Inhoud blog
  • Oefendag 1 (Kleuterschool)
  • Verkeersmaterialen
  • Verkeersweek (Kleuterschool) - DEEL 2
  • Verkeersweek: beschermde omgeving/ uitreiking stapdiploma's (Kleuterschool)
  • Leren hindernissen nemen (Kleuterschool)
    Zoeken in blog

    Verkeer De Bolster

    06-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsparcours op de speelplaats (3de)

    We maakten een fietsparcours op de speelplaats met de autoluwe schooldag.

    De volgende eindtermen werden daarvoor gebruikt:  6.13

    -De leerlingen  beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route.

    -De leerlingen kennen mogelijke vormen  van rollend en/of glijdend materiaal en weten er veilig mee om te gaan. De leerlingen kunnen de motorische basisbewegingen op een voldoende flexibele en verfijnde wijze aanwenden in gevarieerde en complexe bewegingssituaties. 



    06-05-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    05-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsbehendigheidsparcours (4de leerjaar)
    We deden met het 4de een fietsbehendigheidsparcours.

    Dit zijn de doelen die we daarbij gebruikten:
    9.14     Kinderen ervaren dat alles en iedereen zich in een of andere ruimte bevindt of beweegt.
    9.16     Kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen.
    9.19     Kinderen ontwikkelen een verantwoord en vaardig fietsgedrag.




    05-05-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    27-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar het containerpark (3de)
    Het 3de leerjaar bracht met de fiets een bezoek aan het containerpark.

    Leerplan Wereldoriëntatie - mens en ruimte

    9.16     Kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen.

    9.17     Kinderen houden in hun gedrag rekening met andere gebruikers van dezelfde ruimte.

    9.19     Kinderen ontwikkelen een verantwoord en vaardig fietsgedrag.






    27-04-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    17-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeer bij juf Chris en juf Maggy

    Hieronder volgen de doelstellingen  ivm de verkeersactiviteit.

    1.1 De leerlingen ontwikkelen een goede hygiëne en weten dat ze schoeisel en kledij moeten aanpassen aan de omstandigheden.
    2.4 De leerlingen gaan veilig en verantwoord om met bewegingsmaterialen
    2.5 De leerlingen handelen volgens veiligheidsafspraken en -regels.
    2.6 De leerlingen schatten de gevaren en de risico's van bewegingssituaties in en signaleren die.
    5.1 De leerlingen beleven voldoening aan bewegen in openlucht.












    17-03-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    11-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wandeling in het dorp (3-jarigen)

     











    11-02-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    05-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oversteken (4 jarigen)
    Dit is het doel dat aangeleerd werd :
    9.18 Kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers.
    Dat houdt in dat ze de principe van preventief voetgangersgedrag in concrete verkeerssituaties kunnen toepassen.



    05-02-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    14-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zichtbaar in het verkeer (2de leerjaar)
    Tijdens een lesje WO hebben we de zichtbaarheid besproken in het verkeer.

    Hierbij horen de volgende doelen:
     
    6.13 Ze beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor voetgangers en fietsers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route.

    6.14 Ze tonen zich in hun gedrag bereid rekening te houden met andere weggebruikers. 



    14-01-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    12-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Route uitstippelen (4-jarigen)
    Doelstelling : 
    9.21 Kinderen kunnen een eenvoudige route uitstippelen met het openbaar vervoer.
    Dat houdt in dat ze de betekenis kennen van pictogrammen, (pijl, uitgang, toilet,...)



    12-01-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    01-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeersactiviteit (3KA en 3KB)
    De kleuters dragen een fluohesje in het donker en kunnen zo zien dat ze zichtbaar zijn door de reflecterende stroken die oplichten in het donker bij de lichtflits van het fototoestel.

    Deze doelen werden gebruikt:

    • WO RU 9.15 Kinderen zien in dat menselijk verkeer altijd risico's inhoudt. 
    • WO RU 9.15.2 Dat houdt in dat ze weten dat opvallende kleding in het verkeer kan bijdragen tot eigen veiligheid.
    • WO RU 9.16 Kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen.

    01-12-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    29-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opvallende kledij (4-jarigen)
    Deze doelstelling werd gebruikt bij verkeer in de maand november:

    9.15 Kinderen zien in dat menselijk verkeer altijd risico's inhoudt.
         - Dat houdt in dat ze weten dat opvallende kleding in het verkeer kan bijdragen tot eigen veiligheid.




    29-11-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    20-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leerwandeling

    OP WEG NAAR …….  huizen in onze straat

    Weg aanduiden en beschrijven (schoolomgeving).

    Duid aan: de school en jullie wandelroute.

    De leerlingen kunnen te volgen weg beschrijven op een kaart.

     

     

    De leerlingen kunnen de gevaarlijke kruispunten op een te volgen weg herkennen, interpreteren en de theoretische kennis in praktijk uitvoeren (6.12).


    Voorbeeld: Een moeilijk verkeerspunt : Schoolstraat – G. Vandenheuvelstr.

    Waarom is dit een moeilijk verkeerspunt?

    Hoe los je dit op?

    Verkeersborden in het straatbeeld


    Rekening houden  met de onvoorziene hindernissen



    Ze kunnen op een correcte manier de straat veilig oversteken.

    Ze kunnen zich in hun gedrag rekening houden met andere weggebruikers. (6.14)




    Ze kunnen op een correcte manier de straat veilig oversteken.

    Ze kunnen zich in hun gedrag rekening houden met andere weggebruikers. (6.14)



    De leerlingen kunnen zich gedragen in het verkeer.

    Ze beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie . 

    Ze kennen de verkeersregels voor voetgangers zo kunnen ze zich zelfstandig en veilig verplaatsen langs een hen vertrouwde route.(6.13)



    Voorrangsregels i.f.v. een wandeluitstap herkennen en toepassen

    Rekening houden met de onvoorziene hindernissen



    Zichtbaarheid in het verkeer:

    We dragen een fluohesje




    Bijlagen:
    Leerwandeling Huizen kijken schoolsite.pdf (1.6 MB)   

    20-11-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    19-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitstap speelgoedmuseum (4de leerjaar)
    Deze doelen hebben we bereikt:
    => De leerlingen passen de busevacuatie vlot, efficiënt en correct toe.
    => De leerlingen vallen op in het verkeer door het dragen van een fluohesje.
    => De leerlingen stappen achter elkaar aan de huizenkant.


    19-11-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    07-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeer in 2B
    De kinderen van 2B leerden de volgende regels in het verkeer:

    • 9.15 Kinderen zien in dat menselijk verkeer altijd risico's inhoudt. Dat houdt in dat ze weten dat opvallende kleding in het verkeer kan bijdragen tot eigen veiligheid.
    • 9.18 Kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers. Dat houdt in dat ze veilig kunnen oversteken onder begeleiding.  




    07-11-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    06-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeer in het klasje van juf An en juf Chris
    De kleutertjes leerden het volgende in het verkeer:

    9.16 : kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier, en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen.

    Dat houdt in dat ze hun (spel) gedrag aanpassen aan de omstandigheden (bv. : de drukte, de weersomstandigheden, de traphal,...)












    06-11-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    25-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleding in het verkeer (4-jarigen)
    Doel :
    9.15 Kinderen zien in dat menselijk verkeer altijd risico's inhoudt
    Dat houdt in dat ze weten dat opvallende kleding in het verkeer kan bijdragen tot eigen veiligheid


    25-10-2014 om 13:39 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    18-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met de bus naar het bos (3de leerjaar)

    Inoefening  busevacuatie  

    DOEL:

    Het ritssysteem oefenen om de bus zo snel en veilig mogelijk te verlaten.
    Tonen zich in hun gedrag rekening te houden met andere weggebruikers. (Eindterm 6.14)




    18-10-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    13-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeersles (3KA en 3KB)
    Voor onze verkeersles deze maand zijn we met de kleuters van de laatste kleuterklas op wandel geweest in de buurt van de school. We hebben verkeersborden gaan waarnemen!

    De bijpassende doelen uit het leerplan zijn de volgende :

    Mobiliteit
    • 9.15 : kinderen zien in dat menselijk verkeer altijd risico's inhoudt : weten dat opvallende kleding in het verkeer kan bijdragen tot eigen veiligheid.
    •  9.16 : kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen : weten om te gaan met hindernissen op hun weg
    • 9.18 : kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers : de pricipe van preventief voetgangersgedrag in concrete verkeerssituaties kunnen toepassen.
    • 9.21 : kinderen kunnen een eenvoudige route uitstippelen : de betekenis kennen van pictogrammen (pijl, rolstoel, ...)











    13-10-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    04-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veilig oversteken (1ste leerjaar A)
    Doel : 9.18 : Kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers.

    Dat houdt in dat ze: Veilig kunnen oversteken onder begeleiding.







    04-10-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    02-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Busevacuatie (2de)
    9.16 Kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen.
    9.17 Kinderen houden in hun gedrag rekening met andere gebruikers van dezelfde ruimte.




    02-10-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    26-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naleven van verkeersregels (2de)
    Lesdoelen:
    - De leerlingen herkennen de verschillende soorten verkeersborden aan hun vorm en kleur (gebodsborden, verbodsborden, gevaarsborden).
     
    Leerplandoelen (leerplan wereldoriëntatie):

    Mens en samenleving:
    5.9 Kinderen beseffen dat ze door verkeersregels strikt toe te passen zichzelf en anderen beschermen en handelen daarnaar.
    Dit houdt in dat ze de verkeerstekens, -borden en -regels voor voetgangers en fietsers kennen en correct naleven om zich veilig te verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route.

    Mens en ruimte:
    9.15 Kinderen zien in dat menselijk verkeer altijd risico's inhoudt. 


    26-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer

    Archief per week
  • 08/10-14/10 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 23/10-29/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 18/11-24/11 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 23/09-29/09 2013

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs