Even geen muziek,
behalve bij het filmpje!
  • Terug naar hoofdpagina
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    broedereverard
    www.bloggen.be/broeder
    Acquisitie bij de favorieten
    wordt niet op prijs gesteld!
    Mijn favorieten
  • Fam. De Jong
  • Schipper Ron
  • Vereniging Maritiem Gezinskontakt
  • Jos Telleman
  • vul PBNC in en je weet waar de kapitein zit!
  • foto's van schepen gespot: KOOPVAARDIJ
  • Gerd Renshof, kunstschilder
  • Nieuws over de scheepvaart
  • De droom van iedere vrouw
  • Kei leuke schoenen!
    Voeg een berichtje toe!
  • FSF
  • Parabens
  • Kevin Durant and garage than three points, 10 shots, garage throw to lose a goal!
  • You Are What You Write In The College Application Essay Forbes
  • JR, defensive Kevin Durant appear superfluous action KD feet apart from sprained my ankle

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Laat vooral een berichtje achter!.......

     

    Inhoud blog
  • Verlof alweer ten einde
  • Job met een gebroken been
  • Reclame voor het prachtige beroep
  • Geest verrijking, geest verruiming
  • Emancipatie
    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Verhalen van een zeemansvrouw
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
    23-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Titanic
    15 jaar geleden, op de dag af, won de film 'Titanic' maar liefst 11 Oscars!
    Het verhaal gaat over een man en een vrouw die verliefd worden op elkaar. Op zich niet zo bijzonder, ware het niet, dat hun toekomst wreed verstoord wordt door het zinken van het stoomschip waarbij de man (en 1500 mensen met hem) komt te overlijden.

    Het zal best een prachtige film zijn, maar als raszeemansvrouw heb ik er een hekel aan. Eén keer slechts, kwam ik al zappend midden in de film terecht. Het duurde een tijd voordat ik doorhad, dat het hier om de Titanic ging, waar ik principieel niet naar wilde kijken.
    De zeeman zelf heeft er minder moeite mee en heeft de film samen met zijn schoonouders in de bioscoop gezien!

    23-03-2013 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    22-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Visite

    Het huis is behoorlijk stil zo zonder anderen behalve mijzelf. Het blijft raar om tegen jezelf te praten.  Het is dan ook erg leuk, als ik aangename visite krijg. We hebben samen gegeten (biefstuk met sjalotten en champignons, boontjes en knoflookaardappelen) en veel gelachen en dan vliegt de tijd.
    Gisteren heb ik ook nog even een schilderijtje afgemaakt! Het was een geslaagde dag! 
    Bas ligt nog rustig (een klein vuiltje kwam nog wel langs met windkracht 7) te wachten bij Malta. Die rust moet nu wel snel over zijn, anders begint hij zich te vervelen.


    (foto: K. Bustraan!)

    22-03-2013 om 11:44 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    21-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vergadering
    Eergisteren had ik de jaarvergadering van de VMG (vereniging voor Maritieme Gezinskontakten). Het was een reis met de trein naar Amersfoort, waar we in de Eénhoorn ieder jaar vergaderen. Het was heerlijk om de dames, die ik al zo lang ken, weer te zien en natuurlijk bij te kunnen kletsen. We werden op taart getracteerd, omdat de VMG dit jaar 30 jaar bestaat!
    De nieuwe waterbouwpastor hebben we daar ook leren kennen: Pastor Stefan Francke, ingesteld sinds 1 december 2012. Natuurlijk werden er grapjes gemaakt over het feit, dat hij vooral de bagger voorgaat in een dienst en zeelieden bijstaat in moeilijke tijden.

    Nu kunnen we weer helemaal fris aan een nieuw VMG-jaar beginnen waar gezelligheid vooropstaat! (en natuurlijk ook steun als dat nodig is.)

    21-03-2013 om 09:54 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    18-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'s avonds
    Eten aan boord is belangrijk.
    Zo af en toe wordt er voor de gezelligheid een barbecue georganiseerd. Met een geluidsinstallatie buiten, lekker eten, wat te drinken en sterke verhalen wordt het altijd laat.
    Of ze op de Fairmountschepen ook deze traditie voortzetten, weet ik niet. Dat hoor ik wel van de stuurman als hij weer thuis is!
    In ieder geval is het in Nederland nog geen weer om buiten te gaan eten!

    18-03-2013 om 10:15 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    17-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Telefoon!
    Gisteren werd ik verrast door een telefoontje van de stuurman! Zomaar! Heerlijk is dat toch. Gewoon even kletsen.
    Op de Alpine komen e-mails binnen bij de kapitein en die stopt ze dan in de inboxen van de desbetreffende crewleden. Hij kan ze ook lezen. Daar heb ik geen bezwaar tegen; het gaat nu eenmaal zo. Wat er in de mailtjes staat, houdt de ouwe wel onder zijn pet.

    17-03-2013 om 10:48 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    16-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De voormalige 'Singapore'
    Gisteren stond er in het krantje van P. Sinke de onderstaande foto van de ex-Singapore.
    Het blijft een prachtig schip. Haar nieuwe naam is "Global Success 1" en ik wens de crew natuurlijk veel succes!


    Noot van mij: een lezer van dit blog kwam met het volgende commentaar:
    Die foto is door M. Mast naar het sleepvaartmuseum gestuurd, echter een paar uur later kwam hij al terug met de mededeling dat het een geshopte foto moest zijn. De kenners hadden het ook al gezien, het reserve anker staat nl nog op het voordek, en de Satcom F dome staat er nog op en geen dome voor de internetverbindingen. Als je inzoomt zie je iets kleur verschil waar SVITZER heeft gestaan. Ook de kleur water is meer van de Noordzee dan Caribisch.
    Vraag is nu wie heeft dit gedaan, de Griekse vesselmanagers, of de bemanning?

    Bedankt voor deze input, H. Jongman!

    16-03-2013 om 11:34 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    15-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slecht weer (2)
    Gisteren meldde ik al, dat er een storm aan zat te komen over Malta. Het is bar en boos op de Middellandse Zee op dit moment. Windkracht 9 met uitschieters naar 10 meldt de stuurman. Zeeziek is hij niet, maar comfortabel is het ook niet. De reddingsvesten zijn weer onder de matrassen gestopt zodat de crew tegen de schotten geklemd ligt en ze niet uit de kooi valt. Dan komt er van slapen niet veel terecht. Vanmiddag om 14.00 uur (Nederlandse tijd) is de piek. De hoofdmotor is in ieder geval gestart voor het geval het anker het niet houdt. Het onderstaande plaatje is de windvoorspelling ter plekke. Juist Malta krijgt ervan langs, maar dat kan ook haast niet anders met die zeeëngte!

    15-03-2013 om 09:13 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    14-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slecht weer
    De Fairmount Alpine ligt stilletjes te wachten bij Malta. De wachten worden gelopen, er worden klusjes gedaan, administratie wordt bijgewerkt, onderhoud aan de motoren wordt door de machinekamercrew gedaan, kortom: niet veel speciaals.
    Het weer wat eraan zit te komen is niet fijn. Windkracht 8 en 5 meter deining! Ik dacht, dat het op de Middellandse Zee kalmer zou zijn en ben maar eens even wat naslagwerk gaan openen.
    Zo eens in de 4 jaar komt er erg slecht weer over. In 1995 sprak men zelfs van een tropische storm! En dat in januari!
    Ik ga maar duimen, dat het deze keer geen herhaling wordt met orkaankracht.

    14-03-2013 om 10:55 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    13-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat doet een sleepboot nou eigenlijk?
    Het liefst dit:

    13-03-2013 om 11:37 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    12-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IJs
    Wat is het koud!
    Voor schepen is ijs in het water gevaarlijk. Het kan zeer grote schade aan de romp brengen.
    Een veel minder bekend fenomeen is icing (ijsaanzetting door bijvoorbeeld opspattend zeewater als de golven tegen het schip beuken. Het begint bij luchttemperaturen onder -1,7 graden, zeewatertemperaturen onder 7 graden en windsnelheden van meer 5 Beaufort (vrij krachtige wind).
    De mate van ijsaanzetting hangt daarbij af van de hoeveelheid opspattend water, de neerslagvorm en de golfhoogte.
    Zware icing kan tot scheepsongelukken leiden. Een schip wordt door het extra gewicht op de masten, trossen en de deks topzwaar en kan kapseizen.
    Er zit niets anders op, dan het eraf te bikken. Een zware koude klus, want dit ijs is keihard.
     

    12-03-2013 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    11-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.papier
    Over papier zegt men wel eens, dat het zo oud is als de weg naar Rome. Dat klopt niet helemaal: het is nog veel ouder dan deze weg!
    De oudste papiermaker is de wesp, die met houtschilfers en speeksel zijn kartonnen nest bouwde. De mens is wat trager: uit archologische vonsten is gebleken, dat er echter al papier gebruikt werd in 206 v. Chr.
    In Nederland stond de eerste papiermolen in Dordrecht in 1585 n. Chr.. Doordat er watermolens en snelstromende beekjes nodig waren voor deze industrie, kwam de fabricage van papier hard opzetten op de Veluwe. Behalve dat er water nodig was, had men ook veel behoefte aan oude kleren die men kon gebruiken als grondstof. Het beroep van de voddenman ontstond.
    Ondanks dat het voor papier steeds minder gebruikt wordt, is kleding een zeer gewild recyclingproduct. Natuurlijk om de goede kleding meteen te hergebruiken, maar ook de scheepvaart heeft er grote behoefte aan. 
    Aan boord worden heel veel todden gebruikt als poetslappen. Het wordt ingeslagen in dozen van 10 en 25 kg. 80% katoen in scheepskwaliteit! Met een aanschafprijs van € 20,- per 10kg vind ik de prijs nog zéér hoog.

    11-03-2013 om 10:08 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    10-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herten reddingsactie
    Visserslatijn' is soms moeilijk te geloven. Het onderstaande artikel kreeg ik van mailvriend Jean! Met foto's om het te bewijzen ...
      
      Tom Satre vertelde de Sitka Gazette dat hij met een chartergroep uit vissen ging op zijn 18 meter lange vissersboot toen 4
    jonge 'black-tail' herten recht op zijn boot afzwommen:
    "Zo gauw de herten de boot bereikten, begonnen de vier om de boot heen te cirkelen, ons recht in de ogen kijkend. We zagen duidelijk dat de jonge bokken sterk onder stress stonden. Ik opende het achterhek en we hielpen de te typisch schichtige,
    absoluut wilde dieren in de boot. In al mijn jaren als beroepsvisser heb ik zoiets nog nooit meegemaakt, of gehoord!
    Eenmaal aan boord, zakten zij tegen het dek, bevend van uitputting.  We stoomden naar Taku Harbour. Toen we daar het dock bereikten sprong de eerste bok die we gered hadden, op de kade, keek om, als om te zeggen 'thank you' en verdween in het bos..
    Met wat duwen als aanmoediging volgden twee anderen, maar de kleinste had toch nog meer hulp nodig.
    We hebben geen idee hoe lang ze in het ijzige water zijn geweest en of er nog anderen waren, die het niet hebben overleeft.
    Mijn dochter zei later dat het een ervaring was die ze nooit zal vergeten ; en ik verwacht dat de herten er net zo over
    denken. Toch apart hé ? Our Lord works in mysterious ways."

    10-03-2013 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    09-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blauwe bogen, blauwe vinger en blauwe hand

    In de buurt is een brug, waarover prachtige blauwe bogen gespannen staan. Door vriend en vijand besproken, gewogen en soms te licht bevonden.
    De stad Zwolle is de stad waar de blauwe vingers symbool staan voor verraad en geld tellen, stammende uit de Middeleeuwen.
    En als je dan in onze keuken op je hand slaat met een hamer, hoor je er helemaal bij:

    Gelukkig deed het niet pijn en kon ik fijn verder gaan met het verwijderen van de tegeltjes, want ik heb eieren voor mijn geld gekozen: ze gaan eruit!

    09-03-2013 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    08-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Global Change

    Vandaag staat er in het krantje van Piet Sinke een foto van de reis van de Global Change (de 'oude' London) met haar sleep.
    Raar, dat ik daar dan toch van schrik. Gelukkig vaart ze goed, met een sleep en zonder brokken. Heel veel ervaring had de bemanning niet.


    De Fairmount Alpine komt vandaag aan bij Malta. Ze liepen op economische snelheid. Er is namelijk net als bij auto's een optimale snelheid waarbij zo min mogelijk brandstof wordt verbruikt.

    08-03-2013 om 10:46 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    07-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertrek uit Palermo
    De tijd voor jolijt ende vermaeck is weer voorbij: de Fairmount Alpine is vertrokken uit Palermo. Bestemming Malta op station, dat betekent niet de haven in, maar startklaar liggen in de Middellandse zee voor het geval er ergens hard heen gevaren moet worden. Bas ziet nu weer de zee vanaf de goede kant. Zo mooi als de zee van krokussen die er hier in het mooie lenteweer te bewonderen was, kan die nooit zijn!

    07-03-2013 om 09:36 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    06-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Emancipatie
    Bij de mannelijke lezers gaat nu ongetwijfeld een nekhaar omhoog staan. Lees echter gerust verder, het is niet eng.
    Niemand kan ontkennen, dat de doorsnee zeemansvrouw minstens geëmancipeerd is. Hoor ik in mijn omgeving vaak de kreet "Dat doe ik niet hoor, dat is een mannenklus", draai ikzelf mijn hand er maar nauwelijks voor om. Gisteren was zo'n voorbeeld: de auto piepte al een tijdje. Bas vond in het verlof al, dat ernaar gekeken moest worden, maar dat kwam er niet van. Nu ging de Peugeot echt te keer: een waar krekelconcert! Zo hard, dat ik mijn radio harder moest zetten. Hij liep niet heet te worden. Dus was ik gerustgesteld en kon nog wel even mijn uitje (110 km rijden) door laten gaan. Dan toch maar even door naar de garage. Van de garagehouder mocht ik niet meer verder rijden, want beide distributieriemen stonden op knappen. Oeps, maar op tijd is op tijd.
    Verder heb ik het afval aan de straat gezet, de klimop gesnoeid en een lamp vervangen.

    Als tegengewicht heb ik dan toch maar even uitstel voor de aangiftebelasting aangevraagd. Daar heb ik namelijk een bloedhekel aan!

    Eerlijkheidshalve is het waarschijnlijk interessant om te onderzoeken hoezeer emancipatie van de vrouw afhangt van het wèl of géén zin hebben in een klusje!

    06-03-2013 om 09:58 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    04-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanbod op TV
    Ik verbaas me over het aanbod op de televisie: programma's als 'The Voice', 'Beste zanger van NL', soaps enz. zijn al niets voor mij, maar het genre ('Achter gesloten deuren', 'Overspel' en 'Beschuldigd') wat er nu aan toegevoegd is, is helemaal niet mijn cup of tea. Het zijn zogenaamde documentaires waarin 'toevallig' echt gebeurende verhalen (met een 'life'-effect) over allerlei misstanden worden gefilmd. Gut-oh-gut. Om de één of andere onduidelijke reden, kan ik Discovery niet meer kijken, dus blijft National Geografic en het Nieuws over, maar zelfs bij die laatste vind het nieuwe uiterlijk afdoen aan de bedoelde geloofwaardigheid.
    Aangezien Bas geen internet aan boord heeft, kan hij de topics in dit blog niet meer volgen en er ook geen commentaar op geven. Dat is jammer, maar door het gebrek aan leuke programma's op TV mist hij niets op dat medium!
    Hoogstens hier en daar een leuke reclame!

    04-03-2013 om 10:29 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    03-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schepen en sages
    Spookschepen spreken tot de verbeelding van de mensen. Wie kent hem niet: de sage van de Vliegende Hollander, het VOC-schip dat eeuwig rond Kaap de Goede Hoop moet varen. Zelfs in één van de films 'Pirates of the Caribbean' komt hij voor.

    Een relatief nieuw spookschip is het russische passagierschip 'Lyubov Orlova'. Een verlaten schip dat ergens op de internationale wateren (waarschijnlijk de Atlantische Oceaan) drijft, nadat een sleepboot het als sleep verspeelde toen het naar de sloop gebracht moest worden. Een sleper van de Canadeese overheid maakte het opnieuw vast en bracht het naar open water, om de sleep vervolgens los te gooien!

    Een zekere 'Steph' uit Australië (zonder achternaam) heeft een experiment opgezet om te kijken of leken als u en ik het schip zouden kunnen localiseren via berichten op het internet. Het schip duikt verschillende keren op. Eerst bij Canada, toen IJsland en zou nu vlakbij de Ierse wateren dobberen. Andere berichten schrijven, dat het op 23 februari 2013 gezonken zou zijn....

    Een feit is wel, dat iemand die zo'n schip zou enteren vanzelf eigenaar zou zijn. Een enorme rattenpopulatie zou erbij cadeau worden gedaan. De sloopprijs voor dit schip wordt op $ 800.000,- geschat. Of er ook claims aanhangen, is mij onbekend.

    03-03-2013 om 10:54 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (2)
    02-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kapper
    Normaal ga ik alleen naar de kapper als Bas thuis gaat komen. Deze keer is het anders. Mijn haar was zo lang geworden, dat het niet nog 2,5 maand kon wachten. De kapper moest er wel om lachen, want die kent mijn 'normale' schema. Ik heb er zo'n hekel aan: ben ik net gewend aan het beeld dat dagelijks niet zichtbaar verandert in de spiegel, kom ik van deze dienstverlenende sector terug en herken ik mezelf niet meer!
    Door het supersnelle vertrek van Bas, is hij deze keer ook niet geknipt. Oei, hij laat zich nooit door de kok onder handen nemen, zoals menig zeeman wel doet. Als hij over 3 maand terug komt, hoop ik, dat hij nog tussen de haren de weg naar huis kan vinden! Ach, anders doet hij er maar een bandje om. We hebben er in ieder geval 2,5 weken op zitten! Het schiet nog niet op.
       

    02-03-2013 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    01-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even met de vrachtwagen...
    Een zeesleper is erop gebouwd om lang op zee te kunnen blijven. De brandstoftanks zijn enorm en voor het opslaan van voedsel is er plek voor minstens 40 dagen voor 15 man. Als er wat mechanisch kapot gaat, dan zijn er reserve onderdelen, zóveel, dat er zowat een tweede boot gebouwd kan worden. Of er is een mogelijkheid om zelf een oplossing te knutselen.
    Moeilijker wordt het met de elektronica: daarvan is er niet zomaar van alles 2 aan boord. 
    Nu is de Satelliet F aan boord stuk en moet hij vervangen worden. Het plan is, om de benodigde spullen via DHL te vervoeren.
    En dan krijgt afstand ineens een ander eenheid; we leerden het tenslotte bij de natuurkundelessen al: Afstand = Tijd
    Palermo op Sicilië is best ver weg van Rotterdam. Maar liefst 2483 km! Daarom duurt het vervoer van het pakket (van ongeveer 10 kg) minstens 35 uur!

    Er wordt natuurlijk niet geklaagd aan boord, want nu mogen ze lekker lang in Palermo blijven en dat is een leuke stad volgens de stuurman!

    01-03-2013 om 10:43 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs