Inhoud blog
  • Oefendag 1 (Kleuterschool)
  • Verkeersmaterialen
  • Verkeersweek (Kleuterschool) - DEEL 2
  • Verkeersweek: beschermde omgeving/ uitreiking stapdiploma's (Kleuterschool)
  • Leren hindernissen nemen (Kleuterschool)
    Zoeken in blog

    Verkeer De Bolster

    21-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veilig leren oversteken (4-jarigen)
    • 9.18 Kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers.
      •  Dat houdt in dat ze veilig kunnen oversteken onder begeleiding.


    21-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    20-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeersactiviteit (1ste leerjaar B)

    Mens en ruimte : Mobiliteit

    Tijdens wereldoriëntatie : MIKADO

    Thema : Wèg van mijn school !

    •         verkeersgeluiden benoemen
    •         verkeersborden en wegmarkeringen voor de voetganger en de fietser in de omgeving van de schoolpoort beschrijven en hun betekenis verwoorden
    •         verwoorden hoe ze zich op een veilige manier rond de schoolpoort kunnen bewegen als voetganger, fietser, passagier van een auto en van de schoolbus
    •         hun verkeersgedrag kritisch beoordelen
    •         maatregelen opnoemen die de omgeving rond de schoolpoort veiliger maken(o.a. dragen van fluo-hesje)





















    20-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oversteken van een T-kruispunt (3de leerjaar)
    Strapdag: 19 september

    Doelen  :  

    • bespreken van eventuele alternatieven
    • belang en functie interpreteren en toepassen
    • steeds ‘recht’ oversteken
    • een T-kruispunt steek je best in één keer over 


    Eindtermen :

    • kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van de anderen 
    → kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren en er zich veilig in verplaatsen.(6.12)

    • kinderen houden in hun gedrag rekening met andere gebruikers van dezelfde ruimte.
    • kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers 

    → veilig kunnen oversteken zonder begeleiding 
                    → de principe van preventief voetgangersgedrag in concrete verkeerssituaties kunnen toepassen




    Bijlagen:
    Oversteken van een T-kruispunt.(strapdag).ppsx (1.8 MB)   

    20-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsbehendigheid op de speelplaats (eerste graad)
    Strapdag: 19 september



    9.14 Kinderen ervaren dat alles en iedereen zich in een of andere ruimte beweegt.

                - ervaren ondervinden en inschatten hoeveel ruimte ze nodig hebben

                - ervaren dat elke beweging in de ruimte een richting heeft

                - ervaren dat iedereen zich verplaatst met een bepaalde snelheid



    9.15 Kinderen zien in dat menselijk verkeer altijd risico’s inhoudt

                - ervaren dat een plaats in de ruimte gevaarlijk of onvoorzichtig kan zijn

    - weten dat opvallende kledij in het verkeer kan bijdragen tot eigen veiligheid (fluohesje, fietshelm, …)



    9.19 Kinderen ontwikkelen een verantwoord en veilig fietsgedrag

                - een veilige fiets gebruiken




    9.16 Kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen 

     -        hun fietsgedrag aanpassen aan de omstandigheden

    -        plaatsen herkennen waar is het veilig om te fietsen en waar niet

    -        weten om te gaan met hindernissen op hun weg




    20-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    19-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veilig oversteken (1ste kleuterklas)
    Doel 9.18   kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers, ze kunnen veilig oversteken onder begeleiding.



    19-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeer (3de Kleuterklas A + B)

    Deze doelen hebben we gebruikt:

    Kinderen zien in dat menselijk verkeer altijd risico's inhoudt
                                   Dit houdt in dat ze weten dat opvallende kleding in het verkeer kan bijdragen tot eigen veiligheid.

     

    Kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers.
    Dat houdt in dat ze veilig kunnen oversteken onder begeleiding.



    19-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Deze doelen hebben we gebruikt:

    • Het ritssysteem oefenen om de bus zo snel en veilig mogelijk te verlaten.
    • Tonen zich in hun gedrag rekening te houden met andere weggebruikers. (Eindterm 6.14)




    19-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strapdag: Verkeersborden (2de graad)
    Doelen:
    => De leerlingen rubriceren verbods-, gebods-, gevaars- en verwijsborden op een correcte manier.
    => De leerlingen leren de betekenis van verschillende verkeersborden kennen a.d.h.v. een estafettespel.
    => De leerlingen bespreken het belang en de betekenis van de verschillende verkeersborden in groep.








    19-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sfeerfoto's Strapdag
     








    19-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strapdag (3de graad)

    Leerplandoelen verkeersactiviteit STRAPDAG 3de graad.
    (in beschermde omgeving)

    1. Kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers (9.18):
        - Ze kunnen veilig oversteken zonder begeleiding.

    2. Kinderen ontwikkelen een verantwoord en vaardig fietsgedrag (9.19):

    - Een veilige fiets gebruiken.


       - Als fietser vaardig rechts en links kunnen afslaan. 


    3. Kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen (9.16):
       - beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie



    Extra bereikte doelen:

    4. Kinderen zien in dat menselijk verkeer altijd risico’s inhoudt (9.15)

    weten dat opvallende kleding in het verkeer kan bijdragen tot eigen veiligheid (zie foto’s hierboven)

     

    19-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer

    Archief per week
  • 08/10-14/10 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 23/10-29/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 18/11-24/11 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 23/09-29/09 2013

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs