Inhoud blog
  • Oefendag 1 (Kleuterschool)
  • Verkeersmaterialen
  • Verkeersweek (Kleuterschool) - DEEL 2
  • Verkeersweek: beschermde omgeving/ uitreiking stapdiploma's (Kleuterschool)
  • Leren hindernissen nemen (Kleuterschool)
    Zoeken in blog

    Verkeer De Bolster

    26-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oversteken (1ste leerjaar)
    Deze doelen werden gebruikt bij de foto's:

    • De leerlingen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers
    • Ze kunnen oversteken onder begeleiding
    • Ze kunnen hun plaats op de rijbaan



    26-11-2015 om 14:24 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    25-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze kleuters dragen een fluohesje!
          


    25-11-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    30-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek aan: kerkhof n.a.v. Allerheiligen (3B)
    We hebben de volgende doelen gebruikt:

    - De leerlingen groeperen zich op een veilige manier per 2 achter elkaar.
    - De leerlingen verplaatsen zich op een zichtbare manier door het dragen van fluohesjes.
    - De leerlingen stappen langs de huizenkant.



    30-10-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    18-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strapdag: Dode hoek (2de graad)

    STRAPDAG  (3de en 4de leerjaar)  18 september 2015 


    De dode hoek


    ·  De kinderen ervaren dat een vrachtwagenbestuurder een beperkt zicht heeft.




    · De kinderen kunnen als fietser of als voetganger oogcontact maken met de bestuurder.

     (vrachtwagenbestuurder)



    · De kinderen kunnen zich veilig en zichtbaar opstellen rond een schoolbus. (vrachtwagen)




    Bijlagen:
    Dode_Hoek.pptx (1.2 MB)   

    18-09-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strapdag (2de graad)
    We hebben de volgende doelen gebruikt:

    - De leerlingen beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. (Eindterm 6.13)

    - Tonen zich in hun gedrag rekening te houden met andere weggebruikers. (Eindterm 6.14)

    => De leerlingen kunnen verkeersborden groeperen in: gebods-, verbods-, gevaars-, aanwijzings- en voorrangsborden.

    => De leerlingen raken door middel van een spelvorm vertrouwd met de betekenis van verschillende verkeersborden.









    18-09-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strapdag (3de graad)

    Activiteiten strapdag 3de graad (2015-2016)

    1.      Dode hoek ervaren in een beschermde omgeving:

    De kinderen ervaren dat een vrachtwagenbestuurder of busbestuurder een beperkt zicht heeft. 

    De kinderen kunnen als voetganger oogcontact maken met de vrachtwagenbestuurder of busbestuurder. 





    1.      Oversteken op een zebrapad in beschermde omgeving:

    De kinderen weten dat ze moeten stoppen aan de stoeprand alvorens over te steken.

    De kinderen kennen de techniek om over te steken en weten dat ze oogcontact moeten maken met bestuurders. 


    Positie op de rijweg in beschermde omgeving:

     De kinderen weten dat ze uiterst links op de rijweg stappen als er geen voetpad is en ze zich alleen in het verkeer begeven.





    18-09-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strapdag (1ste graad)
    Deze doelen mogen erbij vermeld worden:
    - De leerlingen verwoorden wat een veilige fiets betekent.
    - De leerlingen controleren of een fietsonderdeel op een aangeduide fiets aanwezig en in orde is. 




    18-09-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oversteken (1ste graad)
    Doel:
    Leerlingen kunnen veilig de straat oversteken onder begeleiding in beschermende omgeving.




    18-09-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    19-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sam de verkeersslang (3K)
    We komen veilig naar school met de fiets of te voet.

    Dit doel kwam hierbij aan bod:

    WO RU   9.16.5 Dat houdt in dat ze beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie.  







    19-05-2015 om 09:28 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stoppen voor rood en doorstappen bij groen (3K)
    De kleuters leerden stoppen voor rood en doorstappen bij groen.

    Deze doelen werden er gebruikt:
    Mens en ruimte
    WO RU   9.16 Kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen. 







    19-05-2015 om 09:26 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    15-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veilig fiets gebruiken (2de)
    Lesdoelen:
    De leerlingen kunnen verwoorden wat een veilige fiets betekent.
    De leerlingen kunnen de onderdelen van de fiets technisch beschrijven.
    De leerlingen kunnen een fietspomp correct op het ventiel vastzetten.
    De leerlingen kunnen een fietsband oppompen volgens een opgegeven stappenplan.
    De leerlingen kunnen de onderdelen van de binnenband beschrijven.
    De leerlingen kunnen verklaren waarom een binnenband plat/lek gaat.
    De leerlingen kunnen een gaatje in de binnenband gericht vinden.
     
    Leerplandoelen wereldoriëntatie:
    Mens en techniek:
    6.13 Kinderen kunnen een constructieactiviteit of een bereiding correct uitvoeren.
    6.14 Kinderen kunnen gebruik maken van hun kennis over en vaardigheid in techniek om een bereiding te maken en een constructie uit elkaar te halen of in elkaar te zetten.
    Mens en ruimte:
    9.19 Kinderen ontwikkelen en vaardig en verantwoord fietsgedrag.
    Dat houdt in dat ze: een veilige fiets gebruiken. 




    15-05-2015 om 14:11 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    13-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kilometer (3de leerjaar)

    Volgende doelen zijn aan bod gekomen tijdens deze les:
    => veilig per 2 stappen
    => de verkeerssituatie waarnemen met onze zintuigen
    => op een veilige manier andere voetgangers en fietsers kruisen
    => de verkeersborden in het straatbeeld herkennen





    Bijlagen:
    De kilometer.pdf (1 MB)   

    13-05-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    12-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportdag 2015 (Lagere school)
    Een levend verkeerspark (voor stappers, trappers en rollers), dit alles in de beschermde omgeving

    Leerplandoelen:
    9.14     Kinderen ervaren dat alles en iedereen zich in een of andere ruimte bevindt of beweegt.
    9.15     Kinderen zien in dat menselijk verkeer altijd risico’s inhoudt.
    9.16     Kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen.
    9.17     Kinderen houden in hun gedrag rekening met andere gebruikers van dezelfde ruimte.
    9.18     Kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers.
    9.19     Kinderen ontwikkelen een verantwoord en vaardig fietsgedrag.






    12-05-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    07-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veilig oversteken (1ste leerjaar)
    De kinderen van het eerste leerjaar leerden veilig oversteken op 6 mei.

    Dit doel werkt gebruikt:

    9.18: Kinderen ontwikkelen zich tot vaardige een voorzichtige voetgangers. Dat houdt in dat ze veilig kunnen oversteken onder begeleiding.




    07-05-2015 om 15:17 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    06-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsparcours op de speelplaats (3de)

    We maakten een fietsparcours op de speelplaats met de autoluwe schooldag.

    De volgende eindtermen werden daarvoor gebruikt:  6.13

    -De leerlingen  beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route.

    -De leerlingen kennen mogelijke vormen  van rollend en/of glijdend materiaal en weten er veilig mee om te gaan. De leerlingen kunnen de motorische basisbewegingen op een voldoende flexibele en verfijnde wijze aanwenden in gevarieerde en complexe bewegingssituaties. 



    06-05-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    05-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsbehendigheidsparcours (4de leerjaar)
    We deden met het 4de een fietsbehendigheidsparcours.

    Dit zijn de doelen die we daarbij gebruikten:
    9.14     Kinderen ervaren dat alles en iedereen zich in een of andere ruimte bevindt of beweegt.
    9.16     Kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen.
    9.19     Kinderen ontwikkelen een verantwoord en vaardig fietsgedrag.




    05-05-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    27-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar het containerpark (3de)
    Het 3de leerjaar bracht met de fiets een bezoek aan het containerpark.

    Leerplan Wereldoriëntatie - mens en ruimte

    9.16     Kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen.

    9.17     Kinderen houden in hun gedrag rekening met andere gebruikers van dezelfde ruimte.

    9.19     Kinderen ontwikkelen een verantwoord en vaardig fietsgedrag.






    27-04-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    17-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeer bij juf Chris en juf Maggy

    Hieronder volgen de doelstellingen  ivm de verkeersactiviteit.

    1.1 De leerlingen ontwikkelen een goede hygiëne en weten dat ze schoeisel en kledij moeten aanpassen aan de omstandigheden.
    2.4 De leerlingen gaan veilig en verantwoord om met bewegingsmaterialen
    2.5 De leerlingen handelen volgens veiligheidsafspraken en -regels.
    2.6 De leerlingen schatten de gevaren en de risico's van bewegingssituaties in en signaleren die.
    5.1 De leerlingen beleven voldoening aan bewegen in openlucht.












    17-03-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    11-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wandeling in het dorp (3-jarigen)

     











    11-02-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    05-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oversteken (4 jarigen)
    Dit is het doel dat aangeleerd werd :
    9.18 Kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers.
    Dat houdt in dat ze de principe van preventief voetgangersgedrag in concrete verkeerssituaties kunnen toepassen.



    05-02-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer

    Archief per week
  • 08/10-14/10 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 23/10-29/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 18/11-24/11 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 23/09-29/09 2013

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs