Geachte lezer, de jongste teksten komen helemaal onderaan, neen en nog eens neen, nu niet meer verdorie toch, omdat ik stapje na stapje deze bescheiden denkoefening op de blog los laat. Het is een persoonlijke visie, een overtuiging die wellicht ook niet steeds op de enige echte waarheid steunt. Men kan slechts proberen zo correct mogelijk te zijn.
Neen dit is niet definitief! Deze tekstjes borrelden op staan hier te blozen zoals ze het daglicht zagen. Als ik tijd en goesting vind me met rode bic en kritisch oog door deze geestelijke erupties te worstelen, zal ik spelling en spraakkunst met de luizenkam uitpluizen. Vandaag zeker niet want ik heb het veel te druk met zaken die me belangrijker lijken. "If I had a secretareske?"
Zoeken in blog
Zoeken in blog
Positief, kritisch denken.
Wat schort er in Niel, in de politiek? Als alleen Einstein zijn mening mocht uiten, dan wordt het erg stil.
Voor een mening opkomen is een stuk verantwoordelijkheid nemen.
13-12-2012
Van "het" wordt men zo vreselijk moe...
In de letterkunde heeft men het soms over unheimlich, een gevoelen dat als het ware een waarschuwing aangeeft. Wel "het" is nog erger dan unheimlich, en ieder mag zelf zoeken, hoe erg. Dat "het" voortdurend begrippen anders gebruikt, naar het "het" uitkomt vermelde ik al en dat is unheimlich en moeilijk en weird. Democratie is zo een voorbeeld. Met veel blabla wordt beweerd dat "het" pro democratie is. In de werkelijkheid heeft "het" een variabele, aangepaste non-democratie voor bepaalde delen van de bevolking, dus dat is geen democratie maar dat heet een etnocratie. Een deel van het volk heeft bepaalde rechten... en een ander deel van de bevolking heeft vooral plichten. Wordt U daar niet moe van? "Het" heeft een kop, een leider of een Führer wat onaangenaam klinkt. De Leider zal ik maar zeggen loopt rond in de geschiedenis met een mandje en verzamelt geen bloempjes maar gedachten. En zoals vele oudere mensen beweren dat vroeger alles veel beter was, toen de vrouwen nog stierven in het kraambed, een griep dodelijk kon zijn en de baljuw op vraag van de rentmeester van de heer je naar believen kon laten opsluiten of door verwijzen naar het godsoordeel en dat was echt niet plezant. Maar je vroeger was het altijd beter want men was jong en kon verliefd worden. Wel "het" met het mandje verzamelt gedachten die sommigen vroeger beter vonden. Ieder moet zijn plaats kennen en ieder moet leren zijn plan te trekken. Met andere woorden men moet zijn plaats kennen en dat gewoon aanvaarden. Inderdaad zo was het altijd tot de grote filosofen van de verlichting deze onmenselijkheid aankaarten en met hun leer van de Verlichting de grootste stap voorwaarts zetten. Prachtig, hoera maar er waren de bevoorrechten die al altijd genoten en genomen hadden die met lede ogen zagen dat er aan die zelf verschafte voordelen een beetje geknabbeld werd, ervoeren dit als een ondraaglijk onrecht... En zij zullen nooit, nooit rusten om die voorrechten, die gunsten, die onrechtvaardigheden terug te bekomen. En daarom heeft de leider het zo dubbelzinnig over democratie (die er geen is), over solidariteit (die er geen is), over rechten en plichten en de non stop draaiende mantra's die door zijn hovelingen klakkeloos herhaald worden en dan via een uitgewerkt net van media en fora gevoed door een leger volgelingen dagelijks, permanent, zonder ophouden op onze samenleving afgevuurd worden. En... het blijkt te werken. Zij die gaan inleveren, gaan betalen, verarmen roepen verheugd hoera en stappen vrolijk achter de gedachten van de leider, zoals de soldaten zingend achter Napoleon naar Moskou marcheerden en... uitgedund, verminkt, uitgehongerd in vodden naar huis strompelden. Dat wou ik nog even kwijt. Maar ik wordt er moe van en vermits de toekomst met de dag korter wordt begin ik soms te denken: Wie niet horen wil, moet voelen, en voelen zullen ze!
13-12-2012 om 13:25
geschreven door Walter
Bangelijk, hachelijk, belachelijk...
Hoewel het ganse discour zeker voor jonge, zwakkere medemensen werkelijk bangelijk is en het voor onze samenleving in haar geheel meer dan hachelijk wordt is het voor een oudere op de koop toe belachelijk. "Het" dat verder geen naam meer krijgt is hoe langer hoe meer belachelijk. De inburgering. Vermits ik in mijn jeugd mij al ergerde aan de wat wij Franscillions noemden in A. Zeker als de rijkelijk uitgedoste Frans brabbelende dames hun zitplaats op tram 17 opeisten om met vriendinnen in de "visbakken" op de Keizerlei koffie met gebak te gaan degusteren en de geüniformeerde "mannekes" van de Belgiëlei op dezelfde tram stonden druk en neerbuigend naar ons stonden te doen, is inburgering geen vies woord. Die groep Vlamingen waartoe ook mijn gootmoeder slecht halvelings en zijdelings behoorde, keek op onze "TOAL" meewarig, misprijzend neer. Die hadden toen een "TOAL"-update zeker nodig gehad. Maar "het" heeft het daar niet over. "Het" raast als een kieken zonder kop over allochtonen en dan alleen de armen die als godsdienst de Islam hebben. Ik heb heel wat kinderen uit die groep gekend die ik even wil voorstellen. Marrokanen , Berbers uit de Atlas met eigen taal, van zeer arme afkomst, totaal onwetend over de samenleving hier, gelovig en met de bedoeling zodra het kan naar hun land terug te keren komen hier werken en proberen de enige levenswijze die ze kennen hier te beleven, te organiseren. Hun kinderen zijn dus Berbers die op straat Antwerps als Toal leren en in de school misschien een beetje Nederlands leren. Hun leraars godsdienst spraken Arabisch, een vreemde taal, en die moeten ze leren om de Koran te leren kennen. Dus even samenvatten, Berbers, Antwerps, Nederlands, Arabisch en goede leerlingen aangemoedigd door verantwoordelijke onderwijzers volgen in het middelbaar de Latijnse klassen. Zoals iedereen leren zij Engels, dan Frans en bestuderen zij ook wat Latijn naast al de andere vakken. Ik heb er gekend die met brio geslaagd zijn maar meer die door een Neerlandicus die de puntjes zeer scherp op de i plaatste op het einde van de humaniora afgestopt werden. Zonder diploma of verloren gelopen in een beroepsklas beginnen zij aan de uitdagingen van de arbeidsmarkt. Hoe voelen zulke jongeren zich? Spreek hen over inburgering. Niet dom zijn en ondanks de inspanningen toch geen kans krijgen is moeilijkheden zoeken. "Het" ontneemt volledige generaties elke motivatie en dan heb ik het over zeer gemotiveerde, flinke studenten, hoe reageren dan de zwakke nauwelijks gemotiveerde leerlingen die natuurlijk alleen de mislukkingen als voorbeelden zien. Natuurlijk moet iedereen de ernstige kans krijgen en grijpen om in te burgeren. Dat vergt veel inzicht en zeer veel kunde om de aanpak te laten slagen. Dat kost de maatschappij veel geld en tijd en geduld en verdraagzaamheid. Daar moet een beloning aan verbonden zijn en zeker geen afstraffing en uitsluiting. Ik zei belachelijk. Ja stel dat die dwangmethode zou uitgevoerd worden en de echt meer dan begaafden lukken, dan staan die verder dan onze autochtone minder begaafden, minder gemotiveerden,minder geschoolden... Moeten die dan ook gestraft worden? Zeer netelige vraag. Wel, "zijn" grote leermeester, Burke, heeft het over: "a swinish multitude" sic, is dat niet vrij vertaald een varkensstal? Dus die groep autochtonen, "Goede Vlamingen" zijn dan een varkensstal? Belachelijk, meer nog, uit die "varkensstal rekruteert "het juist erg veel stemmen, want die hebben niet veel gelezen, zijn niet gewoon te studeren en ook te lezen. Terug naar meer "verlichting, veel meer verlichting, ontvoogding van de massa, bewaken van de gezonde democratie, een sterke solidariteit, daarin zit toekomst! "Het" betekent verandering, maar welke, die van jaren terug, die van de sterkste schouders zullen het meeste pakken... Lees Burke:Edmund Burke - Wikipedia
13-12-2012 om 00:19
geschreven door Walter
11-12-2012
De pil in het honingkoekje...
Een gezellig viertal dat rustig keuvelt over wat vaagheden, de toekomst van Antwerpen. Toch niet zo erg... Zie je wel... De kernwoorden van Burke en Dalrymple werden in het honigkoekje gestopt. Rechten en plichten, (Voor wie de rechten, voor wie de plichten), mobiliteit, welke? (Eerst auto tot in de binnenstad, en de rest kan daar ook geraken.) Taal! Uitgesproken toal! Taal is een kernwoord voor deze politici, die een erbarmelijke uitspraak en taalbeheersing hebben, maar zonder die kennis van de toal is van inburgering en zeker van rechten geen sprake. (Welke kennis?) Eigen verantwoordelijkheid. Kruip zelf uit de shit, is het nieuwe moto. Verlaging van de belastingen door de tering naar de nering te zetten. Logisch, dus minder blauw op straat, minder fraudebestrijding, minder investeren in opvang van behoeftigen enz... En gasboetes, maar dat zijn geen verdoken belastingen, waarvoor zullen die gegeven worden? Het dragen van een rode strik, de 1-Meistoet, 1302 niet meevieren, naar een officiële school gaan, al fietsend een storend element zijn voor de limousines? Maar "ik" heeft enorm gewerkt, en buitengewoon onderhandeld. Ik heeft getoond dat Ik de moeilijkste onderhandelingen tot een prachtig einde kan brengen. Hoe zit dat nu ook weer? Extreem rechts met Neo-liberale visie met Neo-leberale partij, met rechtse partij met neo-liberale strekking... Dat moet echt moeilijk geweest zijn! Maar het is positief te vernemen dat "zij" niet tegen de tram zijn, wel tegen de bedding waar de tram zou moeten rijden. Positief is ook dat zij voor solidariteit zijn waarbij een rijke zelf kan beslissen welke sukkel iets krijgt en een welke niks, dat is leuk! Als dat geen verandering is! Leuk is ook dat de geschiedenis niet ernstig moet genomen worden, maar dat de verhalen, de vertelsels geloofd worden. Maar vindt U het niet een beetje vreemd dat 1968, die prachtige opleving van de maatschappij nu de oorzaak van alle kwaad blijkt te zijn, volgens die Toal-partij. Och ja, denk er aan wie in een andere toal denkt riskeert een gasboete? Alleen nog Vloamse liedekijns, en films over de Vloamse geschiedenis, neen niet geschiedenis, de folklore, dat is wetenschappelijker. Neen "wij" doen het niet voor de postjes, wij houden het been stijf, wij zijn voor verandering, wij kunnen het, wij weten het, wij zijn de enige, de beste, de allerbeste, en dat is zo, iedereen zegt dat, dus is dat een feit, dat wordt door specialisten in het buitenland bewezen...
Aaaaantwaaaarpe wa dis er me a gebeurt? Let oep a toal!
Een grote meerderheid van de bevolking is voorstander van een vermogensbelasting. Bij de politici ligt dat anders en dat is geen toeval. Marc Vandepitte legt uit waarom de miljonairstaks een van de beste bewaakte taboes is van ons politiek systeem.
plutocratie
Ons politiek bestel zoals we dat vandaag kennen, is het resultaat van een lange wordingsgeschiedenis, met daarin een aantal scharniermomenten. In wat volgt staan we stil bij drie zon belangrijke momenten en zoomen we in op de fundamentele kwestie van de verdeling van de rijkdom.
Griekenland: de wieg van de Westerse democratie
De grondleggers van het politiek denken in het Westen werden al geconfronteerd met een fundamenteel dilemma. Democratie betekent letterlijk dat de macht bij het volk ligt en dus bij de arme(re) meerderheid. Maar, als die armen hun numeriek overwicht daadwerkelijk inzetten om hun (economische) belangen te doen gelden, dan is het snel afgelopen met de rijkdom en privileges van de elite en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Plato (427-347 v.Chr.) wond er geen doekjes om, hij verzette zich krachtig tegen een democratische staatsvorm. Een democratie dwingt namelijk de politici om de bevolking alles te geven waar ze om vraagt. Het gaat daarbij volgens de wijsgeer meestal om grillen, omdat de gewone mensen niet ontwikkeld zijn en dus vooral hun pleziertjes enlagere verlangens nastreven. Zoiets leidt uiteraard niet tot een goed functionerend bestel. Een goedwerkende staatsvorm veronderstelt daarentegen controle op de burgers, want teveel vrijheid leidt tot tirannie.
Die controle betreft volgens Plato ook het bewustzijn. De regering moet toezicht houden op culturele aangelegenheden opdat het denken van de burgers op een juiste manier gevormd zou worden. Enkel de juiste ideeën worden toegelaten, verkeerde ideeën zijn verboden. Kunstenaars en ambachtslieden zijn verplicht om de juiste strekking te volgen. Het regeren zelf komt toe aan de filosofen want zij beschikken over de wijsheid die daarvoor nodig is.
Zijn leerling Aristoteles (384-322 v.Chr.) laat wat meer opening en vrijheid toe, maar ook hij is gekant tegen een democratische staatsvorm. Een democratie is in zijn ogen een ontaarding van de ideale burgergemeenschap, omdat ze in het voordeel is van de armen en zich niet richt op de volledige gemeenschap. In de democratie zijn de armen koning omdat ze met meer zijn en omdat de wil van het grote aantal de kracht van wet heeft. En dat is geen goede zaak.
Democratie is volgens Aristoteles een ontaarding van de ideale burgergemeenschap, omdat ze in het voordeel is van de armen en zich niet richt op de volledige gemeenschap.
Voor Aristoteles is alleenheerschappij uit den boze en is politieke discussie belangrijk. Tirannie en oligarchie (rijken die de macht exclusief uitoefenen), zijn net zoals democratie ontaarde staatsvormen. In zijn zienswijze is het politieke debat echter beperkt tot een kleine elite, van ongeveer tien procent van de Griekse polis. [Raimundo, 17; Novack 28-31] Het gaat om de vrije mannen, d.w.z. mannen die hun kost niet moeten verdienen. Slaven, vrijgelatenen, vreemdelingen, vrouwen, maar ook kleine boeren, handwerkers, ambachtslui, winkeliers en handelaars worden uitgesloten van het politieke leven.
Wat onthouden we van deze twee grondleggers van de Westerse democratie?
Er is een kleine elite die het voor het zeggen heeft. De onderklassen (de meerderheid) worden onder de knoet gehouden. Zij krijgen geen stem in de besluitvorming en bewustzijnscontrole van die groep is belangrijk.
Binnen de kleine elite is tegensprekelijk debat nodig. Tirannen of dictators worden geweerd.
Het zijn niet de rijken die de macht (rechtstreeks) uitoefenen, dat gebeurt door een politieke klasse of door een beperkte minderheid.
De burgerlijke revoluties
Een tweede scharniermoment in de wording van het westers politiek stelsel is de Franse Revolutie. Op 14 juli 1789 bestormt een grote menigte de Bastille en maakt een eind aan het feodaal regime in Frankrijk. Er wordt een nieuwe Assemblée (parlement) ingesteld. Maar de meningen zijn sterk verdeeld, letterlijk tussen links (jacobijnen en de meer gematigde girondijnen) en rechts (de aristocraten).
De jacobijnen, onder leiding van Robespierre, sturen aan op algemeen stemrecht (voor mannen), een progressief belastingsstelsel, gratis onderwijs, afschaffing van de slavernij in de kolonies, De rechtervleugel ziet dat allemaal niet zitten en slaagt er daarentegen in om de wet Le Chapelier in 1791 te laten stemmen, waardoor vakbonden en stakingen verboden worden.
De situatie polariseert snel. In 1792 zet zich een radicalisering door onder impuls van de jacobijnen. Er komt algemeen stemrecht, een maximumprijs op levensmiddelen en er volgen heel wat andere sociale en antiklerikale maatregelen. Dat gebeurt echter in een sfeer van escalerend geweld, de zogenaamde Terreur.
Rechts vreest dat de privilegies (rijkdom) van de opkomende burgerij en de bezittende klasse zullen sneuvelen. Boissy d'Anglas, lid van de rechtervleugel van de Assemblée, drukt het zo uit: Je moet in ieder geval het bezit van de rijken beschermen. We moeten geregeerd worden door de besten; de besten zijn diegene die het best opgeleid zijn en het meest geïnteresseerd zijn om wet te handhaven. Een land dat bestuurd wordt door de eigenaren is een sociale orde, het land waar niet-eigenaars besturen is een natuurlijke orde.
Je moet in ieder geval het bezit van de rijken beschermen. Een land dat bestuurd wordt door de eigenaren is een sociale orde, het land waar niet-eigenaars besturen is een natuurlijke orde. Boissy d'Anglas
In juli 1794 slaat rechts keihard terug en schakelt de linkervleugel uit. De gegoede burgerij neemt opnieuw het voortouw. De maximumprijs op levensmiddelen wordt afgeschaft en er wordt een tweekamerstelselingevoerd. De Senaat, die uit de adel en rijke burgerij bestaat, dient als buffer tegen de Kamer, waar de lagere klassen vertegenwoordigd (kunnen) zijn. Radicale maatregelen kunnen in de Kamer wel goedgekeurd worden, maar ze moeten ook nog bekrachtigd worden in de Senaat.
Voor Montesquieu, de theoreticus van de scheiding der machten, was zon tweekamerstelsel precies een voorwaarde voor die scheiding der machten: De mensen zijn niet in staat om zelfstandig te regeren, daarom zijn we aangewezen op professionals van de macht(professionnels du pouvoir). De rijken met andere woorden, of minstens hun vertegenwoordigers.
Te radicale ideeën worden de pas afgesneden. De journalist Babeuf pleit voor een grote herverdeling van de rijkdom, een pensioenleeftijd op zestig jaar, gratis voedselbedeling voor de hongerlijdende bevolking, nationalisering van de buitenlandse handel, In 1796 wordt hij opgepakt en ter dood veroordeeld.
In 1799 is de situatie in Frankrijk bijzonder onrustig. Om te verhinderen dat de radicale jacobijnen de macht weer zouden grijpen komt er eenstaatsgreep onder leiding van Napoleon. Hij trekt alle macht naar zich toe, ontbindt de Kamer en laat enkel nog de Senaat werken. Er komt ook een cijnskiesstelsel.
Enkel de begoede burgers krijgen nog stemrecht en kunnen zich laten vertegenwoordigen in het parlement. In de liberale traditie staat het principe No taxation without representation (geen belasting zonder vertegenwoordiging) centraal. Maar eigenlijk is het hier vooral het spiegelbeeld ervan dat telt: No representation without taxation. [Soboul, 90-103; Losurdo, 20]
Met Napoleon krijgt de nieuwe republiek definitief vorm. De aristocratie is verslagen, het plebs is onder de knoet gehouden en radicale ideeën werden uitgeschakeld. Het tijdperk van de burgerij en het liberaal gedachtegoed breekt aan. Dat gedachtegoed staat wel voor een fundamenteel dilemma. Omdat het gekant is tegen de feodaliteit en de absolute macht van de koning is de liberale traditie voorstander van een representatief systeem.
Maar zo een representatief systeem houdt het gevaar in dat de onderste klassen omwille van hun getal hun wil zullen opdringen, en meer bepaald een herverdeling van de rijkdom zullen proberen afdwingen. Daarom moet er een politiek systeem komen dat de schijn geeft van representativiteit maar dat gelijktijdig de meerderheid politiek neutraliseert. [Losurdo, 8] Dat gebeurt op dat moment door de invoering van de twee kamers en door een cijnskiesstelsel. (Het meervoudig stemrecht in België is een variant van dat laatste.)
In Engeland zijn er vergelijkbare evoluties. John Locke, de Engelse theoreticus van de Westerse democratie, waarschuwde al in de zeventiende eeuw voor het gevaar dat een politieke democratisering met zich kon meebrengen voor de bezittende klasse. Voor deze filosoof is het privébezit absoluut en onaantastbaar, zelfs ten aanzien van een verkozen regering: de opperste macht kan van niemand een deel van zijn eigendom afnemen zonder diens toestemming.
Volgens Locke heeft de overheid geen ander doel, dan het behoud van bezit. Het tweekamerstelsel en het cijnskiesrecht zorgt ervoor dat de vrees van Locke geen realiteit kan worden. Het cijnskiesstelsel wordt pas in 1867 afgeschaft. In België duurt dat zelfs tot 1918.
De overheid heeft geen ander doel, dan het behoud van bezit. John Locke
08-12-2012 om 10:29
geschreven door Walter
05-12-2012
Onze nieuwsankers
Ico Maly laat zijn kritisch licht ook even over onze nieuwsankers schijnen en opnieuw wordt een zeer sterk vermoeden bevestigd. Maar de situatie is nog veel erger verziekt. Het wordt een bijna hopeloze zoektocht naar objectieve informatie, die met kennis van zake de democratie dient. De toestand is meer dan ongezond.
Kathleen Cools is gelukkig een positieve uitschieter, hoelang zal zij dat kunnen en mogen zijn?
05-12-2012 om 01:30
geschreven door Walter
01-12-2012
N-VA bespaart dus niet op:
De N-VA wil niet besparen op:
De notionele interest moet blijven.
Er mag zelfs geen eenmalige vermogensbelasting komen op bedragen van meer dan 1,25 miljoen Euro.
De bedrijfsbonussen van toplui inperken is geen optie.
Aan de grote, dure, benzineslurpende bedrijfswagens mag niet geraakt worden.
Ergo:Niet besparen op gunstmaatregelen voor toplui en bedrijven!
Als dat geen verandering is dan weten wij het niet, of?????
Op strikt wetenschappelijke wijze stelt Ico Maly de feiten vast. En die feiten die liegen er niet om. Daarom moet U zijn boek: N-VA, analyse van een politieke ideologie, lezen en bestuderen. U kan ook Uw schouders ophalen en later vaststellen dat zulks wellicht niet zo verstandig was.
01-12-2012 om 12:25
geschreven door Walter
Ico Maly, chapeau vat even samen...
N-VA wil besparen op:
Door de overheid in te krimpen.
Door de pensioenen en uitkeringen te bevriezen.
Door de werkloosheidsuitkeringen in de tijd te beperken (Max. 2 jaar)
Door de wachtuitkeringen te schrappen.
Door het brugpensioen af te schaffen.
Door de indexering van de lonen af te schaffen.
Ergo: Besparen op de lage middenklasse.
Hopelijk behoort u niet tot deze lage middenklasse, tenzij U voor deze maatregelen gestemd hebt, dan moet u op de blaren zitten!
Ik heb het al gezegd, ik herhaal het, lees dit formidabele boek dat de echte N-VA bloot legt. (N-VA Analyse van een politieke ideologie) Ico Maly
01-12-2012 om 09:26
geschreven door Walter
26-11-2012
Vraagje aan mijn lezers
Tijdens mijn opfrissende tocht door de uithoeken van Marx en Lenin bleef ik even hangen bij het dialectisch materialisme. Ook Hegel wees er op dat de basis van dit denken de bewegingswetten zijn. In mijn woorden spreek ik van; alles is in verandering zeker als ik in de spiegel zie. Nu mijn vraag: zaadje, boom, koolstof, diamant en dan? Of zit de verklaring in de wereld van de atomen en ander klein spul? Of zouden Marx en Lenin en andere vrienden een finaliteit voor ogen hebben. Maar zoals einde en begin niet te omschrijven begrippen zijn zou me dit verbazen. Kan het zijn dat de fysica vandaag over te beperkte inzichten beschikt om een antwoord te geven. Maak het niet te moeilijk en dank bij voorbaat.