Inhoud blog
  • Oefendag 1 (Kleuterschool)
  • Verkeersmaterialen
  • Verkeersweek (Kleuterschool) - DEEL 2
  • Verkeersweek: beschermde omgeving/ uitreiking stapdiploma's (Kleuterschool)
  • Leren hindernissen nemen (Kleuterschool)
    Zoeken in blog

    Verkeer De Bolster

    29-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opvallende kledij (4-jarigen)
    Deze doelstelling werd gebruikt bij verkeer in de maand november:

    9.15 Kinderen zien in dat menselijk verkeer altijd risico's inhoudt.
         - Dat houdt in dat ze weten dat opvallende kleding in het verkeer kan bijdragen tot eigen veiligheid.




    29-11-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    20-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leerwandeling

    OP WEG NAAR …….  huizen in onze straat

    Weg aanduiden en beschrijven (schoolomgeving).

    Duid aan: de school en jullie wandelroute.

    De leerlingen kunnen te volgen weg beschrijven op een kaart.

     

     

    De leerlingen kunnen de gevaarlijke kruispunten op een te volgen weg herkennen, interpreteren en de theoretische kennis in praktijk uitvoeren (6.12).


    Voorbeeld: Een moeilijk verkeerspunt : Schoolstraat – G. Vandenheuvelstr.

    Waarom is dit een moeilijk verkeerspunt?

    Hoe los je dit op?

    Verkeersborden in het straatbeeld


    Rekening houden  met de onvoorziene hindernissen



    Ze kunnen op een correcte manier de straat veilig oversteken.

    Ze kunnen zich in hun gedrag rekening houden met andere weggebruikers. (6.14)




    Ze kunnen op een correcte manier de straat veilig oversteken.

    Ze kunnen zich in hun gedrag rekening houden met andere weggebruikers. (6.14)



    De leerlingen kunnen zich gedragen in het verkeer.

    Ze beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie . 

    Ze kennen de verkeersregels voor voetgangers zo kunnen ze zich zelfstandig en veilig verplaatsen langs een hen vertrouwde route.(6.13)



    Voorrangsregels i.f.v. een wandeluitstap herkennen en toepassen

    Rekening houden met de onvoorziene hindernissen



    Zichtbaarheid in het verkeer:

    We dragen een fluohesje




    Bijlagen:
    Leerwandeling Huizen kijken schoolsite.pdf (1.6 MB)   

    20-11-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    19-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitstap speelgoedmuseum (4de leerjaar)
    Deze doelen hebben we bereikt:
    => De leerlingen passen de busevacuatie vlot, efficiënt en correct toe.
    => De leerlingen vallen op in het verkeer door het dragen van een fluohesje.
    => De leerlingen stappen achter elkaar aan de huizenkant.


    19-11-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    07-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeer in 2B
    De kinderen van 2B leerden de volgende regels in het verkeer:

    • 9.15 Kinderen zien in dat menselijk verkeer altijd risico's inhoudt. Dat houdt in dat ze weten dat opvallende kleding in het verkeer kan bijdragen tot eigen veiligheid.
    • 9.18 Kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers. Dat houdt in dat ze veilig kunnen oversteken onder begeleiding.  




    07-11-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    06-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeer in het klasje van juf An en juf Chris
    De kleutertjes leerden het volgende in het verkeer:

    9.16 : kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier, en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen.

    Dat houdt in dat ze hun (spel) gedrag aanpassen aan de omstandigheden (bv. : de drukte, de weersomstandigheden, de traphal,...)












    06-11-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    25-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleding in het verkeer (4-jarigen)
    Doel :
    9.15 Kinderen zien in dat menselijk verkeer altijd risico's inhoudt
    Dat houdt in dat ze weten dat opvallende kleding in het verkeer kan bijdragen tot eigen veiligheid


    25-10-2014 om 13:39 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    18-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met de bus naar het bos (3de leerjaar)

    Inoefening  busevacuatie  

    DOEL:

    Het ritssysteem oefenen om de bus zo snel en veilig mogelijk te verlaten.
    Tonen zich in hun gedrag rekening te houden met andere weggebruikers. (Eindterm 6.14)




    18-10-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    13-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeersles (3KA en 3KB)
    Voor onze verkeersles deze maand zijn we met de kleuters van de laatste kleuterklas op wandel geweest in de buurt van de school. We hebben verkeersborden gaan waarnemen!

    De bijpassende doelen uit het leerplan zijn de volgende :

    Mobiliteit
    • 9.15 : kinderen zien in dat menselijk verkeer altijd risico's inhoudt : weten dat opvallende kleding in het verkeer kan bijdragen tot eigen veiligheid.
    •  9.16 : kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen : weten om te gaan met hindernissen op hun weg
    • 9.18 : kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers : de pricipe van preventief voetgangersgedrag in concrete verkeerssituaties kunnen toepassen.
    • 9.21 : kinderen kunnen een eenvoudige route uitstippelen : de betekenis kennen van pictogrammen (pijl, rolstoel, ...)











    13-10-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    04-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veilig oversteken (1ste leerjaar A)
    Doel : 9.18 : Kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers.

    Dat houdt in dat ze: Veilig kunnen oversteken onder begeleiding.







    04-10-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    02-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Busevacuatie (2de)
    9.16 Kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen.
    9.17 Kinderen houden in hun gedrag rekening met andere gebruikers van dezelfde ruimte.




    02-10-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    26-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naleven van verkeersregels (2de)
    Lesdoelen:
    - De leerlingen herkennen de verschillende soorten verkeersborden aan hun vorm en kleur (gebodsborden, verbodsborden, gevaarsborden).
     
    Leerplandoelen (leerplan wereldoriëntatie):

    Mens en samenleving:
    5.9 Kinderen beseffen dat ze door verkeersregels strikt toe te passen zichzelf en anderen beschermen en handelen daarnaar.
    Dit houdt in dat ze de verkeerstekens, -borden en -regels voor voetgangers en fietsers kennen en correct naleven om zich veilig te verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route.

    Mens en ruimte:
    9.15 Kinderen zien in dat menselijk verkeer altijd risico's inhoudt. 


    26-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veilig leren oversteken (3-jarigen)
    Doel : 9.18 : Kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers.

    Dat houdt in dat ze: Veilig kunnen oversteken onder begeleiding.


    26-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeersles (3-4 jarigen)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Doel 9.16.1. De kleuters kunnen hun gedrag aanpassen aan de omstandigheden:” wees voorzichtig en alert in het verkeer”e

    en

    6.11 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt



    Bijlagen:
    verkeer colruyt.jpg (135.6 KB)   

    26-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietstocht naar de scholencross te Herselt (4de, 5de en 6de)
    Op vrijdag 26 september vond de jaarlijkse scholencross plaats. Deze keer ging deze sportieve activiteit door op de voetbalterreinen aan sport- en vrijetijdscentrum 'de Mixx' te Herselt. De leerlingen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar konden zich alvast opwarmen door de beentjes los te rijden tijdens de flinke fietstocht naar de scholencross. 

    De laatste voorbereidingen zoals fietsen controleren en iedereen voorzien van een fluohesje en fietshelm werden getroffen. We waren vertrekkensklaar! Het was een fijne, leerrijke tocht langsheen prachtige landschappen.

    In het bijzonder willen we alle begeleidende (groot)ouders bedanken voor hun enorme inzet en ondersteuning!

    De doelen die tijdens deze activiteit aan bod kwamen zijn:
    • De leerlingen houden rekening met andere weggebruikers.
    • De leerlingen wachten veilig aan de rechterkant van de rijbaan bij een omstandigheid (lekke band van een fiets of vertrekkensklaar maken bij de terugtocht).
    • De leerlingen maken zich voldoende zichtbaar in het verkeer door het dragen van een fluohesje en fietshelm.
    • De leerlingen fietsen veilig in groep.
    • De leerlingen fietsen achter elkaar en houden voldoende remafstand.
    • De leerlingen luisteren naar de instructies die begeleiders hen geven.





    26-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    22-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkennen van de schoolbuurt (3de leerjaar)

    Lesdoel 

    => observeren van het T-kruispunt en herhalen hoe ze het veilig moeten oversteken (zie strapdag)

    => veilig per 2 stappen
    => op een veilige manier andere voetgangers en fietsers kruisen
    => de verkeersborden in het straatbeeld herkennen


    Leerplandoel:     

    => de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren

    => zich in hun gedrag bereid tonen rekening te houden met met andere weggebruikers






    Bijlagen:
    Verkennen_schoolbuurt_3de.ppsx (1.3 MB)   

    22-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    21-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veilig leren oversteken (4-jarigen)
    • 9.18 Kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers.
      •  Dat houdt in dat ze veilig kunnen oversteken onder begeleiding.


    21-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    20-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeersactiviteit (1ste leerjaar B)

    Mens en ruimte : Mobiliteit

    Tijdens wereldoriëntatie : MIKADO

    Thema : Wèg van mijn school !

    •         verkeersgeluiden benoemen
    •         verkeersborden en wegmarkeringen voor de voetganger en de fietser in de omgeving van de schoolpoort beschrijven en hun betekenis verwoorden
    •         verwoorden hoe ze zich op een veilige manier rond de schoolpoort kunnen bewegen als voetganger, fietser, passagier van een auto en van de schoolbus
    •         hun verkeersgedrag kritisch beoordelen
    •         maatregelen opnoemen die de omgeving rond de schoolpoort veiliger maken(o.a. dragen van fluo-hesje)





















    20-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oversteken van een T-kruispunt (3de leerjaar)
    Strapdag: 19 september

    Doelen  :  

    • bespreken van eventuele alternatieven
    • belang en functie interpreteren en toepassen
    • steeds ‘recht’ oversteken
    • een T-kruispunt steek je best in één keer over 


    Eindtermen :

    • kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van de anderen 
    → kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren en er zich veilig in verplaatsen.(6.12)

    • kinderen houden in hun gedrag rekening met andere gebruikers van dezelfde ruimte.
    • kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers 

    → veilig kunnen oversteken zonder begeleiding 
                    → de principe van preventief voetgangersgedrag in concrete verkeerssituaties kunnen toepassen




    Bijlagen:
    Oversteken van een T-kruispunt.(strapdag).ppsx (1.8 MB)   

    20-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsbehendigheid op de speelplaats (eerste graad)
    Strapdag: 19 september



    9.14 Kinderen ervaren dat alles en iedereen zich in een of andere ruimte beweegt.

                - ervaren ondervinden en inschatten hoeveel ruimte ze nodig hebben

                - ervaren dat elke beweging in de ruimte een richting heeft

                - ervaren dat iedereen zich verplaatst met een bepaalde snelheid



    9.15 Kinderen zien in dat menselijk verkeer altijd risico’s inhoudt

                - ervaren dat een plaats in de ruimte gevaarlijk of onvoorzichtig kan zijn

    - weten dat opvallende kledij in het verkeer kan bijdragen tot eigen veiligheid (fluohesje, fietshelm, …)



    9.19 Kinderen ontwikkelen een verantwoord en veilig fietsgedrag

                - een veilige fiets gebruiken




    9.16 Kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen 

     -        hun fietsgedrag aanpassen aan de omstandigheden

    -        plaatsen herkennen waar is het veilig om te fietsen en waar niet

    -        weten om te gaan met hindernissen op hun weg




    20-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    19-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veilig oversteken (1ste kleuterklas)
    Doel 9.18   kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers, ze kunnen veilig oversteken onder begeleiding.



    19-09-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer

    Archief per week
  • 08/10-14/10 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 23/10-29/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 18/11-24/11 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 23/09-29/09 2013

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs