is te zien de klim van de PH-ZZF boven de wolken, wij zaten op 8000 voet de PH-ZZF op ca 9.000 voet. Op de 2e foto is te zien dat de parachutisten het vliegtuig verlaten op 5000 voet.
Vandaag een prachtige dag om te vliegen, daarom maar snel onze Piper Cherokee uit de hangaar gehaald en een rondje Friesland gepland.
Het eerste stukje nog wel met een lage bewolking, de onderkant van de bewolking zat op ongeveer 1300 voet.Maar wel hoog genoeg om te vliegen. Halverwege Friesland werd de bewolking steeds dunner en was er veel ruimte voor de zon. Het vliegzicht was perfect. Boven Friesland was via de afsluitdijk Noord-Holland te zien.
De route die wij vandaag hebben gevlogen: vanaf Hoogeveen naar Smilde, Drachten, Dokkum, Ameland, Terschelling, Harlingen, Slotermeer, Tjeukermeer, Lemmer, Giethoorn, Meppel en terug naar Hoogeveen.
Het was een prachtige tocht. Vooral de Waddenzee en de Friese meren is prachtig om te zien.
En ja na al die mooi vliegtuigen te zien ............ geen ontkomen aan, dan moet de Piper Cherokee natuurlijk ook uit de hangaar. Tijdens het evenement heb ik 3 leuke lokale vluchten gemaakt. In de eerste vlucht was Raffaelle, Dennis en natuurlijk Julian aan boord. Rafaella was in het begin wat onwennig maar nam na een kwartiertje het stuur over en stuurde de Piper door het luchtruim Vandaag zat Julian achterin en genoot met volle teugen van het vliegen Kijk maar op bijgaande you-tube filmpjes
Het afgelopen weekend was een erg leuk vliegweekend.
Het (lang) weekend bestond uit het paras droppen boven Hoogeveen met een Cessna 207 en het vliegen met onze Piper Cherokee. In totaal ruim 8 uur in de lucht gehangen met super vliegweer. Vrijdag de hele middag en zaterdag van 10.00 tot 15.00 uur paras gedropt. Dit is altijd weer super het droppen op verschillende hoogten, 5000, 7000, 9000 en 12.500 voet hoog. Maar ook het vliegen met een turbine is super.
Zaterdagmiddag na het droppen formatie gevlogen, samen met Guus Poorte. Guus heeft 2 collegas die als passie fotograferen hebben. Wat is er mooier dan in de lucht te fotograferen, dat dachten ook Guus zijn collegas. Kortom zaterdag samen de lucht in gegaan Guus met zijn Socata en ik met de Piper en elk een fotograaf aan boord. De route die wij hebben gevlogen was richting Zwolle. En ik moet zeggen de resultaten zijn geweldig.
Zondag met een kennis van Marianne gevlogen. Ook hij is fotograaf en ik moet zeggen wat een geweldige fotos heeft hij gemaakt, echt super. Elke foto klopt. Kijk maar op bijgaande fotos.
John en Adri super bedankt voor de prachtige fotos
Vandaag gelukt om de blogtocht naar Marl (EDLM) in Duitsland te vliegen. Deze vliegtocht hadden we al 4 keer moeten afzeggen doordat het weer te slecht was. Maar vandaag lukte het wel. Al hoewel het weer niet overhield. De terugreis veelal regen en motregen. Ook de opkomst was dit keer niet super, veel collega vliegers konden niet aanwezig zijn, jammer is dat.
Maar het lukte ons prima om de Piper Cherokee naar Marl te sturen. Vandaag was Marianne de co (en fotograaf) en ik mocht vliegen.
Ondanks het weer toch weer genoten van deze dag, op de heen reis vanaf Enschede en in Duitsland een zonnetje erbij, genieten dus. Marl heeft een leuk circuit, niet standaard en dat is altijd leuk. Ik kende Marl al van vorig jaar, heb toen paras mogen droppen met de C 207.
Na de landing werden we met precisie van 1 meter geparkeerd vanuit de toren op het parkeer gedeelte. Deze beste man had ons naar een plaats gestuurd die achteraf net niet goed was, de kist moest nog 1 meter verplaatst worden. Dit op commando van een toesnellende man op een fietsje. Best leuk die uiterste precisie. Eenmaal geparkeerd zag ik een prachtig vliegtuig met een oldtimer tractor (Guldner) naar buiten halen. Prachtig is dat die oude tractoren en natuurlijk de vliegtuigen. Oude tractoren is ook een klein beetje mijn hobby.
Maar vervolgens wilden wij een broodje bietsen in het restaurant, was ie dicht. Vanaf 1 april is het restaurant gesloten en is er een blokhutje met terras in gebruik, brr was een beetje koud op het terras. Het restaurant is alleen in de wintermaanden geopend. Het blokhutje heeft een capaciteit van ongeveer 8 personen. Gelukkig kwam er na een tijdje ruimte in de blokhut en hebben we het terras ingeruild voor een warm plekkie in de blokhut.
Eenmaal binnen snel ons broodje besteld, want de eigenaar van die (blokhut)tent had er een lap-top staan met daarop het weer. Hij vroeg zich af of wij wel wilden eten en niet snel wilden vertrekken want er kwam regen aan met flinke wolkenvorming. Nou ja wij hebben hem snel wat centjes laten verdienen, broodje gegeten en naar het vliegtuig gewandeld. En inderdaad begon het te regenen. Op de terugreis hadden we bijna geen droge periode tot Hoogeveen aan toe. Meest regen en motregen. Maar ja je kan niet alles hebben
Vandaag was het zo ver, Jesse (piloot) en Luke (co-piloot) zijn hoogvlieger geworden.
Na een paar keer afgezegd te hebben doordat het weer niet oké was kon het vandaag doorgaan. De verwachting was dat rond het middaguur het zonnetje zou schijnen en dat was ook zo, het was super vliegweer
Voordat we de lucht in zijn gegaan hebben we eerst een bezoekje gebracht aan de havenmeester die op de toren zit en de vliegers van informatie voorziet via de radio. Dan weten Jesse en Luck in ieder geval wie er tegen ons praat in het vliegtuig via de radio. Naast Jesse en Luke was hun vader ook mee.
Na de start zijn we richting Dedemsvaart gevlogen waar Jesse en Luke wonen. Na ongeveer 10 minuten nam Jesse het stuur over en zette koers naar Dedemsvaart. Moet zeggen Jesse je vloog perfect de juiste koers de juiste hoogte. Na Dedemsvaart van boven te hebben gezien zijn we richting Slagharen gevlogen, met Jesse achter het stuur. Boven Slagharen hebben we ponnypark Slagharen van boven gezien. Vervolgens zijn we naar 6000 voet geklommen om de wolken van de andere kant te bekijken, van boven dus. Altijd prachtig gezicht. Daarna weer naar 1200 voet gedaald. Jesse stuurde de Piper cherokee prachtig langs en tussen de wolken door naar deze hoogte.
Vervolgens zijn we via Dwingeloo en Beilen weer naar Hoogeveen gevlogen. Luke als een prima navigator en Jesse als een geweldige piloot, helemaal top jongens!!!
Ondanks het slechte vliegweer hebben we vandaag toch wel kunnen vliegen. Julian had al dagen gevraagd: pa wanneer gaan we nu vliegen ik heb daar zon zin in. Dus het moest vandaag maar gebeuren. Maar het weer??? Vanochtend lukte het helemaal niet, wolkenbasis op 600 voet. Maar de middag lijkt beter. En dat klopte, maar snel onze Piper uit de hangaar gehaald. De wolkenbasis zat op 1200 tot 1400 voet, niet hoog, maar hoog genoeg om te vliegen
We zijn richting Meppel gevlogen en daarna via Dwingeloo naar Beilen en vervolgens naar Hoogeveen. Onderweg hadden we regen en motregen maar ondanks dat was het zicht behoorlijk goed tot een hoogte van 1100 voet. We konden de tocht niet langer maken want er kwam een gordijn van regen aanzetten vanuit het westen. We waren net geland en toen begon het behoorlijk te regen.
Melanie vond het spannend en Julian vond het uitzicht zo boeiend dat ie in slaap viel.
Zat vanmiddag in mijn kantoor en keek (ff) naar buiten en dacht "ik moet vliegen" wat een prachtige wolkenstructuren.
Maar snel Arjan en Ellen gebeld of ze zin hadden in een uurtje vliegen. Hadden ze wel maar Ellen zat net in het rijexamen en dat gaat natuurlijk voor. Maar na een uurtje belde Arjan met het bericht Ellen is geslaagd en wij hebben best zin om te vliegen. Dus maar snel naar onze Piper Cherokee gereden en een uurtje genoten van de prachtige vergezichten en de schitterende wolkenstructuren (zie fotos) De tocht liep van Hoogeveen naar Meppel, Giethoorn Steenwijk, Havelte, Dwingelo, Ruinen, Beilen en terug naar Hoogeveen. In tussentijd verschillende hoogten gevlogen. Van 1000 naar 6000 voet.Het was een super vluchtje, vooral ook bijzonder, dit omdat Arjan over twee dagen Nederland voor 6 maand gaat verlaten en toch nog ff samen een vluchtje konden maken.
Wij (de bloggers) hadden een vlucht gepland naar Marl in Duitsland. Maar helaas door het slechte weer, sneeuwval en een lage wolkenbasis kon de vlucht niet doorgaan. Maar een vluchtje in de omgeving zat er misschien wel in. De TAF (weerbericht) van vliegveld Eelde gaf aan dat de wolkenbasis zou optrekken naar 1200 voet. Net genoeg om te kunnen vliegen dus. En inderdaad tegen 13.45 uur was de wolkenbasis hoog genoeg om te kunnen vliegen. Dus snel gebeld naar mijn vaste co-piloot Marianne en buurvrouw Ageeth dat een vluchtje van uur wel zou kunnen.
En dat kon ook prima, prachtige witte weilanden, met opvallend veel ijsbaantjes gezien. De tocht die we gevlogen hadden liep van Hoogeveen naar Slagharen, De Wijk, Meppel, Ruinen Beilen (Guus zijn huis nog bekeken, maar geen Guus te zien) Dwingelo en omgeving. Na een uurtje de wielen weer op de grond in Hoogeveen. Ongeveer 200 km afgelegd. Een prachtige vlucht met een mooi wit landschap. En nu maar snel naar een ander weertype, op naar de zomer zodat ook weer lange vliegtochten gepland kunnen worden.
Vandaag weer 2 leuke vliegtochtjes kunnen vliegen met de Piper
Het landschap prachtig bedekt met sneeuw. Op het vliegveld lag 5 cm sneeuw, niet te veel om te starten en te landen. Dus maar snel het vliegtuig uit de hangaar gehaald en twee vluchtjes lokaal kunnen doen.
De meteo voorspelde dat tegen 15.00 uur een trog over Hoogeveen zou passeren met sneeuwbuien. En dat kwam helemaal uit.Tijdens de laatste vlucht zag ik vanuit het westen een gordijn van sneeuw aankomen, een prachtig gezicht. En dat ging in een rap tempo. Zo snel dat de sneeuwbuien en wij samen een wedstrijd aangingen, een wedstrijd wie is er het eerst op het vliegveld in Hoogeveen. Er was geen winnaar, toen ik de wielen aan de grond zette sneeuwde het ook. Joop Post vloog voor mij met een leerling in de PH-VSN op final, wij konden mooi gelijk landen. Precies op tijd dus, zie de foto op final 28 Hoogeveen, met de sneeuwbui bijna op de baan. (zie eerste foto)
Vandaag prachtig vliegweer, dus maar snel de Piper uit de hangaar gehaald.
De meteo verwachtte tegen 16.00 uur sneeuw- en hagelbuien met een kleine kans op onweer. Kortom de vliegtocht maar aan het begin van de middag gepland. Wij hadden de wielen los tegen 13.30 uur en landen iets over 14.30 uur, een uurtje gevlogen en genoten van de prachtige vergezichten. (kijk maar op bijgaande fotos en in de bijlagen)
De route die wij gevlogen hebben liep langs Meppel, Giethoorn, de Beulakker en de Belterwiede, Zwartsluis, Zwolle, de Lichtmis, Nieuwleusen, Ommen, Hardenberg, Gramsbergen, Slagharen en weer richting Hoogeveen. Op de route prachtige landschappen, bevroren sloten en meren, besneeuwde weilanden, helemaal top.
Tijdens de vlucht riep Dutch mill of er een kist bij Hoogeveen vloog om goede info te krijgen over het weer. Dit was op verzoek van de PH-JPO (van Aero-noord uit Hoogeveen) die in de omgeving van Harlingen vloog. Snel maar het actuele weer doorgegeven aan Dutch-mill. De PH-JPO had dit direct meegeluisterd. Waarschijnlijk was de vlieger bang dat het weer slechter zou worden in de omgeving van Hoogeveen. De kinderen genoten van de tocht. Melanie heeft nog ff een aantal bochtjes gestuurd. Kortom een leuke tocht!!
Na heel wat dagen met slecht weer eindelijk een mooie vliegdag!!
Gisteravond de meteo-site bekeken of er deze week nog een mooie dag tussen zat om te vliegen. En dat was het geval, en wel vandaag. Kortom snel iets plannen. De nobel raakt al aardig op dus Ameland was een goed plan om naar toe te vliegen. Maar alleen vliegen is niet zo leuk, dus snel maar een mail en smsen uitgedaan of er een liefhebber was om mee te gaan naar Ameland. Die was snel gevonden, als eerste reageerde Marianne, lijkt mij geweldig om mee te gaan. Vliegveld Ameland gebeld of ze wel open waren.De laatste tijd was er veel regen gevallen en ik hoorde dat Ameland hierdoor maar beperkt open was. De havenmeester antwoordde gelijk je bent meer dan welkom. Nou helemaal goed dus. Met de Piper Cherokee naar Ameland.
Wij vertrokken van Hoogeveen met een geweldig zicht. (er deed een klein probleempje voor, ik had de deur niet gelokt, kortom maar snel ff weer geland en de deur goed verzegeld) Het voorspelde weer klopte helemaal. Op een hoogte van 2000 voet was Groningen al te zien, het was prachtig, kijk maar op de fotos wat een prachtig weer. Op Ameland aangekomen was er geen wind, een schitterend zonnetje en geen wind. Met op de achtergrond het geluid van de golven van de noordzee, het gevoel was dat het voorjaar was. Vreemd dat er op zon mooie vliegdag zo weinig gevlogen wordt, een gemiste kans.
Na een paar flesjes nobeltje te hebben gekocht en een bakkie koffie zijn we weer terug gevlogen met het zelfde prachtige weer. Eenmaal geland gingen de hangaar deuren vanzelf open, nou ja vanzelf, Marcel ontving ons. (Marcel nog bedankt, tof man) Marcel had ook een uurtje lokaal gevlogen. Het was een super mooie vliegmiddag, 1 om in te lijsten.
Julian Castaing vanaf vandaag een echte hoogvlieger
Na de vlucht 2 keer te hebben afgezegd omdat het weer niet oké was, lukte het vandaag om de vlucht uit te voeren.
De ochtend begon met mist, maar volgens de meteo zou de mist tegen 13.00 uur oplossen en het zicht zou dan naar 10 km oplopen. Dus met Julian en zijn moeder afgesproken dat wij om 14.15 uur op het vliegveld aanwezig zouden zijn. Ik had daarvoor al 2 vluchtjes gehad en het zicht werd steeds beter, dus perfect vliegweer voor Julian. Voor de vlucht met Julian besproken waar hij langs wilde vliegen. Hij wilde in ieder geval graag zijn woonplaats Hollandscheveld en attractiepark Slagharen van boven bekijken. Eenmaal ingestapt eerst op de grond geoefend hoe Julian de Piper Cherokee moest besturen. Dat hij snel kan leren bleek wel in de lucht. Hij stuurde het vliegtuig heel relaxt naar Hollandscheveld. Boven Hollandscheveld een paar rondjes gevlogen en daarna zette Julian koers naar Slagharen. Boven Slagharen ook een paar rondjes gevlogen, het reuzenrad bekeken en alle andere attracties op het park. Vervolgens gaf de moeder van Julian hem opdracht om naar Koekange te vliegen. Ook deze koers was voor Julian geen probleem, strak stuurde hij naar Koekange op een hoogte van 1500 voet. Vervolgens zette Julian koers naar Dwingeloo en vervolgens via Wijster weer naar vliegveld Hoogeveen. Na afloop kreeg Julian zijn wel verdiende brevet, want vliegen dat kon hij!!
Julian en Melanie wilden graag weer eens met pa vliegen. Dat geldt overigens ook voor Elma. En eerlijk gezegd werd dat ook wel weer eens tijd. Het schiet er vaak bij in. Vlieg de meeste weekends wel, maar dan vaak met andere mensen of bij paracentrum Eelde Hoogeveen.
Maar vandaag alleen met de familie een rondje van een uur. Melanie wilde graag de wolken van dichtbij bekijken en Julian wilde graag ons huis van boven zien. En dat is gelukt, het weer was goed, wolkenbasis op 1300 voet met prachtige wolken zichten. Op sommige plaatsen in twee lagen zodat wij er prachtig tussendoor konden vliegen.
Onder de wolken was het zicht horizontaal en verticaal perfect, zodat ons huis van boven prachtig te zien was. Kijk maar op bijgaande fotos wat voor prachtig vliegweer het was.
Dit weekend was een leuk vliegweekend, het weer was prachtig en ik kon lekker veel vliegen. Zaterdag actief geweest bij para-centrum Hoogeveen. Een hele serie sticks mogen vliegen op de PH-ZZF (Cessna 207) En altijd weer leuk om de parachutisten naar een hoogte van 12.500 tot 13.000 voet te brengen. Kijk maar op bijgaande foto's wat het uitzicht is op deze hoogte genieten of niet dan.
Zondag eerst een lokale vlucht op de eigen Piper Cherokee en vervolgens met de Piper een retourtje Ameland gevlogen, en zoals altijd op Ameland ff een bezoekje gebracht aan nobel, om een paar flesjes nobel in te slaan
Vandaag mocht ik voor de para-club PCEH op de Cessna 207 (PH-ZZF) een demo vliegen naar Coevorden. Aan boord 6 parachutisten die een demo verzorgden voor een school in Coevorden.
Bij aankomst boven het veldje bleek er veel belangstelling te zijn, het veldje stond vol publiek zodat er er weinig ruimte voor de para's aanwezig was om te landen. Maar gelukkig hebben wij een radio aan boord waarmee ik in contact sta met de para-control op de grond aanwezig op het veldje. Maar snel het verzoek gedaan dat er meer ruimte moest komen voor de parachutisten. Vanuit de lucht konden wij prachtig zien dat de mensenmassa zich naar de rand van het veld verplaatste. Vervolgens geklommen naar 5000 voet waarna de parachutisten in twee rondjes boven de school in Coevorden het vliegtuig verlaten. Telkens weer een belevenis als de para's het vliegtuig verlaten.
Nadat de para's geland waren nog een rondje (beetje laag) gevlogen over het veldje bij de school en vervolgens geland op vliegveld Hoogeveen. Altijd weer een prachtig gezicht!!
Wij hadden om 13.00 uur afgesproken op het vliegveld in Hoogeveen.
Het zicht zou volgens de meteo meer dan 10 km worden. In de ochtend viel dat tegen. Ik had in de ochtend nog een vluchtje waarbij het zicht op sommige plaatsen niet meer bedraagt dan 1500 meter. Het zicht was tijdens de vlucht inderdaad beter maar nog niet echt super, het zicht was op sommige plaatsen max. 5 km.
Maarten had naast zijn vader, moeder en broer een hele familie meegenomen. Op het terras van het restauranthebben we eerst de vlucht besproken. Daarna zijn we naar de havendienst gegaan om het weer te bekijken en Maarten kennis kon maaken met de havenmeester Ed Snijders. Zo had Maarten ook een idee wie er straks achter de radio zit van vliegveld Hoogeveen als we vliegen.
Na deze kennismaking maar snel naar het vliegtuig gewandeld. Naast Maarten mocht broer en moeder (vader vond dit helemaal goed) mee. Eenmaal in de lucht nam Maarten het stuur over. Maarten vloog via Ermerzand naar Nieuw Amsterdam. Daar woonde Maarten, na een paar rondjes zag Maarten het huis waar hij woonde. Vervolgens stuurde Maarten naar Emmen om een kijkje te nemen in (op) de Dierentuin. Vervolgens zette Maarten koers terug naar Hoogeveen. Maar op de terugweg ontdekte Maarten en zijn moeder dat ze de school van Maarten niet hadden bekeken, dus ..de koers maar 180 graden verlegd ..terug naar Nieuw Amsterdam. En de nieuwe school van Maarten bekeken. De school is in aanbouw en moet zeggen Maarten ziet er puik uit die school van je. Vervolgens de terug reis ingezet. Dit ging via Oosterhesselen, richting Westerbork en vervolgens via Wijster terug naar vliegveld Hoogeveen.
Maarten vloog perfect ondanks dat het zicht matig was, geen horizon en toch prima recht vliegen, super Maarten. Daarom ontving je na de vlucht het hoogvliegersbrevet.